Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Religionstråden


iMarc

Vilken religion/kyrka tillhör du eller vilken tro har du?  

171 medlemmar har röstat

  1. 1. ?

    • Kristen (protestant)
      46
    • Kristen (katolik)
      4
    • Kristen (ortodox)
      4
    • Islam (muslim)
      3
    • Buddist
      4
    • Pagan/Wicca
      2
    • Satanist
      4
    • Annan religion/tro
      16
    • Ateist
      93


Rekommendera Poster

Du skrev "några skäggiga gubbar", inte "rättrogna muslimer" i inlägget.

Du har alltså inte påpekat någonting mer än att du slirar lite fördomsfullt i skrivandet.

 

"Fördomsfullt"? Okej, då har vi åtminstone kommit ner en bit på stegen från Dina tidigare "rasism" respektive "islamofobi". Alltid något.

 

Förstår dock fortfarande inte hur det kan vara varken fördomsfullt, rasistiskt eller islamofobiskt att kalla skäggiga gubbar för skäggiga.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Suck... :deppig:

 

Jaja, det blir nog bra.

 

Edit: Fast allmänt sett kan inte kunskap ersättas med nyfikenhet och allmänt gamäng. Om man inte begriper att Jesus och Messias respektive Torah och Talmud inte är ekvivalenta med varandra, utan lite slarvigt entusiastiskt så där tycker att allt är ändå samma; det handlar ju ändå om typ "knasig religion", ja, då blir det faktiskt meningslöst, det som ordas.

Fast du missar hela poängen i en av dina överanalyser.

Inget fel i att försöka förstå, men du missförstår mig fullständigt.

Pudelns kärna bestod av ett medgivande att Jesus som individ kan ha funnits utan att medge något mer, som att Gud finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

...

Förstår dock fortfarande inte hur det kan vara varken fördomsfullt, rasistiskt eller islamofobiskt att kalla skäggiga gubbar för skäggiga.

...

Nej, jag vet, men nu menade du "rättrogna muslimer" och då kanske man ska skriva det i stället.

Själv tycker jag inte att det är fördomsfullt att kalla rasister för rasister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du missar hela poängen i en av dina överanalyser.

Inget fel i att försöka förstå, men du missförstår mig fullständigt.

Pudelns kärna bestod av ett medgivande att Jesus som individ kan ha funnits utan att medge något mer, som att Gud finns.

Visst, allt är mitt problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, allt är mitt problem...

Inga problem! Bara vänskaplig kommunikation! Försöker i alla fall! :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt dialog:

 

– Schackpjäser rör sig olika på schackbrädet, exempelvis går tornet diagonalt.

– Men det gör den ju inte, det är löparen som går så.

– Du missförstår mig helt, pudelns kärna är att schackpjäserna går olika på schackbrädet.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt dialog:

 

– Schackpjäser rör sig olika på schackbrädet, exempelvis går tornet diagonalt.

– Men det gör den ju inte, det är löparen som går så.

– Du missförstår mig helt, pudelns kärna är att schackpjäserna går olika på schackbrädet.

 

;)

lmao.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vet, men nu menade du "rättrogna muslimer" och då kanske man ska skriva det i stället.

Själv tycker jag inte att det är fördomsfullt att kalla rasister för rasister.

 

Nyheten jag länkade till handlade om något som "The Council of Islamic ideology" hade uttalat sig om. Den gruppen, enligt artikeln, "epitomizes a stringent and orthodox branch of Islam".

 

Jag skulle vilja kalla de skäggiga gubbarna däri för "rättrogna muslimer". Jag förmodar att det inte finns några kvinnor i gruppen...

 

 

/ Kiwi

. The Council of Islamic ideology
The Council of Islamic ideolo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Får skylla på Firefox. Klistrade in texten från hemsidan, men den dök inte upp förrän efter några försök.

 

Märklig historia. Kan bero på att jag nyligen aktiverade ett plugin som ger oformatterad text när man kopierar. Hoppas det fungerar bättre i framtiden, Insha'Allah.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Får skylla på Firefox. Klistrade in texten från hemsidan, men den dök inte upp förrän efter några försök.

 

Märklig historia. Kan bero på att jag nyligen aktiverade ett plugin som ger oformatterad text när man kopierar. Hoppas det fungerar bättre i framtiden, Insha'Allah.

 

 

/ Kiwi

Hmmm. Vem är du egentligen kiwi? :ph34r::lol:

 

 

 

Edit: Alix hann före såklart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Får skylla på Firefox. Klistrade in texten från hemsidan, men den dök inte upp förrän efter några försök.

 

Märklig historia. Kan bero på att jag nyligen aktiverade ett plugin som ger oformatterad text när man kopierar. Hoppas det fungerar bättre i framtiden, Insha'Allah.

