Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, Pocahontas säger:

Inget som en vanlig knegare kan räkna med..

 

Att riskera att bli "uppsagd" vart fjärde år? Utan "arbetsbrist", som ju är en vanlig orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Telly82 säger:

Att riskera att bli "uppsagd" vart fjärde år? Utan "arbetsbrist", som ju är en vanlig orsak.

Det är man väl medveten om när börjar. Finns många sådana jobb som är säsongsbundna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det är man väl medveten om när börjar. 

Så du menar att man bara ska bli politiker om man har en familjeförmögenhet att falla tillbaka på? :fundersam: 

 

Dessutom är politikers fallskärmar bra mycket mindre än de flesta direktörers. Och då har politiker ett större ansvar än att vara direktör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Telly82 säger:

Så du menar att man bara ska bli politiker om man har en familjeförmögenhet att falla tillbaka på? :fundersam: 

Tänkte säga "Har du inte hört talas om arbetsförmedlingen?" Men den har ju dessa politiker bestämt sig för att slakta....... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Pocahontas säger:

Inlägg på Facebook

 

 

Skärmavbild 2019-04-19 kl. 16.11.16.jpg

 

Men om inte han bor där i fritidshuset ibland vem gör det då? Han äger ju huset eller rättare sagt hans morsa, men han ärver henne, det är väldigt fina trakter (går hitta via hitta.se) med sjö å fiskevatten å jakt etc så om inte han bor där ibland såsom fritidshus av rang vem gör det istället? Bara för han är politiker kanske han inte har råd med en stor herrgård på landet, ett mindre avskilt fritidshus i rätt strandläge är inte fy skam alls, inget jag nånsin kommer få råd med t ex, sunkigt är ju bara vad den personen skriver efter ha sett en bild ovanifrån han vet ju ingenting om husets skick så det är absolut INTE absurt att han skulle bo där emellanåt, så som Bengtzboe uppgett, vem bor annars där om inte B. det måste den som anklagar kunna redogöra för i så fall? 

Dessutom jobbade B. för moderaterna i Nyköping, började i Stockholm i höstas så han bodde ju säkert i Nyköping emellanåt såsom bördig från stan och har föräldrarhemmet där och arbete, så även om det är allvarligt att han inte bytt skrivningsadress på dessa månader kan jag tänka mig alla fall att för en politiker mitt uppe i smeten så kan det lätt glömmas bort allt vad man ska göra vid en flytt, själv glömde jag bort att anmäla mig för teveavgiften när jag flyttade, inget jag tänkte på, men blev påmind av dem om några månader senare. Inte för att försvara Bengtzboe för fel har han gjort men drevet går väl hårt mot honom, det måste inte va att han gjort allt medvetet det skulle kunna va slarv, det är inte förlåtligt men drevet går väldigt hårt åt honom, förmodligen bara för det är en moderat som dabbat sig, men så är det väldigt ovanligt iofs att en moderat gör så så jag förstår eran iver och skadeglädje att riktigt sätta dit honom det tycker ni nog är väldigt roligt att för en gång skull kunna göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-18 på 22:59, Alix säger:

Om nu regeringen ska förhandla med någon om att ta hem svenska IS-barn, vem ska den vända sig till? Den koalition som håller IS-folket just nu är ingen legitim regim heller (SDF är heller inte valda av någon). Du förstår kanske då att man måste hålla isär politik och diplomati/internationella relationer? Rimligtvis måste den svenska regeringen få godkänt av den syriska regimen att ta hem barnen. Den behöver nog få godkänt av SDF också...


Den Syriska regimen har inte kontroll på det området, utan det är kurderna som har det och som har utropat en egen region. Den svenska regeringen förhandlar redan med kurderna om dem, så du har svaret där. För det är inte Syriens regim som har barnen, det är kurderna. Den svenska regeringen förhandlar alltså med de som har de läger där barnen hålls. I Syrien idag finns det ingen legitim regering eller regim överhuvudtaget. Kurderna har redan uttryckt önskemål till Sverige att Sverige tar hem de barn som är svenska medborgare, och det är precis det som den svenska regeringen försöker ordna. Det är på gång, regeringen arbetar på att bifalla kurdernas önskan om detta. 

