Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, Axelman säger:

... 

3. Jag vill titta på deras program.

Jag tittar bara på WD.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trött på Apples djävla Icloudsystem. Jag synkar Röstmemon by the book, har senaste programvarorna överallt, men synkar det från mobil till dator? NEJ, DET GÖR DET INTE. Då är det alltid någon som tipsar om att om man loggar ut och in igen på Icloud så funkar det kanske sedan. Jahaja. Det är bara det att nu har det visat sig att Apple straffar kunder som de tycker loggar ut och in lite för ofta. FÖR FUNGERA SKA DET INTE. Bara om man har tur. Så klart. Rant slut.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klippt gräs med vår utrangerade klippare som går som tåget 25 år efter farsan dömde ut den..... lite småfix så brummar det fint. Mja... Briggs & Stratton brummar i alla fall....default_laugh.png.e2f5a9facaac89bce6a83437c365397b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Klippt gräs med vår utrangerade klippare som går som tåget 25 år efter farsan dömde ut den..... lite småfix så brummar det fint. Mja... Briggs & Stratton brummar i alla fall....default_laugh.png.e2f5a9facaac89bce6a83437c365397b.png

 

2020-05-22 på 19:24, Raphael säger:

Jag flyttar växter i trädgården och försöker stävja ogräs med täckbark. Köpte 8 säckar på Byggmax idag. Njuter av långhelg. Måndag är det jobb igen. Härligt väder nu. 

du med ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Jag tittar bara på WD.

default_laugh.png.96704b86420e8e7e31ec3337021acae3.png

Skärmavbild 2020-05-30 kl. 14.20.03.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte förbi här i kväll
är det mer än 2 m ? Är det minde än 50 på bilden

 

9E3CB216-62CA-4ECB-8062-702DD506091C.jpeg

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-30 på 13:48, Alix säger:

Trött på Apples djävla Icloudsystem. Jag synkar Röstmemon by the book, har senaste programvarorna överallt, men synkar det från mobil till dator? NEJ, DET GÖR DET INTE. Då är det alltid någon som tipsar om att om man loggar ut och in igen på Icloud så funkar det kanske sedan. Jahaja. Det är bara det att nu har det visat sig att Apple straffar kunder som de tycker loggar ut och in lite för ofta. FÖR FUNGERA SKA DET INTE. Bara om man har tur. Så klart. Rant slut.

För mig funkar det alltid men ibland lite trögt för att spara batteri i min iPhone. Detta är något som kanske blivit värre med de senaste uppdateringarna av iOS, att det tar tid för iPhone att skicka nytagna bilder till iCloud.

Jag har själv ägnat mig åt att städa lite ovan molnen, mycket framgångsrikt. Från att haft 200GB nästan knökfullt är där nu bara drygt hälften nyttjat, mest av fotobiblioteket.

Det jag nu undrar är hur man ska kunna minimera nyttjandet av iCloud ytterligare. Kanske genom att optimera alla filmer till ett bättre, mer utrymmesbesparande format, som Mp4, men ser ingen möjlighet till det annat än manuellt, en efter arbetsam en. hot.gif

 

IMG_5027.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggade ur Icloud och tillbaka igen och efter en stund började Röstmemon synka. Jag vet inte hur många gånger jag kan göra det utan att Apple straffar mig. Det får vi se.

Min molnlagring sker i Google One 200 GB, och jag har inget att klaga på, varken batteri eller överföringshastighet.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, mikaellq säger:

För mig funkar det alltid men ibland lite trögt för att spara batteri i min iPhone. Detta är något som kanske blivit värre med de senaste uppdateringarna av iOS, att det tar tid för iPhone att skicka nytagna bilder till iCloud.

Jag har själv ägnat mig åt att städa lite ovan molnen, mycket framgångsrikt. Från att haft 200GB nästan knökfullt är där nu bara drygt hälften nyttjat, mest av fotobiblioteket.

Det jag nu undrar är hur man ska kunna minimera nyttjandet av iCloud ytterligare. Kanske genom att optimera alla filmer till ett bättre, mer utrymmesbesparande format, som Mp4, men ser ingen möjlighet till det annat än manuellt, en efter arbetsam en. hot.gif

 

 

Spoiler

IMG_5027.png

 

Jag har experimenterat lite och konstaterar att det "bara" är det producerat med mina gamla Motorola MOTO-G och Canon IXUS65 fickkamera köpt 2006 som är problemen, som producerar ENORMT stora video-filer.

Får se om jag vågar optimera dessa. Kom på att det ju bara är att exportera från biblioteket till det format som önskas, antagligen 480p.

