Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Mattiasgbg

Dags att börja gegga ihop lite käk. Köpte en skiva entrecôte idag... Låg 1 kvar i disken och såg alldeles lagom perfekt ut. Bra melering och kärna. Borde väl hitta på nåt roligt till den, men det blir pommes. Är rätt lagom tid för köttet att bli rumstempererad medan pommes går klart i ugnen. :crossfingers:food.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<video />

[+] Yep... :yeahbaby: Fast jag vänder inte var 15'e sekund. Idén bakom det är väl rätt bra, men annars. 1 gång, inte peta och grejja - f f a inte trycka. Så fort ovansidan börja svettas lite... Vänd. Perfekt röd->rosa. Och sen vila, såklart. :crossfingers:perfect2.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kuliga inlägg att läsa ifatt på :):hihihi:

 

 

Var nyss med om något som jag aldrig varit med om förut, helt plötsligt signalerade Air Port verktyget om att både Time Capsuln och Airport Expressen behövde uppdateras. Har ju haft åtminstone TC;en i några år och inte haft några uppdateringar tidigare, så det var väl kanske dags tyckte någon? Apple?

 

Knappt jag vågade trycka på Uppdatera, för nu börjar väl krånglet, tänkte jag. Men det gick bra och var klart på en minut sisådär.

 

Så då är det väl bara att köra på ett tag igen då..... blir alltid lite hispig när nätverket hemma inte beter sig som vanligt. Nätverkstrubbel är en fasa...... :armskeptisk::bla::ThumbsDown:

 

 

:citation:

vad skoj att allt gick bra.

Pica hade också upptäckt uppdateringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nyss med om något som jag aldrig varit med om förut, helt plötsligt signalerade Air Port verktyget om att både Time Capsuln och Airport Expressen behövde uppdateras. Har ju haft åtminstone TC;en i några år och inte haft några uppdateringar tidigare, så det var väl kanske dags tyckte någon? Apple?

Ja, det kom en ny firmware. MW skrev ett par rader om det igår... :)

Apple uppdaterar sina nätverksprodukter - MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en bra skiva entrecôte är pommes och bearnaise eller kryddsmör nästan det som passar bäst. Simpelt men väldigt gott.

Ja, enkelt och bra. :yeahbaby: Nu hade jag varken det ena el det andra hemma. Körde med en kall sås. Typ een grillsås med hickorysmak. Annars, nåt som är riktigt gott istället bearnaise el smör är en god geggamojjig coleslaw. yummy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg just klart på senaste LAS (Linux Action Show) 418. Fanns med ett program där de visade som får vartenda systemövervakningsprogram (i OS X: t ex Aktiviteshanteraren, iStats osv..) att se fjuttiga ut. :rolleyes:

NetData - Real-time performance monitoring, done right!


Ett annat program de visade lite senare var “Systemd-manager”. Det skall jag installera. Såg ut ut att vara riktigt smidigt. I OS X vore det som att få ett grafisk program som visar varje LaunchAgent/LaunchDaemon* som finns på datorn, vilka som körs, vilka som startar vid uppstart osv. (* alla com.apple.program.plist) Det skulle spara många turer till Terminal för många - spec när man felsöker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var snabbt av Webhallen. Beställde igår... och paketet ligger redan på ICA. Har just lagt in på Postnords sida nu så att det kommer med lantbrevbäraren istället - så Måndag/Tisdag lär det väl dyka upp. :yeahbaby: Nu är det bara de små miniswitcharna kvar. Tänkte sitta med det idag. Kollad elite igår, men nu hade de fått in nya modeller där - så man vill nog spana in dem först. En del så riktigt bra ut. Sen är den bärbara klar - klar att installera nytt system på.

