Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Det beror på hur mycket någon har jobbat med anpassad ROM. Hårdvara och funktioner ska ju vara intakta. Man måste också låsa upp startladdaren, rota mobilen och skapa ett återställningsläge.

Startladdaren? Menar du typ Androids motsvarighet till Syslinux, GRUB2, rEFInd osv?

 

Ja, root'as skall den ju göra. Måste man väl ändå om man skall köra Cyanogen...? Hårdvaran får vi väl sen, men lite går nog att plocka bort. ;) Mjukvaran... System och funktioner och sånt får ju vara kvar, men de program (främst förinstallerade) som inte behövs el skall användas skall jag nog försöka ta bort så mkt det går. :) Så lite skıt som möjligt. :ThumbsUp:

 

Såg att Marshmallow hade något “System-tweak”-verktyg. Man kan säkert omfördela lite där eller ta bort saker som inte skall laddas in osv. Även om CM är som ett eget OS, antar jag att det baseras på t ex Marshmallow?

 

Kör Android med RC-filer, el systemD? :fundersam:(de filer som ser till att program/tjänster startar vi uppstart). Jaja, det är ett senare problem - man får plugga på då, när det är dags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startladdaren? Menar du typ Androids motsvarighet till Syslinux, GRUB2, rEFInd osv?

 

Ja, root'as skall den ju göra. Måste man väl ändå om man skall köra Cyanogen...? Hårdvaran får vi väl sen, men lite går nog att plocka bort. ;) Mjukvaran... System och funktioner och sånt får ju vara kvar, men de program (främst förinstallerade) som inte behövs el skall användas skall jag nog försöka ta bort så mkt det går. :) Så lite skıt som möjligt. :ThumbsUp:

 

Såg att Marshmallow hade något “System-tweak”-verktyg. Man kan säkert omfördela lite där eller ta bort saker som inte skall laddas in osv. Även om CM är som ett eget OS, antar jag att det baseras på t ex Marshmallow?

 

Kör Android med RC-filer, el systemD? :fundersam:(de filer som ser till att program/tjänster startar vi uppstart). Jaja, det är ett senare problem - man får plugga på då, när det är dags.

Ja, bootloader kallas det. Många tillverkare tillhandahåller verktyg för att låsa upp den. Ta det när den dagen kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitkul och intressant med Fredrik Lindström "Tänk om". Ikväll om vi inte hade tågat över bälten. Roligast: Lindström om surosten: "Du menar att de har gjort den här med flit!?!" :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappa intresset helt när de börja snacka fotboll. Förra avsnittet var bättre.

Det om surosten kom efter fotbollen (som var rätt tråkigt, ja).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att titta på inspelad friidrott

Ståhl och Batha tävlar idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, vilken natt. Jag inaktiverade Facebook till slut. Vilka känslostormar! (Jag är känslig). Men det gick bra, barnen tyckte det var okej. Och en viktig vän skaffade Whatsapp för min skull. ^_^:bultandehjarta:

Det låter inget vidare Alix jag tittade på en dokumentär med Jobs

post-154-0-98592400-1463951364_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter inget vidare Alix jag tittade på en dokumentär med Jobs

Tack, det är lite bättre ikväll. Hoppas du uppskattade dokumentären. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det är lite bättre ikväll. Hoppas du uppskattade dokumentären. :)

Den var riktigt bra, vem kunde ana att Jobs var en hippie från början ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det om surosten ...

Vad är det för typ av rost? Ytrost och genomgående rost vet jag vad det är, men surost? :rolleyes:x_whistle.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad är det för typ av rost? Ytrost och genomgående rost vet jag vad det är, men surost? :rolleyes:x_whistle.png

 

Det är du som inte har behöighet nog.... det är ju su-rost.

 

#nördhumor

 

SU eller Sudo betyder att man eleverar rättigheten till Root, dvs Administartörsnivå för en användare för att utföra systemkommando i t ex i OS X, Linux, FreeBSD

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var riktigt bra, vem kunde ana att Jobs var en hippie från början ?

