Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

16 minuter sedan, Alix säger:

Jag blir så trött på de skitländer som vägrar ansvara för sina egna medborgare. Nu kan vi lägga Afghanistan på den listan, temporärt i alla fall. Tidigare fanns där Irak, Iran, Somalia, Eritrea, Libanon och Uzbekistan. De bryter alla mot internationell rätt genom att vägra. Men woke-vänstern applåderar förstås och tycker att det är bra. Mycket bättre att de kan stanna i Sverige och försörjas av skattebetalarna.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/afghanistan-stoppar-mottagandet-av-tvangsutvisade-medborgare

Även Australien, fast av lite andra orsaker.

https://www.bbc.com/news/world-australia-56967520

Citat

The policy marks the first time Australians have been criminalised for returning to their country, local media reported.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Alix säger:

Jag blir så trött på de skitländer som vägrar ansvara för sina egna medborgare. Nu kan vi lägga Afghanistan på den listan, temporärt i alla fall. Tidigare fanns där Irak, Iran, Somalia, Eritrea, Libanon och Uzbekistan. De bryter alla mot internationell rätt genom att vägra. Men woke-vänstern applåderar förstås och tycker att det är bra. Mycket bättre att de kan stanna i Sverige och försörjas av skattebetalarna.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/afghanistan-stoppar-mottagandet-av-tvangsutvisade-medborgare

Känner en Afghansk kille lite mer. Han har gått färdigt skolan och utbildat sig och har jobb och eget boende. Han är uppväxt i Iran och har inga kopplingar mer än att föräldrarna flytt från Afghanistan. Det är komplikerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Även Australien, fast av lite andra orsaker.

https://www.bbc.com/news/world-australia-56967520

Det där gillar jag inte alls. Klart att medborgare ska kunna återvända hem. Men de får sitta i karantän och betala kost och logi. Att resa världen runt är ingen rättighet som staten ska betala merkostnader för.

 

20 minuter sedan, Axelman säger:

Känner en Afghansk kille lite mer. Han har gått färdigt skolan och utbildat sig och har jobb och eget boende. Han är uppväxt i Iran och har inga kopplingar mer än att föräldrarna flytt från Afghanistan. Det är komplikerat.

Låter inte alls komplikerat i det fallet. Han har uppenbarligen fått uppehållstillstånd och är både skötsam och har jobb. De som är aktuella i mitt inlägg har eller är inget av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Låter inte alls komplikerat i det fallet. Han har uppenbarligen fått uppehållstillstånd och är både skötsam och har jobb. De som är aktuella i mitt inlägg har eller är inget av det.

Ett antal ungdomar har utvisats fast de haft jobb. Dessutom till Afhganistan som många inte har bott i pga att föräldrar flytt. Varför ska de då överhuvudtaget till Afghanistan? Komplikerat sa Bull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Ett antal ungdomar har utvisats fast de haft jobb. Dessutom till Afhganistan som många inte har bott i pga att föräldrar flytt. Varför ska de då överhuvudtaget till Afghanistan? Komplikerat sa Bull.

Därför att de är medborgare i Afghanistan och vi har inte fri utan reglerad invandring till Sverige. Inte alls komplicerat, men säkert jobbigt och hjärtskärande. Men det kan inte få avgöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Det där gillar jag inte alls. Klart att medborgare ska kunna återvända hem. Men de får sitta i karantän och betala kost och logi. Att resa världen runt är ingen rättighet som staten ska betala merkostnader för.

...

Det blir extra dumt när landet dessutom begränsar antalet flyg som får komma in varje vecka, samtidigt som en del ickemedborgare (kändisar) fått inresetillstånd, inklusive undantag från karantänreglerna (de får isolera sig på egen hand och slipper karantänhotell). Det pressar upp priset på flygbiljetterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det blir extra dumt när landet dessutom begränsar antalet flyg som får komma in varje vecka, samtidigt som en del ickemedborgare (kändisar) fått inresetillstånd, inklusive undantag från karantänreglerna (de får isolera sig på egen hand och slipper karantänhotell). Det pressar upp priset på flygbiljetterna.

Urk. Fast jag visste att Australien hade knepig migrationspolicy. Hade väl lyckats förtränga det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, snowreeler säger:

Det börjar nu, kapplöpningen till framtiden. Nu i början är det dyrt och svårt, bara åtkomligt för dem med störst plånbok. Snart kan vem som helst ta sig en tur ut i solsystemet. Det är ju så utvecklingen brukar gå efter att vetenskap och teknik utvecklats tillräckligt. Det var cirka 600 år sedan vi började vakna ur den medeltida djupsömnen under Renässansen, 400 år sedan Upplysningstiden gav oss verktygen för att utforska världen och verkligheten, först nu som mänskligheten på allvar börjar bege sig ut i solsystemet. Korta turer till att börja med kan jag tänka mig.

