Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

23 minuter sedan, Axelman säger:

Har jag påstått det?

Jag har inte påstått att du påstår det.

 

20 minuter sedan, Axelman säger:

Varför ställer du saker mot varandra som om jag skulle tycka så? Jag har inte påstått detta eller något åt det hållet.

Jag har inte påstått det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Alix säger:

Jag har inte påstått att du påstår det.

 

Jag har inte påstått det heller.

Du svarar som om jag påstått det. Det är svårt att inte tolka det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Axelman säger:

Du svarar som om jag påstått det. Det är svårt att inte tolka det så.

Så är det inte i alla fall. Jag skrev bara vad jag själv undrar/tycker.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Alix säger:

Ja, de höll på att lägga av på grund av kostnaderna:

 

”When the Wrights were conducting their wind tunnel experiments, they became concerned that their experiments were taking too much time and money for their modest means. They were worried that they would not get their money back and permitting their hobby to become too much of a luxury.

Wilbur was inclined to drop their researches. Orville thought they should continue a little longer. If Wilbur had quit, Orville would have too.”

 

Men de övertalades att fortsätta. Vad kostade det då i slutändan?

 

”Their insistence on doing everything possible on paper was successful in keeping costs down. Kelly claims that up to the day when they actually flew, the Wrights’ total outlay of money was a trifle less than $2,000. Some more recent estimates are that they spent event less, closer to $1,200.”

 

1200 dollar 1903 motsvarar 36708 dollar idag, alltså drygt 315000 kronor.

 

https://wrightstories.com/is-it-about-the-money/

https://www.officialdata.org/us/inflation/1903?amount=1200

 

För övrigt är det svårare och dyrare att utrota fattigdom än att flyga till månen och kolonisera den.

Jag tvivlar på att flera personers arbete under flera år, inklusive vindtunneltester och byggandet av flera mer eller mindre lyckade flygplan, varav ett var motoriserat skulle kosta mindre än så lite som 315000 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tvivlar på att flera personers arbete under flera år, inklusive vindtunneltester och byggandet av flera mer eller mindre lyckade flygplan, varav ett var motoriserat skulle kosta mindre än så lite som 315000 kronor.

Ja, inte vet jag. Det kanske finns andra beräkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

652d8535-4eaa-4cb8-886c-5a2d4b8eb26f?fit

 

”Advokaten anklagades av tre åklagare för att ha fört ut uppgifter från misstänkta han försvarat som suttit häktade med restriktioner.”

 

Edip Samuelsson utesluts som advokat enligt dom i HD. Advokatsamfundet tyckte att böter på 50000 kronor skulle räcka, men det tyckte varken JK eller HD.

 

https://www.dn.se/sverige/hds-beslut-advokat-ska-uteslutas/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pypny5/stjarnadvokaten-edip-samuelsson-utesluts-fran-advokatsamfundet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ja, inte vet jag. Det kanske finns andra beräkningar.

Efter att jag postat observerade jag formuleringen "total outlay of money", vilket bör exkludera arbetstid. Det kan också innebära att bröderna använde utrustning som var avsedd för annat ändamål, om man har en cykelbyggarmaskin så kanske den kan bygga flygmaskiner på helgerna.

Sedan fanns det andra som flög, eller försökte, och på så sätt bidrog med kunskap.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Efter att jag postat observerade jag formuleringen "total outlay of money", vilket bör exkludera arbetstid. Det kan också innebära att bröderna använde utrustning som var avsedd för annat ändamål, om man har en cykelbyggarmaskin så kanske den kan bygga flygmaskiner på helgerna.

Sedan fanns det andra som flög, eller försökte, och på så sätt bidrog med kunskap.

Kanske det är problemet här för många som i smyg längtar efter att bli snuskigt rika och sneglar inte lika mycket i smyg på de rika i gräddfilen med avundens gröna färg.
Jag hade faktiskt inte en tanke på pengar, inte ens på vad det kan tänkas ha kostat kalaset att få komma ut ur moder Gaias varma, livgivande sköte.

 

För mig var det hela ett upphetsande Äventyr med stort Ä och förstod också direkt vad det betyder ur ett historiskt perspektiv. Det starkt kausala ända från Renässanstiden genom Upplysningstiden som egentligen inte stannat av utan fortsatt likt en flodvåg som bara växer sig allt större som en sorts metaforisk beskrivning av hur mänskligheten är sin natur trogen: Nyfiken, strävsam och FRI!!!

