Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är du avlyssnad?


rickard1234

Rekommendera Poster

  • Svars 394
  • Created
  • Senaste svar
hanekylling

Har man inget att dölja behöver man väl inte oroa sig?

Men det är ändå en dum idé

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inget att dölja behöver man väl inte oroa sig?

 

Det är verkligen ett argument som används alldeles för mycket i sådana samanhang. Det är dock totalt intetsägande, men ett effektivt sätt att stoppa diskussionen. Närmast att jämföra med härskartekniken "påförande av skuld och skam".

 

Det handlar om integritet! Och om grundläggande människosyn, dvs om individens rätt och välbefinnande är värt något eller om det enda som räknas är kollektivet och att "individen" då endast är en "kugge" i det stora hela.. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1984, here we come… :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Man kan ju trots allt surfa "anonymt" med Tor etc (jag är dock inte så påläst i det ämnet) men jag har hört att man får vara beredd att sänka sina kram på internethastighet.

 

O dessutom så har någ FRA resurser nog att inneha superdatorer kompetenta nog att läsa av även krypterad trafik.

 

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FETT läskigt! Redan lite lätt skrämd av tanken på att folk ska kunna gräva i vad jag har gjort och börja ifrågasätta det. Föreställer mig hur ihopslarvade mail till vänner citeras på anställningsintervjuer, hur chefen ifrågasätter att man var sen till jobbet när man uppenbarligen hade tid att handla en fralla och kaffe på pressbyrån och hur man helt plötsligt förvägras den där lägenheten man går och trånar efter för att man har "en tveksam relation till droger" .. eller whatever..

 

Kan inte direkt säga att jag har något att dölja - men börjar jag gräva i det ordentligt finns det bra många grejer jag inte tycker alla behöver veta och rejält mycket grejer jag inte vill behöva förklara.

 

Vet inte direkt hur man klokt ska gå vidare med detta. Sidan du/Richard1234 hänvisar till ger ett lite för oseriöst intryck i mina ögon. Ska kontakta min favoritorganisation Amnesty och höra om det är något de uppmärksammar, men är tveksam till att de har tid att påverka detta med tanke på allt annat skit som pågår i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Läser på samma sida att FRA redan avlyssnar och därmed bryter mot grundlagen. Så där ser vi vem som inte har rent mjöl i påsen.

 

Förresten, kan någon utläsa om det är sannolikt att detta går igenom, eller vilket block som står bakom det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O dessutom så har någ FRA resurser nog att inneha superdatorer kompetenta nog att läsa av även krypterad trafik.

 

:huh:

 

 

o ja.. det är typ dekryptering de håller på med och Sverige borde vara en av de världsledande på dekryptering och signalspaning. :(

 

Ska man maskera sig ordentligt får man tänka väldigt out of the box.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glädjande att ni verkar dela min(och den enda vettiga åsikten) tanke angående detta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inget att dölja behöver man väl inte oroa sig?

Men det är ändå en dum idé

 

Instämmer!

Uppenbarligen så är de som har något att dölja oftast mest nervösa inför sådana här förslag. :)

 

Det jag dock skulle vilja fanns på plats, är att det dokumenteras VEM som begärde denna åtkomst eller nyttjande av funktionen. Det skall loggas på något vis, samt med ett argument om varför kanske.

 

--Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tragiska är att vi i förlängningen drivs att hjälpa pedofiler, verkliga terrorister och kriminella att komma undan också.

 

Har haft ögonen på Freenet under några år.. http://freenetproject.org/

.. men jag kan inte låta bli att tänka på det som en community för pedofiler. Dessutom lär man ju bara bli mer intressant för FRA och liknande om man börjar använda sig av sådana tjänster. Man får byta sin mach-adress, hacka trådlösa nätverk centralt i stan och bara logga in och ansluta sig till sina konton när man är dold på detta sätt. Dessutom bör man ju lagra de man eventuellt lagrar på ett säkert ställe.. :(

 

Hmm.. för min del är det verkligen inte värt att anstränga sig så mycket - jag har som sagt inget särskilt att döjla. MEN ändå.. När vi någon gång i en mörk framtid lever under en fascistregim värd att störta - då kommer jag att vara rädd. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå från stenkoll till lite mer stenkoll, en graderingsfråga. Oroande javisst, men inte så jag ligger sömnlös på nätterna nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ingen har beskrivit det bättre än Martin Niemöller (eller om det nu var Milton Mayer).

