Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

23 minuter sedan, snowreeler säger:

Själv förstår jag inte problemet.

Jag tror att de vill sitta ensamma i vilket fall som helst. Så är det nog för de flesta nu för tiden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler
3 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror att de vill sitta ensamma i vilket fall som helst. Så är det nog för de flesta nu för tiden.

Vi har väl alltid varit lite ensamvargar allihop och nu mer än nånsin.

 

Blev påmind om det när jag hörde detta skämtet:

"När pandemin är över och 2-metersavståndet inte längre behövs kan vi väl gå tillbaka till 5 meter?"

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror att de vill sitta ensamma i vilket fall som helst. Så är det nog för de flesta nu för tiden.

Jovisst. Och för att garantera detta så borde de ha bokat och betalt för två platser. Alternativt en plats i första klass i de vagnar där det är 2+1-sittning, i raden med ensamma säten.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, snowreeler säger:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/vAEAyL/resenarernas-ilska-efter-sjs-beslut-de-borde-ta-ansvar

 

Själv förstår jag inte problemet. Har man bara mask eller annat skydd torde smittspridningen minska något i alla fall. Dessutom trängs man ändå på tåget så spridningen är oundviklig.

Antar (jag läser inte Aftonbladet) att det handlar om att tågbolagen nu får sälja alla sittplatserna. Om marknaden inte gillar det så får väl marknaden åka med någon annan, eller starta ett eget tågbolag.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Antar (jag läser inte Aftonbladet) att det handlar om att tågbolagen nu får sälja alla sittplatserna.

Japp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler
12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Antar (jag läser inte Aftonbladet) att det handlar om att tågbolagen nu får sälja alla sittplatserna. Om marknaden inte gillar det så får väl marknaden åka med någon annan, eller starta ett eget tågbolag.

Jag antar att nån enstaka har klagat och då har Aftonbladet tagit fasta på detta och presenterar det som "folkopinionen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Irans råd för mänskliga rättigheter [sic!] konstaterar att det är ganska OK att avrätta minderåriga, särskilt nämns just 17-åringar.

Citat

När vi talar om personer under 18 år talar vi inte om fem- eller sexåringar. Det handlar främst om 17-åriga stora pojkar där domstolen slagit fast deras mognad

https://www.gp.se/nyheter/världen/iran-okej-att-avrätta-minderåriga-förbrytare-1.50399196

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Irans råd för mänskliga rättigheter [sic!] konstaterar att det är ganska OK att avrätta minderåriga, särskilt nämns just 17-åringar.

https://www.gp.se/nyheter/världen/iran-okej-att-avrätta-minderåriga-förbrytare-1.50399196

Jag antar att det där i Sverige ska ses som ett argument för att 17-åringar i Sverige även fortsättningsvis ska sitta på ungdomsvårdshem i några år, oavsett gärning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Mannen bor på andrahandsavtal och enligt gällande regler kan ni egentligen säga upp kontraktet väldigt enkelt, varför går ni via hyresnämnden?
– Det stämmer, vi skulle enkelt kunna säga upp honom. Kommunen har ett antal bostadsrätter som vi hyr ut i andra hand, men vi vill att personer som hyr i andra hand av oss, ska ha samma trygghet som vid första handskontrakt. Vi väljer därför att rätta oss efter förstahandsreglerna, säger Björn Söderman.”

 

Svärje. :fane:

 

https://www.hemhyra.se/nyheter/elrakningar-pa-7000-for-en-etta-nu-vill-kommunen-vraka-53-aringen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

”Hon har också höjt rösten mot att män som mördar sina expartners inte per automatik blir av med vårdnaden om barnen. I hennes eget fall behöll pappan under ett par år vårdnaden trots att han avtjänade ett straff för att ha mördat mamman. Och trots att barnen hade skyddad identitet på grund av den bedömda hotbilden från pappan.

