Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
19 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, de argument som jag läste för kanske fem år sedan lät rimliga.

De gick ut på att det var en inte obefintlig risk för feldiagnos, vilket kan leda till försämrad livskvalitet på grund av cancerorsakad dödsångest och till behandling som på grund av feldiagnosen är onödig men som kan orsaka potensproblem, vilket också kan leda till försämrad livskvalitet. Samt att en inte obetydlig andel män tydligen har någon sorts liten prostatacancergrej som inte påverkar deras liv alls; de hinner dö av andra orsaker.

Ja, det är så och det är fortfarande helt rimliga invändningar. Fast då på ett mer personligt plan än tidigare. Om allmän screening nu faktiskt visar sig sänka dödligheten är det inte orimligt att införa en sådan, trots andra hälsokonsekvenser. Det lär inte bli obligatoriska tester, så vill man inte genomgå test eller behandling kan man avstå. Jag hoppas dock innerligt att de fortsätter jobba på bättre diagnosmetoder, så att man faktiskt kan se om man får/har en farlig cancer eller inte.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tja, de argument som jag läste för kanske fem år sedan lät rimliga.

De gick ut på att det var en inte obefintlig risk för feldiagnos, vilket kan leda till försämrad livskvalitet på grund av cancerorsakad dödsångest och till behandling som på grund av feldiagnosen är onödig men som kan orsaka potensproblem, vilket också kan leda till försämrad livskvalitet. Samt att en inte obetydlig andel män tydligen har någon sorts liten prostatacancergrej som inte påverkar deras liv alls; de hinner dö av andra orsaker.

"Feldiagnos" är inte att man får en falsk cancerdiagnos, man kan ha förhöjt PSA-värde av andra anledningar och då får sjukvården dels en pedagogisk uppgift, dels en kostnad för att bekräfta en diagnos. Been there, done that. Problemet är bara att förhöjt PSA-värde kan indikera en dödlig infektion utan att det är cancer. Been there, done that.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Alix säger:

Ja, det är så och det är fortfarande helt rimliga invändningar. Fast då på ett mer personligt plan än tidigare. Om allmän screening nu faktiskt visar sig sänka dödligheten är det inte orimligt att införa en sådan, trots andra hälsokonsekvenser. Det lär inte bli obligatoriska tester, så vill man inte genomgå test eller behandling kan man avstå. Jag hoppas dock innerligt att de fortsätter jobba på bättre diagnosmetoder, så att man faktiskt kan se om man får/har en farlig cancer eller inte.

Det är helt OK att begära kontroller själv. Jag tar PSA-prov ungefär vartannat år, och kan inte förstå invändningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-01-17 på 14:33, Alix säger:

Jag struntar i tjuven och vad som händer i domstolen. Jag kan helt enkelt inte ta in att ansvariga har lagt fram omistliga regalier som aldrig kan ersättas. Allas vår kulturhistoria! I mina ögon är det de som borde krypa in i buren. :evilgrin:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/22-aringen-atalas-misstankt-for-domkyrkokuppen-i-strangnas

En kyrka blev av med hela sitt koppartak. Ingen vet egentligen när stölden skedde. Jag får intrycket att Svenska kyrkan har rätt noll koll på sina (våra) värdefulla saker. Storögt tänker väl de att allting är heligt. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kyrkan-tog-in-vatten-upptackte-att-taket-var-stulet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

En kyrka blev av med hela sitt koppartak. Ingen vet egentligen när stölden skedde. Jag får intrycket att Svenska kyrkan har rätt noll koll på sina (våra) värdefulla saker. Storögt tänker väl de att allting är heligt. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kyrkan-tog-in-vatten-upptackte-att-taket-var-stulet

När det regnar vatten från himlen har den troende inget tak.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

När det regnar vatten från himlen har den troende inget tak.

Kors i taket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Sveriges exportinkomster kom tidvis till 80 procent från te. Infört från Kina och vidaresmugglat till Storbritannien... Artikel/radio

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DxgpHo9WsAA-Oqw?format=jpg&name=medium

Fniss...  :hihihi: Det blir en bra minister. De måste ha ett ytterst flexibelt förhållningssätt till sanningen. :P 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med utsläppt hår är hon ju riktigt snygg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan faktiskt tycka att det är tråkigt att någon avgår samtidigt som man också kan förstå bakgrunden till det och tycka att det i situationen är rätt, men ändå tråkigt att det skedde och hände. Det är ingen motsättning som ni försöker göra gällande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Alix säger:

Många kyrkor är väl rätt obevakade, eller de har ett larmsystem som bara gäller dörrarna men inte taken. I mina hemtrakter finns en kyrka där de har någon form av anordning ovanför dörrarna, så någon koll har de där. Men inte över koppartaket. Det är nog rätt enkelt att ta sig upp på taket på en kyrka som ligger lite utanför ett samhälle. Och kyrkor på landsbygden är inte öppna/bemannade varje dag, utan typ en gång i veckan när det är gudstjänst så det kan gå en vecka innan en stöld upptäcks... De har inte personal eller efterfrågan på mer. 