Det har precis börjat.
Jag tror nu att tack vare den tekniska utvecklingen, internet och hur enkelt det blivit att dela med sig av idéer, att även strävan ut i rymden kommer att ta ny rejäl fart och av många fler än NASA. SpaceX till exempel, Kina, osv.

 

Jag är glad över att han framgångsrikt med sitt team lyckats landa i New Mexico.

 

 

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busch jobbar på att bli Sveriges Trump

 

För drygt en vecka sedan stod det klart att hon erkänt att hon grovt förtalat en jurist, att hon fått en villkorlig dom och att hon accepterat ett strafföreläggande på 60 000 kronor liksom en avgift till Brottsofferfonden.
Men i intervjuer med Busch efter att Åklagarmyndigheten meddelat utgången i tvisten delgav hon allmänheten en helt annan uppfattning. I själ och hjärta är hon oskyldig, hävdar hon.
Ena sekunden erkänner alltså KD-ledaren ett grovt brott och pungar ut med ganska mycket pengar för att sona det. Andra sekunden anser hon sig vara oskyldig.
Vad är det som stämmer? Båda utsagorna kan nämligen inte stämma.

 

Men att Ebba Busch vinglar mellan två oförenliga utsagor är kanske inte det mest anmärkningsvärda. Det är hennes förakt för rättskipningen. Trots att hon själv är en av de 349 personer som stiftar de lagar vi alla ska följa. Även Ebba Busch.

...

När Kristdemokraterna förklarar sin politik på hemsidan slår de fast att rättskipning är ett av statens viktigaste åtaganden.
Men KD-ledaren anser sig uppenbarligen stå över det. Personen som grovt förtalats av henne ska minsann inte tro att han är kränkt och att hon gjort fel. Hon har bara inte tid med något så futtigt som att möta honom i en domstol. Är det respektfullt?

...

Ebba Busch jobbar hårt på att bli Sveriges svar på Donald Trump verkar det som. Det vill säga sätta sig över rättssystemet, förvirra begreppen, förvränga verkligheten och, om påkommen, göra en taktisk reträtt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Det börjar nu, kapplöpningen till framtiden. Nu i början är det dyrt och svårt, bara åtkomligt för dem med störst plånbok. Snart kan vem som helst ta sig en tur ut i solsystemet. Det är ju så utvecklingen brukar gå efter att vetenskap och teknik utvecklats tillräckligt. Det var cirka 600 år sedan vi började vakna ur den medeltida djupsömnen under Renässansen, 400 år sedan Upplysningstiden gav oss verktygen för att utforska världen och verkligheten, först nu som mänskligheten på allvar börjar bege sig ut i solsystemet. Korta turer till att börja med kan jag tänka mig.

Det har precis börjat.
Jag tror nu att tack vare den tekniska utvecklingen, internet och hur enkelt det blivit att dela med sig av idéer, att även strävan ut i rymden kommer att ta ny rejäl fart och av många fler än NASA. SpaceX till exempel, Kina, osv.

 

Jag är glad över att han framgångsrikt med sitt team lyckats landa i New Mexico.

 

 

Den där varianten av rymdflyg borde man kunna använda som långdistansflyg för folk med gott om pengar och ont om tid. Anpassa det bärande flygplanet så att det kan använda vanliga flygplatser och vanliga gater så att passagerarna kan gå ombord som vanligt och sedan sätta sig i rymdraketen. Flygplanet startar, stiger, släpper iväg raketen och flyger hem igen. Raketen går upp i rymden, korsar Atlanten och landar på en vanlig flygplats, som har ett eget bärande flygplan som används vid returen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Det börjar nu, kapplöpningen till framtiden.

Helt meningslöst! Varför inte ägna sig åt att lösa verkliga problem? Det råder ju inte direkt någon brist på såna...

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, DittDatt säger:

Helt meningslöst! Varför inte ägna sig åt att lösa verkliga problem? Det råder ju inte direkt någon brist på såna...

Du är rolig du. Tycker förstås att även bröderna Wright som flög över åkrarna i North Carolina borde ha ägnat sin tid åt något vettigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, mikaellq säger:

Du är rolig du. Tycker förstås att även bröderna Wright som flög över åkrarna i North Carolina borde ha ägnat sin tid åt något vettigare...

Till och med du borde inse det absurda i denna kommentar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Till och med du borde inse det absurda i denna kommentar.

Ok jag biter. Varför enligt din mening?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Ok jag biter. Varför enligt din mening?

Därför att Wrights Bros övningar kostade ett par rör, lite segelduk och en hoper prylar köpta för hushållskassan. Det du syftar till påverkar världsekonomin! Som dittådatt skriver så finns det mycket viktigare saker att göra först. Se till att alla människor har de grundläggande behoven täckta i världen som vatten, mat och tak över huvudet. Utrota svält, malaria mm.