 

– Än i dag finns det barn som tvingas ha sin pappa som vårdnadshavare när han sitter i fängelse för mord på mamman. Det ger de här männen en massa makt – det kan till exempel handla om påtvingade telefonsamtal och besök eller att han kan bestämma att barnet inte ska få skaffa pass för att resa på semester, säger Sofie Löwenmark.”

 

Svärje. De kriminellas paradis*. :bla:

 

https://www.bt.se/kind/sofies-pappa-mordade-hennes-mamma-skamdes-mycket-over-det-som-barn-50ad9701/ (betalartikel)

 

 

*Mer om det: ”• Under fängelsevistelsen hann mannen göra två nya kvinnor med barn och dessutom gifta sig med en av dem. Han flyttades mellan olika anstalter efter att bland annat ha hotat en fängelsedirektör och inlett en sexuell relation med en kriminalvårdare.”

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
54 minuter sedan, Alix säger:

”Hon har också höjt rösten mot att män som mördar sina expartners inte per automatik blir av med vårdnaden om barnen. I hennes eget fall behöll pappan under ett par år vårdnaden trots att han avtjänade ett straff för att ha mördat mamman. Och trots att barnen hade skyddad identitet på grund av den bedömda hotbilden från pappan.

 

– Än i dag finns det barn som tvingas ha sin pappa som vårdnadshavare när han sitter i fängelse för mord på mamman. Det ger de här männen en massa makt – det kan till exempel handla om påtvingade telefonsamtal och besök eller att han kan bestämma att barnet inte ska få skaffa pass för att resa på semester, säger Sofie Löwenmark.”

 

Svärje. De kriminellas paradis*. :bla:

 

https://www.bt.se/kind/sofies-pappa-mordade-hennes-mamma-skamdes-mycket-over-det-som-barn-50ad9701/ (betalartikel)

 

 

*Mer om det: ”• Under fängelsevistelsen hann mannen göra två nya kvinnor med barn och dessutom gifta sig med en av dem. Han flyttades mellan olika anstalter efter att bland annat ha hotat en fängelsedirektör och inlett en sexuell relation med en kriminalvårdare.”

Tänk på att 

Citat

Dans toutes les décisions qui concernent les enfants, qu'elles soient le fait des institutions publiques ou privées de protection sociale, des tribunaux, des autorités administratives ou des organes législatifs, l'intérêt supérieur de l'enfant doit être une considération primordiale.

är svensk lag, så per automatik kan man nog inte göra så.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
5 timmar sedan, Alix säger:

Jag antar att det där i Sverige ska ses som ett argument för att 17-åringar i Sverige även fortsättningsvis ska sitta på ungdomsvårdshem i några år, oavsett gärning.

Jag försöker alltid tänka positivt så jag tolkar det som att det anses OK med hårda straff även för svenska 17-åringar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ, vad rädda hackarna ska bli!  :rolleyes:

 

1916154509_Skrmavbild2021-07-04kl_12_23_10.thumb.png.e7bb33a7182fad96795b2e4121298fbf.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

:w00t:

 

Skärmavbild 2021-07-04 kl. 14.15.43.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kloka ord (till skillnad mot dåren Ranelid)

 