Men att stjäla ett helt tak... vilket enormt arbete egentligen.... Flera timmars jobb! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Raphael säger:

Man kan faktiskt tycka att det är tråkigt att någon avgår samtidigt som man också kan förstå bakgrunden till det och tycka att det i situationen är rätt, men ändå tråkigt att det skedde och hände. Det är ingen motsättning som ni försöker göra gällande. 

Vilka ”ni”? Jag skrev i vart fall inte att det finns någon motsättning. Jag tycker att hon verkar bra. Som jag skrev. Vad gäller flexibelt sätt till sanningen så är det ju så. Hon försöker både ha kakan och äta den. Stötta Kaplan och vara tacksam men ändå ta avstånd från honom och kritisera det han gjorde fel. En sådan balansgång ska politiker klara av, och det får hon säkert kläm på med tiden.

4 minuter sedan, Raphael säger:

Många kyrkor är väl rätt obevakade, eller de har ett larmsystem som bara gäller dörrarna men inte taken. I mina hemtrakter finns en kyrka där de har någon form av anordning ovanför dörrarna, så någon koll har de där. Men inte över koppartaket. Det är nog rätt enkelt att ta sig upp på taket på en kyrka som ligger lite utanför ett samhälle. Och kyrkor på landsbygden är inte öppna/bemannade varje dag, utan typ en gång i veckan när det är gudstjänst så det kan gå en vecka innan en stöld upptäcks... De har inte personal eller efterfrågan på mer. 

Men att stjäla ett helt tak... vilket enormt arbete egentligen.... Flera timmars jobb! 

Säkert är det så vad gäller landsbygd. Men Skogslyckans kyrka ligger mitt inne i Växjö. Länk till Google maps. Man kan tycka att det borde ha observerats av någon. Ett tecken i tiden kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, förstår inte vad du menar med ”flexibel om sanningen”. Uttrycket ”flexibel med sanningen” brukar användas när man tycker att någon ljuger, det är ett annat uttryck för att ljuga. 

Det finns ju flera sanningar här: 

1. Kaplan var en uppskattad och omtyckt politiker med en lång karriär, som skötte sig bra politiskt. 

2. Han avgick för han hade ifrågasatts att han var på en privat tillställning där en extremgrupp också fanns representerade - och media antog automatiskt att då måste han ha samröre med dem. 

Hon har tackat honom för nr 1 och  beklagat nr 2. 

Koppartak: Det var länge sen jag var i Växjö och jag känner inte till hur exakt den kyrkan ligger, men i mindre orter så brukar det vara en begravningsyta omkring kyrkan dvs kyrkan ligger därmed inte i direkt anslutning till andra fastigheter utan i sitt eget område. Om det är så i Växjö kan det vara en del av förklaringen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar tyvärr inte artikeln nu, men koppartjuvar gick loss på Adolfsbergskyrkan i Helsingborg mitt på ljusa dagen för några år sedan. Ett rätt stort antal personer höll på att montera ner koppartaket. Det stod en lastbil (eller skåpbil) som såg ut att vara från en byggfirma på p-platsen. De flesta passerande trodde det var takreparation på gång och slog inte larm. Så småningom var det någon som slog larm, men när polisen kom så hade tjuvarna försvunnit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"folkvald stolle" 

Skärmavbild 2019-01-23 kl. 08.18.05.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan, Raphael säger:

Hmmm, förstår inte vad du menar med ”flexibel om sanningen”. Uttrycket ”flexibel med sanningen” brukar användas när man tycker att någon ljuger, det är ett annat uttryck för att ljuga. 

Det finns ju flera sanningar här: 

1. Kaplan var en uppskattad och omtyckt politiker med en lång karriär, som skötte sig bra politiskt. 

2. Han avgick för han hade ifrågasatts att han var på en privat tillställning där en extremgrupp också fanns representerade - och media antog automatiskt att då måste han ha samröre med dem. 

Hon har tackat honom för nr 1 och  beklagat nr 2. 

Koppartak: Det var länge sen jag var i Växjö och jag känner inte till hur exakt den kyrkan ligger, men i mindre orter så brukar det vara en begravningsyta omkring kyrkan dvs kyrkan ligger därmed inte i direkt anslutning till andra fastigheter utan i sitt eget område. Om det är så i Växjö kan det vara en del av förklaringen. 

