Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, mikaellq säger:

Knappt ens en egen nation enligt britten Nigel Farage. :) 

Vad ska han då säga om Schweiz? :o 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Vad ska han då säga om Schweiz? :o 

Ihåligt argument

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Axelman säger:

Ihåligt argument

Funkar som ett urverk! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Alix säger:

Min okulära bedömning är att Centraleuropas mitt är Prag. Eller Praha, om Vitryssland hade fått bestämma.

Jaha. Eller Jag, om vi ska prata svenska.

Essenskylten i mitt förra inlägg är förövrigt placerad strax väster om Hbfen. Texten är riktad norrut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Alix säger:

Vad ska han då säga om Schweiz? :o 

Skulle tro att han har mindre "ont av" Schweiz som en mycket rik och framgångsrik nation med egna idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Intressant att Wikipediaartikeln påstår att Europas mittpunkt ligger i Litauen.

Det finns (eller fanns) ett litet minnesmärke i Landskrona som påstås vara Europas mittpunkt.

http://backbergslagen.blogspot.com/2014/08/ater-till-mitten.html

 

Det var förra hamnchefen i Landskrona som räknade ut detta en gång i tiden, på en Texas Ti99/4A hemdator. High-tech för hemanvändare på den tiden.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, mikaellq säger:

Knappt ens en egen nation enligt britten Nigel Farage. :) 

Hela det där området verkar rörigt. Ordet "dutch" är ganska nära släkt med ett ord som handlar om tyskar.

Hela området har kallats Nederländerna, sedan blev landet Nederländerna en modern nation. Lite senare hoppade Belgien av och startade eget, namnet tog de från en romersk provins. Luxemburg glömdes bort.

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Hbfen

Hmpf!

 

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Skulle tro att han har mindre "ont av" Schweiz som en mycket rik och framgångsrik nation med egna idéer.

Skulle tro att han egentligen smädar EU, som har säte i Belgien.

 

9 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns (eller fanns) ett litet minnesmärke i Landskrona som påstås vara Europas mittpunkt.

http://backbergslagen.blogspot.com/2014/08/ater-till-mitten.html

 

Det var förra hamnchefen i Landskrona som räknade ut detta en gång i tiden, på en Texas Ti99/4A hemdator. High-tech för hemanvändare på den tiden.

Jag tror mer på Hven! Som indicium anför jag Tycho Brahes observatorium.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror mer på Hven! Som indicium anför jag Tycho Brahes observatorium.

:D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lite annorlunda sätt att se effekten av översvämningarna runt Rhen är att titta på området i någon kartapp som visar trafikinformation.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ett lite annorlunda sätt att se effekten av översvämningarna runt Rhen är att titta på området i någon kartapp som visar trafikinformation.

I Google maps med trafik-lagret aktiverat.

Intressant. Jag har inte använt kart-appen så tidigare. 👍

 

6FE380DF-00F0-4123-9293-32AFB9AD22B7.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tvetydig rubrik: "Få allvarliga biverkningar av covidvaccin"

Samma rubrik i Helsingborgs Dagblad. Förmodligen kommer hela artikeln från TT.

https://www.hd.se/2021-07-18/fa-allvarliga-biverkningar-av-covidvaccin

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Samma rubrik i Helsingborgs Dagblad. Förmodligen kommer hela artikeln från TT.

https://www.hd.se/2021-07-18/fa-allvarliga-biverkningar-av-covidvaccin

I hastigheten kan även jag göra fel. Tolkningen kan även ses som en "Freudian slip", att rädslan, vaksamheten hela tiden finns "latent" under ytan. Med alla dessa "nyheter" som pumpats ut i ämnet...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Två barn skadade efter skjutning i södra Stockholm

Regeringen lär inte bli återvald om sådant här fortsätter i oförminskad styrka. Vilket är helt rätt. Den har segat ovilligt med frågan ända sedan 2014, och gör så ännu. 🙈

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/larm-om-skottlossning-soder-om-stockholm

Fast vilka är redo att göra något åt saken? Och kommer nästa riksdag att släppa fram de åtgärder som krävs?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fast vilka är redo att göra något åt saken? Och kommer nästa riksdag att släppa fram de åtgärder som krävs?

Ja, se det är ju en helt annan historia! Som jag inte har något svar på. För egen del hoppas jag att Löfven et alii kan få tummarna ur och bli återvalda, jag som har röstat på Löfven två gånger... (allt handlar ju inte om kriminalitet).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”I lagens namn kan i dag berätta att över hälften av de vapen som kopplas till mord i Stockholm sen början av förra året, var just såna här omgjorda pistoler.

Och de som för in pistolerna i landet – och bygger om dem till dödliga vapen - de kommer undan med lindriga straff.

 

Ett exempel på den strukturella släpphäntheten mot kriminella.

 

https://sverigesradio.se/avsnitt/gaspistoler-bakom-allt-fler-mord-och-gangskjutningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ja, se det är ju en helt annan historia! Som jag inte har något svar på. För egen del hoppas jag att Löfven et alii kan få tummarna ur och bli återvalda, jag som har röstat på Löfven två gånger... (allt handlar ju inte om kriminalitet).

Demokratin behöver förnyelse, en revitalisering, nytt blod i talarstolarna i Riksdagen. Bara diktaturer försvarar status quo, med våld om så krävs. Vaneröstare bör tänka till. Löfven och hans parti bör ha gjort sitt, gjort tillräckligt mot vårt land och ersättas med nytt blod, nya partier som tar vid redan nästa år. Du är smart nog att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Demokratin behöver förnyelse, en revitalisering, nytt blod i talarstolarna i Riksdagen. Bara diktaturer försvarar status quo, med våld om så krävs. Vaneröstare bör tänka till. Löfven och hans parti bör ha gjort sitt, gjort tillräckligt mot vårt land och ersättas med nytt blod, nya partier som tar vid redan nästa år. Du är smart nog att förstå.

Jag är smart nog att inse att förändring inte är ekvivalent med framgång.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jag är smart nog att inse att förändring inte är ekvivalent med framgång.

Trots att det vi har här och nu definitivt ingen framgång är? Folk dör!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Trots att det vi har här och nu definitivt ingen framgång är? Folk dör!!!

Ja, den kloke inser att alternativet per definition inte måste vara bättre än det bestående. Man måste utvärdera alternativet och hur det skulle fungera, om det gör det. Ekonomer kallar det alternativkostnad, tror jag, och det kan bli högre. Ett vanligt ordspråk är att man vet vad man har men aldrig vad man får.

Det man får kan vara ännu mindre attraktivt än det man har. Men många förblindas av det man tvingas se och uppleva varje dag, och de struntar i alternativet, bara de kan komma ifrån det bestående. Jag kommer osökt att tänka på denna humorvideo:

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Ja, den kloke inser att alternativet per definition inte måste vara bättre än det bestående. Man måste utvärdera alternativet och hur det skulle fungera, om det gör det. Ekonomer kallar det alternativkostnad, tror jag, och det kan bli högre. Ett vanligt ordspråk är att man vet vad man har men aldrig vad man får.

Det man får kan vara ännu mindre attraktivt än det man har. Men många förblindas av det man tvingas se och uppleva varje dag, och de struntar i alternativet, bara de kan komma ifrån det bestående. Jag kommer osökt att tänka på denna humorvideo:

 

 

Ursäkta men här och nu är du kärringen i Robert Gustafssons skepnad som inte tänker klart.

Förändringar, regelbundet byte av makthavare, är ett fundament för en frisk och fungerande demokrati.

På grund av din fixering på andra frågor blir det inga förändringar. Folk fortsätter att dö, även barn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...