...

Men som i den fria marknadens USA är det mycket lättare att få fram många, många, MÅNGA miljarder dollar när man ska bomba sönder och samman ett land på andra sidan jordklotet än att hjälpa de tiotals miljoner egna medborgare som lever under existensminimum utan sjukförsäkringar och pension. 

...

På Wrights Bros tid hade man liten om någon kunskap om världen. Idag har vi alla en heltäckande förståelse av världen och hur den fungerar. Det är cyniskt och inhumant att hurra för luftslott som dränerar länder på pengar som faktist kunde göra skillnad för många miljoner människor för att ge dem ett drägligt vardagsliv som vi bara tar för givet och tycks tro att alla har eftersom vi har det.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Axelman säger:

Därför att Wrights Bros övningar kostade ett par rör, lite segelduk och en hoper prylar köpta för hushållskassan. Det du syftar till påverkar världsekonomin! Som dittådatt skriver så finns det mycket viktigare saker att göra först. Se till att alla människor har de grundläggande behoven täckta i världen som vatten, mat och tak över huvudet. Utrota svält, malaria mm.

...

Men som i den fria marknadens USA är det mycket lättare att få fram många, många, MÅNGA miljarder dollar när man ska bomba sönder och samman ett land på andra sidan jordklotet än att hjälpa de tiotals miljoner egna medborgare som lever under existensminimum utan sjukförsäkringar och pension. 

...

På Wrights Bros tid hade man liten om någon kunskap om världen. Idag har vi alla en heltäckande förståelse av världen och hur den fungerar. Det är cyniskt och inhumant att hurra för luftslott som dränerar länder på pengar som faktist kunde göra skillnad för många miljoner människor för att ge dem ett drägligt vardagsliv som vi bara tar för givet och tycks tro att alla har eftersom vi har det.

Wrights första motoriserade bemannade flygning föregicks av flera års byggande och flygande av motorlösa skapelser samt tillverkning av en ny motor. Och deras arbete byggde vidare på andra personers ännu tidigare experiment inom flygning. Men för gubbar som Bezos, Branson och Musk kanske hushållskassan räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Wrights första motoriserade bemannade flygning föregicks av flera års byggande och flygande av motorlösa skapelser samt tillverkning av en ny motor. Och deras arbete byggde vidare på andra personers ännu tidigare experiment inom flygning. Men för gubbar som Bezos, Branson och Musk kanske hushållskassan räcker.

Ja, de höll på att lägga av på grund av kostnaderna:

 

”When the Wrights were conducting their wind tunnel experiments, they became concerned that their experiments were taking too much time and money for their modest means. They were worried that they would not get their money back and permitting their hobby to become too much of a luxury.

Wilbur was inclined to drop their researches. Orville thought they should continue a little longer. If Wilbur had quit, Orville would have too.”

 

Men de övertalades att fortsätta. Vad kostade det då i slutändan?

 

”Their insistence on doing everything possible on paper was successful in keeping costs down. Kelly claims that up to the day when they actually flew, the Wrights’ total outlay of money was a trifle less than $2,000. Some more recent estimates are that they spent event less, closer to $1,200.”

 

1200 dollar 1903 motsvarar 36708 dollar idag, alltså drygt 315000 kronor.

 

https://wrightstories.com/is-it-about-the-money/

https://www.officialdata.org/us/inflation/1903?amount=1200

 

För övrigt är det svårare och dyrare att utrota fattigdom än att flyga till månen och kolonisera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Ja, de höll på att lägga av på grund av kostnaderna.....

 

För övrigt är det svårare och dyrare att utrota fattigdom än att flyga till månen och kolonisera den.

Det blir ju fånigt att dra upp vad deras kostnader landade på. Det är ynkepynkesmåpotatis i de flesta jämförelser. Men har man inte pengarna spelar det ju ingen roll vad det kostar.

...

Om man tittar på vad man uppskattar att Apolloprogrammet kostade måste man ju ställa sig frågan om man inte hade kunnat göra nåt bättre för pengarna. Men då måste man ju VILJA bry sig mer om människor än trams.

...

Slänger in en skärmbild tagen från USA Todays lista på dyra krig. När det gäller att jaga efter inbillade spöken går det att locka fram oändliga mängder pengar ur de som bestämmer och håller i kassan. Sen när man ber samma människor att utrota malarian blir svaret absolut INTE! Det blir för dyrt!

...

Utvecklingen (sicket ord !) går inte att stoppa och inte heller folks tokerier. Men det borde finnas en prioriteringsordning om vad som ska komma först. Människan och människosläktet BORDE komma först och prioriteras och inte bara med garneras med ORD! Det vi lägger tid och pengar på är vad vi verkligen prioriterar och hur många gånger går inte de tvärs emot vad vi säger........ 