 

"I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist,

Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten,

Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude,

Sedan hämtade de de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade."

 

Står vi inte upp för andra människor än oss själva - om vi är egoistiska, så är det snart försent. Detta som driver mig nästan dagligen då jag gör mina insatser för Amnesty International. Om jag inte ställer upp för kvinnor som stenas till döds i Iran för att de har brutit mot någon fullständigt absurd lag - vem gör det då?

 

// edit stavfel //

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Tycker ingen har beskrivit det bättre än Martin Niemöller (eller om det nu var Milton Mayer).

 

"I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist,

Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten,

Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude,

Sedan hämtade de de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade."

 

Står vi inte upp för andra människor än oss själva - om vi är egoistiska så är det snart försent. Detta driver som driver mig nästan dagligen då jag gör mina insatser för Amnesty International. Om jag inte ställer upp för kvinnor som stenas till döds i Iran för att de har brutit mot någon fullständigt absurd lag - vem gör det då?

 

Sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu ska de hämta organiserade brottslingar och DÅ protesterar vi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Och nu ska de hämta organiserade brottslingar och DÅ protesterar vi?

 

Det är skillnad mellan en brottsling och en icke-brottsling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad mellan en brottsling och en icke-brottsling.

Du menar att brottslingarna inte behöver spanas efter då de meddelar polisen att de gör skumma saker?

Annars håller jag med på att det är skillnad på A och icke-A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu ska de hämta organiserade brottslingar och DÅ protesterar vi?

 

Givetvis ska vi i ett fritt och demokratiskt samhälle även vara kritiska mot HUR staten reglerar sina medborgare. Förlorar man alla sina mänskliga rättigheter bara för att man (eventuellt) har begått ett brott?

 

Bara för att vi idag har turen att leva i ett samhälle som faktiskt är ganska fritt kan vi ju inte vara säkra på att situationen alltid förblir sådan. Om samhället har verktyg där de utan hinder kan kränka din integritet kan de lätt slå tillbaka hårt när DIN åsikt eller DIN verksamhet plötsligt är olaglig. Man måste bromsa i tid för man vet inte hur samhället ser ut om 10 år, 20 år eller 30 år. Fanns väl ingen jävel i Iran eller Afghanistan som väntade sig att deras länder skulle ha Sharia-lagar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen så är de som har något att dölja oftast mest nervösa inför sådana här förslag. :)

 

varför inte avskaffa valsekretessen då när vi håller på. och sen borde också polisen läsa alla brev som innan posten delar ut de till dig, du skulle säkert inte ha nåt emot att nån sitter och tar reda på allt om dig från dina privata bre, så länge du inte gör något kriminellt har du ju inget att förlora på det :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska vi i ett fritt och demokratiskt samhälle även vara kritiska mot HUR staten reglerar sina medborgare. Förlorar man alla sina mänskliga rättigheter bara för att man (eventuellt) har begått ett brott?

 

Bara för att vi idag har turen att leva i ett samhälle som faktiskt är ganska fritt kan vi ju inte vara säkra på att situationen alltid förblir sådan. Om samhället har verktyg där de utan hinder kan kränka din integritet kan de lätt slå tillbaka hårt när DIN åsikt eller DIN verksamhet plötsligt är olaglig. Man måste bromsa i tid för man vet inte hur samhället ser ut om 10 år, 20 år eller 30 år. Fanns väl ingen jävel i Iran eller Afghanistan som väntade sig att deras länder skulle ha Sharia-lagar idag.

