Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Nya Mac Pro ger onekligen ett tämligen högt ha-begär. Men jag kan faktiskt inte motivera varför jag skulle behöva en sådan burk... <_<

Men snälla nån!!! VAD har det med saken att göra? KÖP! ( Och sälj den till mig sen.... :hihihi: )

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman kan avslöja att han har testat en prototyp av den nya Pron i hemlighet. Den är FRUKTANSVÄRT snabb!!! Bifogar bild

post-363-0-11878700-1371028582.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev utsatt för körkortskoll och nykterhetskontroll på vägen till jobbet idag. Bra tänkt, det var nog många som satt och ölade till fotbollen i går kväll. Jag, såsom varande datornörd av ohejdad vana (och komplett ointresserad av all sport) satt och uppdaterade program i min MacBook Pro och hade inget behov av att dricka öl till den lyckade uppdateringen av VLC.

 

Gör ju sig bäst med en kanna kaffe :P:ThumbsUp::kaffe:

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte förrän du har sett den i verkligheten ;)

 

Snart på ett kontor nära dig :whistling:

:whistling:

 

Fast jag behöver bara en dator, och den är bäst om den är bärbar. En Mac Pro skulle bara bli en - förvisso jävligt snygg - musikserver...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:whistling:

 

Fast jag behöver bara en dator, och den är bäst om den är bärbar. En Mac Pro skulle bara bli en - förvisso jävligt snygg - musikserver...

Såvitt jag kan förstå utan att ha sett den så är den bärbar. ;)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta den dåliga översättningen (Google translate)

 

 

Vad bättre ställe än ett rum fullt av utvecklare-folk vana vid att utnyttja så mycket datorkraft som de kan få sina händer på att avtäcka en helt ny Mac Pro? Och så det är precis vad Apple gjorde i måndags, ägnade en stor del av 2013 WWDC keynote till en produkt som vi har länge hoppats på-och även förutsäga. Det är en ny Mac Pro, inte alls som den gamla Mac Pro, och det kommer senare i år.

Jag fick en chans att få mina händer på en, om än kortfattat, på måndag eftermiddag. Det är en vacker bit av hårdvara, även om det betyder något likna papperskorgen jag har i mitt sovrum. Nya Mac Pro är en svart cylinder tät med högteknologi, från kraftfull Intel arbetsstation-grade processorer till två chockerande snabba grafikkort till en rad expansionsportar.

Det var en fantastisk debut för en produkt som är till skillnad från alla datorer du någonsin sett. Men det överraskande design kommer med många ändringar jämfört med nuvarande Mac Pro. Här är en genomgång av de största frågorna som Macworld redaktörer har hört talas om den nya Mac Pro, tillsammans med de svar som mina kollegor och jag vet så far.-Jason Snell

Vad sägs om utbyggbarhet? Kommer jag att kunna använda mina gamla expansionskort?

Apple kallar den nya Mac Pro den "mest utbyggbara Mac ännu." Många människor kan bestrida detta påstående med tanke på att den nuvarande Mac Pro erbjuder fyra PCI Express-kortplatser, fyra interna hårddisken vikar och två optiska enhetsfack, medan 2013 Mac Pro kommer att erbjuda ... ja, ingen av dessa saker.

Apple grundar sitt påstående på att med sex Thunderbolt 2 portar, på tre oberoende bussar, kan du ansluta upp till 36 högpresterande kringutrustning-varje port stöder sex seriekopplade enheter. Apple säger också Thunderbolt 2 ger dubbla kapaciteten av den ursprungliga Thunderbolt spec-upp till 20 Gbps till varje ansluten enhet (och upp till 25 gånger snabbare än FireWire 800). Företaget påpekar att de som behöver PCI Express-kortplatser kan lägga ett Thunderbolt PCI-expansionschassi.

Dessa Thunderbolt portar stödjer också Thunderbolt och Mini DisplayPort-skärmar, och du får också en HDMI 1.4-port för anslutning av en HDMI-display.

http://www.macworld.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Om sladden sitter från moderkortet till en vagga eller om sladden sitter från moderkortet till en låda är bara ett tankeproblem för den som tänker "internt".

Nej, det är det inte.

 

Varför inte? Om det är identisk anslutning, identisk hantering, identisk hastighet? Utveckla.

 

Det kan väl ändå inte vara en identisk anslutning, om ena går utanför och den andra sitter i? Hanteringen är definitivt inte identisk. Hastigheten... Det beror på många saker. Men det är väl det som potentiellt sett ligger närmast varandra i jämförelsen.

 

Nä, tankeproblemet är inte för den som tänker "internt". Jag har inga problem med att kunna tänka och förstå att köra med en disk kan vara bra och med andra diskar utanför. Tankeproblemet är motsatt. Det ligger hos de som tror att man därmed bara behöver 1 disk, och att sladdar och lådor löser alla problem och situationer.

 

Med resonemanget:

Om sladden sitter från moderkortet till en vagga eller om sladden sitter från moderkortet till en låda är bara ett tankeproblem för den som tänker "internt".

...så kan man därmed helt sonika även plocka bort den (enda) disken som sitter där nu på bild.

 

Vad är det för exakt skillnad om sladden är 30 cm inne i datorn eller 30 cm varav 20 cm i datorn och 10 cm utanför datorn.

