Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är du avlyssnad?


rickard1234

Rekommendera Poster

Ja, du verkar ha uppfattat det hela rätt. Alla är nöjda, men sossarna inte utåt sett.

 

 

jaså vadådå? jag har inte orkat lyssna på ett knäpp om vad de har att säga om saken faktiskt.

inte sedan jag läste förslaget. och ändringarna och resultatet. undvek deras lögner om orsaker till försvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 394
  • Created
  • Senaste svar
rickard1234
..."Det är bara de som skriver om bomber som övervakas" Hur vet du detta? Hur vet du att FRA inte använder sig av ytterligare sökord eller på annat sätt sysslar med avlyssning utanför ramarna av "bomb" eller "terrorist"

Men om vi, läs politikerna, nu är såpass rädda så att de måste massavlyssna hela svenska folket så har ju terroristerna VERKLIGEN VUNNIT. Deras syfte är inte bara att döda så många människor som möjlig, utan att SKRÄMMA folk så att de gör inskräkningar i sina privatliv. PRECIS DETTA har Sverige nu gjort

GRATTIS regeringen, ni har precis gett terroristerna precis det som de ville.

 

Detta har oxå varit en av mina grundtankar i hela FRA-cirkusen. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltmer uppenbart att Sverige behöver en fungerande konsitutions- och författningsdomstol. FRA-laget har fått svidande kritik från flera tunga remissinstanser, däribland Lagrådet och Advokatsamfundet. Den kan strida mot Tryckfrihetsförordningen, Sekretessskyddet för finansektorn med mera med med - men som vanligt kör politikerna över alla invändningar och röstar igenom en lag som kan strida mot flera andra lagar - däribland grundlag.

 

Sverige har en författning och en konstitution - men ingen instans som kan sätta stopp för lagat som strider mot den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Hur går det till för att ett sådant här förslag ska anmälas till EU-domstolen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det till för att ett sådant här förslag ska anmälas till EU-domstolen?

 

 

Du sätter dig och skriver ihop något och skickar det till EU-domstolen, adressen vet jag inte men det hittar du säkert på nätet.

 

sökte:

 

För information och bekräftelse går det att skriva till EU-domstolen på svenska. Adressen är:

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

The Swedish Department, The Registrar.

Council of Europe, F-67075 Strasbourg, FRANCE

 

En sida till:

http://www.eukritik.se/index.php?vu=wblk&a...nuid=4294966695

 

 

Läste detta idag

http://blogg.idg.se/perhellqvist/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att EU har fullt upp med detta viktiga ärende:

Gurkförordningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att se hur många tydligen betraktar myndigheter, regering och i detta fall FRA som folkets motståndare.

"Hur vet du att FRA inte använder sig av ytterligare sökord eller på annat sätt sysslar med avlyssning utanför ramarna av "bomb" eller "terrorist""

 

Alltså man antar att en myndighet skall bryta mot lagar och förordningar och inte hålla sig inom de ramar man tilldelats.

Med en insinuation enl citat ovan så skapar man misstro. Varför inte ställa frågan: Varför skulle FRA gå utanför sitt mandat?

Med utformningen av den nya lagen har ju FRA plötsligt reglerats och fått ramar att följa, något som det tydligen var lite si och så med innan.

 

Nu kommer snart ett inlägg om att jag är naiv, må så vara, men med inställningen att alla är tjuvar och bedragare måste det vara outhärdligt att överhuvudtaget finnas till. Alla snattar på varuhus, på din egen arbetsplats, alla är mufflare, oavsett branch, för varför skulle en statlig enhet som FRA vara annorlunda.

Sen insinuationen, i ett tidigare inlägg från xx, att Alliansen efter påtryckningar från USA går deras ärenden iom FRA-förslaget.

Det är inte konstigt att med alla konspirationsteorier, misstänkliggöranden som blir till fakta, storebrorsstaten är här etc, att debatten blivit som den blivit. Folk verkar, som Power i ett tidigare inlägg, tro att man på FRA sitter och öppnar alla mail, ett konstaterande som sen sprider sig som ringar på vattnet.

 

Jag tror att om vi rensade bort alla rykten och fantasier och bara tittade på vad förslaget innebär, hur tekniken fungerar, vad FRA verkligen ser ur bruset av information, vad man lagrar etc så tror jag denna dramatiska såpa skulle få mycket mindre dimensioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Det är intressant att se hur många tydligen betraktar myndigheter, regering och i detta fall FRA som folkets motståndare.

"Hur vet du att FRA inte använder sig av ytterligare sökord eller på annat sätt sysslar med avlyssning utanför ramarna av "bomb" eller "terrorist""

 

Alltså man antar att en myndighet skall bryta mot lagar och förordningar och inte hålla sig inom de ramar man tilldelats.

