Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

10 timmar sedan, DittDatt säger:

Windows var ju tidigare inte mycket att hurra för, men det är något helt annat nu. Testa, vetja!

Jag har nu jobbat drygt 4 år heltid med Windows 10 och jag tycker att det är mycket krångel. Bara en sådan sak som registret. :sick: 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, DittDatt säger:

Jo, jag fattar att din ton är lite skämtsam, men du svänger dig ganska ofta med 90-talsutryck som Microsuck, Winblows och liknande. Windows var ju tidigare inte mycket att hurra för, men det är något helt annat nu. Testa, vetja!

Jag har inte använt Win på minst tio år så jag har nada uppfattning om huruvida det är lika eländigt som förr. Men inget i Win har någonsin tilltalat mig överhuvudtaget så jag ser ingen anledning att byta. Jag behöver det inte, jag tycker inte det är snyggt. Skulle det visa sig vara bättre än Macen är jag fortfarande ointresserad för Macen är mer än jag någonsin kommer att behöva. Men för den som har datorn som arbetsredskap blir ju frågeställningen annorlunda. Men jag som surfar, mailar och spelar Tetris skulle klara mig med Raspberry Pi Zero W som är rejält intressant. Kortet är stort som två fingrar.

 

Skärmavbild 2020-06-10 kl. 08.50.54.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag har nu jobbat drygt 4 år heltid med Windows 10 och jag tycker att det är mycket krångel. Bara en sådan sak som registret. :sick: 

Ja, registret är ingen lyckad konstruktion och kanske en av anledningarna till att Microsoft nu tittar på andra alternativ. Inte heller NTFS är särskilt lyckat som filsystem. Men min poäng var att det har hänt mycket de senaste åren och det där gamla Microsoft-hatet har liksom inte fog för sig längre. Men visst krånglar det ibland, men det gör ju MacOS också. En sån enkel grej till exempel att jag ska dela en mapp på min dator med min fru i det lokala nätverket hemma som är helt omöjligt att få att fungera smärtfritt. Inte ens jag som har tjugofem års yrkeserfarenhet kan fixa det utan nån tredjepartslösning. Då pratar vi att dela en mapp hemma mellan två personer. Konfa ett kontorsnät med Macar (eller ännu värre en skog med flera nätverk) är en administrativ mardröm. Allt får göras manuellt, som om klockan stod på 1993 nånting... Så olika operativsystem har alla sina brister, men Windows har plockat poäng de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 är på ytan mer polerad och användarvänlig än någonsin. Under huven? Nej. Ta bara de uppdateringar som sänker Windows 10 helt för miljoner användare, nu senast KB4556799. Min systerson drabbades hårt. Nej, Windows är en bajskorv med grädde på. Microsoft borde omgående skaffa en Unix- eller Linux-kärna.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå dåliga OS. TvOS för Apple TV är sannerligen ingen höjdare och apparna är bitvis kassa. I åratal nu fryser YouTube-appen efter ett tag och måste tvångsavslutas. Just nu nollställer jag Apple TV helt i hopp om allmän bättring (YouTube är så bloatad med reklam nu att jag skiter i den). TvOS är Apples akilleshäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Axelman säger:

Jag har inte använt Win på minst tio år så jag har nada uppfattning om huruvida det är lika eländigt som förr. Men inget i Win har någonsin tilltalat mig överhuvudtaget så jag ser ingen anledning att byta. Jag behöver det inte, jag tycker inte det är snyggt.

Nej, jag vill inte heller byta i dagsläget, MacOS är mitt förstahandsval som hemmadator. Men jag har förstått att jag inte är Apples förstahandsval. De tjänar inga pengar på såna som mig, deras målgrupp är folk som byter dator och telefon var och vartannat år och som gillar att konsumera och därför struntar Apple i mina behov. Behövde jag bara en "surf- och skrivdator" skulle nåt Linuxoperativ vara bästa alternativet (typ Ubuntu), men det funkar ju tyvärr inte om man har speciella krav, på hårdvara eller vissa mjukvaror. Då är Windows det som återstår. Den dagen jag inte kan köra MacOS på en modulär dator där jag själv kan stoppa in, byta ut eller mecka med saker blir den dagen jag kliver över till Windows hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Microsoft borde omgående skaffa en Unix- eller Linux-kärna.

Och det verkar inte ligga långt bort i tiden enligt många bedömare...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Och det verkar inte ligga långt bort i tiden enligt många bedömare...

Det finns ett namn för fenomenet du beskriver, som Microsoft är ökända för: Vaporware.