Det som gör att det hela dröjer något, är för att barnen måste utredas så att man verkligen vet vilka som är svenska medborgare och vilka som inte är det. Det vore ju olyckligt om man råkade ta barn som egentligen är ett annat lands ansvar. Denna utredning sker genom samarbete med flera internationella organisationer som är verksamma i området, som t ex Röda Korset. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Semmelman säger:

 

Men om inte han bor där i fritidshuset ibland vem gör det då? Han äger ju huset eller rättare sagt hans morsa, men han ärver henne, det är väldigt fina trakter (går hitta via hitta.se) med sjö å fiskevatten å jakt etc så om inte han bor där ibland såsom fritidshus av rang vem gör det istället? Bara för han är politiker kanske han inte har råd med en stor herrgård på landet, ett mindre avskilt fritidshus i rätt strandläge är inte fy skam alls, inget jag nånsin kommer få råd med t ex, sunkigt är ju bara vad den personen skriver efter ha sett en bild ovanifrån han vet ju ingenting om husets skick så det är absolut INTE absurt att han skulle bo där emellanåt, så som Bengtzboe uppgett, vem bor annars där om inte B. det måste den som anklagar kunna redogöra för i så fall? 

Dessutom jobbade B. för moderaterna i Nyköping, började i Stockholm i höstas så han bodde ju säkert i Nyköping emellanåt såsom bördig från stan och har föräldrarhemmet där och arbete, så även om det är allvarligt att han inte bytt skrivningsadress på dessa månader kan jag tänka mig alla fall att för en politiker mitt uppe i smeten så kan det lätt glömmas bort allt vad man ska göra vid en flytt, själv glömde jag bort att anmäla mig för teveavgiften när jag flyttade, inget jag tänkte på, men blev påmind av dem om några månader senare. 


Men grejjen är att det fritidshuset inte är ett permanentboende, det är ett fritidshus. Det är registrerat som ett fritidshus. Riksdagens regelverk är tydligt: Man kan enbart få ersättning för bostäder som är *permanentboende*, inte för boende i fritidshus. Oavsett om han verkligen har bott eller inte bott i fritidshuset. Även om han har bott i fritidshuset året om så har han inte rätt till någon ersättning, därför att det just är ett fritidsboende.

Fritidshus har enklare och lättare regler för byggnation och utförande, än permanentboende har. Att klassa om ett fritidsboende till permanentboende kan vara svårt, många fritidshus ligger ju i områden som kommunen har klassat som fritidshusområde. De ska alltså inte ha några permanentboende-hus där. Så om fritidshuset ligger i ett område klassat som fritidshusområde så är det inte helt enkelt att klassa om det till permanentboende. 

Så oavsett om han har bott där eller inte, så har han ändå gjort fel som fått ersättning för det eftersom huset är ett fritidsboende. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Raphael säger:

Så oavsett om han har bott där eller inte, så har han ändå gjort fel som fått ersättning för det eftersom huset är ett fritidsboende. 

För en vanlig människa är detta superenkelt. Han har chansat på att ingen skulle upptäcka honom. Allt annat är bara babbel från hans sida. Moderaten, inte Semmelman... :)

...

Klarar man inte av att förstå en sådan enkel grundläggande sak ska man absolut inte ha ett politiskt förtroendeuppdrag. :chockadskeptisk:

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:


Men grejjen är att det fritidshuset inte är ett permanentboende, det är ett fritidshus snip

Så oavsett om han har bott där eller inte, så har han ändå gjort fel som fått ersättning för det eftersom huset är ett fritidsboende. 

Stelbent system då Raphael om man inte kan välja bo i sitt fritidshus, jag är inte insatt i reglerna i detalj men det är oavsett det väldigt onödigt att börja ljuga om husets skick, om det nu inte ens har med saken att göra varför gör han det? Han gör ju det för att få oss att tro att han inte kan bo där, men det är ju onödigt argument i så fall om det är så som du säger. Om man anklagar nån för att fara med osanning ska man ju inte fara med osanning själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Semmelman säger:

Stelbent system då Raphael om man inte kan välja bo i sitt fritidshus, jag är inte insatt i reglerna i detalj men det är oavsett det väldigt onödigt att börja ljuga om husets skick, om det nu inte ens har med saken att göra varför gör han det? Han gör ju det för att få oss att tro att han inte kan bo där, men det är ju onödigt argument i så fall om det är så som du säger. Om man anklagar nån för att fara med osanning ska man ju inte fara med osanning själv.

