Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rapportera alla fel och brister i Lion här.


thrandor

Rekommendera Poster

Tycker inte om att dem tagit bort val av kontotyp när man sätter upp ett nytt mailkonto. :utskallning:

Lägger man in en gmailadress så väljer den per automatik IMAP.

 

Nu får man först skapa ett "foo-bar" konto och sen gå in och editera för hand.

 

Lika dant i OS X 10.6 stjarnsmall.gif Håller med, hade hellre haft mer kontroll eller haft alternativet avancerat om man själv vill styra processen. info%20(31).gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 280
  • Created
  • Senaste svar

Jaha, var det likadant där... Hoppade ju över SL. (Gick ju fr Leopard till Lion direkt)

 

Ja, man vill ju ha det "egna valet". Har alltid tyckt det borde finnas ett val för att manuellt sätta upp ett konto fr scratch. Som ett alternativ till det med olika steg där dem kollar servrar varteftersom - bara ett vanligt formulär där man fyller i sina data manuellt. adresser/servrar/portar osv.

 

De flesta nya konto felar ju nästa alltid eftersom det är olika portar på olika webhotell osv.

(Utgående port25 har de flesta ISParna tagit ensamrätt på så skall man köra med sin egen domäns SMTP är det ofta en alternativ port då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en mindre bra grejj igår.

 

Info-fönstren (⌘I)

post-64246-052212400 1315472612_thumb.jpg

 

Med hänglåset stängt skall det vara ömöjligt att göra som på bilden.

Texten i rutan skall vara gråtonad. Däremot de xtra grejjer som finns i kugghjulsmenyn, de kollar om hänglåset är öppet el inte.

(Sen tycker jag inte om att dem har tagit bort just den delen på en del mappar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett märkligt problem sen jag installerade Lion. Det verkar inte som att OSet fattar att raderade filer leder till fritt utrymme. Raderade ungefär 40gb filmer utan att Lion tycker att jag har fått 40gb ytterligare ledigt utrymme. Om jag högerklickar på hdd-ikonoen och väljer "visa info" så visar den rätt men om jag går in i systeminformationen visar den fel, även skivverktyg visar fel.

 

Provat att reparera skivbehörigheter och att reparera skiva. Inget resultat. Disken verkar funka felfritt. Testade att installera om systemet utan att först radera skivan, dvs alla program och filer ligger kvar. Det "frigjorde" det 40gb stora utrymmet men efter att ha raderat ytterligare ett par gb fler verkar problemet finnas kvar, dvs filerna försvinner men utrymmet frigörs ej korrekt.

 

Jag tycker även att Time Machine uppför sig märkligt sen uppdateringen då den flera ggr/dag envisas med att ta säkerhetskopior som är 15-20gb stora även då jag knappt använt datorn och endast surfat lite. Den tar alldeles för ofta orimligt stora säkerhetskopior.

 

Någon som har en idé om vad man kan göra för att lösa dessa problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer som har har problem att sökrutan i safari inte funkar fullt ut i helskärmsläge som i "normalläge" ?

 

Jag kommer inte åt tidigare sökningar i helskärmsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer som har har problem att sökrutan i safari inte funkar fullt ut i helskärmsläge som i "normalläge" ?

 

Jag kommer inte åt tidigare sökningar i helskärmsläge.

Jag kommer åt samma tidigare sökningar i båda lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter installation av Lion fungerar inte internetuppkopplingen trots att datorn är ansluten till nätverket. Hjälper inte att stänga av och slå på Wi-Fi. Måste köra nätverksinställningar varje gång och göra en Diagnos...

Ibland får jag logga in på nätverket men ibland fixas detta automatiskt och allt fungerar som det ska. Måste jag göra en ny anslutning och ta bort den som inte fungerar tillfredsställande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du reparerat behörigheterna?

 

Ja många gånger men listan på fel och reparerade fel blir inte kortare efter varje "reparation"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta varit uppe tidigare, men om jag nu har fördelat program på olika fönster och kryssar i att Lion ska öppna tidigare aktiva fönster så

vid omstart så hamnar program från fönster 3 eller 4 i fönster 1:propellerbaver:. Får alltså flytta programmen manuellt till rätt fönster (samtliga fönster öppnas dock.