 

754CD1AB-6CFE-4A02-93B1-5564488531FF.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DittDatt säger:

 Men jag har förstått att jag inte är Apples förstahandsval.

default_laugh.png.1bacbde35d5da8294ee0c7bcc0d7dbf6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder endast min Mac till att synka telefonen med och redigera bilder. Ska jag skriva ut ett foto måste jag använda PC då skrivarprofiler och utskriftsformat aldrig stämmer eller kan sparas på min Mac. 
PC’n används till allt annat framförallt spel och nedladdning. Virus fick jag för två veckor sedan, Windows egna skydd satte det i karantän, men det aktiverades gång på gång. Tog ned Malwarebytes och körde trial fullversion full genomsökning då hamnade viruset i karantän även där, men det gick inte att ta bort. Lösningen blev eset onlinescanner som avlägsnade det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Apropå dåliga OS. TvOS för Apple TV är sannerligen ingen höjdare och apparna är bitvis kassa. I åratal nu fryser YouTube-appen efter ett tag och måste tvångsavslutas. Just nu nollställer jag Apple TV helt i hopp om allmän bättring (YouTube är så bloatad med reklam nu att jag skiter i den). TvOS är Apples akilleshäl.

Borde det inte rimligtvis vara Youtube som du ska vara missnöjd med? Det var längesedan jag kastade ut Youtube appen för att istället se filmer i Safari. 

Kanske den möjligheten dock inte finns i TvOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mikaellq säger:

Borde det inte rimligtvis vara Youtube som du ska vara missnöjd med? Det var längesedan jag kastade ut Youtube appen för att istället se filmer i Safari. 

Kanske den möjligheten dock inte finns i TvOS.

Jag skrev så här:

”TvOS för Apple TV är sannerligen ingen höjdare och apparna är bitvis kassa.”

Sedan gav jag ett exempel på det senare.

Vad gäller YT är man hänvisad till appen eller så får man köra AirPlay. Det sistnämnda är bökigt och går ned sig i tid och otid.

Vad gäller tvOS finns det massor att anmärka på men så länge man håller sig till en app som är välfungerande är det uthärdligt.

Skaffa en Apple TV så kommer du snart att förstå vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

batteri.png.5831e4d6f729b00ba2e7b711f09350c7.png

 

Väldigt bra värden på batteriet. ^_^ 

 

Fast jag upptäckte att ficklampan och blixten försvunnit, så jag får ge mig in i mobilen och rätta till ändå... :whistling: (Väldigt pilliga små kontakter särskilt med tanke på mina dasslock till händer).

---

 

Fast igår fick jag äntligen servat cykeln. Justering av styrlager, frambroms, sadel och byte av slang bak. Ytterligare en punka igår, men det visste jag skulle komma, satte ju i en gammal slang härommånaden. Som tur var hade dottern bytt slangar (med min hjälp och utbildning) och jag tror att de gamla slangarna där är okej, hon cyklar bara inte så ofta och trodde att hon hade punktering. Men slangar håller inte luften så bra över tid om de bara står.

 

Idag på morgonen kollade jag att luften var kvar och det var ingen mätbar skillnad (greppade däcket mellan tumme och pekfinger...). Det blev en liten morgontur. Härligt friskt på morgonen! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

Fast jag upptäckte att ficklampan och blixten försvunnit, så jag får ge mig in i mobilen och rätta till ändå... :whistling: (Väldigt pilliga små kontakter särskilt med tanke på mina dasslock till händer).

Fixat! ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Alix säger:

Som tur var hade dottern bytt slangar (med min hjälp och utbildning) och jag tror att de gamla slangarna där är okej, hon cyklar bara inte så ofta och trodde att hon hade punktering. Men slangar håller inte luften så bra över tid om de bara står.

Sant. Syremollysarna piper genom gummit. De är svåra att stänga inne. default_laugh.png.10c6ecc1392d110b8f2eee7523d20011.png Sen är gummit tunt och ytan stor i förhållande till volymen luft. Det märks mycket fortare än i ett bildäck.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Sant. Syremollysarna piper genom gummit. De är svåra att stänga inne. default_laugh.png.10c6ecc1392d110b8f2eee7523d20011.png Sen är gummit tunt och ytan stor i förhållande till volymen luft. Det märks mycket fortare än i ett bildäck.

Trots allt får vi se. Slangarna är ganska gamla. De har väl fyra år på nacken, minst. Men jag gillar att leva farligt så jag tänker cykla en sväng idag. :D 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

 Men jag gillar att leva farligt så jag tänker cykla en sväng idag. :D 

Jag med. Jag gick ett tiotal meter från datorn ut i trädgården!! :ph34r:

 

 

 

rofl.gif.85505f2ae6015759d7edc452e38c1c24.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Det var en liten tjej igår som frågade varför jag inte hade hjälm. Jag svarade inte och när jag cyklade vidare skrek hon frågan en gång till. Idag tog jag fram hjälmen.

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Alix säger:

Det var en liten tjej igår som frågade varför jag inte hade hjälm. Jag svarade inte och när jag cyklade vidare skrek hon frågan en gång till. Idag tog jag fram hjälmen.

Jag har ALLTID hjälm. Jag är superduktig på att cykla. Men omvärlden törs man inte lita på.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Jag har ALLTID hjälm

Samma här.

Utom den dagen i våras när jag glömde den och upptäckte det halvvägs till jobbet, när det var för sent att vända. Jag hade mössan på huvudet, den som jag brukar ha under hjälmen när det är kallt, så jag var ju inte barhuvad. För då hade jag nog tänkt på hjälmen tidigare.

Men det gick bra DEN gången. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...