Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Religionstråden


iMarc

Vilken religion/kyrka tillhör du eller vilken tro har du?  

171 medlemmar har röstat

  1. 1. ?

    • Kristen (protestant)
      46
    • Kristen (katolik)
      4
    • Kristen (ortodox)
      4
    • Islam (muslim)
      3
    • Buddist
      4
    • Pagan/Wicca
      2
    • Satanist
      4
    • Annan religion/tro
      16
    • Ateist
      93


Rekommendera Poster

Om jag, mot förmodan, skulle orka med att svara på så tramsiga frågor, ...

Det gör ju förstås du som du vill. :kramis:

Kan vi inte vara lite snälla mot varandra för omväxlings skull?

jag är på ett sådant humör idag. sol.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Det gör ju förstås du som du vill. :kramis:

Kan vi inte vara lite snälla mot varandra för omväxlings skull?

jag är på ett sådant humör idag. sol.gif

Du menar att jag skulle skriva att det var en intressant, seriös och högst berättigad fråga, men att jag på grund av tidsskäl inte har möjlighet att svara på den? Okej, så är det förstås. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte Gud superhjälte, finns inte han då?

Fråga inte mig, jag är agnostiker. Jag tycker dock att det är tokroligt att först fastslå existensen av påhittade superhjältar, för att sedan benchmarka gud mot dem, för att utröna huruvida gud är en superhjälte att respektera. Typ: "Vi säger att du har åtta ben att gå med, visst ser det väl då rätt ynkligt ut då att jag bara har två ben?" Öh, jaha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud skulle väl vinna stort, han har ju byggt universum, och i så fall även superhjältarna, inte många som kan slå honom på fingrarna....

 

Äh orkar inte sätta mig in i det där, det var varken tillräckligt tramsigt eller tillräckligt intressant för att trigga mitt intresse. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud skulle väl vinna stort, han har ju byggt universum, och i så fall även superhjältarna, inte många som kan slå honom på fingrarna....

Jo, absolut en poäng där... :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag, mot förmodan, skulle orka med att svara på så tramsiga frågor, så skulle jag antagligen referera till källor som beskriver var respektive superhjälte först dök upp som "litterär" gestalt. Men det gitter jag naturligtvis inte. Kiwi gör den lustiga handlingen att han först etablerar en slags verklig existens av superhjältar, för att sedan visa vilken undermålig superhjälte gud är, just genom att visa hur ineffektiva superhjältarna skulle vara, om de vore som superhjälten gud är. Jag vet inte hur många logiska kullerbyttor som finns där, men de är åtskilliga.

 

PS. Empiriskt kan man inte bevisa icke-existensen av någonting. Man kan liksom inte hålla fram det som inte existerar och säga: "Se, det finns ju inte!"...

Själv finner jag det lustigare att en del etablerar en en slags verklig existens av gudar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv finner jag det lustigare att en del etablerar en en slags verklig existens av gudar.

Fast det hör inte till saken, egentligen, eller hur? Man kan inte kritisera (en möjlig) gud genom att framhålla imaginära superhjältars företräden. Det är bara knasigt. Allt kring detta kan för all del vara knasigt, det kan jag inte uttala mig om, men det hör som sagt inte hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det hör inte till saken, egentligen, eller hur? Man kan inte kritisera (en möjlig) gud genom att framhålla imaginära superhjältars företräden. Det är bara knasigt. Allt kring detta kan för all del vara knasigt, det kan jag inte uttala mig om, men det hör som sagt inte hit.

Du fastslog ju omedelbart att superhjältarna är påhittade, vilket vad jag vet aldrig har bevisats. Samtidigt tolkar jag dig så att man inte kan konstatera att gudar är påhittade, vilket jag tycker är konstigt. Själv ser jag gudar och superhjältar som något som bara finns i fantasin, även om jag inte kan bevisa något om deras existens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fastslog ju omedelbart att superhjältarna är påhittade, vilket vad jag vet aldrig har bevisats. ...

Återigen, hur ska man empiriskt kunna bevisa ickeexistensen av någonting? Så vitt jag vet, och vad vi har anledning att tro, är att superhjältar är "litterära" påhitt. Men självklart kan jag inte bevisa att de inte skulle finnas på riktigt.

 

... Samtidigt tolkar jag dig så att man inte kan konstatera att gudar är påhittade, vilket jag tycker är konstigt. ...

Då tolkar du mig fel. Gudar kan vara forna tiders påhittade superhjältar, men jag kan inte bevisa det heller. Eller att de finns.

 

... Själv ser jag gudar och superhjältar som något som bara finns i fantasin, även om jag inte kan bevisa något om deras existens.

Om du inte kan bevisa något, då tror du bara att de finns i fantasin, eller hur?

 

Vad jag var ute efter är att det är knasigt att uttala sig och dra slutsatser om det ena fantasifostrets egenskaper utifrån andra fantasifosters egenskaper, om du så vill. Jag föredrar dock att inte uttala mig i sådana termer, då jag inte vet om det är fantasi eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår du vad som står över korset iMarc? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår du vad som står över korset iMarc? ;)

 

Är våldigt dålig på Latin måste jag erkänna, men det sista är helige ande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är våldigt dålig på Latin måste jag erkänna, men det sista är helige ande

I faderns namn, sonen och den helige ande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte riktigt: "I faderns, sonens och den heliga andens namn". En del gillar att skriva med stor bokstav (och många skriver då Andes).

 

Uttrycket är hämtat ur Matt 28:19 (här Bibel 2000):

 

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undring bara. Var inte första inlägget om superhjältar menat som humor men togs på blodigt allvar?

Kiwi skojar inte om sådant här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om det krävs för att ställa gud i dålig dager...

 

"Ställa gud i dålig dager"..?

 

Nu har jag inte sett "Man of steel", men den innehåller tydligen en scen där Stålmannen – mot sin natur (såsom författarna/tecknarna alltid framställt den) – brakar rakt igenom skyskrapor och inte bryr sig om de många människoliv som förolyckas. Men annars är Stålmannen godhjärtad och använder sina krafter till goda saker.

 

Videoklippet jag postade visar hur hemska Stålmannen med vänner skulle kunna bli, om de använde samma taktik och gärningar som den kristne guden har gjort enligt Bibeln. De skulle då inte längre vara superhjältar. Möjligtvis personer med superkrafter, men dock inte några hjältar.

 

Så varför skulle Guds gärningar vara acceptabla? För att Han har skapat universum?

 

Jag behöver inte ställa Gud i dålig dager. Det gör Han alldeles utmärkt själv.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...