Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

Hmm undrar hur det ser ut på andra sidan. 

Jag får fråga vid tillfälle.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
59 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Hmm undrar hur det ser ut på andra sidan. 

Jag testade för första gånger att dela navigering i Kartor med en icke-iphone, det resulterade i 

Ett vanligt SMS som berättade att jag beräknar vara framme på adress X klockan Y. Efter att ha stå i asfalteringskö en kvart skickades ett nytt SMS som informerade om den nya beräknade ankomsttiden.

 

Så rimligtvis får @Alix mottagare ett SMS som säger "Alix skickade en jätterolig bild som du inte kan se".

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Hmm undrar hur det ser ut på andra sidan. 

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag testade för första gånger att dela navigering i Kartor med en icke-iphone, det resulterade i 

Ett vanligt SMS som berättade att jag beräknar vara framme på adress X klockan Y. Efter att ha stå i asfalteringskö en kvart skickades ett nytt SMS som informerade om den nya beräknade ankomsttiden.

 

Så rimligtvis får @Alix mottagare ett SMS som säger "Alix skickade en jätterolig bild som du inte kan se".

Facit:

 

memoji.jpg.10dbbdd24029b1d0f5856e69e8e9dd1f.jpg

 

Skärmdump ”från andra sidan”. Dottern har en Samsung S10e.

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttar växter i trädgården och försöker stävja ogräs med täckbark. Köpte 8 säckar på Byggmax idag. Njuter av långhelg. Måndag är det jobb igen. Härligt väder nu. 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-21 på 10:58, Axelman säger:

Frun kunde inte begripa varför fåglarna började föra sånt liv ute i trädgården. Men det tog inte lång stund förrän vi upptäckte grannkatten....... rofl.gif.35608215cfb9a47a1ecacfc71ee3adda.gif  den blev nedjagad med en rejäl dusch av trädgårdsslangen.default_laugh.png.b263e3176eb450431b8f1fc6cc0825d5.png

 

 

Skärmavbild 2020-05-21 kl. 10.56.41.png

Snacka om att bli spolad!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Axelman säger:

För ett antal år sedan städade jag ut alla gamla spel på DVD och sålde dem i klump till en entusiast. Men jag hade tänkt behålla Command & conquer. Tydligen till min sorg lyckades jag med konststycket att skeppa den också fast jag har kvar boken.....

...

Hittade en C&C-box i går på nätet på ebay som jag ska bjuda på! Jag är torsk på den ursprungliga C&C med dess ryckiga figurer. Men musiken är i toppklass och upplägget genialiskt. Vi får se hur det går. Sen blir jag väl tvungen att installera Vine för att det ska rulla på. Men vad gör man inte för att återvända till nörd?rofl.gif.d16d50335f7b17c82b697e174f6f13f7.gif

 

 

Skärmavbild 2020-05-22 kl. 10.59.12.png

Mycket nöje!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Facit:

 

memoji.jpg.10dbbdd24029b1d0f5856e69e8e9dd1f.jpg

 

Skärmdump ”från andra sidan”. Dottern har en Samsung S10e.

 

Pappa är glad över att det funkar som vill ha stadig kontakt med sina barn. Men varför tvivla? Är inte emojin bara en bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
41 minuter sedan, mikaellq säger:

Pappa är glad över att det funkar som vill ha stadig kontakt med sina barn. Men varför tvivla? Är inte emojin bara en bild?

En emoji är väl, i datatekniska sammanhang, att betrakta som ett tecken av många i en teckentabell? Alltså en sekvens av, gissar jag, 32 binära symboler. En memoji är mer komplex och kan nog inte lagras som en primitiv typ om man ska använda datavetenskapliga termer.

I båda fallen bör det dock handla om tecken eller symboler om man ser det ur ett semantiskt perspektiv.

http://www.unicode.org/emoji/charts/full-emoji-list.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Pappa är glad över att det funkar som vill ha stadig kontakt med sina barn. Men varför tvivla? Är inte emojin bara en bild?

Vad pratar du om? Har du läst mina inlägg om memoji och svaren jag fick? Det gäller ingen emoji.

 

16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En emoji är väl, i datatekniska sammanhang, att betrakta som ett tecken av många i en teckentabell? Alltså en sekvens av, gissar jag, 32 binära symboler. En memoji är mer komplex och kan nog inte lagras som en primitiv typ om man ska använda datavetenskapliga termer.

I båda fallen bör det dock handla om tecken eller symboler om man ser det ur ett semantiskt perspektiv.

http://www.unicode.org/emoji/charts/full-emoji-list.html

Jag vet inte vad memojin är på Iphone, men i Meddelanden på macen är/blir det en png-fil. Att döma av skärmdumpen har den konverterats till en jpg (den transparenta alfakanalen blir ofta svart) via sms/mms. Gissning, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
42 minuter sedan, Alix säger:

Vad pratar du om? Har du läst mina inlägg om memoji och svaren jag fick? Det gäller ingen emoji.

 

Jag vet inte vad memojin är på Iphone, men i Meddelanden på macen är/blir det en png-fil. Att döma av skärmdumpen har den konverterats till en jpg (den transparenta alfakanalen blir ofta svart) via sms/mms. Gissning, dock.

Med tanke på att den byggs upp av ett hanterbart antal variabler så gissar jag att den sparas som en blasonering, om vi ska tala heraldiska, och vid behov konverteras till lämpligt bildformat.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Med tanke på att den byggs upp av ett hanterbart antal variabler så gissar jag att den sparas som en blasonering, om vi ska tala heraldiska, och vid behov konverteras till lämpligt bildformat.

Varför krånglar du till det? Var det inte det jag gissade, att den skickas som en enkel bild?