Med en insinuation enl citat ovan så skapar man misstro. Varför inte ställa frågan: Varför skulle FRA gå utanför sitt mandat?

Med utformningen av den nya lagen har ju FRA plötsligt reglerats och fått ramar att följa, något som det tydligen var lite si och så med innan.

 

Nu kommer snart ett inlägg om att jag är naiv, må så vara, men med inställningen att alla är tjuvar och bedragare måste det vara outhärdligt att överhuvudtaget finnas till. Alla snattar på varuhus, på din egen arbetsplats, alla är mufflare, oavsett branch, för varför skulle en statlig enhet som FRA vara annorlunda.

Sen insinuationen, i ett tidigare inlägg från xx, att Alliansen efter påtryckningar från USA går deras ärenden iom FRA-förslaget.

Det är inte konstigt att med alla konspirationsteorier, misstänkliggöranden som blir till fakta, storebrorsstaten är här etc, att debatten blivit som den blivit. Folk verkar, som Power i ett tidigare inlägg, tro att man på FRA sitter och öppnar alla mail, ett konstaterande som sen sprider sig som ringar på vattnet.

 

Jag tror att om vi rensade bort alla rykten och fantasier och bara tittade på vad förslaget innebär, hur tekniken fungerar, vad FRA verkligen ser ur bruset av information, vad man lagrar etc så tror jag denna dramatiska såpa skulle få mycket mindre dimensioner.

 

Det är helt enkelt så Balooba att du får acceptera att alla inte har den stora tilltron som du hyser mot svenska staten och myndigheter.

 

Det handlar också om att förslaget bryter mot demokrati, folkstyre. Folket VILL INTE ha denna lag, men politikerna vill. Det vi just har inträffat är det största väljarförakt som svenska folket någonsin har skådat.

 

 

Dessutom, TERRORISTERNA har vunnit. Detta förslag, som ska "skydda" oss från "yttre hot" så som terrorism innebär en stor inskränkning av de öppna ideal som vi eftersträver i vårt moderna västerländska samhälle. Det är PRECIS detta som terroristerna vill.

 

 

Vi kan tacka vår regering för att i en enad kamp tillsammans med USA mot terrorismen har de istället just gett alla terrorgruppen stora stjärnvinsten. Fy fan vad de måste jubla, de lyckades med sitt mål utan att så mkt som en bomb briserade i vårt avlånga land ;)

 

EDIT: Förövrigt behöver du inte hymla om att det är mig du syftar på när du direktciterar mina tidigare inlägg. Jag står för vad jag tycker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Jag må vara naiv och dum.

Men eftersom det inte bara är svenska folket utan också andra länder som är väldigt kritiska mot den här lagen måste väl ändå regeringen ge sig tillslut? Om det dessutom bryter mot flera eu lagar (vet inte om detta stämmer men har hört det) så kommer väl regeringen nästan tvingas att ta bort lagen? Om inte annat kommer Sverige sjunka ännu mer i övriga länders ögon och särskilt mot regeringen?

 

Och om regeringen nu har lyckats få igenom detta förslag så är det möjligt att de får för sig att rösta fram ännu fler "dumma lagar"? Jag tycker den så kallade alliansen är mycket korrupt och struntar fullständigt i de Svenska folket och tänker bara på sitt eget välmående. Kan det här vara ett steg bort från demokratin?

 

 

 

Nämnde jag att Reinfeldt är ruskigt lik Alfons Åberg? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Förövrigt behöver du inte hymla om att det är mig du syftar på när du direktciterar mina tidigare inlägg. Jag står för vad jag tycker

 

Det var inte meningen att hymla, jag orkade bara inte leta igenom tråden för att se vem som skrivit det hela, därför xx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag talade om konspirationsteorierna och USA och big brother ja.

jag står för det ja. att säga att man ser med svarta ögon mot FRA, jag skiter fullständigt i

om jag har en negativ uppsyn det vet jag, jag är cynisk. men jag har fanimig all rätt

att vara det, det fuskas med pengar så fruktansvärt, en sådan här möjlighet att ta emot mutor

och läcka ut information som inte får komma ut... det tigger om att det kommer bli en skandal.

 

problemen ytterligare är väl att inte ens media kan kontrollera om det missbrukas för de blir själva kontrollerade.

 

men men visst. jag önskar jag kunde vara naiv jag med och tro gott om människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag må vara naiv och dum.

Men eftersom det inte bara är svenska folket utan också andra länder som är väldigt kritiska mot den här lagen måste väl ändå regeringen ge sig tillslut? Om det dessutom bryter mot flera eu lagar (vet inte om detta stämmer men har hört det) så kommer väl regeringen nästan tvingas att ta bort lagen? Om inte annat kommer Sverige sjunka ännu mer i övriga länders ögon och särskilt mot regeringen?

