Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Religionstråden


iMarc

Vilken religion/kyrka tillhör du eller vilken tro har du?  

171 medlemmar har röstat

  1. 1. ?

    • Kristen (protestant)
      46
    • Kristen (katolik)
      4
    • Kristen (ortodox)
      4
    • Islam (muslim)
      3
    • Buddist
      4
    • Pagan/Wicca
      2
    • Satanist
      4
    • Annan religion/tro
      16
    • Ateist
      93


Rekommendera Poster

  • Svars 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Fel! Du kan läsa mer om det här. "Jesus was the first Klansman." Du gör bort dig om du försöker hävda att KKK och Al-Qaida inte är likvärdiga terrororganisationer.

:)

Men då har vi det svart på vitt: Alix hävdar bestämt att flera religioner, kristendom inklusive, uppmuntrar till våld, terror, intolerans och annat negativt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Men då har vi det svart på vitt: Alix hävdar bestämt att flera religioner, kristendom inklusive, uppmuntrar till våld, terror, intolerans och annat negativt. :D

Nu fånar du dig bara, min poäng är att dessa terrororganisationer inte representerar religionerna i fråga. Bara för att de själva hävdar det, är det inte sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fånar du dig bara, min poäng är att dessa terrororganisationer inte representerar religionerna i fråga. Bara för att de själva hävdar det, är det inte sant.

Så kanske KKK inte är kristna, eller al-Qaida muslimer?

Ateismen växer i mellanöstern men toleransen till den är fortfarande väldigt lågt, som med kristendomen där som bekant. Många har ju blivit avrättade.

 

 

No God, not even Allah

http://www.economist.com/news/international/21567059-ex-muslim-atheists-are-becoming-more-outspoken-tolerance-still-rare-no-god-not

Ex-Muslim atheists are becoming more outspoken, but tolerance is still rare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem myter om Jesus, bl.a. om hans 12 lärljungar.

 

Och i andra nyheter läser vi om några skäggiga gubbar i Pakistan som anser att DNA-bevis inte ska kunna användas i rättegångar mot förmodade våldtäktsmän. Enligt islam måste man ju ha fyra vittnen om det ska räknas som våldtäkt. (Ännu en anledning till varför vi inte ska ha religion som grund när vi stiftar lagar.)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem myter om Jesus, bl.a. om hans 12 lärljungar.

 

Och i andra nyheter läser vi om några skäggiga gubbar i Pakistan som anser att DNA-bevis inte ska kunna användas i rättegångar mot förmodade våldtäktsmän. Enligt islam måste man ju ha fyra vittnen om det ska räknas som våldtäkt. (Ännu en anledning till varför vi inte ska ha religion som grund när vi stiftar lagar.)

 

 

/ Kiwi

Du slår in öppna dörrar kiwi.

 

I Reza Aslans bok Zealot påstås ingenstans att Jesus aldrig funnits eller att han inte skulle vara en gudom. Boken är en helt underbar och historiskt korrekt beskrivning av det samhälle där Jesus växte upp, levde och dog, ingen uppgörelse med, eller förnekande av Jesus eller kristendomen. Däremot har kristna fundamentalister minst sagt svårt för boken, eftersom den inte stämmer med deras naiva syn på Jesus och att Reza Aslan förutom att vara akademiker också är muslim. Sådant har fundamentalister svårt att smälta ...

Hur jag vet? Håller just på att läsa boken. :laserbok:

 

Vad de skäggiga gubbarna beträffar, (vad nu skägget har med saken att göra, en gnutta rasism kanske?) så stiftar de inga lagar varken hos oss eller i Pakistan. Läser man lite noggrannare så kan man väl säga att det faktum att de inte helt tar avstånd från DNA är en framgång för mänskligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du slår in öppna dörrar kiwi.

 

I Reza Aslans bok Zealot påstås ingenstans att Jesus aldrig funnits eller att han inte skulle vara en gudom.

Ja, att jag skulle få något större mothugg, trodde jag inte heller. De flesta här, även de som brukar argumentera mot mig, är icke-troende. Och jag påstår inte heller själv att Jesus inte skulle ha funnits. Däremot är jag väääldigt skeptisk till att han skulle ha ens en kubikmillimeter gudomlighet i sig, om han nu alls funnits på riktigt.

 

 

Vad de skäggiga gubbarna beträffar, (vad nu skägget har med saken att göra, en gnutta rasism kanske?) så stiftar de inga lagar varken hos oss eller i Pakistan. Läser man lite noggrannare så kan man väl säga att det faktum att de inte helt tar avstånd från DNA är en framgång för mänskligheten.