Visst är den söt men hopplöst föråldrad. ❣️
 

IMG_5030.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag har experimenterat lite och konstaterar att det "bara" är det producerat med mina gamla Motorola MOTO-G och Canon IXUS65 fickkamera köpt 2006 som är problemen, som producerar ENORMT stora video-filer.

Får se om jag vågar optimera dessa. Kom på att det ju bara är att exportera från biblioteket till det format som önskas, antagligen 480p.

Visst är den söt men hopplöst föråldrad. ❣️
 

IMG_5030.jpg

480p är pisskvalitet. 
Bättre att behålla upplösningen men använda en mer effektiv codec typ x265 (HEVC)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

480p är pisskvalitet. 
Bättre att behålla upplösningen men använda en mer effektiv codec typ x265 (HEVC)

Faktiskt ett riktigt bra råd. Tack! ?
Fast jag antar att det är denna bättre codek som används (syns i info-rutan i Bilder).
En rolig detalj är att 480p-4k producerade stort sett identiska resultat, antagligen mest därför att det du kallar för pisskvalitet är i kamerans videos. Även storleken blev densamma i samtliga format. Kanske kanske att 480p gav pissigare (blockigare) resultat men jag är öppen för att det kan bero på opålitligheten i människans vittnesmål (mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag är nöjd med det tyska tredjepartsbatteriet jag satte i min Iphone. Nu är det så pass gymnastiserat att full kapacitet ligger på 1780 mAh (1750 utlovas), att jämföra med originalets 1624 mAh. Jag laddar det till 95 % (har en app som larmar) vilket ger lite drygt originalladdningen, men batteriet slits inte lika snabbt om man undviker ⪠ 100 %. Ett tag laddade jag bara till 80 % men det kändes för snålt och försiktigt. Jag kan ju köpa ett nytt och enkelt byta det om ett par år. Det kostar runt 250 kronor.

 

dump.png.41b233e861a2d7a1bad0093833186a45.png

 

PS. Jag ska sträva efter att skriva enklare för egen del så nu skrev jag % i stället för procent...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vilka kulor  avses...

 

 

Skärmavbild 2020-06-05 kl. 16.47.07.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är en gråmulen dag. Blir inget klippa gräs, det är fuktigt och kyligt. Köpte mig en ny gräsklippare på Bauhaus för en vecka sen. PowerMax 60V med självgång.  Har kört elklippare många år, men har kört över sladden lite för många gånger. ? Batterklipparna har varit svagare, sladdvarianterna haft starkare motorer. Klippte gräset förra veckan. Min 800 kvm gräsmatta krävde två omgångar laddningar jag har 2 4Ah batterier brutto (verkar vara 3.6 Ah netto). Men det lär bli längre räckvidd efter några laddningar. 
Kändes ändå som en fröjd klippa med batteriklippare, modernt! Men måste ha den i högsta läget för jag har gropig gräsmatta och markfrigången på klipparen är lägre än min Stiga. 
 

Mina odlingar börjar ta sig, morötter, rädisor, sallat och olika bönor. De växer i odlingskragarna så man nästan hör det. 
 

I dag ska jag jobba, förbereda viktiga möten som jag har i morgon. Men först - iväg till Coop och handla. 
 

Och bilen behöver påfyllnad av eolys till partikelfiltret. Det sitter i en behållare under bilen, man byter behållaren finns inget påfyllningsrör. Får ringa min bil-guru på måndag. Har bara bytts en gång tidigare, nu har den gått över 18 000 mil. Jag tankar HVO när jag hittar en mack. Ge mer sprutt i motorn och lägre förbrukning, känns bättre också fast det är nästan 1kr dyrare per liter än vanlig diesel. 
 

Mycket med det jordiska. 
 

Önskar alla en härlig dag! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Några minuter in på detta dygn fick jag äntligen min lilla "hörna" på plats.

Har aldrig haft någon fast plats för mina dataprylar utan har alltid suttit vid köksbordet - vilket inte är helt optimalt (även om det är ett stort bord) framförallt inte när jag håller på med mina foton.Det blev ett bygge av en överbliven köksstomme och ett klaffbord från IKEA vilket ger plats för förvaring av MBP'n hårddiskar etc. Dessutom utrymme över för förvaring.  

 

 Nu har externa diskar mm plats under toppskivan och är kopplade till en 10-portars USB-hub med med extern matning och avstängningsknappar för varje port.Ska bli intressant att se hur den fungerar i längden men det verkar lovande. MBP'n har plats på hyllan under diskarna eftersom jag måste fälla ner bordskivan för utrymmets skull. Nu ska jag iväg för att köpa gångjärn till toppskivan så att jag kommer åt utrymmet under uppifrån. Ska även sätta någon form av skydd på den öppna vänstersidan.