 

Och om regeringen nu har lyckats få igenom detta förslag så är det möjligt att de får för sig att rösta fram ännu fler "dumma lagar"? Jag tycker den så kallade alliansen är mycket korrupt och struntar fullständigt i de Svenska folket och tänker bara på sitt eget välmående. Kan det här vara ett steg bort från demokratin?

Nämnde jag att Reinfeldt är ruskigt lik Alfons Åberg? :P

 

Naiv, det har jag ensamrätt till att vara. ;)

Så varken dum eller naiv, men kanske oinsatt?

Förslaget som nu i modifierad form gått igenom är ursprungligen Socialdemokratiskt, alltså ser även dessa behovet.

Av rent partipolitiska skäl kommer, om de kommer till makten, de att göra några modifieringar, men det blir nog bara kosmetika.

Så alltså, oavsett om Alliansen eller Socialdemokratin kommer att vara vid makten så kommer vår demokrati försvinna, de slår sig ihop till ett parti, vi får en enpartistat där partipolitruckerna kommer att leva på oxfilé, gåslever, rysk kaviar och få gå före i tunnelbaneköerna. Bistra tider väntar för oss andra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tanken är ju en naturlig följd och en tanke som jag,

trots att jag saknar fördjupade kunskaper i ämnet, ofta tänker.

Alltså, vad vet de folkvalda etc som inte vi vet ?

Det måste ju finnas ruggiga insikter/kunskaper/ skräckscenarios bakom eftersom

de bestämt sig så till den milda grad att de trixar genom förslaget... eller ??

Nej, jag har inte tilliten och är livrädd för sånt här (skyller väl på Orwell)

 

-För den goda sakens skull-

På hur många områden och i hur hög grad tycker vi att samma saker är goda ??

Kan vi egentligen överblicka alla konsekvenser detta får/kan få i framtiden ?

Samkörningar hit & dit, jovisst.. det är fel att fuska.. men priset ??

Visst, det är fel att knarka men ..

visst det är fel att lura staten på stålars men ..

visst det är fel att köra bil påverkad men ..

visst det är fel att "sno" musik etc på nätet men ..

 

Kan någon tänka fram en "angiverilag", (visst det är fel att ...) så

..ryser lite :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar också om att förslaget bryter mot demokrati, folkstyre. Folket VILL INTE ha denna lag, men politikerna vill. Det vi just har inträffat är det största väljarförakt som svenska folket någonsin har skådat.

Du överdriver lite, bloggarna, tidningarna och demonstranterna utanför riksdagshuset och några här tycker så ja, pratar jag med grannarna och folk på stan så bryr de sig mindre än jag gör t o m. Dessutom har politikerna genomfört tusentals lagar vi inte efterfrågat tidigare så intet nytt under solen liksom. Men om väljarnas minne är gott och motståndarna till det här är många ute i verkligheten så kanske alliansen kommer förlora nästa val på detta att genomföra sossarnas förslag, så på så sätt är det dumt gjort även om syftet säkert var i bästa välmening.

 

Dessutom, TERRORISTERNA har vunnit. Detta förslag, som ska "skydda" oss från "yttre hot" så som terrorism innebär en stor inskränkning av de öppna ideal som vi eftersträver i vårt moderna västerländska samhälle. Det är PRECIS detta som terroristerna vill.

Vi kan tacka vår regering för att i en enad kamp tillsammans med USA mot terrorismen har de istället just gett alla terrorgruppen stora stjärnvinsten. Fy fan vad de måste jubla, de lyckades med sitt mål utan att så mkt som en bomb briserade i vårt avlånga land ;)

Du har nog rätt i sak men överdriver betydelsen detta kommer ha, tror inte al Qaida jublar nu direkt, tror inte de vet om det ens. Man kan inte baka en kaka utan att knäcka några ägg eller vad ordspråket heter. Men om terrorister anser sig ha vunnit nu så bra i så fall, då kommer vi ju slippa alla framtida attacker, då hade det ju nåt gott med sig. Jag tar hellre att FRA (förutom USA som är bortom vår kontroll) söker efter bomb-ord i mina mejl än risken att det dör flera dussintals människor på Sergels torg i en bombkrevad.

 

Jag tror på ett sätt det är bättre att FRA nu får tydliga riktlinjer, kontroll, och att allmänheten får veta vad som försiggår än att inget beslut tagits och FRA el SÄPO fortsatt med spaning fast hemligt, detta är det mera demokratiska alternativet av dessa två för nu vet vi spelreglerna, även om jag oxå hade föredragit att slippa allt, helst hade jag sluppit all militär och all polis men så ser inte världen ut tyvärr.

