Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Religionstråden


iMarc

Vilken religion/kyrka tillhör du eller vilken tro har du?  

171 medlemmar har röstat

  1. 1. ?

    • Kristen (protestant)
      46
    • Kristen (katolik)
      4
    • Kristen (ortodox)
      4
    • Islam (muslim)
      3
    • Buddist
      4
    • Pagan/Wicca
      2
    • Satanist
      4
    • Annan religion/tro
      16
    • Ateist
      93


Rekommendera Poster

... Jag behöver inte ställa Gud i dålig dager. Det gör Han alldeles utmärkt själv. ...

Har du några bevis på att denne gud finns och i så fall att gud skulle ha gjort det gud påstås ha gjort? Varför blir du så harmsen över något du inte ens tror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Har du några bevis på att denne gud finns och i så fall att gud skulle ha gjort det gud påstås ha gjort? Varför blir du så harmsen över något du inte ens tror på?

 

Jag har ungefär lika bra belägg för att Stålmannen finns, som att den kristne guden finns.

 

Jag gillar att diskutera och fundera över saker, även om det råkar handla om fantasifigurer. Det kan nämligen lära oss något och ge oss insikter. Gudsbevis får Du fråga de troende om. Det är de som hävdar att det finns en gud.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

... Jag gillar att diskutera och fundera över saker, även om det råkar handla om fantasifigurer. Det kan nämligen lära oss något och ge oss insikter. ...

Vad och vilka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen, hur ska man empiriskt kunna bevisa ickeexistensen av någonting? Så vitt jag vet, och vad vi har anledning att tro, är att superhjältar är "litterära" påhitt. Men självklart kan jag inte bevisa att de inte skulle finnas på riktigt.

 

Då tolkar du mig fel. Gudar kan vara forna tiders påhittade superhjältar, men jag kan inte bevisa det heller. Eller att de finns.

 

Om du inte kan bevisa något, då tror du bara att de finns i fantasin, eller hur?

 

Vad jag var ute efter är att det är knasigt att uttala sig och dra slutsatser om det ena fantasifostrets egenskaper utifrån andra fantasifosters egenskaper, om du så vill. Jag föredrar dock att inte uttala mig i sådana termer, då jag inte vet om det är fantasi eller ej.

Jag tror varken på gudar, superhjältar, tomtar eller troll, men jag kan inte bevisa att de inte existerar. Jag har inga problem med att folk tror på saker som gudar, tomtar och liknande, och kan till viss den förstå det, men jag har problem med att andras tro ibland påverkar min tillvaro. Så tro gärna på gudar och stålmän, men håll dem på övernaturligt avstånd från min tillvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad och vilka?

 

Så Du menar att Du aldrig har läst en skönlitterär bok, sett en film eller hört en berättelse utan att ha lärt Dig något eller känner att Du har fått en djupare insikt om livet?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så Du menar att Du aldrig har läst en skönlitterär bok, sett en film eller hört en berättelse utan att ha lärt Dig något eller känner att Du har fått en djupare insikt om livet?

 

 

/ Kiwi

Inget svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En imponerande och snygg sida som tar upp personer och händelser i Bibeln i kronologisk följd.

 

Världen skapades för drygt 6.000 år sedan. Bara så ni vet.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En imponerande och snygg sida som tar upp personer och händelser i Bibeln i kronologisk följd.

 

Världen skapades för drygt 6.000 år sedan. Bara så ni vet.

 

 

/ Kiwi

Om man räknar från Adam och till idag blir det bara 5912 år (enligt sajten). Tog det då drygt 90 år att skapa världen innan honom? Tog det inte bara några dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man räknar från Adam och till idag blir det bara 5912 år (enligt sajten). Tog det då drygt 90 år att skapa världen innan honom? Tog det inte bara några dagar?

 

Nästan 6.000 år sedan, då. De anger själva att de inte är riktigt säkra på de exakta årtalen. De öppnar t.o.m. upp för att världen kan vara uppemot 10.000 år gammal.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nästan 6.000 år sedan, då. De anger själva att de inte är riktigt säkra på de exakta årtalen. De öppnar t.o.m. upp för att världen kan vara uppemot 10.000 år gammal.

 

 

/ Kiwi

Enligt judisk tideräkning hade vi år 5773 till idag, men det bytte till 5774 nu efter solnedgången. Åren är dock längre än vanliga år, så de räknar också tillbaka till tiden för världens skapelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromdagen deltog Australiens premiärminister, Kevin Rudd, i en direktsänd utfrågning.

 

En lokal pastor undrade varför Rudd stödde samkönade äktenskap. Jag gillar både svaret och publikreaktionen:

 

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromdagen deltog Australiens premiärminister, Kevin Rudd, i en direktsänd utfrågning.

