Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Säkert att de gröna plattorna inte är klinkerplattor? (Skillnaden mellan kakel och klinker är att klinker är mycket hårdare och slitstarkare än kakel.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Säkert att de gröna plattorna inte är klinkerplattor? (Skillnaden mellan kakel och klinker är att klinker är mycket hårdare och slitstarkare än kakel.)

Vad jag har sett på bilderna ser det gröna ut som kakel, de är alldeles släta och blanka. Men det kanske är en optisk illusion? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Vad jag har sett på bilderna ser det gröna ut som kakel, de är alldeles släta och blanka. Men det kanske är en optisk illusion? :fundersam:

Det finns slät, blank klinker också, även om klinker oftast är matt. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns slät, blank klinker också, även om klinker oftast är matt. :) 

Nu när jag tittade tillbaka i tråden så ser de inte så blanka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Alix säger:

Det finns ett speciellt kakelborr med volframkarbidspets. Är det ett sådant du har?

No. Ska inte behövas. Fast jag skulle behövt en....

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Telly82 säger:

Säkert att de gröna plattorna inte är klinkerplattor? (Skillnaden mellan kakel och klinker är att klinker är mycket hårdare och slitstarkare än kakel.)

Det ska vara kakel så vitt jag vet. 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

No. Ska inte behövas. Fast jag skulle behövt en....

Martin Timell fick kritik av tittare på hans program Äntligen Hemma. De tyckte att han använde för dyra verktyg och att "det är väl ingen konst med sådana verktyg". Svaret blev: Nej, just det. Med rätt verktyg så blir arbetet lättare.

 

Byggmax finns i Falun. :)

https://www.byggmax.se/catalogsearch/result/?q=kakelborr

 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Martin Timell fick kritik av tittare på hans program Äntligen Hemma. De tyckte att han använde för dyra verktyg och att "det är väl ingen konst med sådana verktyg". Svaret blev: Nej, just det. Med rätt verktyg så blir arbetet lättare.

 

Byggmax finns i Falun. :)

https://www.byggmax.se/catalogsearch/result/?q=kakelborr

 

Den du visar är en slagborr med fäste för en vanlig borrmaskin så det är i princip samma som jag använder. Fö vägrar jag Byggmax sedan vi stod 13 i kassakön och ropade på service och ingen kom. Byggcrap är värdelöst.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Den du visar är en slagborr med fäste för en vanlig borrmaskin så det är i princip samma som jag använder. Fö vägrar jag Byggmax sedan vi stod 13 i kassakön och ropade på service och ingen kom. Byggcrap är värdelöst.

"Den". Det var ju en hel hög. 

Och det finns säkert andra och bättre ställen i falun där du kan köpa en kakelborr. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

"Den". Det var ju en hel hög. 

Och det finns säkert andra och bättre ställen i falun där du kan köpa en kakelborr. :) 

Men jag HAR borrar, en hel hög! Som är rätt slitna nu...... Jag vet hur man borrar i kakel och har prylarna för det så du behöver inte övertyga mig. Det går normalt sett helt problemfritt och skapligt fort när jag gör som vanligt. Utom i dessa gröna eländen till kakel. Jag har monterat prylar i halva mitt liv på alla upptänkliga sätt och ställen. Tex 40 meter upp i luften i en mobilkranskorg eller på en ställning bredvid ett vansinnigt mullrande smältverk i Avesta. För att inte glömma klädhängaren till frun!whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.064374fc5fb2caabad41b3fdab6d2388.gif

Redigerad av Axelman
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden "Vinterstudion" heter numera "Vintersport ( minus ishockey )".

  • Tack 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frun letar efter möbler och diverse för att inreda det nya rummet i källaren. I går nosade hon fram kanske årets kap. I en industrihall hämtade vi oanvända (!) möbler i ek som blivit över och legat ute på annons i två månader! För 350:-!! Nypris måste vara minst 3,500:- :pompoms:

Skärmavbild 2021-12-05 kl. 11.21.10.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets näst bästa torde vara dagbädden från IKEA som vi köpte förra veckan. Komplett med madrasser och nästan som ny. Tillbringat tiden i en gäststuga 500 meter från vårt hus. 800:- slantade vi av. Normalpris 3,995:-  Frugan slår till!

:skondans:

Skärmavbild 2021-12-05 kl. 11.27.30.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Frun letar efter möbler och diverse för att inreda det nya rummet i källaren. I går nosade hon fram kanske årets kap. I en industrihall hämtade vi oanvända (!) möbler i ek som blivit över och legat ute på annons i två månader! För 350:-!! Nypris måste vara minst 3,500:- :pompoms:

Skärmavbild 2021-12-05 kl. 11.21.10.png

Jag är avundsjuk. Jag gillar möbler av ek. Grattis till fyndet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om det går en trend att folk har så mycket pengar att de bara vill bli av med prylar snarare än att mjölka ut varje sekin som går att klämma fram. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Jag är avundsjuk. Jag gillar möbler av ek. Grattis till fyndet. :) 

Haha! Helt galet! default_laugh.png.92e3333207dfd790891b275be9ca2f7f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte klarlacka det slipade betonggolvet men ändrade mig. Köpte lika Pergo vinylgolv som vi la i hallen. Jag är jättenöjd med det. Det är mjukt att gå på, dämpar ljud, är i stort sett vattentätt, grymt slitstarkt och formar sig till viss del efter underlaget till skillnad från vanligt klickgolv. Just ljuddämpningen är viktig där nere då värmepumpen står vägg i vägg med uthyrningsrummet och orsakar en del ljud. Golvet är dock inte köpt på REA...... ( men jag har storkundsrabatt på XL Bygg ) så golvet kostar runt 400:-/m2 Det är en gråaktig träimitation som ser lite svedd ut. Bilden ger inte rättvisa men visar ungefär hur det kommer att se ut. Vinylgolv is da shit! neo.gif.16e3e77103b575fb8afe70f436a37152.gif

Skärmavbild 2021-12-05 kl. 12.21.34.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigt smakar gott. Att man helt enkelt får det man behöver utan att bli barskrapad på köpet.

Vilket påminner mig om att jag måste betala för rakapparaten och hårtrimmern nu.

Inte gratis men en bråkdel av det jag fått betala i nypris när apparaterna var nya produkter i lagerhyllorna.

💸

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Tråden "Vinterstudion" heter numera "Vintersport ( minus ishockey )".

Ishockey tittar Ronny aldrig på? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Är det ens en vintersport egentligen? :fundersam:

När allsvenskan i fotboll avgörs i vintermånaden december så kan man fråga sig om fotboll är en sommarsport.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

När allsvenskan i fotboll avgörs i vintermånaden december så kan man fråga sig om fotboll är en sommarsport.

Man kan ju definiera enligt följande. Fotboll kräver inte snö och is. Det är ett hinder. Ishockey kräver is. Utan is blir det nån fjollsport med plastbollar med hål i. Så kan man ju inte hålla på. default_laugh.png.b8cee64ecb00e18d65a81ea7fb68f539.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Ishockey kräver is. 

Visst, men ishallarna är väl i drift året om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Telly82 säger:

Visst, men ishallarna är väl i drift året om?

:fane:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...