Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

man köper väl nytt när man har behov och just nuhar jag behov så varför inte slå till med ett köp

Blir det inte billigare med ett nytt grafikkort? Eller är det mer som strular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte billigare med ett nytt grafikkort? Eller är det mer som strular?

nytt grafikkort kostar 6000 :-

macen är 5 år gammal, de flesta jag har haft har nätaggregatet

slutat efter 4 år så bytet kom i rätt tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte varför du behöver en Mac Pro. Vad kör du som är så tungt att det inte fungerar med något ur konsumentlinjen. Det blir *mycket* billigare och är snabbt så det räcker för allt utom just professionell film, bild och ljudhantering. Möjligen också dtp.

OK det är väl inte just kraften som är det största argumentet, utan mer att

det skall vara lätt att installera hårddiskar, imac är alldeles för kompakt

för att man skall kunna göra arbetet själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en relativt ny dator.

På den förra gick troligen strömdelen sönder men om den inte gjort det skulle jag antagligen haft den 10 år gamla älsklingen kvar.

Jag kunde göra allt jag ville men naturligtvis inser jag att det med tiden skulle ha blivit svårt att hitta nya program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte kommer att gå att montera någon hårddisk i den nya Mac Pron så faller ju det argumentet bort. Du får ansluta den likadant som du får göra med en iMac, dvs med TB-kabel eller USB-kabel.

Men det går att byta. Och det lär säkert komma ngn lösning för att få in en disk till, om inte Apple själva kommer på att en sån diskpinne till kan nog vara bra att lägga till (fanns ju gott om plats där med). Vi har fortf bara blivit presenterade en idé. Kan mkt väl vara så att det också var till för att få tillbaka värdefull respons på grundkonceptet innan den ges ut. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte kommer att gå att montera någon hårddisk i den nya Mac Pron så faller ju det argumentet bort. Du får ansluta den likadant som du får göra med en iMac, dvs med TB-kabel eller USB-kabel.

Ajdå det är ett minus jag får fundera ut hur jag skall göra med mina 2 hårddiskar

 

jag vill ju inte kasta bort dem då jag betalat en del med dem.

då måste ett kabinett införskaffas, jag får höra med macoteket om hur det görs

på bästa sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det går att byta. Och det lär säkert komma ngn lösning för att få in en disk till, om inte Apple själva kommer på att en sån diskpinne till kan nog vara bra att lägga till (fanns ju gott om plats där med). Vi har fortf bara blivit presenterade en idé. Kan mkt väl vara så att det också var till för att få tillbaka värdefull respons på grundkonceptet innan den ges ut. :yeahbaby:

jag tyckte också att jag läste något om det i dag om att man kan byta.

videoproduktion kräver ju mycket hårddiskminne...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med nätaggregatet kan jag gott förstå, men det finns grafikkort för 3500 kronor.

men det är ju ingen idé med begagnade grafikkort, vill man att det skall hålla 4 år

blir det ett nytt... den som sitter i här är

post-154-0-39572500-1370987296_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den fina responsen! :D

vi ser fram emot en spännande höst ! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tyckte också att jag läste något om det i dag om att man kan byta.

videoproduktion kräver ju mycket hårddiskminne...

Ja, och den lär med all sannolikhet komma i fler olika modeller med - i a f olika, som med olika storlek på disk, minne osv.

 

Jo, hoppet är ju det sista som överger människan :D

Finns inget som sagt att det där är slutprodukten. "Den kommer senare i år". Hade den vart klar, hade den presenterats direkt. Nä, jag tror det var en sån bollplankspresentation. De vill inte missa ngt/ngn.

 

- - -

 

Är nog dags att mosa i sig lite käk och sen TV->sova. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrm. Askfatet är högt som en DIMM och mindre än 2 dm i diameter. "Gott om plats" är en synvilla eftersom man inte vill se att den är så liten som den är.

post-64246-0-38615600-1370900009.jpg

 

Får nog plats minst en till (ev 2) där istället för den. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är ju ingen idé med begagnade grafikkort, vill man att det skall hålla 4 år

blir det ett nytt... den som sitter i här är

Jag länkade till nya grafikkort, inte begagnade.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag länkade till nya grafikkort, inte begagnade.

Jo det var ett bra pris för att vara nytt.... men jag misstänker att nätagget

inte har många år kvar.... det blir dyrare i slutändan att byta allt eftersom

än att köpa en ny som håller 4 år till minst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att den sitter i mitten är tämligen säkert att det är *enda* platsen där det finns utrymme. Åt kanterna kommer det för nära plåten. Nej det är inte gott om utrymme. Det handlar om millimeter.

 

Jag förstår väl inte heller varför det är viktigt med *intern* expansion när du får full PCIe-hastighet genom TB2-portarna. Tänk bort "externt är backup", tänk "externt är snabbt som f*n" och fullt ös även för realtidsuppdatering av högupplöst video för professionellt bruk.

1 till borde få plats ... om inte annat 1 disk till på det andra grafikkortet - så potentiellt 4, om man får in 2 på varje. Fixar inte Apple själva det lär det ju komma ngn 3'e-partslösning som fixar det.

 

Här är en bra bild som visar....

003.png

 

Nä, det handlar inte alls om externt vs backup el hastighet. Mer om handhavande, konfiguration/installation. Mina 3 diskar jag har idag (som jag kan mkt väl gå ner till 2, om jag behöver) jobbar alla fullt och lika mkt integrerat med systemdisken, och är inga backuper. Sen har jag externa diskar med (usb + ethernet), som inte heller de är backup'er. Men det är skillnad på interna och externa i hantering och användning.