Den frågan besvarade sig själv på ett alldeles förträffligt sätt. :)

 

Det skall bli intressant att följa diskussionen om hårddiskarna i mac pron i framtiden

[+] Ja, verkligen. :crossfingers::yeahbaby:

 

Alldeles oavsett vore det smidigt att peta ned lite smala SSD i nya Mac Pron än att ha en massa kabinett och kablar drällande överallt. Det är också en fråga om estetik. Har ni tänkt på att Apples reklambilder aldrig innehåller de kabelhärvor som vanliga dödliga tvingas utstå? De har inte ens strömkabeln ikopplad...

[+] Ja, jag tycker också att nya Pro'n rimmar lite falsk med dessa värderingar. Eftersom vi bara sett 1 modell som inte ens är officielll, är det nog troligt, med tanke på utforminen av grafikkorten (en med disk - en utan) att det kommer olika modeller, där en har båda grafikkorten utrustade med diskplats. Allt annat vore ologiskt. Sen lär de nog hinna ändra på lite mer grejjer innan den presentera. Så länge maskinen inte ligger i butiken får den anses som en prototyp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Problemet är i huvudet. Vi är så vana vid att tänka att om det ska gå fort måste grejorna vara inbyggda. Med TB2 behövs det ju inte. Nog måste man hävda att den flexibiliteten slår den stora kolossen med allt inbyggt.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Med tanke på att nya Air har flashminnet monterat på PCIe-bussen, borde inte man kunna expandera RAM via TB2?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platt design i Ios 7 verkar bekant

 

finder-system-6.jpg nästa fråga är om Motorola är tillbaka i gamet... när Mac OS 6 fanns så fanns det varken Power PC eller intel utan det var 68000 från M som gällde...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag kan förstå utan att ha sett den så är den bärbar. ;)

Man kanske kan beställa ett handtag till den? Kommer se ut som en blandning mellan askkopp och pumptermos... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju avslöja att mitt provexemplar som jag visade förut har ett handtag. Apple tänker på allt! :hihihi:

post-363-0-34463000-1371039039.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoss, där fick vi ok från kunden på offerten för ny webbplats! :galetglad:

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoss, där fick vi ok från kunden på offerten för ny webbplats! :galetglad:

[+] Va Kul! Grattis! :yeahbaby:

 

btw: Hur gick det med nya lokalen/prospektet? Blev det nåt? Slog ni till?

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoss, där fick vi ok från kunden på offerten för ny webbplats! :galetglad:

Guldregn...guuuuuldreeeeegn MACPRO MACPRO MACPRO!!!! :hihihi:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] Va Kul! Grattis! :yeahbaby:

 

btw: Hur gick det med nya lokalen/prospektet? Blev det nåt? Slog ni till?

Ja, vi har bestämt oss. Ska träffa hyresvärden i morgon och få koll på kontrakt och annat. Siktar på inflyttning till första juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi har bestämt oss. Ska träffa hyresvärden i morgon och få koll på kontrakt och annat. Siktar på inflyttning till första juli.

Med inbrottslarm och backup i kassaskåp.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi har bestämt oss. Ska träffa hyresvärden i morgon och få koll på kontrakt och annat. Siktar på inflyttning till första juli.

Va bra.. Antar det känns rätt skönt med (ni skulle väl ut ur den andra oxå).

 

Lycka till med flytten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Exakt samma sladd. ...

Är det sladdar internt i nuvarande Mac Pro? Det verkade inte vara det på bilden av nya Mac Pro.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att datorn lär dröja.

Beställde den ifrån dustin (för att dom skickar med posten, samt att dom har bättre betalningsalternativ).

Men då det inte är någon lagervara så lär det väl bli nån vecka extra innan jag får den misstänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att datorn lär dröja.

Beställde den ifrån dustin (för att dom skickar med posten, samt att dom har bättre betalningsalternativ).

Men då det inte är någon lagervara så lär det väl bli nån vecka extra innan jag får den misstänker jag.

håll oss uppdaterade med vad som händer i transporten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle annars vaggorna vara anslutna til logikkortet om inte genom en SATA-kabel?

Jag frågade, jag vet inte. Men jag kan ta reda på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle annars vaggorna vara anslutna til logikkortet om inte genom en SATA-kabel?

Vilken vagga? Den interna disken sitter i en socket.

 

Är det sladdar internt i nuvarande Mac Pro? Det verkade inte vara det på bilden av nya Mac Pro.

Nä, hårddisken som sitter i har ingen sladd. PCIe-socket direkt på ena grafikkortet. Vilket gör att det öppnar för en modell med 2 diskar. Dvs en med 2 såna kort med disk på, istället för ena kortet utan.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det gör det inte. PCIe, that's the speed. Du har exakt samma anslutning internt och externt. Du har exakt samma hastighet. Skillnaden är bara om sladden passerar ett hål i en ytterplåt eller i en innerplåt. Det är *exakt* samma sak. Exakt samma sladd. Exakt samma disk. Exakt samma rutiner i OS som hanterar disken. Exakt samma gränssnitt och APIer.

Ja, man kan säkert få till en exakt samma disk på utsidan som på insidan, men jag tvivlar på att ngn kommer köra med PCI-e/SSD på utsidan. I 1 retorisk mening kan det vara lika/liknande - men att ha det så, är allt annat än exakt samma sak. Visst ser det lika ut sen i Finder osv, men det är ju mjukvarudelen det det handlar om. Har inget med hårdvarans konfiguration att göra i det här fallet.

 

Om man skall tvingas att ha en systemdisk utvändigt, el delar av den, då kan man ju lika gärna ta bort diskalternativet helt och hållet - och låta användaren själv meckla ihop diskar bäst den vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...