Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är du avlyssnad?


rickard1234

Rekommendera Poster

Väcker liv i denna tråden...

Är det inte märkligt att kriminella ska ha "frikort" när det gäller avlyssning?

 

Faktum är att jag tycker att JK har en skruv lös nånstans...han tolkar lagen som fan läser bibeln verkar det som

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3111856.ab

Lagtolkningen JK gör är inte ämnad att skydda brottslingar, utan att skydda vanligt folk som inte är dömda för något, det är ju det vi alla är innan vi döms i domstol. Polisen får spana på misstänkta brottslingar enligt vissa regler, just för att skydda allas vår integritet. Om polisen borde få göra det som JK inte tycker, då får väl våra riksdagsledamöter ändra lagen. Om polisen spanar utan lagstöd blir de också brottslingar... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 394
  • Created
  • Senaste svar

Det som är lite spännande är arr FRA avlyssnar alla riksdagsledamöters mailtrafik, från statsminister och neråt.

Dom kan även avlyssna all mobiltrafik i typ regeringen och spara det i hur många år som helst.

 

Eller tror vissa riksdagspartier att dom är undantagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är lite spännande är arr FRA avlyssnar alla riksdagsledamöters mailtrafik, från statsminister och neråt.

Dom kan även avlyssna all mobiltrafik i typ regeringen och spara det i hur många år som helst.

 

Eller tror vissa riksdagspartier att dom är undantagna.

Statsministerns e-post är ju ändå mer eller mindre offentlig. Gäller det också riksdagens ledamöter?

 

http://regeringen.se/sb/d/7370

klicka på länken till höger som heter "e-post till Fredrik Reinfeldt, via registrator"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Glädjande att se att några använder sunt förnuft.

Man undrar vilka" suspekta " sysslor vissa har som klagar på FRA. Utöka den även med GPS som låses fast runt kroppen.

 

Om man stannar upp och frågar sig själv, så blir det ett väldigt enkelt och snabbt svar.

 

Jag vill vara ensam på muggen och i hemmet, att man vet vad jag är,( även i hemmet är helt OK ) och vad är det för samtal jag har på min telefon som jag måste smussla med.

 

Om man jämför all den nytta denna lag gör mot nackdelarna, så :) ser jag bara fördelar: polisen har direkta bevis på vem som var var, våldtagna småflickor hittas direkt, likaså ohyran som gjorde det, folk som gått vilse, hittas direkt, eller du som klagar, kanske håller på att baxa in 50 kilo heroin i bilen, vad bra om FRA fanns då med GPS. Inför samtidigt skottpengar på dessa kräk. 1 krona styck x 5000 per dag x 365, bra årsinkomst och så får bostadsförmedlingen en massa lägenheter som kortar kön. Bara fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle, som vanligt är du helsnurrig. FRA har inte, och kommer inte, att syssla med de saker du tar som exempel.

 

Det där tramset med "har man inget att dölja har man inget att oroa sig för" är så dumt att det är helt otroligt. Låt oss då montera upp webbkameror överallt i din bostad. Har du inget att dölja så spelar det ingen roll, eller hur?

 

Sanningen är den att rätten att få vara privat handlar om så mycket mer än att få begå olagliga handlingar i fred. Vet man om att man är övervakad hela tiden, ändrar man sitt beteende även i helt oskyldiga situationer och tvingas leva ett delvis begränsat och inskränkt liv. Det kan jämföras med att exempelvis inte få lämna sitt hem annat än vissa tider på dygnet, eller att inte få slå telefonnummer som börjar med siffran 7, bara för att ta några jämförelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Vad bra med trådar som ger och tar, men tyvärr. Vad är det för trams, du pratar om.

 

Du skulle förmodligen bli mörkrädd om du fick reda på hur övervakad du redan är. Polisen löser massor av brott beroende på att man avlyssnar hur mycket som helst, till vissa kräks förtret.

 

Titta dig omkring så kommer du att se massor av webbkameror överallt och fler kommer det att bli.

 

Det verkar mer som att du har dåligt med argument och behöver ta till löjliga överdrifter..

Vilken skulle ha nytta av att det skulle sitta dålda webkameror i alla rummen hemma hos folk, möjligtvis något porrföretag. Är du rädd att man i förlängningen kommer att förbjuda dom med siffrorna 7 då tappar denna tråd sitt värde, vi alla vet att detta aldrig skulle kunna ske, finns ingen vettig anledning.

 

Det skulle vara intressant att undersöka, men det är förmodligen omöjligt och varken du, jag eller någon annan skulle ägna någon tid till detta, nämligen att följa våra förehavanden en hel dag och jag lovar, vi finns på samhällets övervakningsanläggningar, så vida du inte bor ute i skogen.

 

Menar du att du mår dåligt av att känna dig övervakad. Håll dig hemma, i alla affärer, alla banker,alla köpcentras, alla torg, mail, mobiler,mm, så hittar man allt man vill. Jag mår inte det minsta dåligt av detta. Jag har inte lagt om mina dagsrutiner. Som sagt, man undrar vad du sysslar med som behöver vara hemlig.

 

 

jag är helt övertygad om att du är en vanlig ärlig man som oss flesta som tycker det är onödigt med övervakning, men tyvärr finns det idioter som åsamkar samhället en massa otrevliga saker som samhället försöker att skydda sig mot och det står ju inte stämplat i" nyllet " på folk vilka som är vad, så vi skötsamma får lida för det, men det bjuder jag på och fler än mig.

