Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är du avlyssnad?


rickard1234

Rekommendera Poster

artopaakkonen
Så typ någon som skurkarna i James Bond som vill styra över världen? ^_^ Förstår helt klart din tankegång och man vet ju att sånt pågår i andra länder, men man vill ju inte tro att sverige som är så välutvecklat skulle vara så. Men ja ingen vet så allt är ju möjligt men svårt att tro det.

 

 

 

Jo ibland tror jag inte ens på det själv, men på dagar som denna blir det tyvärr så.

 

Möjligtvis inte skurkar, men människor som vill förändra världen till någonting superkollektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 394
  • Created
  • Senaste svar
A_bite_of_the_apple
Du överdriver lite, bloggarna, tidningarna och demonstranterna utanför riksdagshuset och några här tycker så ja, pratar jag med grannarna och folk på stan så bryr de sig mindre än jag gör t o m. Dessutom har politikerna genomfört tusentals lagar vi inte efterfrågat tidigare så intet nytt under solen liksom. Men om väljarnas minne är gott och motståndarna till det här är många ute i verkligheten så kanske alliansen kommer förlora nästa val på detta att genomföra sossarnas förslag, så på så sätt är det dumt gjort även om syftet säkert var i bästa välmening.

Du har nog rätt i sak men överdriver betydelsen detta kommer ha, tror inte al Qaida jublar nu direkt, tror inte de vet om det ens. Man kan inte baka en kaka utan att knäcka några ägg eller vad ordspråket heter. Men om terrorister anser sig ha vunnit nu så bra i så fall, då kommer vi ju slippa alla framtida attacker, då hade det ju nåt gott med sig. Jag tar hellre att FRA (förutom USA som är bortom vår kontroll) söker efter bomb-ord i mina mejl än risken att det dör flera dussintals människor på Sergels torg i en bombkrevad.

 

Jag tror på ett sätt det är bättre att FRA nu får tydliga riktlinjer, kontroll, och att allmänheten får veta vad som försiggår än att inget beslut tagits och FRA el SÄPO fortsatt med spaning fast hemligt, detta är det mera demokratiska alternativet av dessa två för nu vet vi spelreglerna, även om jag oxå hade föredragit att slippa allt, helst hade jag sluppit all militär och all polis men så ser inte världen ut tyvärr.

Själv utger jag mig inte för heller att besitta mera kunskaper än militären och regeringens experter så utifall de anser detta vara nödvändigt så säger inte jag utifrån min ringa kunskapsnivå emot, jag hoppas alla experterna har rätt. De kan naturligtvis ha fel men det är inte jag som säger de har fel för min kunskap är inte i paritet med deras, det vore lite övermaga av mig att påstå det. ...Det är olyckligt att det behövs och kanske fel att genomföra det men jag tvår mina händer för jag kan inte avgöra det alla fall.

 

 

Jag tror, utan att låta arrogant och elitistisk, att en stor del av svenska folket faktikst inte förstått vad det är som just inträffat. Det är en våldtäckt på det svenska demokratiska samhället, och de tillägg som gjordes igår innan förslaget röstades igenom är bara ytligt smink. Det är som att legalisera våldtäckt men kräva att kondom används, som någon så klokt myntade det.

 

Visst har politiker klubbat igenom lagar förr som kanske inte varit någon höjdare i mångas tycke, men FRA-lagen är inte vilken lag som helst, den strider mot grundläggande demokratiska värderingar.

 

 

Du säger att du inte tror att terroristorganisationer vet om att en sådan här lag införs? Jag säger att då känner de heller inte till lilla landet Sverige. Då får du gärna förklara för mig vad vi överhuvudtaget skall ha lagen till?

 

 

 

Jag menar att många tyvärr har den inställningen som du visar här ovan, man litar helt enkelt för mycket på alla experter som tillsätts åt höger och vänster i vårt avlånga land. Sedan säger man att man inte kan påverka för "vad ska lilla jag göra?". Jo du ska visa ditt missnöje, på ett sätt eller ett annat. Hade jag kunnat närvara i Sthlm så hade jag åkt dit upp för att visa att det här inte okej. Nu kunde jag inte det så jag satsade på att skriva mail till politikerna istället. Däremot kan jag påverka i framtida val och rösta på politiker som jag tror på och inte hoppas saknar allt vad en ryggrad heter. Vi kan påverka än så länge men jag tappar hoppet lite när folk resonerar som du gör :(

 

 

För precis som att Rom inte byggdes på en dag så gjorde inte heller Nazityskland det.

