Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, Alix säger:

 

Såg du ovanstående? Du kanske kan få in Mojave på din mac ändå.

 

Edit: Om du vill kan jag göra en installationssticka av Mojave åt dig.

Jo jag såg men min MBP tidigt 2011 börjar bli sliten. Varför ska jag som varit datornörd i snart 40 år jämt va sist med nya grejer? Jag måste fundera lite. Gillar egentligen inte att pillra med datorn på ett sätt som tillverkaren inte avsett, även om det är lätt att återställa utifallatt nått går fel. Hmm... :fundersam:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, mikaellq säger:

Jo jag såg men min MBP tidigt 2011 börjar bli sliten. Varför ska jag som varit datornörd i snart 40 år jämt va sist med nya grejer? Jag måste fundera lite. Gillar egentligen inte att pillra med datorn på ett sätt som tillverkaren inte avsett, även om det är lätt att återställa utifallatt nått går fel. Hmm... :fundersam:

Så här skriver macworld 

 

 

Citat

 

Idag är det dags  Mac-användare: den senaste versionen av MacOS, kallad Mojave (och officiellt version 10.14), är nu tillgänglig. Det är inte en stor uppdatering av operativsystemet (det har varit ett tag sedan Mac har haft en av dem), men det lägger till nya funktioner som kan hjälpa dig att vara mer produktiva med din Mac.

 

Med det sagt kan du vara tveksam till att uppgradera. Trots allt fungerar det du använder nu bra, och varför riskerar du risken för problem? Vi hör dig, och om du inte vill uppgradera direkt, kommer du att bli nöjd. Men om du är på staketet, här är några orsaker till varför du ska uppgradera till macOS Mojave nu.

 

MacOS Mojave Dark Mode är bättre för  ögonen

 

MacOS Mojave Continuity Camera


 

 

Citat

 

MacOS Mojave förbättrade säkerhetsfunktioner

 

MacOS Mojave Quick Sök efter snabba bildredigeringar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, ronny säger:

I Windows är det en bugg i Mac OS en feature

Jag har redan ändrat, med följande kommando i Terminalen:

defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 2

Det är bara att logga ut och in igen, så ändras det. Det blir tydligare på skärmar med ”låg” upplösning på så vis. Mojave är anpassat för retinaskärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Alix säger:

Jag konstaterar att jag med Mojave har fått tre nya ointressanta program: Aktier, Hem och Röstmemon.

En gåva till dig från iOS. Om de inte passar kan du ge dem till @modEric.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En gåva till dig från iOS. ...

I IOS kan man i alla fall trycka bort dem och låtsas att de har avinstallerats. Dock använder jag Röstmemon på iPhone. Oftast spelar jag in fågelläten. Jag har inte samma behov i mitt vardagsrum.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Alix säger:

I IOS kan man i alla fall trycka bort dem och låtsas att de har avinstallerats. Dock använder jag Röstmemon på iPhone. Oftast spelar jag in fågelläten. Jag har inte samma behov i mitt vardagsrum.

Det där om fågelläten lät intressant. Har inte haft en tanke på det pga appens namn. :totaltgalen:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

I IOS kan man i alla fall trycka bort dem och låtsas att de har avinstallerats. Dock använder jag Röstmemon på iPhone. Oftast spelar jag in fågelläten. Jag har inte samma behov i mitt vardagsrum.

 

Dra ner Appcleaner och ta bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Marooned säger:

Dra ner Appcleaner och ta bort?

Jag har redan det. I grunden är problemet ett annat. Iosifiering. Apple vet vad som är bäst för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Det har de väl alltid vetat, ända sedan jag började använda deras produkter 1985 har det varit ett genomgående tema. Vi har bara vant oss och flyttat gränsen för det acceptabla varje gång Apple uppdaterar "vad som är bäst för oss".

Det kan verka så. Men även Apple förstod att Helvetica Neue var ett dåligt systemtypsnitt och därför ersattes det med San Francisco. Med det vill jag ha sagt att Apple ofta har ändrat sig på grund av reaktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs om en (numera avliden) släkting till min sambo att han hade så stora händer att han bara fick ner fyra fingrar i byxfickorna. Det finns ett familjefoto där han håller sin jättelabb runt ett av barnen, som sitter i hans knä.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

2B243F4600000578-3186889-image-a-35_1438

 

”Popeye” Jeff Dabe (professionell armbrytare) har sjukt stora händer.

Näva stora sum dasslôôk, sum dä heter på väschötska. :D 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar att ladda iPhone via USB som verkar gå skapligt fort det också.
Måste ladda ur iPhone mycket mer för att kunna jämföra.
Men verkar dumt att göra mig besvär då laddaren som följde med påstås göra jobbet mycket snabbare, vilket jag tror på.

iploadedit.jpg

4N7SW.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mojave just installerat och testat.

Det enda som inte verkar fungera just nu är att skriva ut från "Förhandsvisning".

Adobe Reader fungerar som tur är.

Härligt med dark mode, vilsamt för ögonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, BjornS säger:

Mojave just installerat och testat.

Det enda som inte verkar fungera just nu är att skriva ut från "Förhandsvisning".

Adobe Reader fungerar som tur är.

Härligt med dark mode, vilsamt för ögonen.

Vad kul att allt fungerade! Du kan du jobba med den som vanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Testar att ladda iPhone via USB som verkar gå skapligt fort det också.
Måste ladda ur iPhone mycket mer för att kunna jämföra.
Men verkar dumt att göra mig besvär då laddaren som följde med påstås göra jobbet mycket snabbare, vilket jag tror på.

iploadedit.jpg

4N7SW.png

Gröna kurvan använder jag jämt

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, ronny säger:

Gröna kurvan använder jag jämt

Såklart! Jag med! Jag gillar bara att experimentera och testa lite. ^_^ 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit hemma i nästan 3v med en riktigt elak virusinfektion...riktigt segt. Alltid udda det där, när man jobbar vill man vara ledig. När man är ledig/hemma vill man jobba för det finns inget att göra efter ett tag.

 

Kollat Goldfinger i 4K ikväll.

 

Nu sitter jag och drömmer om en ny kamera...och lyssnar på Pink Floyd.

Redigerad av Marooned
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på jobbet i Sötelje och tittar ut genom fönstret, regn och 10 grader just nu.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...