Det är väl känt. Ingen nyhet alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är du som inte har behöighet nog.... det är ju su-rost.

 

#nördhumor

 

SU eller Sudo betyder att man eleverar rättigheten till Root, dvs Administartörsnivå för en användare för att utföra systemkommando i t ex i OS X, Linux, FreeBSD

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hade tänkt införskaffa en webbkamera, men det får jag nog ta en funderare till på

 

http://www.dn.se/nyheter/expert-kamerornas-sakerhet-ar-undermalig/

Det beror ju på vad du ska ha den till. Övervaka bina går väl alldeles utmärkt. Spelar ingen roll om någon i Italien tjuvtittar. HÄr är HenCam.... höns i direktsändning. Ja de syns i bland. Men hörs oftast. :hihihi:

 

https://www.youtube.com/watch?v=umvXzlmM4QI

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt införskaffa en webbkamera, men det får jag nog ta en funderare till på

 

http://www.dn.se/nyheter/expert-kamerornas-sakerhet-ar-undermalig/

[+] Ja, det är många som “blundar” för det. Bra att DN tar upp det. Själv skall jag sätta en miniswitch till kameran på den bärbara, precis som Librem's datorer har - en HKS (hardware kill switch). :) WiFi'n har redan en knapp man kan stänga av. Såg en bild (rel) nyligen från Aftonbladets redaktion. Macen hade en tejpbit över kameran. :rolleyes: För IP-kameror behöver man kanske tänka på vad/hur man vill använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

[+] Ja, det är många som “blundar” för det. Bra att DN tar upp det. Själv skall jag sätta en miniswitch till kameran på den bärbara, precis som Librem's datorer har - en HKS (hardware kill switch). :) WiFi'n har redan en knapp man kan stänga av. Såg en bild (rel) nyligen från Aftonbladets redaktion. Macen hade en tejpbit över kameran. :rolleyes: För IP-kameror behöver man kanske tänka på vad/hur man vill använda den.

Nätverksexpert Axelman Lindemann undrar om inte iMacens kamera bara är åtkomlig om man bryter sig in i iMacen. Webbkameran ligger ju på eget ip-nummer, vilket är en annan sak. Vet jag. :nerd::laserbok:

...

Frågan var förresten första nyhet på TV-nyheterna på morgonen. Den var lättåtkomlig. Man tryckte bara på en knapp på en liten svart dosa och sen såg man rätt in i en studio! Jojo! :armskeptisk:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har inga webbkameror eller mikrofoner i mina datorer. Aldrig (utom Ibooken men den använder jag i praktiken aldrig).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nätverksexpert Axelman Lindemann undrar om inte iMacens kamera bara är åtkomlig om man bryter sig in i iMacen.

Fulhackarna och övervakningsmyndigheterna kan aktivera kameran - t om utan att indikatorlampan lyser.

 

Vill man, kan man avaktivera iSight. »»

 

 

post-64246-0-78511000-1463999266_thumb.png

 

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fulhackarna och övervakningsmyndigheterna kan aktivera kameran - t om utan att indikatorlampan lyser.

 

Vill minnas att tidigare diskussioner menade att det inte gick. Är kameran inkopplad lyser dioden. Men vad vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att tidigare diskussioner menade att det inte gick. Är kameran inkopplad lyser dioden. Men vad vet jag?

Ja, man tycker ju att det borde kunna få vara så.

 

- - -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl känt. Ingen nyhet alls.

Jag hade ingen aning om att han använde LSD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, man tycker ju att det borde kunna få vara så.

 

- - -

 

Då får de se en småfet medelålders skäggig typ äta Piggelin och peta sig i näsan. Dock inte samtidigt. Hoppas de har kul. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in killen som är helt lealös. O-T-R-O-L-I-G-T!!! :tappahakan:

Hoppa till 2.00 för att slippa en massa italiasnack.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄr är tjejen som är helt O-T-R-O-L-I-G! :galetglad: Sicken tvärvändning!! :hihihi:

Börjar direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...