 

På tal om kausalitet, även NASA och Space X är i högsta grad verksamma dessa lärande institutioner som ständigt tänjer på gränser för att nå "högtflygande" (hi hi) mål som kolonier på Mars, satellitsystem för internet överallt som om de förstår hur idéutbytet kommer att skjuta fart och nå oanade höjder (fniss).

 

Innan jag släcker lyset för gott tänker jag följa utvecklingen med ett livfullt stort intresse, i synnerhet det som rör datorer, internet, historia och vetenskap och den framtid den kan ge kommande generationer.

 

Detta väntar jag på med större spänning än på uppdateringarna från Apple denna höst. :nerd: 

🔭

https://www.jwst.nasa.gov

 

26504730220_4740fe540b_h.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Kanske det är problemet här för många som i smyg längtar efter att bli snuskigt rika och sneglar inte lika mycket i smyg på de rika i gräddfilen med avundens gröna färg.

 

Med sig själv som måttstock dömer man andra, vilket betyder att ovanstående mening säger en hel om dig och din nivå.

 

Men en sak undrar jag: Vad är det för gräddfil som har avundens gröna färg? Fattar inte riktigt liknelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, mikaellq säger:

Kanske det är problemet här för många som i smyg längtar efter att bli snuskigt rika och sneglar inte lika mycket i smyg på de rika i gräddfilen med avundens gröna färg.
Jag hade faktiskt inte en tanke på pengar, inte ens på vad det kan tänkas ha kostat kalaset att få komma ut ur moder Gaias varma, livgivande sköte.

 

Det är oförskämt att uttala sig så fördömande kollektivt att påstå  "många som i smyg längtar efter att bli snuskigt rika" särskilt från dig som är/ har varit i alla fall noga med argumentationens fram och baksidor. Tror du att du står moraliskt högre än andra? Annars finns ingen anledning att häva ur sig slikt. Vilken värld lever du i? 

...

När jag var liten satt jag framför tv-n som klistrad och såg massor av Apolloprogrammet djupt fascinerad. Som vuxen inser jag den politiska bluffen och alla pengar som bokstavligen kastats i sjön. Men hela USA-s rymdprogram syftar främst till det som varje människa gärna vill, ha ett fint yttre och imponera på sina grannar. Fast i megaskala.

...

Allt kostar. Frågan är var man lägger pengarna. Man lägger pengarna där ens övertygelse är. Ingen annan stans. Så kan man få fram oändligt med pengar för att bomba andra länder HELLRE än att använda samma oändlighet till att hjälpa, så vet man hur oerhört sjukt det är.

...

Kuriosa är att hemligstämplat material och inspelningar av Nixon, som kommit i dagen, visar att han styrde Vietnamkriget på ett sådant sätt som främjade hans politiska status och återval. Inte vad som var bäst för USA eller vad som var bäst för kriget. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har heller diskuterat miljöaspekten av att bygga enorma raketer och bränna extrema mängder med bränsle. De är skyddade av någon sorts helgongloria som inte får röras. En sak är säker, det sitter ingen katalysator på en raketmotor.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

När jag var liten satt jag framför tv-n som klistrad och såg massor av Apolloprogrammet djupt fascinerad. Som vuxen inser jag den politiska bluffen och alla pengar som bokstavligen kastats i sjön.

Du får nog läsa på om Apolloprojektet och alla dessa tekniska framsteg som kommit mänskligheten till gagn och då kommer du säkerligen att göra en annan bedömning. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Telly82 säger:

Du får nog läsa på om Apolloprojektet och alla dessa tekniska framsteg som kommit mänskligheten till gagn och då kommer du säkerligen att göra en annan bedömning. :) 

Jag är välinformerad. Men du missar hela poängen och låter som Lappen. Frågan är vad som kommer FÖRST, vad som är VIKTIGAST, vad man PRIORITERAR. Logiken här är: 

-Kolla vilken succe Apollo blev. Låt oss göra om det igen till Mars!

...

Vi vet inte på förhand om det kommer att tillföra mänskligheten positiva ting men vi är på grund av vår blindhet och mängder med andra mänskliga defekter villiga att betala hysteriska summor och riskera många liv för ingenting. Samtidigt finns det basala, nödvändiga ting som är ogjorda som faktiskt är faktum och möjliga att åtgärda. OM man VILL. Men det är ganska oflashigt och att, bildligt talat, parkera en Kia på garageuppfarten när man vill ha en Mercedes. Men då får man ju gräva djupare i sig själv och förstå vad som är viktigt och inte viktigt.

...