Det är väl det enda positiva man kan säga i så fall... Vad skägget anbelangar, bör en muslim inte korta sitt skägg. Iaf inte om man ska följa profeten Muhammeds uppmaning.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att jag skulle få något större mothugg, trodde jag inte heller. De flesta här, även de som brukar argumentera mot mig, är icke-troende. Och jag påstår inte heller själv att Jesus inte skulle ha funnits. Däremot är jag väääldigt skeptisk till att han skulle ha ens en kubikmillimeter gudomlighet i sig, om han nu alls funnits på riktigt.

Han omnämns i flera skrifter, inte bara i Bibeln, så det kanske åtminstone är sannolikt att han existerat. Men gudomlig? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Vad skägget anbelangar, bör en muslim inte korta sitt skägg. Iaf inte om man ska följa profeten Muhammeds uppmaning. ...

När, var och hur uppmanade han till det? Jag undrar, för mycket av sådant har tillkommit senare, ungefär som våra kyrkomöten har lagt till en massa till bibeln (med den som stöd förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, varifrån kommer uppfattningen att muslimer ska låta skägget växa? Bäst att ta reda på det innan man sitter där med skägget i brevlådan. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, varifrån kommer uppfattningen att muslimer ska låta skägget växa? Bäst att ta reda på det innan man sitter där med skägget i brevlådan. :whistling:

Det står lite om just skägg här. Mustasch får man alltså inte ha, enligt en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Däremot är jag väääldigt skeptisk till att han skulle ha ens en kubikmillimeter gudomlighet i sig, om han nu alls funnits på riktigt. ...

 

Han omnämns i flera skrifter, inte bara i Bibeln, så det kanske åtminstone är sannolikt att han existerat. Men gudomlig? :lol:

Jag skrev att Reza Aslan (som själv är religiös) inte ifrågasätter vare sig Jesus existens eller hans gudomlighet.

Varför hakar ni upp er?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att jag skulle få något större mothugg, trodde jag inte heller. ..

Förlåt, vad då mothugg? För att du länkar till en kolumn av en religionshistoriker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står lite om just skägg här. Mustasch får man alltså inte ha, enligt en del.

Båda de som syns i bild via kiwis länk har mustasch... Mannen i bakgrunden har bara mustasch... Om sådant tvista di lärde...

 

Maulana-Khan-Sherani-480x238.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När, var och hur uppmanade han till det? Jag undrar, för mycket av sådant har tillkommit senare, ungefär som våra kyrkomöten har lagt till en massa till bibeln (med den som stöd förstås).

 

Nu hittade Du själv en länk, men jag har läst på flera sidor att Muhammed både direkt och indirekt uppmanade att "låta skägget vara". En sådan sida här. (Gillar läsarkommentaren, som påpekar att det då blir svårt att dyka.)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han omnämns i flera skrifter, inte bara i Bibeln, så det kanske åtminstone är sannolikt att han existerat. Men gudomlig? :lol:

 

Jodå, jag utesluter som sagt inte att Jesus har funnits. Lika lite som jag utesluter att Gud finns. :)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, vad då mothugg? För att du länkar till en kolumn av en religionshistoriker?

Nej, precis, jag trodde inte att jag skulle få mothugg.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu hittade Du själv en länk, men jag har läst på flera sidor att Muhammed både direkt och indirekt uppmanade att "låta skägget vara". En sådan sida här. (Gillar läsarkommentaren, som påpekar att det då blir svårt att dyka.)

 

 

/ Kiwi

Det verkar orimligt på något vis att en profet börjar tala specifikt om skägg. Varför? Snarare försöker sentida anhängare hitta stöd för diverse traditioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar orimligt på något vis att en profet börjar tala specifikt om skägg. Varför? Snarare försöker sentida anhängare hitta stöd för diverse traditioner.

http://www.shafiifiqh.com/did-the-prophet-only-keep-his-beard-for-14-days/

 

The practice of the Prophet was to keep a beard; that was also his advice for us, like where he said,

خالفوا المشركين وفروا اللحى وأحفوا الشوارب

“Be different from the polytheists, leave the beards and cut the moustaches.”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar orimligt på något vis att en profet börjar tala specifikt om skägg. Varför? Snarare försöker sentida anhängare hitta stöd för diverse traditioner.

 

Med tanke på hur många konstigheter det fokuseras på i exempelvis Bibeln, tycker jag inte det vore helt befängt att en profet skulle prata om skägg. :totaltgalen:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han omnämns i flera skrifter, inte bara i Bibeln, så det kanske åtminstone är sannolikt att han existerat. Men gudomlig? :lol:

Det var intressant, vilka skrifter då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det är väl det enda positiva man kan säga i så fall... Vad skägget anbelangar, bör en muslim inte korta sitt skägg. Iaf inte om man ska följa profeten Muhammeds uppmaning.

...

Vad skägget anbelangar, har det inte med sakfrågan att göra. Lite islamofobi eller en gnutta rasism kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...