 

Du, det där med att " Som vanligt är du helsnurrig " skulle inte jag använda mig av, det tyder mer på att man antingen inte tål att höra sanningar, eller att man inte kan bemöta ett argument.

 

Att en del av mina trådar om politik, är spydiga och irriterande, är inte det minsta överdrivna. Sanningar brukar vara obekväma, framför allt sanna sanningar. Nuvarande politiska systemet behöver flera påhopp, så vi blir av med dem.

 

Ha re

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs, Clcdcm, läst nån kritik mot FRA där det sas att FRA får visst erbjuda sina avlyssningstjänster till Säpo och polisen, det var ju nån minister som sa motsatsen men som motbevisades av uppdragstexten, tror jag, kommer inte ihåg exakt men jag tror det var nåt sånt. Så det kan va fel, men oxå rätt! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen löser massor av brott beroende på att man avlyssnar hur mycket som helst, till vissa kräks förtret.
Visst är det så, men då finns det en misstänkt innan avlyssningen utförs. Men du kanske ser hela svenska folket som misstänkta hela tiden?

 

Titta dig omkring så kommer du att se massor av webbkameror överallt och fler kommer det att bli.
Dessa finns det en anledningen till att de en gång har monterats upp. Den nya FRA-lagen finns det ingen liknande anledning för.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statsministerns e-post är ju ändå mer eller mindre offentlig. Gäller det också riksdagens ledamöter?

 

http://regeringen.se/sb/d/7370

klicka på länken till höger som heter "e-post till Fredrik Reinfeldt, via registrator"

 

 

Jo fast nu är det fritt fram att avlyssna t,ex, kommunister, militanta miljöpartister osv vad nu SÄPO hittar på.

 

Ebbe Carlsson fast lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast nu är det fritt fram att avlyssna t,ex, kommunister, militanta miljöpartister osv vad nu SÄPO hittar på.

 

Ebbe Carlsson fast lagligt.

Säpo och FRA har inte med varandra att göra!!! De lyder inte ens under samma regler och direktiv.

 

FRA sysslar med avlyssning av trafik som går över sveriges gränser. SÄPO sysslar med säkerheten inom sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, det där med att " Som vanligt är du helsnurrig " skulle inte jag använda mig av, det tyder mer på att man antingen inte tål att höra sanningar, eller att man inte kan bemöta ett argument.

 

Att en del av mina trådar om politik, är spydiga och irriterande, är inte det minsta överdrivna. Sanningar brukar vara obekväma, framför allt sanna sanningar. Nuvarande politiska systemet behöver flera påhopp, så vi blir av med dem.

 

Det går inte att argumentera med dig eftersom dina argument är tagna rakt ur populistisk propaganda från extremhögerns pamfletter och saknar all verklighetsförankring. Det du inbillar dig är sanning, är i själva verket extrema åsikter som vridits flera varv och sen skickats ut till lagom lättlurade stackare som sväljer det med hull och hår. Konspirationsteorier är så populära för att den som bekänner sig till dem känner sig utvald och speciell, som en del av en liten och priviligierad grupp som sitter inne med Sanningen, och ser ner på den stora grå massan som är "lurad".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Nu fick du till det, förmodligen är du så " urbota " så du ägnar dig åt nuvarande politiskt sinnesjuka tilltag, som ingen av den (gråa livegna massan bett om )

 

jag har aldrig röstat eller varit på några av dessa sjuka oansvariga politiska möten och aldrig kommer jag att göra någonting så värdelöst och aldrig läst några pamfletter från något parti.

 

Det är ganska typiskt, när andra inte har samma åsikt som sina egna, då anklagar man de andra för att vara Sverigedemokrat, nazist, rasist, eller annat extremhögerliknande.

 

Vi hörs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska typiskt, när andra inte har samma åsikt som sina egna, då anklagar man de andra för att vara Sverigedemokrat, nazist, rasist, eller annat extremhögerliknande.

 

Tja, om man uttrycker samma åsikter och ståndpunkter som högerextrema partier, då får man nog finna sig i att folk gissar att man tillhör dem eller sympatiserar med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som inte bryr mig särskilt mycket om detta?

 

Om jag vill så är det lätt att kryptera allt jag skickar med krypton som ingen dator kan knäcka i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill så är det lätt att kryptera allt jag skickar med krypton som ingen dator kan knäcka i dagsläget.

 

Vilket bara gör dig mer suspekt eftersom det är rätt självklart att skurkarna också krypterar allt på samma sätt. Den krypterade trafiken analyserar man genom att registrera från vem och till vem den går. Vågar du chansa på att den du skickar krypterat till inte är inblandad i en terroristgrupp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket bara gör dig mer suspekt eftersom det är rätt självklart att skurkarna också krypterar allt på samma sätt. Den krypterade trafiken analyserar man genom att registrera från vem och till vem den går. Vågar du chansa på att den du skickar krypterat till inte är inblandad i en terroristgrupp?

 

Hur vet du om jag inte redan är en del av en terrorist grupp? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den krypterade trafiken analyserar man genom att registrera från vem och till vem den går.

Exakt. Man behöver inte läsa innehållet för att begripa. Om det helt plötsligt skickas en mängd e-post från föräldrar som har barn i armén, då behöver man inte läsa den. Man förstår att det mobiliseras ändå. Underrättelseverksamhet är ett stort pussel, där datatrafik bara ger några av bitarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska vi säga så så är jag antagligen avlyssnad av FRAndreas för jag skrev i "Fråga till personen under dig"-tråden att Skrufve var Boss och inte Leijon :borstatanderna::propellerbaver: hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...