 

Jag tycker faktiskt det är värt att titta tillbaka hur det var senast år 1989, det är inte så längesedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Om man ser FRA-lagen som en isolerad företeelse, och endast med välvilligheten till att försvara vårt land som glasögon, så kommer man inte att bli upprörd. Men om man ser att FRA-lagen är ytterligare ett led i politikernas försök att reglera folket och vad de håller på med, då är måttet rågat för länge sedan.

 

Folket har vaknat nu, och det är missnöjt. Regeringen har helt felbedömt opinionen mot FRA-lagen.

 

Du sätter precis orden på hur jag själv känner men misslyckas med att uttrycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en historielöshet kring mångas likgiltighet inför förslaget. I och med globaliseringen har politikernas makt minskat vad gäller ekonomiska frågor. Därmed uppstår ett maktvakuum som måste fyllas med något (politikerna och institutionerna finns ju kvar). Det som då finns att ta tag i är makten över människorna.

 

Och de senaste tio åren, i ökande takt, har offentlighetsprincipen naggats i kanten fler gånger än decennierna innan. Fler uppgifter har gjorts hemliga för allmänheten (även om många tycker att det bara är journalister - allmänhetens ombud - som drabbas) och fler brott har införts i tryckfrihetsförordningen.

 

Hela EU-projektet ska ses dels som ett försök att återerövra makten över ekonomin, dels ses som ett gigantiskt projekt i att kontrollera, eller avsiktligt INTE kontrollera, vad medborgarna håller på med (tänk på att en EU-reglerad frihet också är en slags kontroll, någon ska ju se efter att den efterlevs, som frihandeln).

 

Om man ser FRA-lagen som en isolerad företeelse, och endast med välvilligheten till att försvara vårt land som glasögon, så kommer man inte att bli upprörd. Men om man ser att FRA-lagen är ytterligare ett led i politikernas försök att reglera folket och vad de håller på med, då är måttet rågat för länge sedan.

 

Folket har vaknat nu, och det är missnöjt. Regeringen har helt felbedömt opinionen mot FRA-lagen.

 

 

 

Jag orkar inte riktigt argumentera mer nu. men jag gillade ditt inlägg.

Jag finner globaliseringen skrämmande. och dessa jävla ekonomiska pengafrågor.

byta valuta och byta pengar allt är en fråga om att tjäna pengar. allas liv är en fråga om pengar.

män med makt bryr sig inte ett smack om privatpersoner sålänge de själva drar in mer pengar

OT men aja jag ger upp att argumentera mer nu. ni vet vad jag tycker nu iaf.

 

peace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Naiv, det har jag ensamrätt till att vara. ;)

Så varken dum eller naiv, men kanske oinsatt?

Förslaget som nu i modifierad form gått igenom är ursprungligen Socialdemokratiskt, alltså ser även dessa behovet.

Av rent partipolitiska skäl kommer, om de kommer till makten, de att göra några modifieringar, men det blir nog bara kosmetika.

Så alltså, oavsett om Alliansen eller Socialdemokratin kommer att vara vid makten så kommer vår demokrati försvinna, de slår sig ihop till ett parti, vi får en enpartistat där partipolitruckerna kommer att leva på oxfilé, gåslever, rysk kaviar och få gå före i tunnelbaneköerna. Bistra tider väntar för oss andra!

okay!

Tack så mycket! :)

Lite läskigt detta.. Förhoppningsvis så händer inget sånt ruskigt... :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska vara lite realistisk, så innebär det inte så mycket som folk kan tro.

 

Det kommer inte att vara så att alla mejl som skickas kommer att läsas av levande personer. Kanske 99.999 % av alla mejl skickade i Sverige kommer aldrig ens att "flaggas" i en filtreringsdator. De som flaggas kommer förmodligen att plockas ut för detaljanalys och grundligare filtrering, som säkert fortfarande är automatiserad. Det fåtal som passerar även den kontrollen kanske en levande person läsa.

 

Krypterar man all sin trafik däremot, blir man mer suspekt. Då loggar man säkert mottagare och aktivitet, och var man befinner sig, och var mottagarna befinner sig. Detta eftersom man inte kan dekryptera i realtid, så trafikmönster blir viktigare. Det är viktigt även för okrypterad trafik, för övrigt.

 

Organiserade grupper som FRA ska spana efter, kommer garanterat inte använda okrypterade kommunikationer, så textfiltren tjänar nog mest till att tidigt identifiera individer och kontakter som kan tänkas ta ett steg till i ett senare skede.

 

Så tror jag.