 

Vad är det med er? En enkel slutsats att iPhoneanvändare kan ha kompisar med Android. 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
19 timmar sedan, mikaellq säger:

Varför krånglar du till det? Var det inte det jag gissade, att den skickas som en enkel bild?

 

Vad är det med er? En enkel slutsats att iPhoneanvändare kan ha kompisar med Android. 

Jo, men då den går(?) att redigera och anpassa på olika sätt så sparas den lokalt rimligtvis som en beskrivning. 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag (vi) måste ändra mitt (vårt) sätt att gå och cykla. Även så mitt ute på en skogsväg. Igår hade jag precis satt mig upp på cykeln, och därmed korsat vägen, när jag hör en bil bakom mig. Ingen fara men den överraskade mig. Jag har länge lyssnat efter bilar men denna hörde jag inte. Det var en Zoe, Renaults elbil. In the middle of nowhere. Så nu får man se sig om en extra gång. Du vill inte bli ett indirekt offer för global uppvärmning.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte på gång att elbilar måste ha (artificiellt) ljud när den kör sakta? (När den kör fort har man ju däckbuller och vindbrus.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, Telly82 säger:

Är det inte på gång att elbilar måste ha (artificiellt) ljud när den kör sakta? (När den kör fort har man ju däckbuller och vindbrus.)

Just Renault Zoe vet jag har nåt jobbigt ljud när man kör långsamt. Vet inte om det hörs utanpå, men det hörs när man kör i alla fall. Men inget motorljud, skulle jag inte säga. Nädå, det låter som man är inuti en kyrkklocka som håller på att ringa ut eller nåt liknande. :stjarnsmall:

 

Kunde ju gett den ljudet av en riktig V12:a kan man tycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, Telly82 säger:

Är det inte på gång att elbilar måste ha (artificiellt) ljud när den kör sakta? (När den kör fort har man ju däckbuller och vindbrus.)

Det snackas om det på EU-nivå, så antagligen kommer det beslutas någon gång i mitten av 30-talet. Volvo håller, enligt en någon månad gammal artikel i GP, på att utveckla ett Volvoljud. Det verkar handla om en balansgång mellan att höras, att inte störa och, antar jag, berätta för omgivningen att en Volvo önskar passera.

Bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet borde utrustas med en extra tuta med ett mer diskret ljud, ungefär ringklocka på cykel. Knappen behöver inte vara lika lättillgänglig som den ordinarie tutans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
8 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Just Renault Zoe vet jag har nåt jobbigt ljud när man kör långsamt. Vet inte om det hörs utanpå, men det hörs när man kör i alla fall. Men inget motorljud, skulle jag inte säga. Nädå, det låter som man är inuti en kyrkklocka som håller på att ringa ut eller nåt liknande. :stjarnsmall:

 

Kunde ju gett den ljudet av en riktig V12:a kan man tycka.

Bilbranschen sysslar tyvärr med sådant.

https://teknikensvarld.se/bmws-motorljud-gar-att-hacka-fa-din-1-serie-att-lata-som-en-m4-172339/

Citat

Bilarna är så välisolerade i dag att det verkliga motorljudet stängs ute till stora delar och därför går de åkande miste om ljudet förbipasserande får njuta av. BMW (och många andra biltillverkare) har löst det med Active Sound Design (BMW:s benämning) som via högtalarna ger en fejkad motorljudkuliss. Flera av BMW:s modeller använder tekniken, så även sporthybriden i8 som dessutom har fejkat motorljud på utsidan. BMW:s M-modeller behöver knappast fejkat ljud på utsidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss: Kaffe! Nu: Kaffe IGEN!! JC_sax.gif.0431c8ea25f0122c3bb8bf17c090cc20.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om några timmar ska jag fånga en drotting och bura in henne i 10 dagar..

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Om några timmar ska jag fånga en drotting och bura in henne i 10 dagar..

Jag fångade en för 37 år sedan..... och hon är fortfarande kvar FRIVILLIGT! default_laugh.png.0bd284855f77fc06ee982f3b69a12c4f.png

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Jag fångade en för 37 år sedan..... och hon är fortfarande kvar FRIVILLIGT! default_laugh.png.0bd284855f77fc06ee982f3b69a12c4f.png

Så kan du få tro, tycker hon (en Artemis/Diana i mänsklig boning). ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
51 minuter sedan, Axelman säger:

Jag fångade en för 37 år sedan..... och hon är fortfarande kvar FRIVILLIGT! default_laugh.png.0bd284855f77fc06ee982f3b69a12c4f.png

Denna bli inte så gammal, men hon är dömd till döden i förtid pga av att hon föder förbannat  arga flickor. 

Går inte att vistas i deras närhet..:devil:

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

Sitter i Orsa och stirrar på omväxlande telefonen, iPad och iPhone där en massa funktioner strular mest hela tiden. Tydligen är informationen i mitt AppleID korrupt och då fungerar inte synkning mellan enheter, mobildata, uppdateringar av diverse funktioner. Rätt jobbigt..........

Dessutom är det problem med Handelsbankens BankID (Har inte med det tidigare nämnda att göra), så det är inte mycket som gör som jag vill just nu. Datorn fungerar något bättre än iPhone/iPad så jag kan logga in på banken med Dosa utan sladd. (Alltid något)!  Dosa med sladd fungerar inte heller.   Blaha!

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat ett gratisspel som jag gillar. 

Samsara Room. Ett lurigt pussel som kräver tid och tålamod. 

 

http://www.rustylake.com/room-escape-games/samsara-room.html

 

https://apps.apple.com/se/app/samsara-room/id1504447910

 

5593CFB6-C212-4414-AC97-6A6B05AA36FD.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...