Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

9 timmar sedan, iMarc säger:

För en timme sedan tryckte någon in en nyckel i låset på dörren till min lägenhet, jag rusade upp och när jag närmade mig dörren hörde jag skrammel från en nyckelknippa och ett nytt försök med annan nyckel, då smög jag fram och skulle titta i dörrögat, lampan i trappuppgången var släckt, då åkte en nyckel till in i låset, blev riktigt rädd och slängde på dörrkedjan och släckte alla lampor och rusade till fönstret och såg en man springer iväg iförd huvtröja. Usch vad obehagligt! 

Rackarns!! Men nuförtiden kan man skrämma slag på folk om man hostar rejält. Bättre än larm. :hihihi:

( Tafatt försök att skämta för att höja humöret. )

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns rätt skönt att ha placerat om pensionspengar i tryggare fonder. Har nog sparat in 50-60k i uteblivna kursfall hittills. Fast jag hann förlora drygt 80k innan jag agerade. Men jag tror att det blir ännu värre, särskilt när USA drabbas på bred front. Paketet på 20000 miljarder SEK är ”bara” tillfälligt saliggörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2020-03-26 kl. 11.40.21.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, mikaellq säger:

Det här eländet kommer att passera likt allt annat. Om några månader kanske... :) 
Gokväll föresten! hello.gif

tack tack!

 

ja jag misstänker det värsta i höst att föräldrarnas ekonomi inte räcker att betala medlemsavgiften i höst

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nere i källaren tittade till förrådet. Fick se att det slängts sopor och möbler i källargången, någon hade också försökt bryta upp dörren till en av tvättstugorna, gick in i ena tvättstugan, låg gamla kläder och skräp på golvet. Normalt sett är det ett lugnt och städat område jag bor i. Har aldrig sett något liknande tidigare. Ska maila HSB att de ska byta portkod. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppdateringen av senaste Mac OS kommer denna  jäkla ruta upp, hur tar man bort den?

 

 

Skärmavbild 2020-03-26 kl. 15.33.26.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Pocahontas säger:

Efter uppdateringen av senaste Mac OS kommer denna  jäkla ruta upp, hur tar man bort den?

 

 

Skärmavbild 2020-03-26 kl. 15.33.26.jpg

Här på forumet, som är delvis felbyggt, godkänner jag allt för att sedan besöka MacWorld för att godkänna allt även där för att få bort även den lilla rutan som blir kvar här på forumet.

Men numera filtreras allt bort av AdGuard med filtren i "Irritationsmoment", som är i mitt fall "AdGuards Irritationsfilter" och "I don't care about cookies" ("Jag bryr mig inte om kakor").

Underbart! Det finns lösningar på allt! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Axelman säger:

Det används för att skilja ut sig från linjär funktion och får då betydelsen accelererande verkan.

Nej, grejen är att ju att ordet nu används som skrämselpropaganda.

Att smittspridning, inledningsvis, sker exponentiellt är väl normalt? Sedan bromsas den upp av saker som att det inte finns fler att smitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag förundras jag över vissa hundägare.

Jag rundade för en stund sedan Rydboholms kyrka. Jag hade förankrat cykeln i ett räcke där. En bit bort står en parkerad bil och ägaren står där med två hundar. På ett ögonblick rusar hundarna mot mig medan de skäller. Han ropar på hundarna men förgäves.

Hundarna hoppar mot mina ben, som glada hundar brukar göra. Jag blir dock lite förvånad över att den ena hunden passar på att bestiga den andra. Men den blev väl upphetsad av situationen.

Hundägaren lunkar nu fram och frågar:

– Du är väl inte rädd för hundar?

Jag svarar:

– Nej, men du får gärna ha koll på dina hundar.

Ägaren svarar bestört:

– Men det hade jag ju! De tycker om människor, vad ska jag göra åt det?

Jag suckar inombords och säger ingenting.

 

Frågan om jag är rädd för hundar har jag fått många gånger i den där situationen. Och jag undrar alltid: Vad spelar det för roll? Vad är man som hundägare ute efter att få veta? Om den bristande uppsynen över hundarna är plågsam för folk eller ej? Eller att det är okej att hundar rusar fram mot människor som inte är rädda?

Sedan förundras man storligen över hundägarens definition av att ha koll på sina hundar. Den bristande empatin är slående. Jag skiter fullständigt i om hundarna sitter lydigt vid ägarens fötter vid bilen när jag inte är där. Däremot känns det väsentligt för mig att de inte rusar fram emot mig när jag kommer dit. I synnerhet om han ropar tillbaka dem.

 

Varför är vissa hundägare sådana totala idioter? Eller har de gått förnuftsmässigt vilse i sin kärlek till sin älsklingar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Idag förundras jag över vissa hundägare.

Jag rundade för en stund sedan Rydboholms kyrka. Jag hade förankrat cykeln i ett räcke där. En bit bort står en parkerad bil och ägaren står där med två hundar. På ett ögonblick rusar hundarna mot mig medan de skäller. Han ropar på hundarna men förgäves.

Hundarna hoppar mot mina ben, som glada hundar brukar göra. Jag blir dock lite förvånad över att den ena hunden passar på att bestiga den andra. Men den blev väl upphetsad av situationen.