 

Däremot är jag trots detta starkt kritisk till att man tillåter en sån här sak. Bort med alla hemliga organisationer. SÄPO, MUST, FRA och annat pack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en historielöshet kring mångas likgiltighet inför förslaget. I och med globaliseringen har politikernas makt minskat vad gäller ekonomiska frågor. Därmed uppstår ett maktvakuum som måste fyllas med något (politikerna och institutionerna finns ju kvar). Det som då finns att ta tag i är makten över människorna.

 

Och de senaste tio åren, i ökande takt, har offentlighetsprincipen naggats i kanten fler gånger än decennierna innan. Fler uppgifter har gjorts hemliga för allmänheten (även om många tycker att det bara är journalister - allmänhetens ombud - som drabbas) och fler brott har införts i tryckfrihetsförordningen.

 

Hela EU-projektet ska ses dels som ett försök att återerövra makten över ekonomin, dels ses som ett gigantiskt projekt i att kontrollera, eller avsiktligt INTE kontrollera, vad medborgarna håller på med (tänk på att en EU-reglerad frihet också är en slags kontroll, någon ska ju se efter att den efterlevs, som frihandeln).

 

Om man ser FRA-lagen som en isolerad företeelse, och endast med välvilligheten till att försvara vårt land som glasögon, så kommer man inte att bli upprörd. Men om man ser att FRA-lagen är ytterligare ett led i politikernas försök att reglera folket och vad de håller på med, då är måttet rågat för länge sedan.

 

Folket har vaknat nu, och det är missnöjt. Regeringen har helt felbedömt opinionen mot FRA-lagen.

Jag köper att du tycker det är ett steg mot mera reglering och du vill stoppa just här, helt okej, jag ansåg bara att många av de som skriker sig hesa nu om integritet (det är så många som skriker högt närmast reflexmässigt när det är tal om integritet utan att tänka på hur vår integritet redan kränks på kanske värre sätt) oxå när steget är så litet kanske oxå skulle kräva att vi går tillbaka flera steg, varför sila mygg när vi kan sila elefanter? Men själv lutar jag mer åt att detta lilla steg i iofs fel riktning kanske kan vara nödvändigt om nu experterna anser det, personligen drabbas jag inte ett dugg av denna reglering eftersom jag inte planerar spränga nånting och bryr mig inte så här långt (och jag ser på något förvånat att folk som absolut inte kommer ifråga om denna övervakning ändå skriker så högt) men jag är verkligen inte insatt om terrorhoten överskuggar den extra övervakningen (som ändå skulle ske och förmodligen redan sker) el tvärtom och om detta är värt det, uppenbarligen tycker politikerna det och om de har rätt eller fel i det det vet inte jag.

Men jag _tror_ att politikerna som vill införa detta inte gör det för att reglera oss mera och va allmänt onda utan bara i förhoppning att göra vårt samhälle säkrare, jag tror faktiskt det är det de har för ögonen, jag tror inte de inför detta för att spionera på nazister el andra (om de inte planerar spränga nåt vilket då skulle va bra) eller för att möjliggöra diktatur en dag utan bara har gott i tanken, men de kan ju göra fel ändå fast de vill gott naturligtvis och kanske har de gjort fel nu, vi får väl se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska vara lite realistisk, så innebär det inte så mycket som folk kan tro.

 

Det kommer inte att vara så att alla mejl som skickas kommer att läsas av levande personer. Kanske 99.999 % av alla mejl skickade i Sverige kommer aldrig ens att "flaggas" i en filtreringsdator. De som flaggas kommer förmodligen att plockas ut för detaljanalys och grundligare filtrering, som säkert fortfarande är automatiserad. Det fåtal som passerar även den kontrollen kanske en levande person läsa.

 

Krypterar man all sin trafik däremot, blir man mer suspekt. Då loggar man säkert mottagare och aktivitet, och var man befinner sig, och var mottagarna befinner sig. Detta eftersom man inte kan dekryptera i realtid, så trafikmönster blir viktigare. Det är viktigt även för okrypterad trafik, för övrigt.

 

Organiserade grupper som FRA ska spana efter, kommer garanterat inte använda okrypterade kommunikationer, så textfiltren tjänar nog mest till att tidigt identifiera individer och kontakter som kan tänkas ta ett steg till i ett senare skede.

 

Så tror jag.

 

Däremot är jag trots detta starkt kritisk till att man tillåter en sån här sak. Bort med alla hemliga organisationer. SÄPO, MUST, FRA och annat pack.

