Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, Axelman säger:

Onej! Alla pengar och lite till ska gå till ett skryttåg mellan Fjollträsk, Kålle å Ada och Mårten gås! Det MÅSTE vi ha!! 

rofl.gif

Usch. Verklighetsflykt och utopi. Vispgrädde på hundskit ≠ chokladpudding. Politiker som vill bygga mausoleer över sig själva. :ThumbsDown:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan, Axelman säger:

Onej! Alla pengar och lite till ska gå till ett skryttåg mellan Fjollträsk, Kålle å Ada och Mårten gås! Det MÅSTE vi ha!! 

rofl.gif

Med tanke på att kapaciteten på nuvarande banor inte räcker till redan nu och trafiken beräknas öka så behöver vi nya banor.

 

Sedan kan man alltid diskutera hur banan ska bli. Dels om man vill kunna köra 250 eller över 300 och dels hur banan ska byggas.

 

Om man bygger på traditionellt vis med slipers i makadam så är det billigare att bygga, men man får dyrt underhåll. Om man bygger på betongplattor så slipper man en hel del banunderhåll i framtiden, men det är dyrare att bygga än en traditionell bana.

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Politikerna tänker att det är vädret och att det går över. Så tänker de varje gång. Medan de fåfängt hoppas på att få bygga höghastighetståg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem med banunderhållet är att entreprenörerna inte är intresserade av hållbara lösningar. Tvärtom, vill de att saker ska gå sönder, för då får de betalt för akututryckningar. :ThumbsDown:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

dump.png.1c7e17a9d5ac7c03db0ce24172776e99.png

 

Mannen som här dömdes till livstid har tidigare dömts till långa fängelsestraff för grova våldsbrott och narkotikabrott. När han dömdes för brott 2010 (se dump) var han villkorligt frigiven.

Det finns all anledning att ta våldsbenägna knarkare i tidsobestämt förvar, just för att skydda framtida brottsoffer. Inte i fängelse, utan snarare inre förvisning/exil tillsammans med likasinnade; exempelvis kriminella utlänningar där det finns verkställighetshinder för utvisning. En rejäl plätt i fjällen kan man hägna in och bygga en liten stad i.

Jag skulle gärna vilja höra goda argument för att Eddies mördare alls borde befinna sig på fri fot i framtiden. Eller ens borde ha varit på fri fot. Tänk på att du kan vara framtidens Eddie.

Det tragiska är att det för de flesta krävs att man är nära anhörig till en sådan som Eddie för att man ska ändra uppfattning om Sveriges liberala påföljdspolitik. Dessa anhöriga frågar sig givetvis varför denne mördare alls fick gå lös i samhället. Då är det så dags!

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Alix säger:

dump.png.1c7e17a9d5ac7c03db0ce24172776e99.png

 

Mannen som här dömdes till livstid har tidigare dömts till långa fängelsestraff för grova våldsbrott och narkotikabrott. När han dömdes för brott 2010 (se dump) var han villkorligt frigiven.

Det finns all anledning att ta våldsbenägna knarkare i tidsobestämt förvar, just för att skydda framtida brottsoffer. Inte i fängelse, utan snarare inre förvisning/exil tillsammans med likasinnade; exempelvis kriminella utlänningar där det finns verkställighetshinder för utvisning. En rejäl plätt i fjällen kan man hägna in och bygga en liten stad i.

Jag skulle gärna vilja höra goda argument för att Eddies mördare alls borde befinna sig på fri fot i framtiden. Eller ens borde ha varit på fri fot. Tänk på att du kan vara framtidens Eddie.

Det där är möjligen värt att beakta och reflektera över. Men det skulle innebära en stor förändring av vårt (Sveriges) sätt att betrakta brott och straff. Därmed inte sagt att en sådan förändring med nödvändighet är fel. För egen del är jag i grunden skeptisk till ”enkla lösningar” på komplexa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, KMN säger:

Det där är möjligen värt att beakta och reflektera över. Men det skulle innebära en stor förändring av vårt (Sveriges) sätt att betrakta brott och straff. Därmed inte sagt att en sådan förändring med nödvändighet är fel. För egen del är jag i grunden skeptisk till ”enkla lösningar” på komplexa problem.