Hundägaren lunkar nu fram och frågar:

– Du är väl inte rädd för hundar?

Jag svarar:

– Nej, men du får gärna ha koll på dina hundar.

Ägaren svarar bestört:

– Men det hade jag ju! De tycker om människor, vad ska jag göra åt det?

Jag suckar inombords och säger ingenting.

 

Frågan om jag är rädd för hundar har jag fått många gånger i den där situationen. Och jag undrar alltid: Vad spelar det för roll? Vad är man som hundägare ute efter att få veta? Om den bristande uppsynen över hundarna är plågsam för folk eller ej? Eller att det är okej att hundar rusar fram mot människor som inte är rädda?

Sedan förundras man storligen över hundägarens definition av att ha koll på sina hundar. Den bristande empatin är slående. Jag skiter fullständigt i om hundarna sitter lydigt vid ägarens fötter vid bilen när jag inte är där. Däremot känns det väsentligt för mig att de inte rusar fram emot mig när jag kommer dit. I synnerhet om han ropar tillbaka dem.

 

Varför är vissa hundägare sådana totala idioter? Eller har de gått förnuftsmässigt vilse i sin kärlek till sin älsklingar?

I ett sådant läge så tvekar jag INTE att sparka hundarna. Har varit med samma situation där en hund bet mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

I ett sådant läge så tvekar jag INTE att sparka hundarna. Har varit med samma situation där en hund bet mig.

Var det före eller efter att du hade sparkat den?

 

 

 

:hihihi:;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Var det före eller efter att du hade sparkat den?

 

 

 

:hihihi:;) 

Jag menar att efter en hund bet mig har jag ändrat hur jag agerar när en hund springer fram till mig på det sättet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag menar att efter en hund bet mig har jag ändrat hur jag agerar när en hund springer fram till mig på det sättet.

Jag förstår det. Jag har blivit biten ett par gånger på det viset. Men jag tänker inte sparka dem som hämnd. De förstår inte bättre. Problemet finns hos ägaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag förstår det. Jag har blivit biten ett par gånger på det viset. Men jag tänker inte sparka dem som hämnd. De förstår inte bättre. Problemet finns hos ägaren.

Inte som hämnd utan om jag märker att hunden är aggressiv och den inte reagerar ifall jag skriker åt den är sista utvägen är att den får en välriktad spark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara "körkort" på både djur och barn. 

Frugan har jobbat många år i förskola och haft ett o annat att säga om dagens föräldrar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

Inte som hämnd utan om jag märker att hunden är aggressiv och den inte reagerar ifall jag skriker åt den är sista utvägen är att den får en välriktad spark.

Jag tror inte att det är en bra strategi. Risken är att hunden går från att markera till att angripa. Det handlar oftast om det, att markera.
För så vitt man inte måste freda sig från att bli söndertuggad. Men då skulle jag ge mig på ögonen med mina nycklar. Eller något annat gräsligt som jag kan komma på i stunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror inte att det är en bra strategi. Risken är att hunden går från att markera till att angripa. Det handlar oftast om det, att markera.
För så vitt man inte måste freda sig från att bli söndertuggad. Men då skulle jag ge mig på ögonen med mina nycklar. Eller något annat gräsligt som jag kan komma på i stunden.

Jag är lugn som en filbunke med hundar, vet ju att de flesta vovvar inte vill angripa som dels är mycket mindre och dessutom är sociala av sig. Har aldrig behövt använda våld mot en hund. Ser jag att den inte är intresserad av närmare kontakt så låter jag den vara helt enkelt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy satan vad jag hatar Windows ?

Försöker uppgradera till Windows 10 på föreningens dator utan att förlora filer och inställningar men det verkar vara en omöjlighet. Får felmeddelanden som säger att jag måste köra Windows Update men några uppdateringar vägrar att uppdateras. Satan vilket skitsystem

  • Rösta upp 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inomhus kan man inte stanna

så jag tog en promenad

håll utkik i tittartråden

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

...

– Du är väl inte rädd för hundar?

...

Det frågan besvaras lämpligen med "Nej, men det händer regelbundet att jag slår ihjäl odisciplinerade hundar i preventivt självförsvar" och ett varmt leende.

  • Haha 2
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man rörkrökat i duchrummet. Det tog en stund men snart ska jag få se om det blev skillnad.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, ronny säger:

Inomhus kan man inte stanna

så jag tog en promenad

håll utkik i tittartråden

Det gjorde du rätt i Ronny. Jag känner likadant och ska bli bättre på det i morgon. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Det gjorde du rätt i Ronny. Jag känner likadant och ska bli bättre på det i morgon. :) 

Imorgon ska det blir soligt också. Fast en smula kyligare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Fy satan vad jag hatar Windows ?

Försöker uppgradera till Windows 10 på föreningens dator utan att förlora filer och inställningar men det verkar vara en omöjlighet. Får felmeddelanden som säger att jag måste köra Windows Update men några uppdateringar vägrar att uppdateras. Satan vilket skitsystem

Du "låter" som jag gjorde för några år sedan. Men nu, vem orkar vara så där förbannad på skiten. För jag tycker såklart fortfarande att Micro$uck Windoze bäst undviks likt COVID-19.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...