Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rapportera alla fel och brister i Lion här.


thrandor

Rekommendera Poster

Saknar den gamla funktionen, där man kunde bläddra fram och tillbaka, och upp till toppen och ner till botten med trefingersvepet webläsaren

Någon om vet om det går att fixa?

Btw så använder jag MagicPref också, om det funkar med en inställning där

 

Inställningar/Styrplatta/Fler gester: Svep mellan sidor - ändra "Svep i sidled med tre fingrar" till "Svep med två eller tre fingrar". Detta ger den gamla navigationen tillbaka.

 

Att kunna rulla hela vägen upp eller ner verkar inte finnas kvar. Jag har den på min iMac men då med fyra fingrar och med orginalscrollriktning men det är nog bara en tillfällighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 280
  • Created
  • Senaste svar
Charlie1973

Har inte upplevt några som helst problem med Lion. Det rullar på som vanligt. Använder dessutom alla program som innan, blir mycket Photoshop, Pixelmator och Aperture. Kanske jag har fått ett fredags exemplar borstatanderna.gif E riktigt nöjd med Lion och alla nya gester... Just love it!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får fixa så att iTunesHelper ligger som startupp objekt igen.

Se den här tråden.

 

Kan tyvärr efter att ha gjort detta bara konstatera att det inte fungerar på min iMac. ITunes varken startar eller synkar vid inkoppling av iPhonen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr efter att ha gjort detta bara konstatera att det inte fungerar på min iMac. ITunes varken startar eller synkar vid inkoppling av iPhonen :(

 

Konstigt fungerar för mig efter jag följde Zepmans tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest markanta med Lion är att starttiden har förlängts, samt att vid avstängning kommer det först badboll och därefter det snurrande kugghjulet.

Hur många sekunder detta tar har jag inte kollat upp, men det är betydligt längre än vad det varit i något tidigare Mac OS X.

 

Möjligen kommer jag att testa att göra om installationen och börja med skivan som medföljde iMacen (SnowLeopard) och sedan installera Lion.

 

Jag tycker det går ännu fortare att stänga av och sätta på datorn, men jag gjorde en nyinstallation av SL ett par veckor innan kan ju bero på det. Men en irriterande grej är att när skrivbordet precis dyker upp efter start så blinkar skärmen till i grått.

Tittade i systeminställningar , bildskärmar, färg och såg att det blivit dubletter av skärmprofilen iMac efter uppgraderingen till Lion. Slängde ena men problemet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är något fel, eller brist, men vem är "wheel" ? Står inte Admin längre.

jämför mina två partitioner och Visa info om hårddisk.

På Snowleopard finns Admin samt att denne kan : Läsa och skriva på Lionpartitionen står det Wheel samt enbart Läsa..

 

Vill kolla med om det står så på era Lioninstallationer också...

post-113-039209100 1312021240_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem jag har upplevt sedan jag uppdaterade är att varje gång då jag väcker min imac ur viloläge så dröjer det ibland kanske 5 minuter innan jag kan använda internet i Safari. Det står bara att jag inte är ansluten till internet även fast det i nätverksinställningarna står att jag är ansluten och i t.ex. spotify så kan jag använda internet hur bra som helst! Bugg i safari eller någon som har en lösning på detta? Eller något tips?

Tacksam för svar!

// Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer problem :(

Jag upplever att den blir mycket mycket varmare nu, Det är knappt jag kan ha den i knät. Något som någon mer har upplevt?

 

Dessutom blir jag oerhört förbannad på launchpaden. Jag hoppas det är jag som gör fel.

Men när jag mappar får mappen inget namn utan blir "namnlös" vilket är värdelöst. Dessutom har jag en massa dubbletter som jag inte vet hur jag ska hantera.

 

Men låt oss hoppas att dyker upp en lösning för den utmärkta funktionen "scroll" topp/botten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är något fel, eller brist, men vem är "wheel" ? Står inte Admin längre.

jämför mina två partitioner och Visa info om hårddisk.

På Snowleopard finns Admin samt att denne kan : Läsa och skriva på Lionpartitionen står det Wheel samt enbart Läsa..

 

Vill kolla med om det står så på era Lioninstallationer också...

 

Wheel är en användargrupp med särskilda behörigheter. I denna grupp måste root finnas för kunna utföra su command

Mac OS X är ju UNIX i grund och botten, och wheel-gruppen hittar man i princip alla kärnor och distributioner av UNIX/Linux.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_%28Unix_term%29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så detta är en av nyheterna i Lion då?