Vi tillämpar redan en enkel lösning på ett komplext problem. Han och andra illdådare släpps på fri fot och får i förlängd liberal anda sköta sig själva. Vi utgår från att de sköter sig fortsättningsvis. Men du ser kanske inte det rådande på det viset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Telly82 säger:

Med tanke på att kapaciteten på nuvarande banor inte räcker till redan nu och trafiken beräknas öka så behöver vi nya banor.

 

Sedan kan man alltid diskutera hur banan ska bli. Dels om man vill kunna köra 250 eller över 300 och dels hur banan ska byggas.

 

Om man bygger på traditionellt vis med slipers i makadam så är det billigare att bygga, men man får dyrt underhåll. Om man bygger på betongplattor så slipper man en hel del banunderhåll i framtiden, men det är dyrare att bygga än en traditionell bana.

Men hur vore det om man satte nuvarande banor i stånd så att man kan hålla hastigheten och komma i tid INNAN man drar på sig storvulna projekt som drar så mycket pengar att det knappast kan bli fråga om kapacitetsökningar i det befintliga spårnätet. Rubbat är bara förnamnet.

...

Så vitt jag vet är högsta tillåtna hastighet i sverige 200 km/h. Fler dubbelspår och höjd hastighet i det befintliga systemet kunde göra underverk. I stället som i filmen sänka till 70 km/h pga bristande underhåll...... För mig är det solklart vad som ska göras och vart pengarna ska gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Alix säger:

Vi tillämpar redan en enkel lösning på ett komplext problem. Han och andra illdådare släpps på fri fot och får i förlängd liberal anda sköta sig själva. Vi utgår från att de sköter sig fortsättningsvis. Men du ser kanske inte det rådande på det viset?

Som jag redan tidigare skrev, så kanske det finns en poäng i ditt förslag om inre förvisning/exil, att det möjligen finns ett sådant behov av skydd. Och dagens system är säkert långt ifrån perfekt. Men.

Även om ditt förslag till sitt innehåll är värt att beakta (ja, detta är en upprepning av vad jag skrev i tidigare inlägg) så har ditt resonemang en obehaglig form i det att det antyder eller uttryckligen påstår att nuvarande förhållanden är skapade och/eller genomförda av idioter, det presenterar en (enkel) lösning som bygger på sunt förnuft och – slutligen – förs det fram känslomässiga argument som exemplifierar med en enskild individ som drabbats.

För mig är detta populism av värsta sort.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, Axelman säger:

 

Så vitt jag vet är högsta tillåtna hastighet i sverige 200 km/h. Fler dubbelspår och höjd hastighet i det befintliga systemet kunde göra underverk. I stället som i filmen sänka till 70 km/h pga bristande underhåll...... För mig är det solklart vad som ska göras och vart pengarna ska gå.

Problemet är som sagt att spåren redan är fulla av tåg. Nästan inga godståg går fortare än 130, oftast (mycket) långsammare. Stambanorna är redan dubbelspår (med få undantag i södra halvan av Sverige). Så var ska alla tåg få plats, menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Telly82 säger:

Problemet är som sagt att spåren redan är fulla av tåg. Nästan inga godståg går fortare än 130, oftast (mycket) långsammare. Stambanorna är redan dubbelspår (med få undantag i södra halvan av Sverige). Så var ska alla tåg få plats, menar du?

Gävle-Borlänge är enkelspår och överbelastat. Borlänge-Örebro över Ställdalen är som en puckelpist..... 

...

Vem har sagt att man bara kan ha dubbelspår? Varför inte bygga trippelspår? Lägg godset på ett eget spår och kör persontrafik i 200 på de två andra. Varför ska det byggas svindyrt överhypat lyxtåg? Det är inte heller lösningen eftersom passagerarvolymen är relativt liten och lyfter bort marginellt med trafik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Axelman säger:

Gävle-Borlänge är enkelspår och överbelastat. Borlänge-Örebro över Ställdalen är som en puckelpist..... 

...

Vem har sagt att man bara kan ha dubbelspår? Varför inte bygga trippelspår? Lägg godset på ett eget spår och kör persontrafik i 200 på de två andra. Varför ska det byggas svindyrt överhypat lyxtåg? Det är inte heller lösningen eftersom passagerarvolymen är relativt liten och lyfter bort marginellt med trafik.

De bygger nu fyrspår mellan Malmö och södra Lund, exempelvis. Trippelspår finns litet var stans. Problemet med trippelspår är att det tredje spåret i praktiken blir som ett enkelspår med alla dess problem.