 

Den stationära har 2 delar kvar. CD/DVD och en ny SSD. Tänkte ju att jag skulle köra med den SSD'n jag har i Mac'en, men kom på att det är nog bra/bättre att ta en ny. Den är ju från 2012/2013. Det blir antingen en HyperX Savage 240GB - om de sänker priset på bundle-paketet till motsvarande som 120-disken. Vill inte ha en 240, men den är snabbare i skriv hastighet än 120-disken. Är Phison-kontrollern antar jag. De övriga med Sandforce har samma läs/skriv oavsett storlek. Så den, eller en likadan jag har från OWC. Fast det blir nog Pro-modellen då. Finns som kit med - både USB 2 och 3. CD/DVD'n hade jag tänkt att köpa igår... Hade hittat en Samsung-modellsom kostade några hundra mindre än Silverstone's egna. men den var slut och hade utgått. Man får väl börja leta lite på eBay. Ingen stress, för man kan ju köra utan ett tag. Men jag har ingen lust att lägga ≈ 800,- på en CD/DVD. Och jag har ju en extern man kan köra med, så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var snabbt av Webhallen. Beställde igår... och paketet ligger redan på ICA. Har just lagt in på Postnords sida nu så att det kommer med lantbrevbäraren istället - så Måndag/Tisdag lär det väl dyka upp. :yeahbaby: Nu är det bara de små miniswitcharna kvar. Tänkte sitta med det idag. Kollad elite igår, men nu hade de fått in nya modeller där - så man vill nog spana in dem först. En del så riktigt bra ut. Sen är den bärbara klar - klar att installera nytt system på.

 

Den stationära har 2 delar kvar. CD/DVD och en ny SSD. Tänkte ju att jag skulle köra med den SSD'n jag har i Mac'en, men kom på att det är nog bra/bättre att ta en ny. Den är ju från 2012/2013. Det blir antingen en HyperX Savage 240GB - om de sänker priset på bundle-paketet till motsvarande som 120-disken. Vill inte ha en 240, men den är snabbare i skriv hastighet än 120-disken. Är Phison-kontrollern antar jag. De övriga med Sandforce har samma läs/skriv oavsett storlek. Så den, eller en likadan jag har från OWC. Fast det blir nog Pro-modellen då. Finns som kit med - både USB 2 och 3. CD/DVD'n hade jag tänkt att köpa igår... Hade hittat en Samsung-modellsom kostade några hundra mindre än Silverstone's egna. men den var slut och hade utgått. Man får väl börja leta lite på eBay. Ingen stress, för man kan ju köra utan ett tag. Men jag har ingen lust att lägga ≈ 800,- på en CD/DVD. Och jag har ju en extern man kan köra med, så länge.

underbart

 

om man kunde få tillbaka sommaren lika snabbt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var snabbt av Webhallen. Beställde igår... och paketet ligger redan på ICA. Har just lagt in på Postnords sida nu så att det kommer med lantbrevbäraren istället - så Måndag/Tisdag lär det väl dyka upp. :yeahbaby: Nu är det bara de små miniswitcharna kvar. Tänkte sitta med det idag. Kollad elite igår, men nu hade de fått in nya modeller där - så man vill nog spana in dem först. En del så riktigt bra ut. Sen är den bärbara klar - klar att installera nytt system på.

 

Den stationära har 2 delar kvar. CD/DVD och en ny SSD. Tänkte ju att jag skulle köra med den SSD'n jag har i Mac'en, men kom på att det är nog bra/bättre att ta en ny. Den är ju från 2012/2013. Det blir antingen en HyperX Savage 240GB - om de sänker priset på bundle-paketet till motsvarande som 120-disken. Vill inte ha en 240, men den är snabbare i skriv hastighet än 120-disken. Är Phison-kontrollern antar jag. De övriga med Sandforce har samma läs/skriv oavsett storlek. Så den, eller en likadan jag har från OWC. Fast det blir nog Pro-modellen då. Finns som kit med - både USB 2 och 3. CD/DVD'n hade jag tänkt att köpa igår... Hade hittat en Samsung-modellsom kostade några hundra mindre än Silverstone's egna. men den var slut och hade utgått. Man får väl börja leta lite på eBay. Ingen stress, för man kan ju köra utan ett tag. Men jag har ingen lust att lägga ≈ 800,- på en CD/DVD. Och jag har ju en extern man kan köra med, så länge.