 

En lokal pastor undrade varför Rudd stödde samkönade äktenskap. Jag gillar både svaret och publikreaktionen:

 

 

 

/ Kiwi

Bra! Nya testamentet ger heller ingen uttrycklig vägledning angående slaveri; ändå avvisar vi, och kristna, det, i regel. Mer om slaveri och nya testamentet kan man läsa här. Allt som står där är givetvis tillämpligt på homosexuella, och alla andra utsatta människor som lever utanför "normen". Alla är bröder och systrar i Kristus, det är hela poängen med kristendom. Ändå verkar det numera som att aktiva kristna drar sig tillbaka från det övriga samhället och ser sig själva som ett samhälle i samhället. Det är helt fel väg att gå, Jesus öppnad sig för alla människor. Notera särskilt exemplen om äktenskapsförbryterskan och rövaren på korset. Vidden av det går inte ens in i de flesta kristna. Om Jesus kan förlåta och/eller frälsa dem, varför kan inte vanliga kristna göra "samma" sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En imponerande och snygg sida som tar upp personer och händelser i Bibeln i kronologisk följd.

 

Världen skapades för drygt 6.000 år sedan. Bara så ni vet.

 

 

/ Kiwi

 

Här är lite mer sånt. Deras förklaring runt fossil är... eh...

 

http://www.missiontoamerica.com/genesis/six-thousand-years.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas gott om pratglada politiker i Australien, levererade inte förra premiärministern en en riktigt snygg totalsågning av någon meningsmotståndare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Nya testamentet ger heller ingen uttrycklig vägledning angående slaveri; ändå avvisar vi, och kristna, det, i regel. Mer om slaveri och nya testamentet kan man läsa här. Allt som står där är givetvis tillämpligt på homosexuella, och alla andra utsatta människor som lever utanför "normen". Alla är bröder och systrar i Kristus, det är hela poängen med kristendom. Ändå verkar det numera som att aktiva kristna drar sig tillbaka från det övriga samhället och ser sig själva som ett samhälle i samhället. Det är helt fel väg att gå, Jesus öppnad sig för alla människor. Notera särskilt exemplen om äktenskapsförbryterskan och rövaren på korset. Vidden av det går inte ens in i de flesta kristna. Om Jesus kan förlåta och/eller frälsa dem, varför kan inte vanliga kristna göra "samma" sak?

För att folk inte ser budskapen i bibeln utan lever efter den bokstavligt, och gör de inte det lever de i synd och rädda att bli dömda av gud. Bibeln är ingen sagobok, det handlar mest om liknenlser och symbolik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att folk inte ser budskapen i bibeln utan lever efter den bokstavligt, och gör de inte det lever de i synd och rädda att bli dömda av gud. Bibeln är ingen sagobok, det handlar mest om liknenlser och symbolik.

Vad får dig att tro att folk som inte lever efter bibeln bokstavligt, som jag exempelvis, är rädda för att bli dömda av någon gud? För övrigt tycker att bibeln är ett bra exempel på bok som innehåller sagor.

 

Tillägg: Antar att ditt inlägg handlar om kristna, alltså inte om mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får dig att tro att folk som inte lever efter bibeln bokstavligt, som jag exempelvis, är rädda för att bli dömda av någon gud? För övrigt tycker att bibeln är ett bra exempel på bok som innehåller sagor.

 

Tillägg: Antar att ditt inlägg handlar om kristna, alltså inte om mig.

Ja det var riktat till de kristna, fick inte med det i inlägget. Men kan väl fungera som en "måttstock" för andra troende vilket kan ska skapa rädsla. Är du inte kristen, har du gått ur Svenska Kyrkan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var riktat till de kristna, fick inte med det i inlägget. Men kan väl fungera som en "måttstock" för andra troende vilket kan ska skapa rädsla. Är du inte kristen, har du gått ur Svenska Kyrkan?

Inte mer kristen än man blir av att växa upp i det här landet. Ja, jag lämnat Svenska kyrkan och anser att ett medlemskap där inte alltid säger så mycket om hur kristen man är, själv blev jag ju medlem där helt utan möjlighet att protestera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej svenska klyrkan behöver man absolut inte vara med i, finns många alternativa kyrksamfälligheter som tex missionsskyrkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej svenska klyrkan behöver man absolut inte vara med i, finns många alternativa kyrksamfälligheter som tex missionsskyrkan

Jag tycker egentligen att det där med hur man väljer att förhålla sig till livet och universum är en privatsak, så om du är med i en kyrka eller inte saknar fullständigt betydelse och är din ensak. ;):kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker egentligen att det där med hur man väljer att förhålla sig till livet och universum är en privatsak, så om du är med i en kyrka eller inte saknar fullständigt betydelse och är din ensak. ;):kramis:

:kramis: exakt! Undrar om kiwi resonerar på samma sätt :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...