Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

29 minuter sedan, mikaellq säger:

Hur vet IDG att det är sista förhandsversionen av Monterey 12.1? :fundersam:

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.754426/mac-os-beta

Kanske svengelska, där last = sista, men last betyder ofta senaste i betydelsen latest = senaste. Last year = förra året eller senaste året. Det är ett ord som är lite luddigt på engelska, ärligt talat.

 

Edit: Fast, på MacRumors står det RC: https://www.macrumors.com/2021/12/07/apple-seeds-macos-monterey-12-1-rc/

Redigerad av Alix
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, mikaellq säger:

Hur vet IDG att det är sista förhandsversionen av Monterey 12.1? :fundersam:

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.754426/mac-os-beta

En annan tolkningsfråga 

However, this feature isn’t ready for macOS Monterey’s initial release and we don’t know when it will be. Apple still says it will be available later this fall but hasn’t included it in any of the Monterey betas.

 

det var längesedan det var höst här 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Kanske svengelska, där last = sista, men last betyder ofta senaste i betydelsen latest = senaste. Last year = förra året eller senaste året. Det är ett ord som är lite luddigt på engelska, ärligt talat.

 

Edit: Fast, på MacRumors står det RC: https://www.macrumors.com/2021/12/07/apple-seeds-macos-monterey-12-1-rc/

Om nån vecka då alltså tills den skarpa versionen släpps till allmänheten.

Tidig julklapp kanske? Fast jag är som vanligt mest intresserad av buggfixar. :nerd:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Tog bort YT Premium då det krävs att betalkortet är öppet för köp i Indien. Känns inte värt den säkerhetsrisken.

Jag gillar inte hur företag bara ger betalkortet som enda betalmöjlighet.

Hallon, Apple, Disney+, Curiosity Stream...

Men jag har knappt aldrig mer än några hundralappar på betalkortet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag gillar inte hur företag bara ger betalkortet som enda betalmöjlighet.

Va? Tar de inte ens kreditkort. :o 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Alix säger:

Kanske svengelska, där last = sista, men last betyder ofta senaste i betydelsen latest = senaste. Last year = förra året eller senaste året. Det är ett ord som är lite luddigt på engelska, ärligt talat.

 

Edit: Fast, på MacRumors står det RC: https://www.macrumors.com/2021/12/07/apple-seeds-macos-monterey-12-1-rc/

Att använda last year, ett uttryck som har förgången tid inbyggt, i betydelsen sista året ger lite domedagskänsla.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Att använda last year, ett uttryck som har förgången tid inbyggt, i betydelsen sista året ger lite domedagskänsla.

I know what you did last summer är något annat än I know what you did your last summer. Tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

I know what you did last summer är något annat än I know what you did your last summer. Tror jag.

Det första antyder att du har ett lite gudomligt perspektiv på tillvaron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har haft -18° i två dygn och underprovkörningen av golvvärmen i källaren blev det svårt att nå +20° överhuvudtaget. Samtidigt som värmepumpen började tappa orken. Förr klarade den att hålla kåken varm till -25° så slutsatsen är att den nya golvvärmen suger musten ur värmesystemet och vi eldar för underjordiska kråkor. I natt klockan fyra när jag inte kunde sova gick jag ner i källaren, stängde slingan i rummet och förrådet och lät bara duschrummet ha golvvärme. Sen vred jag på elementet och gick och lade mig. När jag gick ner på morgonen var den 22° överallt där nere!

...

Slutsatsen är att det går på tok för mycket värme till spillo i golvet än jag räknat med. Blir det -25° måste jag köra elpatronen och med 2,60kr/kWh blir det svinadyrt. En månad med -25° kostar mig över 6,000:-  extra (!!) om elpatronen måste gå. Beräknad hyresintäkt 4,000:-/månad..

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte golvvärmen nyinstallerad? Det tar kanske någon/några månader innan golvet når en "mättnad" vad gäller värme och därefter inte drar så mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Är inte golvvärmen nyinstallerad? Det tar kanske någon/några månader innan golvet når en "mättnad" vad gäller värme och därefter inte drar så mycket?

Visst tar det tid. Men jag ska inte uttala mig om golvvärmens ve och väl när jag inte är kunnig i detalj. Min bild är att på 48 timmar så ska den vara mättad. Jag har kört i åtta dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finsk lakrits, mumma! yummy.gif

QC Passed, quality controlled passed? Undrar var den kan ha suttit? 🙂

IMG_8584.jpeg

IMG_8586.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rynkar på ögonbrynen åt Twitter som är ett träsk för höger- och vänsterfolk som antingen kastar skit på varandra eller kliar sina egna på ryggen. Vad tusan kan man som vanlig hederlig grinig medborgare få ut av det? :fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Rynkar på ögonbrynen åt Twitter som är ett träsk för höger- och vänsterfolk som antingen kastar skit på varandra eller kliar sina egna på ryggen. Vad tusan kan man som vanlig hederlig grinig medborgare få ut av det? :fundersam:

Inte för dig, mao. Jag orkar ofta inte jag heller. :gaspar:

Men utmärkt för att hitta nyheter av intresse utan Googles filtrerade algoritmer.

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Inte för dig, mao. Jag orkar ofta inte jag heller. :gaspar:

Men utmärkt för att hitta nyheter av intresse utan Googles filtrerade algoritmer.

Du föredrar Kvitters filtrerande algoritmer?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevliga mail man får...  ärlig är jag ju ....😇

 

 

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 09.25.52.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina fotbollsreflexer är fortfarande utmärkta. Tyvärr. Bregottlådan halkade ur handen när jag skulle ta den i kylskåpet. Blixtsnabbt dämpar jag den med vänsterfoten. Bara en liten detalj. Locket hade åkt av på vägen ner..........

...

Mitt i natten började det brusa kraftigt av vatten och jag for upp förvirrad och såg framför mig hur källaren hade blivit en fontän. Hur en rörkoppling pajjat inne i väggen jag byggt. Efter en liten stunds febrilt felsökande visade det sig att den frostfria vattenutkastaren hade frusit sönder! Så fort till avstängningsventilen jag förutseende monterat och fick plastvredet i handen. Kastade mig in i bygget, röck åt mig en skiftnyckel och stängde ventilen. Ingen skada skedd. Misstänker starkt att den svåra kylan vi haft ett par dagar tryckts inåt nu när "värmen" kom, vilket är inte ovanligt att det orsakar köldskador på VVS. Men den skulle ju vara frostsäker....?

...

FAKTARUTA

Vattenutkastare är den pryl man sätter i ytterväggen för att kunna använda trädgårdsslangen.

 

 

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 10.20.20.png

Redigerad av Axelman
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Trevliga mail man får...  ärlig är jag ju ....😇

 

 

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 09.25.52.jpg

...pålitlig, ärlig och pålitlig...  De har ju noll koll! De mailade ju fel person! :hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

3-an bokad till nästa onsdag! :skondans:

Så du ska till Borlänge då? För 3:an är ju en stadsbusslinje där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Du föredrar Kvitters filtrerande algoritmer?

Bra med alternativ, så enkelt är det. Kvitter ska ju vara människobaserat urval, alltså de mest delade nyheterna hittas först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Telly82 säger:

Så du ska till Borlänge då? För 3:an är ju en stadsbusslinje där.

 

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 11.57.33.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

 

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 11.57.33.png

Difterispruta? :o 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...