Själv utger jag mig inte för heller att besitta mera kunskaper än militären och regeringens experter så utifall de anser detta vara nödvändigt så säger inte jag utifrån min ringa kunskapsnivå emot, jag hoppas alla experterna har rätt. De kan naturligtvis ha fel men det är inte jag som säger de har fel för min kunskap är inte i paritet med deras, det vore lite övermaga av mig att påstå det. ...Det är olyckligt att det behövs och kanske fel att genomföra det men jag tvår mina händer för jag kan inte avgöra det alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och när senast hade vi ett terrordåd i sverige? det är så vanligt att folk spränger här har jag hört.

det är skönt att FRA gick igenom så vi kommer slippa al qaida och alla andra terroristgrupper som planerar

stora dåd mot lilla sverige.

kanske ska tipsa bagdad om FRA också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant achrya, risken för terrordåd är kanske inte jättestora i Sverige, men kan vi va helt säkra på det i framtiden?

Irak håller säkert amrisarna stenkoll på, och inte bara bomb-ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en historielöshet kring mångas likgiltighet inför förslaget. I och med globaliseringen har politikernas makt minskat vad gäller ekonomiska frågor. Därmed uppstår ett maktvakuum som måste fyllas med något (politikerna och institutionerna finns ju kvar). Det som då finns att ta tag i är makten över människorna.

 

Och de senaste tio åren, i ökande takt, har offentlighetsprincipen naggats i kanten fler gånger än decennierna innan. Fler uppgifter har gjorts hemliga för allmänheten (även om många tycker att det bara är journalister - allmänhetens ombud - som drabbas) och fler brott har införts i tryckfrihetsförordningen.

 

Hela EU-projektet ska ses dels som ett försök att återerövra makten över ekonomin, dels ses som ett gigantiskt projekt i att kontrollera, eller avsiktligt INTE kontrollera, vad medborgarna håller på med (tänk på att en EU-reglerad frihet också är en slags kontroll, någon ska ju se efter att den efterlevs, som frihandeln).

 

Om man ser FRA-lagen som en isolerad företeelse, och endast med välvilligheten till att försvara vårt land som glasögon, så kommer man inte att bli upprörd. Men om man ser att FRA-lagen är ytterligare ett led i politikernas försök att reglera folket och vad de håller på med, då är måttet rågat för länge sedan.

 

Folket har vaknat nu, och det är missnöjt. Regeringen har helt felbedömt opinionen mot FRA-lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att se hur många tydligen betraktar myndigheter, regering och i detta fall FRA som folkets motståndare.

"Hur vet du att FRA inte använder sig av ytterligare sökord eller på annat sätt sysslar med avlyssning utanför ramarna av "bomb" eller "terrorist""

 

Varför inte ställa sig frågan huruvida metoden är effektiv och fungerar?

Varför inte ställa sig frågan om lagen följer svensk grundlag?

 

Tunga remissinstanser har svarat nej på båda frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar det inte alls.... Fyfy politiker... :utskallning::byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Jag tycker: Så klart är den någon större makt/världssamfund som står bakom det här, likaså som bakom den svenska skådespeleriregering. Och så har det varit sedan länge tror jag. Sosse- eller borgarregering, inte är det dom som styr. Dessa byts bara ut med falska val för att få fram en sida som passar bäst för det som är aktuellt att göras med landet.

 

Inte är Sverige ensam heller. Men Sverige som land kan användas som skolexempel för andra länders invånare, genom att visa "Såhär gör man i Sverige, och där mår alla bäst i hela världen. Då borde väl det göras så här med." (då är det naturligtvist bra att vår sveska "regering" har lurat oss i åratal att Sverige ligger i topp vad det gäller hälsa, forskning, klokhet m.m. Och så får man iaf en liten del av folket i dom andra länderna med när man utvecklar nya system och lagar.

 

Så jag tror att det här handlar enbart om att föra in systemet av dataövervakning i människorna hjärnor runt om i världen, mjuka upp dom och senare använda Sverige som exempel för andra länders människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker: Så klart är den någon större makt/världssamfund som står bakom det här, likaså som bakom den svenska skådespeleriregering. Och så har det varit sedan länge tror jag. Sosse- eller borgarregering, inte är det dom som styr. Dessa byts bara ut med falska val för att få fram en sida som passar bäst för det som är aktuellt att göras med landet.

 

Så du menar att hela sveriges demokratiska system är korrupt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Så du menar att hela sveriges demokratiska system är korrupt?

 

 

Korrupt vet jag inte, men styrd utifrån. Alltså att den egentligen inte finns. Om korrupt är rätt ord för det vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så typ någon som skurkarna i James Bond som vill styra över världen? ^_^ Förstår helt klart din tankegång och man vet ju att sånt pågår i andra länder, men man vill ju inte tro att sverige som är så välutvecklat skulle vara så. Men ja ingen vet så allt är ju möjligt men svårt att tro det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...