 

Har redan sett diskussioner och artiklar som spekulerar i om nya Mac Pro kommer att gå samma öde som Cube'n... Pixar jobbar ju med några maskiner nu på WWDC, sså det lär väl gå som testgrupp/referensgrupp. Alla företag kör tester och bollar idéer med "verkligheten". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Pro 15" och en Air 13", och sen jag har fått min 13" har min 15" Pro blivit som en stationär. 13" är så liten och lätt att ta med sig! :)

 

Edit: skrev 11" istället för 13" xD Men hur som helst är 13" väldigt liten och smidig!

Min 11" är inte liten, behöver jag en bärbar dator använder jag min iPad mini och http://www.logitech.com/sv-se/product/ultrathin-keyboard-mini?crid=1325

 

 

Vad är detta "fotboll" du talar om?

Jag vet vad det är, men jag vet inte varför det är.

 

OK det är väl inte just kraften som är det största argumentet, utan mer att

det skall vara lätt att installera hårddiskar, imac är alldeles för kompakt

för att man skall kunna göra arbetet själv.

Nu vet jag inte riktigt vad du gör med datorn, men en mini med 2,3 GHz i7, 16 GB RAM, 256 GB SSD och en Superdrive kostar 14500. 4 X 1 TB disk (RAID) kopplat med Thunderbolt kostar 9500, två meter Thunderboltkabel kostar 350 kr.

Totalt kostar det mindre än 25000 kr. Jag gissar att det blir svårt att fixa en så billig Mac Pro.

 

Glömde länken: http://store.apple.com/se/product/H5184ZM/A/promise-pegasus-r4-4-tb-(4-x-1-tb)-raid-system?fnode=5f&p=1

 

 

Sådana har Apple aldrig sysslat med. Inte referensgrupper heller, eller marknadsundersökningar. De kör sitt race och utgår från att vi hänger på. Vilket vi gör. För första gången sedan PM G4 är jag sugen på en stationär Mac som inte har inbyggd bildskärm nu. Jag tycker PM G5/Mac Pro har varit och är så fula och stora att jag inte vill ha någon. Här har de lyckats göra något som är så förbaskat sexigt att det är helt av kartan. Är den prisad rimligt blir det nog en sådan snarare än en iMac när jag byter.

Fast hur vet vi det? Om de gör en undersökning så behöver ju ingen säga att det är Apple som undersöker.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om sladden sitter från moderkortet till en vagga eller om sladden sitter från moderkortet till en låda är bara ett tankeproblem för den som tänker "internt".

Nej, det är det inte.

 

- - -

 

Sitter och letar lite delar. Snart dags för frukost. 2 muggar kaffe till först. :kaffe:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Om det är identisk anslutning, identisk hantering, identisk hastighet? Utveckla.

 

Vad är det för exakt skillnad om sladden är 30 cm inne i datorn eller 30 cm varav 20 cm i datorn och 10 cm utanför datorn.

Jag vet inte exakt om det är samma sak men det är en dramatisk skillnad på att överföra bilder från kameran med USB och att istället ta ut minneskortet och stoppa in den i kortläsaren i datorn som ju går via PCI-E.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag i alla fall skickat iväg ett mail till Macoteket med mina önskemål

så jag hoppas på att de gottar mina villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 till borde få plats ... om inte annat 1 disk till på det andra grafikkortet - så potentiellt 4, om man får in 2 på varje. Fixar inte Apple själva det lär det ju komma ngn 3'e-partslösning som fixar det.

 

Här är en bra bild som visar....

003.png

 

Nä, det handlar inte alls om externt vs backup el hastighet. Mer om handhavande, konfiguration/installation. Mina 3 diskar jag har idag (som jag kan mkt väl gå ner till 2, om jag behöver) jobbar alla fullt och lika mkt integrerat med systemdisken, och är inga backuper. Sen har jag externa diskar med (usb + ethernet), som inte heller de är backup'er. Men det är skillnad på interna och externa i hantering och användning.

 

Har redan sett diskussioner och artiklar som spekulerar i om nya Mac Pro kommer att gå samma öde som Cube'n... Pixar jobbar ju med några maskiner nu på WWDC, sså det lär väl gå som testgrupp/referensgrupp. Alla företag kör tester och bollar idéer med "verkligheten". :)

 

Det skall bli intressant att följa diskussionen om hårddiskarna i mac pron i framtiden

Redigerad av ronny
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles oavsett vore det smidigt att peta ned lite smala SSD i nya Mac Pron än att ha en massa kabinett och kablar drällande överallt. Det är också en fråga om estetik. Har ni tänkt på att Apples reklambilder aldrig innehåller de kabelhärvor som vanliga dödliga tvingas utstå? De har inte ens strömkabeln ikopplad...

 

hero.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit oundvikligt att det kommit ut. "MacBook Air kände jag till sedan tidigare. Jag satt med i fokusgruppen!"

Man behöver ju inte visa en kommande MacBook Air, det finns väl andra sätt att undersöka folks inställning till styrplattans nya gester, eller en detalj i gränssnittet?

När jag rökte blev jag en gång stoppad utanför en biograf (dagtid) och frågad om jag ville vara med i en tobaksundersökning. Under ca tjugo minuter fick jag bedöma olika cigarettpaket, storlek, proportioner, antal cigaretter, osv, sedan fick jag några trisslotter, utan vinst.

Någon ville veta något, men jag vet inte vem, eller vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Mac Pro ger onekligen ett tämligen högt ha-begär. Men jag kan faktiskt inte motivera varför jag skulle behöva en sådan burk... <_<

 

Inte förrän du har sett den i verkligheten ;)

 

Snart på ett kontor nära dig :whistling:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...