IMG_6289.jpg

IMG_6290.jpg

IMG_6291.jpg

IMG_6292.jpg

  • Rösta upp 2
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag förfasas över konstaterandet att SwiftKey numera ägs av Microsoft!

Ve å fasa! ?

Men den är tyvärr bäst på att gissa orden jag svajpar. Den lär sig dessutom till skillnad från Gboard. Den växlar dessutom mellan gissade ord om jag håller kvar fingret som dock går lite väl snabbt för mig. Kanske jag behöver träna mer. 

 

Tips till mig själv: Håll ögonen på det gissade ordet överst i mitten. Den kan dessutom gissa ordet långt innan jag svajpat färdigt ordet. 

 

555FC460-2435-425D-9ED2-7AF279537F53.jpeg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag förfasas över konstaterandet att SwiftKey numera ägs av Microsoft!

Ve å fasa! ?

Det är lite "Kapten Stofil"-varning att tjata på det där sättet om Microsoft. Jag tror att du behöver uppdatera dig lite, MS är inte alls som på Steve Ballmers tid. Tvärtom så närmar de sig opensource-gemenskapen. De har ju köpt GitHub, donerat miljoner till olika opensurce-projekt, släppt tusentals av sina patent på GNU/GPL-licens. Man kan köra Linux i princip out-of-the-box i Win10 nu och många bedömare gissar att de snart ersätter NT-kärnan med en Linux-kärna. Windows fungerar hur bra som helst, blåskärmar och virusproblematik är ett minne blott. Visst håller de på att dryga sig emellanåt och behandlar oss användare som vore vi utvecklingsstörda, men det är ju en allmän trend som Apple, Adobe mfl. också hakat på. Apple är bättre på många saker, men MS är bättre på att stödja bakåtkompabilitet för hård- och mjukvara. Man kan köpa en gammal kontorsdator för under en tusenlapp och få en hygglig upplevelse av allmänna sysslor, på ett up-to-date-system  något jag tror är svårt att få till med Applegrejor. Testa och förvånas!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, DittDatt säger:

Det är lite "Kapten Stofil"-varning att tjata på det där sättet om Microsoft. Jag tror att du behöver uppdatera dig lite, MS är inte alls som på Steve Ballmers tid. Tvärtom så närmar de sig opensource-gemenskapen. De har ju köpt GitHub, donerat miljoner till olika opensurce-projekt, släppt tusentals av sina patent på GNU/GPL-licens. Man kan köra Linux i princip out-of-the-box i Win10 nu och många bedömare gissar att de snart ersätter NT-kärnan med en Linux-kärna. Windows fungerar hur bra som helst, blåskärmar och virusproblematik är ett minne blott. Visst håller de på att dryga sig emellanåt och behandlar oss användare som vore vi utvecklingsstörda, men det är ju en allmän trend som Apple, Adobe mfl. också hakat på. Apple är bättre på många saker, men MS är bättre på att stödja bakåtkompabilitet för hård- och mjukvara. Man kan köpa en gammal kontorsdator för under en tusenlapp och få en hygglig upplevelse av allmänna sysslor, på ett up-to-date-system  något jag tror är svårt att få till med Applegrejor. Testa och förvånas!

Jag bara skojar! :D Men visst var det en chock att se "Microsoft" i namnet! :tappahakan:

Men för att flika in lite ärligt menad diplomati, SwiftKey är SUPER!

Det enda att gnälla på, som är bättre i Gboard, är alla tecken under punkten. :nerd:

 

IMG_5071.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

steve Balmer han var en riktig clown på scen

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag bara skojar! :D Men visst var det en chock att se "Microsoft" i namnet! :tappahakan:

Men för att flika in lite ärligt menad diplomati, SwiftKey är SUPER!

Det enda att gnälla på, som är bättre i Gboard, är alla tecken under punkten. :nerd:

Jo, jag fattar att din ton är lite skämtsam, men du svänger dig ganska ofta med 90-talsutryck som Microsuck, Winblows och liknande. Windows var ju tidigare inte mycket att hurra för, men det är något helt annat nu. Testa, vetja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, DittDatt säger:

Jo, jag fattar att din ton är lite skämtsam, men du svänger dig ganska ofta med 90-talsutryck som Microsuck, Winblows och liknande. Windows var ju tidigare inte mycket att hurra för, men det är något helt annat nu. Testa, vetja!

Jag har likt dig en bakgrund i teknikindustrin, mycket på kontor. Jag HAR krånglat med skiten, även senaste versionen, och är INTE imponerad.

Om man inte förstår vikten av det enkla och konsistens, få musklick och en filstruktur som även den är enkel, ja då är det inte lönt att diskutera. Ha det så roligt du men jag håller mig till Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...