Eller om jag har stängt programmen i fråga och efter omstart går till rätt fönster och startar programmet hamnar det i fönster 1. Får även här flytta det

manuellt till rätt fönster. Väldigt irriterande. Är det en bugg eller ska det vara så?

 

Min maskin är en iMac, 21,5" 2,7GHz 4 GB minne 1 TB köpt med Mecenat-kort (passar bättre på skrivbordet än 27"aren), levererades konstigt nog i

tisdags med 10.6.6!!!!!. Uppdaterade med 2*4GB köpt från Kjell o Co för 229:- st.

 

Installerade efter att ha uppdaterat till 10.6.8 till Lion från App Store där jag köpt det till min 4 år gamla 24"are, som jag inte vet om jag ska ha kvar

eller sälja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade nyss en uppdatering till Lion. När datorn startar om efter installationen hörs ett högt pipande ljud och power knappen behöver hållas intryckt för att få igång datorn. När datorn väl startar dör internetuppkopplingen så fort datorn sätts i viloläge och sedan väcks. Någon som vet om det finns en lösning på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag här som har problem med fullskärmsprogram som låser sig för musklick?

 

Ett vanligt program är Mail som jag ofta har i fullskärmsläge, men efter en tid (oftast efter viloläge, verkar det som) låser upp GUI för musklick. Det går att gå ur fullskärmsläget, men det hjälper inte.

Menyraden längst upp svarar, men väljer man ett alternativ låser sig oftast programmet. Att avsluta från menyn fungerar i regel bra.

 

Jag har även sett liknande problem i Terminalen, och på apples diskussionsforum verkar fler ha samma problem även i Safari m.fl.

se - https://discussions.apple.com/message/15854040#15854040

 

Hittar ingen lösning någonstans, varken hos apple eller google. Smått irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som haft problem med inlogg?

Varje gång jag startade datorn och skulle skriva in mitt lösenord så började badbollen snurra oändligt och om jag inte minns helt fel även datorfläktarna...

 

Har någon erfarenhet av detta och vet om det är fixat nu med olika uppdateringar som har kommit efter första release?

Jag har köpt lion och vill gärna använda det men vågar inte installera igen, ifall det ska börja krångla.

 

TPF /krilleboy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Ungefär ingenting har blivit bättre i Lion, har aldrig haft så här mycket problem någonsin med ett nytt OS.

 

Ett axplock

 

-Lion återansluter inte till mitt nätverk när datorn väcks ur vila.

 

-Safari är segt, badbollar och unresponsive.

 

-I fullskärmsläge har det hänt att datorn totallåst sig, varpå omstart med strömbrytaren varit enda alternativet.

 

Spotlight för får sig att indexera lite då och då vilket gör att allt går i ultrarapid.

 

-Lion äter RAM-minne.

 

-Skype funkar dåligt eller inte alls.

 

Upplever överlag att Lion är ett stort nedköp, ominstallation har inte heller hjälpt. Detta är enda gången jag någonsin verkligen ångrar att jag uppgraderat. Har haft Mac sen 2006.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kan inte öppna inställningar i Finder.

 

2. Om jag hämtar filer öppnas ingen ruta i Finder när jag klickar "visa i Finder" i den svarta dialogrutan (via docken).

 

3. Vad gör man åt den här rutan? Måste bocka av varje gång jag stänger av/startar om trots att jag bockat av i inställningar (Systeminställningar>allmänt).

 

omst.jpg

 

Har kört behörigheter, safeboot, PRAM, Cocktail.

 

MacBook Pro 2009 / 10.7.1 över SL / 4 GB / 1067 MHz DD3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle byta skrivbordsbild och då hängde sig programmet Systeminställningar / Skrivbord och skärmsläckare. Jag blev tvungen att tvångsavsluta programmet.

Om jag högerklickar på ikonen "Systeminställningar", så står det med grå text att "Programmet svarar inte"

 

När jag öppnar "Systeminställningar", så sitter den fast i läget "Läser in bilder..." Alltså skrivbordsbilder.

 

Jag fick ett tips att köra: "Kontrollera skrivbehörigheter" och "Reparera skrivbehörigheter", men tyvärr utan resultat :-(

Jag har även kört "Säker start", men tyvärr utan resultat :-(

Vad gör jag nu?