Så du menar att avlyssning INTE ska regleras i lag? svensk lag menar jag inte Sharia-lag (uppenbarligen behövs klargörandet). Eller menar du att myndigheterna i det allmännas intresse inte ska få spana efter brottslingar alls? Eller bara mha viss teknik? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att brottslingarna inte behöver spanas efter då de meddelar polisen att de gör skumma saker?

Annars håller jag med på att det är skillnad på A och icke-A.

 

Tror ingen på detta forum inte tycker att vi i någon mån ska fånga upp brottslingar. :)

 

Tror man måste sätta detta i förhållande till sig själv för att verkligen förstå det. Ska polisen till exempel ha rätt att fotografera eller avslyssna dig för att du syntes på ett torg där ett personrån skedde tio minuter efter att du hade gått därifrån? Ska polisen få övervaka all din internettrafik för att du kanske piratkopierar?

 

Känner en man i femtioårsåldern, han var polyglott och språkgeni. Enda karriären som var lämplig för honom var ett jobb (ironiskt nog) inom försvaret. Många många år efter att han till sin förvåning nobbades ett jobb inom försvaret fick han reda på att det var för att han hade varit medlem i KPMLR och var klassad som en lätt säkerhetsrisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Du menar att brottslingarna inte behöver spanas efter då de meddelar polisen att de gör skumma saker?

Annars håller jag med på att det är skillnad på A och icke-A.

 

Det var inte det du frågade, och alltså inte det jag svarade på. Du frågade specifikt om vi protesterar när de hämtar brottslingar. Brottslingar ska fångas in, men att betrakta hela befolkningen som kriminella är inte ett bra steg på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att avlyssning INTE ska regleras i lag? svensk lag menar jag inte Sharia-lag (uppenbarligen behövs klargörandet). Eller menar du att myndigheterna i det allmännas intresse inte ska få spana efter brottslingar alls? Eller bara mha viss teknik? Eller?

 

Vårt medborgerliga ansvar gör att vi måste jobba för att dessa lagar inte gör det för lätt att överträda allas vår integritet. Det är rätt komplext och det måste vara komplext. Gäller det till exempel misstänkta terrorister måste det vara rejält tydliggjort vad som är terrorism - så det inte bara handlar om att någon hatar socialdemokrater/moderater eller liknande.

 

Just nu är det till exempel alldeles för lätt att terrorstämpla organisationer. Vet inte om du minns ANC till exempel - de hade mycket väl kunnat bli terroriststämplade om de hade kämpat mot apartheid idag och hur hade Sydafrika sett ut idag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vårt medborgerliga ansvar gör att vi måste jobba för att dessa lagar inte gör det för lätt att överträda allas vår integritet. Det är rätt komplext och det måste vara komplext. Gäller det till exempel misstänkta terrorister måste det vara rejält tydliggjort vad som är terrorism - så det inte bara handlar om att någon hatar socialdemokrater/moderater eller liknande.

 

Just nu är det till exempel alldeles för lätt att terrorstämpla organisationer. Vet inte om du minns ANC till exempel - de hade mycket väl kunnat bli terroriststämplade om de hade kämpat mot apartheid idag och hur hade Sydafrika sett ut idag då?

Så mörare får man inte jaga då de inte är terrorister. Anna Lindhs mördare för man inte jaga då hon var sosse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte det du frågade, och alltså inte det jag svarade på. Du frågade specifikt om vi protesterar när de hämtar brottslingar. Brottslingar ska fångas in, men att betrakta hela befolkningen som kriminella är inte ett bra steg på vägen.
Så hur vet du vem som är brottsling och vem som inte är det? Spaning? Nää risken är ju inte noll att en oskyldig tittas på. Varför ska viss teknik ge brottslingar cart blanche? Det är väl brottet man vill stoppa oavsett kommunikationsmedel som används?

 

Ska pedofiler vara fredade på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...