 

 

/ Kiwi

Ja ja. Precis vad den här sidan behövde. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt dialog:

 

– Schackpjäser rör sig olika på schackbrädet, exempelvis går tornet diagonalt.

– Men det gör den ju inte, det är löparen som går så.

– Du missförstår mig helt, pudelns kärna är att schackpjäserna går olika på schackbrädet.

 

;)

Diagonalt i förhållande till någon baslinje på spelplanen i förhållande till betraktaren? Det kan ju finnas kulturella skillnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dn.se/insidan/vi-fods-med-en-kansla-for-moral/

 

Moral är inbyggt hos de flesta djur, inte bara hos oss människor. Det är således inget religiöst betingat. Religionen är snarare en ledstjärna hos många kulturer för att se till moralen och etiken bibehålls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dn.se/insidan/vi-fods-med-en-kansla-for-moral/

 

Moral är inbyggt hos de flesta djur, inte bara hos oss människor. Det är således inget religiöst betingat. Religionen är snarare en ledstjärna hos många kulturer för att se till moralen och etiken bibehålls.

Att, som vissa ateister förespråkar, försöka utrota det religiösa tänkandet förefaller inte vara särskilt klokt, enligt Frans de Waal, som menar att ingen vet hur ett samhälle utan religion skulle se ut. Försök har redan gjorts i historien av Josef Stalin, Mao Zedong och Pol Pot.

 

Riktigt usel jämförelse. För oss i Sverige har religion blivit ganska oviktigt och oss går det bra för, eller hur?!

 

http://www.gallup.com/poll/114211/Alabamians-Iranians-Common.aspx

 

post-5952-0-73182100-1380931666_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Riktigt usel jämförelse. För oss i Sverige har religion blivit ganska oviktigt och oss går det bra för, eller hur?!

 

http://www.gallup.com/poll/114211/Alabamians-Iranians-Common.aspx

 

attachicon.gifgallup-or8.png

Jo, men försök plocka bort alla religiösa detaljer i samhället. Någon vilade på sjunde dagen...

 

Att moral verkar vara en kroppslig funktion bland andra tycker jag inte verkar så konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Riktigt usel jämförelse. För oss i Sverige har religion blivit ganska oviktigt och oss går det bra för, eller hur?! ...

Men mig veterligen har ingen försökt utrota religionerna här. Fast en del skulle väl vilja vad gäller islam...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jesus är kejsaren Titus Flavius"
Bibelforskare: Hela bibeln är uppdiktad

 

"Därför uppges romarna ha satt sig ner och skrivit berättelsen om Jesus. Och för att dikta fram historien utgick de, enligt Joseph Atwill, från en romersk kejsare. Atwill säger att berättelserna om Jesus nästan ord för ord stämmer överens om berättelserna om den romerske kejsaren Titus Flavius."

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17630260.ab

 

Jaja, en teori är en teori. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke, men jag tror nog mer på min egen att Paulus hittade på Jesusgestalten för att få bort uppmärksamheten från sin egen person. Och då är den lika tokig, om inte tokigare.

 

Jag har funderat på det där med gudstanken och den romerske kejsaren. Folk har länge sett de styrande som varande gudar eller gudarnas representanter. Om man velat få folk att se kejsaren som en gud så hade man fortsatt i samma hjulspår som alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu har ju bibeln skrivits av en uppsjö äldre kristlärda män, präster mfl med olika tolkningar under olika tidsperioder, därav anser jag inte man kan tolka bibeln rent bokstavligt. Däremot så rymmer bibeln ofantligt mycket fina budskap som håller än idag och i all evighet, som står till grund för människans godhet och sitt fria val, att tro eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och dottern utbrast samtidigt att det var kul! Men sedan enades vi om att en kvinnlig ärkebiskop står i predikstolen och svamlar lika mycket som en manlig... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu har ju bibeln skrivits av en uppsjö äldre kristlärda män, präster mfl med olika tolkningar under olika tidsperioder, därav anser jag inte man kan tolka bibeln rent bokstavligt.

Kommit på någon "formel" för hur man ska veta vilka bitar som ska tolkas bokstavligt och vilka som inte ska det? Känns som om folk tolkar efter hur deras egen tro är – och då blir Gud på det viset.

 

 

Däremot så rymmer bibeln ofantligt mycket fina budskap som håller än idag och i all evighet, som står till grund för människans godhet och sitt fria val, att tro eller ej.

De budskapen som inte är särskilt fina, ska vi kanske skippa dem i framtida versioner? Känns ju inte särskilt progressivt att ha med vilka sexualbrott som ska ha dödsstraff exempelvis.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...