Tack på förhand.

/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kan inte öppna inställningar i Finder.

 

 

2. Om jag hämtar filer öppnas ingen ruta i Finder när jag klickar "visa i Finder" i den svarta dialogrutan (via docken).

Har löst sig efter ett antal omstarter verkar det som. (Jag stänger alltid av datorn helt över natten.)

 

3. Vad gör man åt den här rutan? Måste bocka av varje gång jag stänger av/startar om trots att jag bockat av i inställningar (Systeminställningar>allmänt).

Detta problem består.

 

I övrigt funkar det. Som nämnt i annan tråd är datorn med Lion bra mycket kvickare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade till 7.2 för några dar sen. Nu kan jag inte öppna några Finder-fönster alls. Va i he...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade till 7.2 för några dar sen. Nu kan jag inte öppna några Finder-fönster alls. Va i he...

Man gör så här: cmd + alt + esc, klicka "Relaunch Finder."

Får se hur länge det varar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Lion 7.2 nu och det fungerar utmärkt. Har inte upplevt några som helst problem. Uppgraderade direkt från Snow Leopard. Tog en massa tid, men när det var klart så var det klart. Även Mobile Me till iCloud fungerade fint. Allt fungerar för mig.

 

Om man har strul med Lion tror jag man hade strul i datorn redan innan men det blev mer påtagligt med Lion. Innan jag uppgraderade hade jag alla mina program färdiga för Lion.

Jag har mycket ledigt på hårddisken och jag kör säker start ung en gång i månaden kontinuerligt utifall att.

 

No problems här, allt funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En typ av problem jag har, när jag kör i "Lion", är att rullningen

med musen hänger sig ett par sekunder då och då, speciellt då

jag är inne på dagstidningar och läser, men även på Forumet,

även om det händer mera sällan där. Jag använder den nya

musen utan tangenter – Apple Magic Mouse.

 

Det verkar bara vara med rullningen jag har problem. I övrigt så

kan jag röra pekaren och allt det andra.

 

När jag kör med "Snow-Leopard", så har jag inte upplevt detta

problem, så det borde ha något med "Lion-systemet" att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1318963856[/url]' post='1480868']

Om man har strul med Lion tror jag man hade strul i datorn redan innan men det blev mer påtagligt med Lion. Innan jag uppgraderade hade jag alla mina program färdiga för Lion.

Jag har mycket ledigt på hårddisken och jag kör säker start ung en gång i månaden kontinuerligt utifall att.

 

Som programmerare måste jag säga dig att strul vid uppgradering så har ytterst lite med problem sedan tidigare att göra. Åtminstone enl. min erfarenhet.Men det är MÅNGA parametrar som ska passa för att en dator ska fungera, och är något litet inte genomtänkt ordentligt så kan alla möjliga problem uppstå.

Antagligen har Apple slarvat med testfasen av Lion, eller glömt några scenarion. Ingen kan tänka på allt.

Problemen som för mig att program som använder fullskärmsläge hänger sig är det osannolikt att det berodde på ett tidigare fel. I så fall ett fel som inte syntes.Säker start tror jag inte hjälper till att få datorn att må bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis uppgraderat till Lion 7.2 med Icloud uppdateringen.

Nu hänger sig mail hela tiden och jag kommer inte åt mina mail.

Dessutom så när jag startar Iphoto så säger den att databasen är korrupt. Den reparerar sig själv och sedan krashar programmet.

Så nu kommer jag åt varken mina mail eller foton.

SUCK!

Är det någon som vet vad man kan göra?

mvh

Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup? Annars lär du ha det i fortsättningen... whistling.gif

 

Provat att köra skivverktyg och kontrollera skiva? Eventuellt reparera behörigheter också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker batteritiden har blivit markant sämre sen jag installerade 10.7.2. Nu ligger den strax under tre timmar med "vanlig" surf, där jag förr hade mellan 4-5 timmar. I går mäktade datorn inte ens med att köra en streamad film från Headweb på batteri... Efter ca 1 h 45 minuter var jag tvungen att plugga i kabeln. Har aldrig varit problem förut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...