Citat
Med en dåres envishet.
Ja, så skulle jag kunna tänka mig börja den här texten.
Det känns som jag tjatar, men vissa saker tycks ändå inte gå in hos många. Hur många gånger man än försöker påpeka det.
Allt hänger ihop.
Ingenting som sker i vårt samhälle och våra liv kommer ur ett vacuum. Det är måhända svårt att ta till sig helt och fullt, eftersom vi har en tendens att vilja ställa oss vid sidan om och svära oss fria från sakernas tillstånd.
Givetvis finns det grader i detta faktum och det finns heller ingenting som heter kollektiv skuld. Men det är då rakt ingenting som missgynnar oss, om vi till nöds stannar upp en sekund och reflekterar över sådana saker.
Det gör nämligen aldrig populister.
De sätter aldrig saker i sitt sammanhang och drar heller inga särskilt djuplodande slutsatser om någonting.
Det är precis så ytligt som det låter.
Det finns många problem i samhällstombolan. Men blundar man och drar, så är det i 99 fall av 100 en nitlott.
Därför ska heller inte lösningen på våra samhällsproblem vara som ett jäkla lotteri. För gör man det till det, blir det som sagt nitlotter för det mesta.
Kriminella gäng sysslar med kriminella saker. Ju fler kunder som finns i näringskedjan, desto bättre går affärerna och desto tuffare blir slaget om inmutningar och revir.
Fler än vi kanske tror använder på regelbunden basis någon form av narkotika. Felet vi ibland gör är att när vi hör ordet "narkoman", ser vi en sjaskig, utslagen pundare som ligger på en skitig toalett i T-Centralen. Med andra ord, en stereotyp.
Men betydligt vanligare är att den personen istället finns på långt fräschare ställen i samhället. Och det har ingenting med klass att göra, enär en brukare av narkotika finns i Djursholm likaväl som i Tensta. Klassen kommer kanske mer i fråga när det gäller införskaffandet. En person utan pengar, som är beroende, kan komma att begå brott för att få tag i pengarna. En rik affärsman eller företagsledare har råd och behöver inte kränga stöldgods.
I övrigt är det ingen skillnad.
Det som inte föresvävar herrar som Björn Ranelid & co, är att de som möjliggör den lukrativa branschen för de kriminella gängen kanske finns i den egna bekantskapskretsen. De är finansiärerna.
Likväl förfasar de sig över utvecklingen, som om de hade tvättade händer och satt på läktaren.
Men, allt hänger ihop.
Män som försvarar prostitution, förfasar sig på samma sätt.
De ser inte att det de själva tar i försvar också ligger till grund för mycket av det elände de påstår bara blir värre och värre. Många av dem är till och med själva kunder och finansierar på så vis den undre världens verksamhet.
Och hur många köper inte billiga prylar, utan att fråga sig varifrån de kommer? Eller köper smuggelcigaretter, eller industriellt producerat hembränt?
Det finns en jäkla massa som "vanligt folk" gör som finansierar de kriminella gängen. De uppstår heller inte ur ett vacuum. Lägg därtill att klassklyftorna gör att avståndet mellan människor ökar och blir en grogrund för både gängrekrytering och utslagenhet.
En del människor förfasar sig över detta, samtidigt som de röstat fram en politik som bidrar till det.
Ingen kollektiv skuld, men svära sig fria kan de förbanne mig inte.
Vi måste förstå att allt har en orsak och ett samband.
Det tänker jag fortsätta tjata om.
Med en dåres envishet.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ingen skadad här hoppas jag?

japan.thumb.png.58c641305737b9d83171eb771ef436de.png

@lappen71 @Axelman

???

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

Kloka ord (till skillnad mot dåren Ranelid)

 

 

Jo, woke-vänstern samlar styrkorna och relativiserar bort den grova brottsligheten. ”Det är vårt fel”. Väntat. Man undrar hur många människor som måste skjutas innan det trötta narrativet överges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ingen skadad här hoppas jag?

636093245_Skrmavbild2021-07-04kl_17_19_52.png.635c0aff8ab097e2b9f854ec66f8dc6b.png

 

NU fattar jag!! Det tog en stund.... default_laugh.png.b201e51351efa3420b1f7baa486ff6fd.png

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

NU fattar jag!! Det tog en stund.... default_laugh.png.b201e51351efa3420b1f7baa486ff6fd.png

Mas

Gu va dåligt 😁

  • Rösta upp 1
  • Tack 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
4 timmar sedan, lappen71 säger:

Kloka ord (till skillnad mot dåren Ranelid)

 

 

Både narkotikahandel och köp av sexuella tjänster borde gå att genomföra utan att stödja kriminella gäng. Men det förutsätter ändrad lagstiftning.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...