Var står det att det ska bli ett lyxtåg? Var står det att det blir marginell trafik som lyfts bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, KMN säger:

Som jag redan tidigare skrev, så kanske det finns en poäng i ditt förslag om inre förvisning/exil, att det möjligen finns ett sådant behov av skydd. Och dagens system är säkert långt ifrån perfekt. Men.

Även om ditt förslag till sitt innehåll är värt att beakta (ja, detta är en upprepning av vad jag skrev i tidigare inlägg) så har ditt resonemang en obehaglig form i det att det antyder eller uttryckligen påstår att nuvarande förhållanden är skapade och/eller genomförda av idioter, det presenterar en (enkel) lösning som bygger på sunt förnuft och – slutligen – förs det fram känslomässiga argument som exemplifierar med en enskild individ som drabbats.

För mig är detta populism av värsta sort.

Så talar en sann elitist. Politik är tydligen alltför viktig för att kreti och pleti ska ägna sig åt den. Låt oss lämna politiken till experterna. 

 

Var skrev jag förresten det fetade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan, Telly82 säger:

De bygger nu fyrspår mellan Malmö och södra Lund, exempelvis. Trippelspår finns litet var stans. Problemet med trippelspår är att det tredje spåret i praktiken blir som ett enkelspår med alla dess problem.

Var står det att det ska bli ett lyxtåg? Var står det att det blir marginell trafik som lyfts bort?

Ett tåg som har till uppgift att konkurrera med flyget och byggs på pelare för astronomiska summor ger ett biljettpris som ingen vanlig människa kan betala och en transporttid som en vanlig människa knappt behöver mellan Fjollträsk och Gbg. Priset på biljetten gör den exklusiv för affärsresor och den kundgrupp man vill nå är en liten grupp i det stora hela. Är allmän information angående supertåget.

...

Sen varför ska jag lösa problemen i tågnätet?  Har jag inte skrivit att det jag vänder mig mot är att bygga nytt lyxtåg innan man fått stil på det befintliga.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Axelman säger:

Ett tåg som har till uppgift att konkurrera med flyget och byggs på pelare för astronomiska summor ger ett biljettpris som ingen vanlig människa kan betala och en transporttid som en vanlig människa knappt behöver mellan Fjollträsk och Gbg. Priset på biljetten gör den exklusiv för affärsresor och den kundgrupp man vill nå är en liten grupp i det stora hela. Är allmän information angående supertåget.

...

Sen varför ska jag lösa problemen i tågnätet?  

Vad då pelare? :tappahakan: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Telly82 säger:

Vad då pelare? :tappahakan: 

Vill du framföra ett tåg i 350 kmh med risk för vilt på spåret och evt lekande barn eller sådant? Det finns ett antal artiklar som beskriver det nya höghastihetståget på pelare av säkerhetsskäl och för att spara mark. Men du har inte hört om det.....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Axelman säger:

Vill du framföra ett tåg i 350 kmh med risk för vilt på spåret och evt lekande barn eller sådant? Det finns ett antal artiklar som beskriver det nya höghastihetståget på pelare av säkerhetsskäl och för att spara mark. Men du har inte hört om det.....?

Jodå, det finns artiklar med fria fantasier om allt möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Alix säger:

Var skrev jag förresten det fetade?

Du antyder ganska tydligt att de som stiftat dagens lagar, tillsammans med de rättsvårdande myndigheterna inklusive kriminalvården, brister i kompetens, insikt eller goda avsikter – möjligen allt i kombination:

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag skulle gärna vilja höra goda argument för att Eddies mördare alls borde befinna sig på fri fot i framtiden. Eller ens borde ha varit på fri fot. Tänk på att du kan vara framtidens Eddie.

Det tragiska är att det för de flesta krävs att man är nära anhörig till en sådan som Eddie för att man ska ändra uppfattning om Sveriges liberala påföljdspolitik. Dessa anhöriga frågar sig givetvis varför denne mördare alls fick gå lös i samhället. Då är det så dags!

 

1 timme sedan, Alix säger:

Vi tillämpar redan en enkel lösning på ett komplext problem. Han och andra illdådare släpps på fri fot och får i förlängd liberal anda sköta sig själva. Vi utgår från att de sköter sig fortsättningsvis.

 

 

Nej, vi ska inte lämna politiken åt experterna!