 

 

 

Skärmavbild 2021-07-13 kl. 11.35.20.png

Skärmavbild 2021-07-13 kl. 11.40.23.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Axelman säger:

Det blir ju fånigt att dra upp vad deras kostnader landade på. Det är ynkepynkesmåpotatis i de flesta jämförelser. Men har man inte pengarna spelar det ju ingen roll vad det kostar.

...

Om man tittar på vad man uppskattar att Apolloprogrammet kostade måste man ju ställa sig frågan om man inte hade kunnat göra nåt bättre för pengarna. Men då måste man ju VILJA bry sig mer om människor än trams.

...

Slänger in en skärmbild tagen från USA Todays lista på dyra krig. När det gäller att jaga efter inbillade spöken går det att locka fram oändliga mängder pengar ur de som bestämmer och håller i kassan. Sen när man ber samma människor att utrota malarian blir svaret absolut INTE! Det blir för dyrt!

...

Utvecklingen (sicket ord !) går inte att stoppa och inte heller folks tokerier. Men det borde finnas en prioriteringsordning om vad som ska komma först. Människan och människosläktet BORDE komma först och prioriteras och inte bara med garneras med ORD! Det vi lägger tid och pengar på är vad vi verkligen prioriterar och hur många gånger går inte de tvärs emot vad vi säger........ 

 

 

 

Skärmavbild 2021-07-13 kl. 11.35.20.png

Skärmavbild 2021-07-13 kl. 11.40.23.png

Man kan med fördel se Charlie Wilson's war som visar att pengarna tar slut när man ska fixa skolor och annat, och simsalabim så har man bäddat för talibaner och bin-Laden... :pinch: 

Men det innebär inte att det är enkelt eller billigt att utrota fattigdom, tvärtom är det svårt och superdyrt. Om det ens är möjligt med utifråninsatser. Själv tror jag inte på det.

Inte ens har det funkat hos de som själva vill det. Avsiktligt egalitära samhällen har visat sig innebära solidarisk fattigdom, för de som har prövat. Kuba har lyckats bäst, och nu har de stora protester i alla fall, folk förstår tydligen inte sitt eget bästa... :totaltgalen:

Det kan vara så att den här världen förblir imperfekt, och att endast Guds rike är perfekt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

 

Det kan vara så att den här världen förblir imperfekt, och att endast Guds rike är perfekt. :) 

Om vi antar dessa utsagor så berättar de inte i sig själva hur vi bör agera. Men om kärleken är störst så räcker vi ut en fåfäng hand därför att allt annat är omöjligt. Från första Mosebok klingar fortfarande orden från mördaren Kain i förmodad avmätt och cynisk ton:

-Ska väl jag ta hand om min broder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

 

Men det innebär inte att det är enkelt eller billigt att utrota fattigdom

Häng inte upp dig på detta enbart. Det finns massor som faktiskt går att göra. Borra brunnar, plantera skog, utbilda bönder i effektiv miljövänligt jordbruk, utbilda lärare, utbilda sjuksköterskor och läkare mm mm. Bryt ner problemet till små möjliga åtgärder och vips ter det sig inte omöjligt. Pumpa sen in tusen miljarder så går det fortare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Häng inte upp dig på detta enbart. Det finns massor som faktiskt går att göra. Borra brunnar, plantera skog, utbilda bönder i effektiv miljövänligt jordbruk, utbilda lärare, utbilda sjuksköterskor och läkare mm mm. Bryt ner problemet till små möjliga åtgärder och vips ter det sig inte omöjligt. Pumpa sen in tusen miljarder så går det fortare.

Det har vi och andra gjort länge. Pengarna måste fortsätta pumpas in. Vart kommer de ifrån? Är de som står för dem redo att betala ad infinitum? Dessutom skapar det massor av korruption. Nej, jag tror inte på det. Bättre då att handla, skapa verklig frihandel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Är de som står för dem redo att betala ad infinitum? 

Har jag påstått det? Det är din tolkning.

...

Men stater kan vara beredda på att betala krig och rymdprogram och andra orealistiska projekt ad infinitum. Men så fort man ska bli human sinar pengarna med ljusets hastighet och alla argument som talar mot att slösa pengar på folk hålles frenetiskt fram. Det fälldes mer bomber över Laos av alla ställen än under andra världskriget. Bombningarna av Vietnam ej inräknade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Bättre då att handla, skapa verklig frihandel.

Varför ställer du saker mot varandra som om jag skulle tycka så? Jag har inte påstått detta eller något åt det hållet. Jag argumenterar mot storhetsvansinnet och det sanslösa i att drömmar utan vett och sans ska kunna underhållas "ad infinitum" medan riktiga och viktiga saker skyfflas in i glömskans mörka vrå. Frihandel är helt avgörande men betyder inte kasta pengar i sjön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...