Samt att det ska vara endast Läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Minnet verkar ta slut

 

Det jag har upplevt som störande med Lion

 

Datorn kan i vissa lägen bli mycket slö. Hårddisken får jobba som tusan.

 

Har kollat aktivitet och Sidor ut verkar högt

post-19142-037486000 1312045407_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så detta är en av nyheterna i Lion då?

Samt att det ska vara endast Läsa?

 

Nej, det tror jag inte. Rätt säker på att wheel fanns/finns på din SL-installation, och alla andra OS X-versioner också.

Och ja - wheel ska bara ha Read.

Jag kommer ihåg att wheel-gruppen ansågs onödig bland mina mer erfarna kolleger på IT, men brydde mig aldrig om den debatten.

Ännu mer info hittar du hör: http://administratosphere.wordpress.com/2007/07/19/the-wheel-group/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet verkar ta slut

 

Det jag har upplevt som störande med Lion

 

Datorn kan i vissa lägen bli mycket slö. Hårddisken får jobba som tusan.

 

Har kollat aktivitet och Sidor ut verkar högt

post-19142-037486000 1312045407_thumb.png

Tyckte också att min iMac blev slöare med Lion. Jag tryckte in 4 GB till och det blev bättre.

Men min Macbook Pro har bara 2 GB i RAM och den tuffar på bra med Lion (?)

post-19372-066835000 1312046288_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte också att min iMac blev slöare med Lion. Jag tryckte in 4 GB till och det blev bättre.

Men min Macbook Pro har bara 2 GB i RAM och den tuffar på bra med Lion (?)

 

Jag tyckte att jag var smart och förutsåg att det kanske krävs större minne till Lion. Så jag beställde 2x4gb från Alina Systems. Skulle komma på 2-3 dagar men nu, efter 2 veckor väntar jag fortfarande. Inte kul, men vad gör man...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det tror jag inte. Rätt säker på att wheel fanns/finns på din SL-installation, och alla andra OS X-versioner också.

Och ja - wheel ska bara ha Read.

Jag kommer ihåg att wheel-gruppen ansågs onödig bland mina mer erfarna kolleger på IT, men brydde mig aldrig om den debatten.

Ännu mer info hittar du hör: http://administratosphere.wordpress.com/2007/07/19/the-wheel-group/

 

ok, men det är ju "admin" som varit det stående alltsedan Mac OS X kom.

Betivlar inte det du skriver, bara det att man blir ju lite undrande varför nu admin är borta.

Normalt är man ju inte inne och pillar i dessa behörigheter, råkade bara se det nu när jag "felsöker" min Lionpartition för att utröna varför uppstart och nerstängning tar längre tid än i SnowLeopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tre dygn med Lion gav Office for mac 2008 upp. Inget av programmen startar. Direkt efter Lion-installationen gick det att få igång både word & exceldokument, även om det var segt, dokumentens fönster hade mystiska storlekar och inga rullister. Försökte ladda hem 2008 uppdateringar från microsoft, men Imacen vägrar installera på HD. Fler med samma problem och ev tips emotages tacksamt;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att instalera Office 2008, endast 2011

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde jag kanske veta..men jag kan ha glömt..Finns det något program som rensar bort alla PPC-program?

Eller så får man hoppas någon utvecklare skapar ett, som städar bort allt vad PPC heter.

 

Monolingual har ju något som heter

post-113-014771800 1312123169_thumb.jpg

 

Men det är bara språkfilerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monolingual tog bort närmare 1 GB i Architectures, alltid något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Går inte att instalera Office 2008, endast 2011

 

Jag har det installerat på min Preview av Lion.....utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag har ingen uppdaterad SL utan en PV, installerad från skiva och så här ser det ut i Docken....

post-32953-049419600 1312131442_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ja, är det redan installerat så fungerar det, men det skall vara problem att installera det på Lion eftersom installeraren är PowerPC.

 

Edit: Fast fan vet om det är verklighet eller myt. Jag testade just att sätta in min skiva med Office 2008, och installeraren startade fint, har godkänt licensavtalet och så vidare. Vill inte gå igenom hela proceduren eftersom det väl lär skrota min installation, men det verkar funka.

 

Har du kommit dit lär det funka....

 

Jag säger som Mythbusters:

 

Busted!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...