Samsung 850 Evo SSD finns i 120 GB för 649 kronor från Inet. Den har snabba läs- och skrivhastigheter. Varför köper du inte den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

underbart

 

om man kunde få tillbaka sommaren lika snabbt

 

Här har sommaren inte försvunnit, regnade natten till igår, annars runt 20-22 grader på dagen och lite mulet, än varmare igen efter helgen hotar de med. Själv är jag väldigt nöjd just nu, lagom temperatur enligt mig :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung 850 Evo SSD finns i 120 GB för 649 kronor från Inet. Den har snabba läs- och skrivhastigheter. Varför köper du inte den?

Jo, och man kan köpa en HyperX Fury för samma pengar. :) Men kort... Jag vill helt enkelt inte ha en sån. Blir det en Savage bundle-kit - är det inte för storleken, utan för hastigheten och att deras budle-kit är riktigt bra godis. Eller så blir det en OWC-disk. En sån har jag ju nu. Dvs, jag vet vad jag har - och jag vet vad jag får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sommaren verkar ha tagit semester.

I mellersta och norra delen av Sverige ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett inslag i Rapport kl 18

Det är för lite blommor i vår fauna, de räcker inte till våra bin, vilda som "tama"

 

drygt 9 min in i

 

http://www.svtplay.se/video/8680161/rapport/rapport-svt-68

För lite blommor i vår flora för vår fauna, då, och framför allt i slättlandskapen, förstod jag det som. Ja, det är monokulturernas fel. I skogen står gran- och tallåkrar som inte gör några bin glada (de är vindpollinerade). Vi borde införa lagar på att vissa typer av områden ska beskogas och beörtas med växter som bin och humlor har nytta av.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

För lite blommor i vår flora för vår fauna, då, och framför allt i slättlandskapen, förstod jag det som. Ja, det är monokulturernas fel. I skogen står gran- och tallåkrar som inte gör några bin glada (de är vindpollinerade). Vi borde införa lagar på att vissa typer av områden ska beskogas och beörtas med växter som bin och humlor har nytta av.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Bedrövligt att SVT sänder ett dop på bästa sändningstid en fredagskväll :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en toppenidé! Man kan bygga in små hjul i nästa macmus så att den kan köra till en laddningsdocka själv, precis som robotgräsklipparna gör idag. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raspberry Pi 3 ser ut att få stöd för Android. Då kan ju hårdvaran kanske lyfta ordentligt.

Du menar att den inte redan har det? :) Det finns (redan) flera olika Linux-distar, FreeBSD, och Windows har t o m en release för den. Både 8 och 10 och jag inte minns fel. RPi lyfte ordentligt fr dag #1. :)

 

En kul (och intressant) sak är de RPi-kloner som kommit. Samesaame, men i lite varianter. Ngn med SATA-port osv. Banana-Pi är en av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bedrövligt att SVT sänder ett dop på bästa sändningstid en fredagskväll :superirriterad:

Så farligt är det väl inte? 1 kanal - 1 timma. Du kanske kan kika på Hotet från rymden i Kunskapskanalen sålänge. :)Man ser ju hellre dopet än Skav-lan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att den inte redan har det? :) Det finns (redan) flera olika Linux-distar, FreeBSD, och Windows har t o m en release för den. Både 8 och 10 och jag inte minns fel. RPi lyfte ordentligt fr dag #1. :)

 

En kul (och intressant) sak är de RPi-kloner som kommit. Samesaame, men i lite varianter. Ngn med SATA-port osv. Banana-Pi är en av dem.

Nej, inte relativt sett dess potential om den kan köra Androidappar. Whatsapp, exempelvis, som har en miljard användare, är stor särskilt i utvecklingsländer. Man kan med fog anta att Google ser denna potential och därför utvecklar stöd för Android. När jag googlade såg jag att Raspberry Pi hade sålt fem miljoner enheter för ett år sedan. Det är väl bra, men ett globalt lyft med Android skulle naturligtvis innebära avsevärt fler sålda enheter än så. Här en artikel, citat:

 

"With officially supported source code, it should be much easier for hackers to get Android up and running on the Pi 3. And once that's done, you should be able to sideload more than 1.5 million apps onto the Pi to make the device do whatever you want. Android also comes with top-notch touch support and an SDK for any of your custom projects, so will we soon see a hacked version of Android TV on the Pi 3? Maybe Remix OS? A better platform for Kodi? The possibilities are endless."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...