Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

11 timmar sedan, sevensleeper säger:

Ska riva och åka till tippen för sista helgen nu. Snart gjuter vi nya grunden.

Är du färdig på tippen nu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, ronny säger:

Är du färdig på tippen nu ?

För helgen. Det sista vi gör är att gå loss med cirkelsågen på nedre delen av fasaden (där nya grunden ska vara) sant riva trappan. Så, en helg till, men inte nästa helg. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får lite "sitta vid min iMac-tid" för första gången på flera veckor. Skönt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, inser att iOS 12 har kommit. Måste fixa på min telefon, min iPad Air 2 och den nyinköpta iPad 2018.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, sevensleeper säger:

Ah, inser att iOS 12 har kommit. Måste fixa på min telefon, min iPad Air 2 och den nyinköpta iPad 2018.

Du har haft annat att göra? :D 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Du har haft annat att göra? :D 

Haft liiiite annat en tid. Den klassiska ketchupeffekten. :D

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat mitt 2.4GHz nätverk igen med Wi-Fi sweetspots och ser där tydligt hur hastigheten ibland går ner till nära nog helt stopp. Jag tror på en av Apples förklaringar om att "Andra trådlösa enheter som använder frekvenserna 2,4 GHz eller 5 GHz (mikrovågssändare, trådlösa kameror, babymonitorer, en grannes Wi-Fi-enhet) kan störa Wi-Fi- eller Bluetooth-anslutningar."

Ett överbefolkat 2.4GHz-band helt enkelt.

Skillnaden är så enorm att åtminstone alla med många grannar nära inpå bör använda 5GHz istället. Fixas ganska enkelt i AirPort-verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, mikaellq säger:

Har testat mitt 2.4GHz nätverk igen med Wi-Fi sweetspots och ser där tydligt hur hastigheten ibland går ner till nära nog helt stopp. Jag tror på en av Apples förklaringar om att "Andra trådlösa enheter som använder frekvenserna 2,4 GHz eller 5 GHz (mikrovågssändare, trådlösa kameror, babymonitorer, en grannes Wi-Fi-enhet) kan störa Wi-Fi- eller Bluetooth-anslutningar."

Ett överbefolkat 2.4GHz-band helt enkelt.

Skillnaden är så enorm att åtminstone alla med många grannar nära inpå bör använda 5GHz istället. Fixas ganska enkelt i AirPort-verktyg.

Jag kör båda banden eftersom särskilt Androidenheter inte stöder 5 GHz. Mina barn har det. Även min Iphone växlar över till 2,4 GHz när jag sitter på balkongen, det har längre räckvidd. Men då går hastigheten ned påtagligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Alix säger:

Jag kör båda banden eftersom särskilt Androidenheter inte stöder 5 GHz. Mina barn har det. Även min Iphone växlar över till 2,4 GHz när jag sitter på balkongen, det har längre räckvidd. Men då går hastigheten ned påtagligt.

Då är din lägenhet ganska stor. Jag märker inte av några större variationer här i min större etta.
Men visst har även jag kvar 2.4GHz-bandet. Använder det bara inte.
Skillnaden mellan 2.4 och 5 är inte bara stor utan helt enorm, så enorm att jag hellre använder 4G när Wi-Fi signalen blir för svag. Inställningar>Mobilnät>Wi-Fi-assistans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, mikaellq säger:

Då är din lägenhet ganska stor. Jag märker inte av några större variationer här i min större etta.
Men visst har även jag kvar 2.4GHz-bandet. Använder det bara inte.
Skillnaden mellan 2.4 och 5 är inte bara stor utan helt enorm, så enorm att jag hellre använder 4G när Wi-Fi signalen blir för svag. Inställningar>Mobilnät>Wi-Fi-assistans.

Jag har bara 3G där jag bor. Rätt stor trea med betongväggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMG_2623.jpg.471f967000258475056e1e3d7139b71c.jpg

 

Jag ska kolla synen snart. Det föranleder en omvärdering av mobilanvändandet, eftersom jag kan välja anpassade läsglasögon (och då klarar jag större skärm på nära håll). Jag surfar allt mer via mobilen och behöver en större skärm, huvudsakligen på grund av rejäla nävar, jag mätte nyss med AR-appen Mätverktyg.

 

Men Iphone har jag inte råd med. Och jag gillar Googles appar och tjänster. Och nu finns Google Assistant på svenska. Och Google kanske släpper sina nya Pixelmobiler i Sverige. Dessutom gillar jag att ta bilder och Googles nuvarande modell ligger fortfarande på Dxomarks lista över de tio bästa kamerorna (bättre än Iphone X). Det gör sannerligen inte min Iphone SE...

 

Fast med dollarkursen kan ju Pixel bli lika dyr som Apples nya Iphone. Vi får väl se den 9 oktober. Google lär kunna leverera en överraskning, för de sägs ha hela sju mobilprojekt på gång samtidigt. Källa. Och fjolårets modell kan man kanske hitta till ett bra pris...