Däremot ska vi ha en viss ödmjukhet inför de människor som har större kunskap än vad vi själva har. Och kanske inte agera på varje impuls som för stunden verkar rätt, rimlig och rättvis (eller lyckas trumma ihop en högljudd opinion).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan, KMN säger:

Du antyder ganska tydligt att de som stiftat dagens lagar, tillsammans med de rättsvårdande myndigheterna inklusive kriminalvården, brister i kompetens, insikt eller goda avsikter – möjligen allt i kombination:

 

 

 

Nej, vi ska inte lämna politiken åt experterna!

Däremot ska vi ha en viss ödmjukhet inför de människor som har större kunskap än vad vi själva har. Och kanske inte agera på varje impuls som för stunden verkar rätt, rimlig och rättvis (eller lyckas trumma ihop en högljudd opinion).

Det första är en (nödvändig?) tolkning av vad jag skriver. Det enda som är tydligt av vad jag skriver är att situationen som råder inte duger. Att politiker stiftade nuvarande lagar för länge sedan kunde säkert äga sin giltighet.

När det gäller det andra så tror jag helt enkelt inte på dig. Du har i flera inlägg ironiserat över vilka kunskaper jag skulle ha angående politik och annat. Om det inte handlar om allmän elitism så handlar det i så fall om att du misstror att just jag är kompetent nog att uttala mig i olika frågor. Det är bara att välja.

För övrigt är jag i gott sällskap när det gäller kriminalpolitiken på denna punkt. Leif GW Persson uttryckte i Brottsjournalen att svängdörrspolitiken vad gäller vaneförbrytare är helt åt fanders.

Men han är väl sannolikt expert på fel sätt, professors namn till trots...

 

(För övrigt skrev du ”uttryckligen påstår” vilket är något annat än att tolka in en antydning.)

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Alix säger:

(För övrigt skrev du ”uttryckligen påstår” vilket är något annat än att tolka in en antydning.)

Nej, det skrev jag inte! Som du ser här nedan så var det frågan om A eller B. Det vill säga att det kriteriet är uppfyllt i alla tre fallen: A föreligger, B föreligger, A och B föreligger.

3 timmar sedan, KMN säger:

…att det antyder eller uttryckligen påstår att nuvarande förhållanden är skapade och/eller genomförda av idioter…

 

Vad gäller den gode GW Persson så besitter han tvivelsutan en stor kunskap. Samtidigt har han också lätt för att uttrycka sig slagkraftigt och ibland förenklat – allting vägs inte på guldvåg, precis.

Nu senast såg jag att han hade tyckt till i Expressen om vår kulturminister, på – kan jag tycka – lite lösa grunder:

Citat

Om ögonen nu är själens spegel får jag dessutom för mig att hon är långt ifrån dum i huvudet. 

Vad kommer härnäst? En frenologisk analys av statsministern..?

Hans genom folkkärhet förvärvade resurs att komma undan med i stort sett vad som helst, har på senare tid blivit illavarslande och smått påfrestande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, KMN säger:

Nej, det skrev jag inte! Som du ser här nedan så var det frågan om A eller B. Det vill säga att det kriteriet är uppfyllt i alla tre fallen: A föreligger, B föreligger, A och B föreligger.

 

Vad gäller den gode GW Persson så besitter han tvivelsutan en stor kunskap. Samtidigt har han också lätt för att uttrycka sig slagkraftigt och ibland förenklat – allting vägs inte på guldvåg, precis.

Nu senast såg jag att han hade tyckt till i Expressen om vår kulturminister, på – kan jag tycka – lite lösa grunder:

Vad kommer härnäst? En frenologisk analys av statsministern..?

Hans genom folkkärhet förvärvade resurs att komma undan med i stort sett vad som helst, har på senare tid blivit illavarslande och smått påfrestande.

Är det inte jobbigt med allt analyserande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, iMarc säger:

Är det inte jobbigt med allt analyserande?

Nej, inte alls! Med analysens hjälp rör man sig mot klarhet och upplysning. Det omvända – att förbli i det grumliga och det mörka – skulle jag uppleva som mycket jobbigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, KMN säger:

Nej, inte alls! Med analysens hjälp rör man sig mot klarhet och upplysning. Det omvända – att förbli i det grumliga och det mörka – skulle jag uppleva som mycket jobbigare. 

Därmed sagt att dina analyser ”sanningar”, inte behöver vara fakta eller någon annans sanning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...