Ja en sansad individ! :D Så tror jag oxå, kanske något färre än 99,999% kanske det blir men ändå, tullarnas nedslag har säkert större procentsats och de ifrågasätter vi inte. Så jag tror oxå att folk kan vara felinformerade och hetsar upp sig lite för mycket för det kommer inte bli fråga om någon läsning av folks mejl.

Din sista åsikt dock kanske jag inte delar till fullo men det är okej att tycka olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen här som har spelat Metal Gear Solid 2? tamefan exakt samma sak

FRA kanske tror världen ser ut som i spelet? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Klart den går att riva upp, frågan är bara om politikerna vill de, eftersom det är dem och inte vi som bestämmer

 

 

 

Inget är skrivet i sten, inte ens Sveriges grundlag ;) det såg vi ju ett utmärkt exempel på igår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FRA lagen har redan gett offer

 

IT jobben blir färre nu när storföretagen vägrar etablera sig i sverige

Om, vi säger om politikerna skulle få rätt nån gång i framtiden och förslaget skulle trots allt rädda livet på en massa människor då kanske det var värt offret? Beroende på vad man värdesätter mest förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sätter precis orden på hur jag själv känner men misslyckas med att uttrycka.
Puhhh.. !

 

Klart den går att riva upp, frågan är bara om politikerna vill de, eftersom det är dem och inte vi som bestämmer
Beror kanske på hur mycket stålars de/vi förlorar ...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir svårt

 

Inte då - den går att riva upp och skrota lika snabbt som den röstades igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får vi hoppas att inte sista ordet är sagt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka ska ni rösta på då som har chans att ta makten? Det här var ju sossarnas idé från början så tror ni de kommer riva upp det då? Det är möjligt att de gör för att fiska röster...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka ska ni rösta på då som har chans att ta makten? Det här var ju sossarnas idé från början så tror ni de kommer riva upp det då? Det är möjligt att de gör för att fiska röster...

 

Som värnskatten då ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

terrorister skickar inte meddelanden okrypterat

Så då tror du allvarligt att politikerna gör detta _enkom_ för att spionera på vanligt folk och inte alls för att spåra terrorister eller andra makters militär?

 

Det är naturligtvis krångligare än vi kommer förstå, de kommer kunna spåra terrorister innan de skickar bombmeddelanden till varandra och de kommer naturligtvis kunna avkryptera meddelanden som kommer från synnerligen misstänkta. Om det VORE så att de inte kunde få fram någon information ALLS så skulle de ju aldrig dra igång denna apparat som skulle kunna riskera valet. Säger sig självt att ingen riskerar så mycket för ingenting.

 

Tror ni verkligen FRA går igång på att avlyssna vårat dagliga tramsande att det är deras drivkraft och därför de äskar ökande anslag och bättre riktlinjer? Ni är paranoida som tror att vårat försvars enda mål är att spionera på vanligt folk. Några har uttryckt att vi som inte köpt propagandan är godtrogna som tror att regeringen ibland har goda avsikter med sina beslut men ni är ju paranoida som tror att ALLT görs av helt andra och onda avsikter. Om ni nu är så paranoida varför vill ni inte då avskaffa hela militären, och polisen och regering och riksdag samtidigt för de har väl heller inga goda avsikter i såna fall, de är väl i såna fall oxå till bara för sin egen skull för att tära, härska och söndra på oss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra talat Jochum !

 

Flera här ser ugglor som inte finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därmed inte sagt att beslutet är fel men jag ville försvara FRA lite, de har fått så mycket skit på sistone.

:)

Ofta det blir svart och vitt i diskussioner, och vill man försvara el angripa nåt så uppfattas det lätt som endera svart el vitt fast man försöker hålla sig till nyanserna, men här handlar det om gråtoner för jag tror att vi alla vill samma sak men har skilda åsikter hur bra/dåligt detta beslut var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det var Jonas Birgersson som nämnde att om det här lagförslaget gör att folk i större utsträckning krypterar sin kommunikation så kommer FRA få det svårt att hitta relevant information eftersom varje felfångat "Jag älskar dig" tar av FRAs dekrypteringsresurser.

Fast FRA kan ju ändå se vem som kommunicerar med vem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del är jag inte orolig, de gånger jag har nåt hemligt att meddela någon de är så få så jag vet inte ens om det är en gång under hela min livstid, och den enda gången kan jag ju kryptera eller skicka brev eller stämma träff el nåt.

 

Jag läste oxå att stora företag kommer nu bli bättre på att skydda sina hemligheter, och det är väl bra. Så stänger de oxå för amrisarna och ryssarna som hittills säkert läst allt som en öppen bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...