 

För Riksdagen gäller att de bara betalar ut ersättning för ett permanentboende, registrerat som ett permanentboende. Det är ju för att undvika fusk. Visst kan man teoretiskt bo året runt i fritidshus, men de har lägre byggstandard, behöver inte ha isolering på vintern och kommunen har ingen skyldighet att ha sophämtning etc på vintern för fastigheten. Så det är förenat med stor olägenhet. 

 

Jag ser det som solklart att han har skrivit sig hos modern för att få ut ersättning som han inte har rätt till. Och han känner tydligen inte till att man inte får bo i ett fritidshus så även om han skulle skriva sig där istället för pojkrummet hos sin ömma moder så skulle han inte få ersättning. 

 

Han har gjort fel, och han försöker bara bluffa bort. Hans fru och barn är skrivna i hans ”övernattningslägenhet” i Stockholm. Det är solklart att det är där han egentligen bor och tillbringar det mesta av hans tid. Det är hans homebase, hans basläger. Basecamp. 

 

Håkan Juholt tvingades avgå för att han fick ersättning för en lägenhet där hans fru också var skriven, en L-ledamot sa upp sitt parti efter att ha fått hård kritik för fusk med bo-ersättningen. 

 

Och nu en M-ledamot som har haft hög svansföring och anser att bidragen ska minska. M-partiet som anklagar andra för bidragsfusk och ”bara lever på bidrag”. Fastnat med skägget i brevlådan... 

 

Pinsamt tycker jag. Att han inte fått sparken än är också pinsamt. Hans parti försvarar honom. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Raphael säger:

.... Att han inte fått sparken än är också pinsamt. ...

Från vad? Platsen i riksdagen har han fått av delar av folket och får behålla om han så önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Från vad? Platsen i riksdagen har han fått av delar av folket och får behålla om han så önskar.

 

Sparken ut ur partiet. De kan utesluta honom. Då blir han politisk vilde i Riksdagen. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Bengtzboe avgått som vice ordförande för Arbetsmarknadsutskottet. Well, jag hade väntat mig kraftigare åtgärder så detta är väldigt svagt, men detta är iaf ett (myr-) steg i rätt riktning. 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR5ozO/bengtzboe-m-lamnar-uppdrag-efter-aftonbladets-granskning?fbclid=IwAR1atMc4MyWLWVcPsbaZmQtzyL4OxxuOtPMH7FkBImFhKW2P-HtM6f0a1Wo

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

Nu har Bengtzboe avgått som vice ordförande för Arbetsmarknadsutskottet. Well, jag hade väntat mig kraftigare åtgärder så detta är väldigt svagt, men detta är iaf ett (myr-) steg i rätt riktning. 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR5ozO/bengtzboe-m-lamnar-uppdrag-efter-aftonbladets-granskning?fbclid=IwAR1atMc4MyWLWVcPsbaZmQtzyL4OxxuOtPMH7FkBImFhKW2P-HtM6f0a1Wo

Blir väl några miljoner som avgångsvederlag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Blir väl några miljoner som avgångsvederlag...

 

Han måste lämna Riksdagen för det först, då kan han få Riksdagspension. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Alix säger:

Om du har en värdefull bil så slipper du att få den förverkad om du upprepat ägnar dig åt olovlig körning och rattfylleri. Det är skillnad på folk och folk även i domstol. Eftersom inte alla har råd med en dyr bil...

I en länk från den artikeln kan man läsa att det inte bara gäller bilar. Även en dyr samlarkniv skulle man kunna få behålla även om den används vid brott. Undrar om samma sak gäller skjutvapen, tävlingspistoler kan vad jag vet kosta runt 30000 kr, antagligen mer. Sedan finns det licensfria gamla skjutvapen som kan kosta liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I en länk från den artikeln kan man läsa att det inte bara gäller bilar. Även en dyr samlarkniv skulle man kunna få behålla även om den används vid brott. Undrar om samma sak gäller skjutvapen, tävlingspistoler kan vad jag vet kosta runt 30000 kr, antagligen mer. Sedan finns det licensfria gamla skjutvapen som kan kosta liknande.

Inte en susning. Släkten får tillbaka Purdeyn som familjedelinkventen blåste av skallarna med på tjänstefolket? Säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...