Kuriosa

Idag fick jag ett SMS från en son som berättade att hans bästa vän inte får mer hjälp från psykiatrin utan är hänvisad till en privat psykiatiker som kostar skjortan. Så vad gör man? Samlar in pengar för att hjälpa den i behov som kastas ut. Jag blev själv misshandlad av FK som försökte köra över mig och läkarvetenskapen så jag vet hur det känns att samhället rycker undan mattan när man är som svagast. Så jag ger inte pengar till flashiga skrytprojekt coh förväntar mig SJÄLVKLART att alla tänker på samma sätt.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Men du missar hela poängen och låter som Lappen.

När du gav mig det omdömet så blev jag ledsen. Bara så du vet.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

När du gav mig det omdömet så blev jag ledsen. Bara så du vet.

Ok. Det var inte meningen. Din kommentar var inte helt kul heller...  Att jag framhåller en sida av det hela betyder ju inte att jag inte förstår en annan sida.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Ok. Det var inte meningen. Din kommentar var inte helt kul heller...  Att jag framhåller en sida av det hela betyder ju inte att jag inte förstår en annan sida.

Sorry. :kramis:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-05 13:57, Alix säger:

1. Åklagaren yrkar på livstids fängelse och livstids utvisning för den 33-årige afghanske manlige gymnasiestudent som försökte mörda sju personer i Vetlanda.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aklagaren-yrkar-pa-livstids-fangelse-for-attackerna-i-vetlanda

 

2. Den afghanske mannen var inte psykiskt sjuk i lagens mening vid mordförsöken. Många hävdade motsatsen enligt en för svenska förhållanden väl inskolad ryggmärgsreflex.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/misstankt-for-vetlandadadet-psykiskt-sjuk

 

3. Den afghanske mannen borde inte ha befunnit sig alls i Sverige. Han hade sökt asyl i Norge men fått avslag. Migrationsverket överförde dock inte mannen till Norge enligt reglerna utan gav honom i stället tillfälligt uppehållstillstånd, nu som född 1999 (läs gymnasielagen).

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/vetlandamannen-borde-aldrig-kommit-till-sverige-sokte-forst-asyl-i-norge

 

Att Sveriges asylhantering är åt helvete är därmed sammantaget ställt utom allt rimligt tvivel. Det var rena turen att sju personer överlevde denna skitpolitik. Denna gång.

 

Vad händer härnäst?

 

Domen blev just livstids fängelse och livstids utvisning.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-kommer-domen-mot-knivmannen-i-vetlanda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Domen blev just livstids fängelse och livstids utvisning.

Om det förstnämnda verkligen var sant så är det sistnämnda totalt onödigt. Eller menar de att liket ska utvisas efter avtjänat straff? :devil: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Om det förstnämnda verkligen var sant så är det sistnämnda totalt onödigt. Eller menar de att liket ska utvisas efter avtjänat straff? :devil: 

Livstid ≠ livstid, om de sköter sig någorlunda. Och då ska han utvisas till Afghanistan. Kanske. Om de är snälla och behagar ta emot honom. Vi använder förstås inte biståndet (1 miljard ifjol) som tumskruv, det vore inhumant, sägs det. Mot dem, alltså, inget sägs om det inhumana mot att utsätta folk i Sverige för en kriminaldåre.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, boevil säger:

En mod-fight är tråkigare än en Cat-fight .👊

Det är varmt och man blir lätt trött och irriterad. Nu har jag badat och är mycket snällare! :whistling:

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Det är varmt och man blir lätt trött och irriterad. Nu har jag badat och är mycket snällare! :whistling:

Jag va rädd att ingen skulle fatta mitt ”skämt”.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, boevil säger:

Jag va rädd att ingen skulle fatta mitt ”skämt”.

 

Kan inte läsa när jag badar...:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Telly82 säger:

Du får nog läsa på om Apolloprojektet och alla dessa tekniska framsteg som kommit mänskligheten till gagn och då kommer du säkerligen att göra en annan bedömning. :) 

Men du syftar då på sidoeffekter, saker som man råkade få nytta av senare. Samma sak gäller ju faktiskt världskrigen - utvecklingen tog en rackarns fart på många områden, men det gör ju inte krigen till något positivt.

Varför inte satsa lika mycket kulor direkt på riktad forskning där syftet är att göra nytta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-13 14:50, Alix säger:

Det har vi och andra gjort länge. Pengarna måste fortsätta pumpas in. Vart kommer de ifrån? Är de som står för dem redo att betala ad infinitum? Dessutom skapar det massor av korruption. Nej, jag tror inte på det. Bättre då att handla, skapa verklig frihandel.

Det där är vinnarnas historieskrivning. Västvärlden har sugit ut den fattiga världen länge och biståndet är bara en liten återbetalning av det som rövats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...