 

Jag sitter allt mindre vid datorn. Folk gör väl det nuförtiden. Om jag skaffar en Pixel finansierar jag nog den delvis med att sälja av min Mac mini. Den är trots allt utrustad med dubbla SSD på 500 GB och maxad RAM på 16 GB.

 

Den behöver jag inte, fast det är praktiskt emellanåt med en snabb dator.

 

Andra datorer finns, bland annat en undanlagd MBP 13" Mid 2009 som jag kan göra om till en Chromebook. Framtid är (kanske) förändring!

 

Edit: Redan idag har jag Google Wi-Fi som router och en Chromecast. Lite i startblocken... :P 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, sevensleeper säger:

För helgen. Det sista vi gör är att gå loss med cirkelsågen på nedre delen av fasaden (där nya grunden ska vara) sant riva trappan. Så, en helg till, men inte nästa helg. :) 

Ok bra för mig blev det ett 12 pass idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Då är din lägenhet ganska stor. Jag märker inte av några större variationer här i min större etta.
Men visst har även jag kvar 2.4GHz-bandet. Använder det bara inte.
Skillnaden mellan 2.4 och 5 är inte bara stor utan helt enorm, så enorm att jag hellre använder 4G när Wi-Fi signalen blir för svag. Inställningar>Mobilnät>Wi-Fi-assistans.

Är det bara med 4G som man ser skillnad på dem och inte när man kör wifi?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, ronny säger:

Är det bara med 4G som man ser skillnad på dem och inte när man kör wifi?

 

Skillnaden jag skriver om är om wi-fi såklart, i olika frekvensband. 5GHz är MYCKET snabbare.

4G använder jag i det sammanhanget enbart om wi-fi signalstyrka inte är tillräcklig.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

 

Men Iphone har jag inte råd med. Och jag gillar Googles appar och tjänster. Och nu finns Google Assistant på svenska. Och Google kanske släpper sina nya Pixelmobiler i Sverige. Dessutom gillar jag att ta bilder och Googles nuvarande modell ligger fortfarande på Dxomarks lista över de tio bästa kamerorna (bättre än Iphone X). Det gör sannerligen inte min Iphone SE...

 

Fast med dollarkursen kan ju Pixel bli lika dyr som Apples nya Iphone. Vi får väl se den 9 oktober. Google lär kunna leverera en överraskning, för de sägs ha hela sju mobilprojekt på gång samtidigt. Källa. Och fjolårets modell kan man kanske hitta till ett bra pris...

 

Jag har två söner som kör Huawei P 10 och är otroligt nöjda. Den ena som har småbarn gillar verkligen kameran i telefonen. Han kan bara inte fatta att jag stånkar kvar med iPhone.... Men jag försöker förklara att det är så dinosaurer gör.:P

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Alix säger:

IMG_2623.jpg.471f967000258475056e1e3d7139b71c.jpg

 

Jag ska kolla synen snart. Det föranleder en omvärdering av mobilanvändandet, eftersom jag kan välja anpassade läsglasögon (och då klarar jag större skärm på nära håll). Jag surfar allt mer via mobilen och behöver en större skärm, huvudsakligen på grund av rejäla nävar, jag mätte nyss med AR-appen Mätverktyg.

 

Men Iphone har jag inte råd med. Och jag gillar Googles appar och tjänster. Och nu finns Google Assistant på svenska. Och Google kanske släpper sina nya Pixelmobiler i Sverige. Dessutom gillar jag att ta bilder och Googles nuvarande modell ligger fortfarande på Dxomarks lista över de tio bästa kamerorna (bättre än Iphone X). Det gör sannerligen inte min Iphone SE...

 

Fast med dollarkursen kan ju Pixel bli lika dyr som Apples nya Iphone. Vi får väl se den 9 oktober. Google lär kunna leverera en överraskning, för de sägs ha hela sju mobilprojekt på gång samtidigt. Källa. Och fjolårets modell kan man kanske hitta till ett bra pris...

 

Jag sitter allt mindre vid datorn. Folk gör väl det nuförtiden. Om jag skaffar en Pixel finansierar jag nog den delvis med att sälja av min Mac mini. Den är trots allt utrustad med dubbla SSD på 500 GB och maxad RAM på 16 GB.

 

Den behöver jag inte, fast det är praktiskt emellanåt med en snabb dator.

 

Andra datorer finns, bland annat en undanlagd MBP 13" Mid 2009 som jag kan göra om till en Chromebook. Framtid är (kanske) förändring!

 

Edit: Redan idag har jag Google Wi-Fi som router och en Chromecast. Lite i startblocken... :P 

Jag testade också att mäta kroppsdel, men blev lite besviken på resultatet.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar varför handen måste va på en slät yta för att mätverktyget ska funka. :fundersam:

IMG_0351.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag testade också att mäta kroppsdel, men blev lite besviken på resultatet.

enligt macworld.com så är det fel på 1 inch

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...