2. Inte bara det. Han hade 2009, i Somali Star TV, jämfört Israels behandling av palestinierna med nazisternas behandling av judarna på 30-talet. Margot Wallström om uttalandet: ”Fruktansvärt” (vilket givetvis var nådestöten i sammanhanget, givet det faktum att Sverige har en pågående diplomatisk konflikt med Israel i och med att vi har erkänt staten Palestina). Det ska då tilläggas att Mehmet Kaplan har varit ordförande för Sveriges unga muslimer och presstalesman för Sveriges muslimska råd plus att han har deltagit i Ship to Gaza (så att man kan förstå varför han sade så).

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alix, konflikten mellan palestinier och israeler, Palestina och Israel, är mycket komplicerad och svår och känslig. Kaplan hade hittat vissa likheter med situationen på 30-talet och den aktuella situationen för Gaza, som t ex att palestiniers affärslokaler stängs - judarnas affärslokaler stängdes under 30-talet, och så vidare. Det var sådana händelser han hänvisade till och det var den aspekten han menade, att det fanns vissa likheter. Det innebär inte att han säger att det var exakt likadant eller att han skulle hävda att Israel kör med systematisk utrotning, en motsvarighet till Förintelsen, för palestinier. Han avsåg vissa likheter innan allt detta med Förintelsen skedde och hände, det var ingen kommentar om Förintelsen. Förintelsen skedde efter de händelser och liknelser som han hänvisade till. Men detta är extremt känsligt att diskutera, varje antydan till att det förekommer diskriminering av palestinier tolkas lätt som antisemitism. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Raphael säger:

Alix, konflikten mellan palestinier och israeler, Palestina och Israel, är mycket komplicerad och svår och känslig. Kaplan hade hittat vissa likheter med situationen på 30-talet och den aktuella situationen för Gaza, som t ex att palestiniers affärslokaler stängs - judarnas affärslokaler stängdes under 30-talet, och så vidare. Det var sådana händelser han hänvisade till och det var den aspekten han menade, att det fanns vissa likheter. Det innebär inte att han säger att det var exakt likadant eller att han skulle hävda att Israel kör med systematisk utrotning, en motsvarighet till Förintelsen, för palestinier. Han avsåg vissa likheter innan allt detta med Förintelsen skedde och hände, det var ingen kommentar om Förintelsen. Förintelsen skedde efter de händelser och liknelser som han hänvisade till. Men detta är extremt känsligt att diskutera, varje antydan till att det förekommer diskriminering av palestinier tolkas lätt som antisemitism. 

Poängen för en minister som företräder regeringen och Sverige är inte komplicerade sakförhållanden, utan vad man kan tillåta sig som minister. Därför avgick Kaplan (i realiteten tvingades han att avgå) och något annat hade varit och är omöjligt att tänka sig. Mitt första inlägg återspeglar detta; vad det innebär att vara minister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Pocahontas säger:

Märkligt att dessa aktivister (terrorister) fått hålla på ostraffat..  

http://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/toppolitiker-kräver-krafttag-efter-gp-s-granskning-1.12662304

Ja, det är gräsligt. De ses som harmlösa knäppskallar fast de i verkligheten utövar terror, i bred mening, om än inte enligt lagens bokstav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alix, men det du hänvisar till skedde ju innan Kaplan blev minister och hade därmed inte att göra med hans roll som minister eller vad man tillåter sig eller inte att göra som minister. Han var inte minister vid det tillfälle du refererar till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Raphael säger:

Alix, men det du hänvisar till skedde ju innan Kaplan blev minister och hade därmed inte att göra med hans roll som minister eller vad man tillåter sig eller inte att göra som minister. Han var inte minister vid det tillfälle du refererar till. 

Det spelar ingen roll eftersom Kaplan tvingades avgå, eller hur? Jag har inte påstått att han var minister 2009 eller 2010. Det finns andra exempel på ministrar som har tvingats avgå på grund av vad de hade gjort dessförinnan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alix, men du skrev "vad man kan tillåta sig som minister". När han gjorde det uttalandet 2009 så var han alltså inte minister och därmed gäller inte "tillåta sig som minister". Han hade inte ett mindset av minister då eftersom han inte var minister då, och därmed inte kunde tänka på vad han som minister kunde tillåta sig eller inte. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Raphael säger:

Alix, men du skrev "vad man kan tillåta sig som minister". När han gjorde det uttalandet 2009 så var han alltså inte minister och därmed gäller inte "tillåta sig som minister". Han hade inte ett mindset av minister då eftersom han inte var minister då, och därmed inte kunde tänka på vad han som minister kunde tillåta sig eller inte. 

Jag förstår inte vad du vill ha sagt.   Det du skriver nu har vi redan konstaterat och det har varit känt från början. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dump.png.de9ffbebfbde4f084b4fdaf977c37ee7.png

Ryssen? 😳

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...