Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya forumet 2018


Ollie Williams

Rekommendera Poster

2018-02-10 på 01:01, modEric säger:

 

Beroende lite på vad ni andra och @felix-d tycker, tänkte jag göra några  trådar &/el inlägg om det som är nytt.

En tanke är om man kanske kan ha ett underforum till detta med “Forumguider”, med olika (1 för varje) guider just för forumet. Alternativt att man gör en (1) lång tråd, som är låst, så man inte får in en massa kommentarer mellan de olika, och att man kanske har en tillhörande diskussionstråd. Det för att få alla i en följd, vilket är lättare för den som skall läsa - att slippa leta efter de olika sakerna.

 

Eller göra dem 1-o-1 här och prefix'a dem med en tagg. Börjar nog dör så kan man ändra det sen beroende på hur man vill ha det.

 

 

@modEric Bra idé med att skriva ihop några guider. Funkar bra med separata guider som är taggade, toppen att du fixar med detta!  :ThumbsUp:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar
43 minuter sedan, felix-d säger:

 

@modEric Bra idé med att skriva ihop några guider. Funkar bra med separata guider som är taggade, toppen att du fixar med detta!  :ThumbsUp:

 

 

Tack! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, e-snobben säger:

Hur får man det där @modEric med blåbakgrund?

Har tänkt skriva med det i en annan “guide” - men kort, så börja skriv @ och sen namnet... varteftersom du skriver dyker medlemsnamnet upp: @e-snobben

 

Det är samma som gamla BBCoden:

[member="e-snobben"]

@e-snobben

 

Den första/nya ger en notis i systemet. Vet inte om den gamla gör det om man skriver för hand - men borde det då den får samma formatering utseendemässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

dump.png.17fcee6607e017806d0e8df02480d4db.png

 

Nu kan man tydligen se vem som gillar vad. Vem bestämde det? Jag tänker inte klicka ett jota om inte det tas bort! :armskeptisk:

 

Spelar det någon roll?

Dom flesta forum jag besöker har den funktionen. Vet att 99mac tog bort den när sweclockers tog över forumet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Spelar det någon roll? ...

Det bara måste ha varit en retorisk fråga. Du kan inte på allvar fråga vad jag tycker. Det ska ha framgått av mitt inlägg. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

dump.png.17fcee6607e017806d0e8df02480d4db.png

 

Nu kan man tydligen se vem som gillar vad. Vem bestämde det? Jag tänker inte klicka ett jota om inte det tas bort! :armskeptisk:

Det har man nog kunnat gjort hela tiden på det nya forumet. Reagerade också på det när jag först såg det på beta-forumet, men det är ju en bra funktion... man visar sin uppskattinng. :yeahbaby: För egen del, så brukar jag skriva “[+] ...” - men det behöver jag ju inte göra på samma sätt då längre. Ev om man citerare en del av en text för att markera att det var *den delen* jag plussade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Det bara måste ha varit en retorisk fråga. Du kan inte på allvar fråga vad jag tycker. Det ska ha framgått av mitt inlägg. :fundersam:

 

Jag har förstått att du inte gillar det och jag undrar orsaken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, modEric säger:

Det har man nog kunnat gjort hela tiden på det nya forumet. Reagerade också på det när jag först såg det på beta-forumet, men det är ju en bra funktion... man visar sin uppskattinng. :yeahbaby: För egen del, så brukar jag skriva “[+] ...” - men det behöver jag ju inte göra på samma sätt då längre. Ev om man citerare en del av en text för att markera att det var *den delen* jag plussade.

Nej, som vanlig medlem såg jag det först idag. Det är jag fullständigt övertygad om. Snarare är det så att du som moderator kan se andra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag har förstått att du inte gillar det och jag undrar orsaken. 

Den som vill ändra något får förklara sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Nej, som vanlig medlem såg jag det först idag. Det är jag fullständigt övertygad om. Snarare är det så att du som moderator kan se andra saker.

Nä, det är ingen moderatorfunktion. På beta-forumet vet jag att det fanns hela tiden, och här vvet jag i a f att om det var Fredag eller Lördag som jag såg/tänkte på det närjag +'ade en med ett annat plus än det plusset det inlägget hade fått innan. Möjligt att det inte fanns med från början här på nya. Då var det så mycket annat att tänka på så ingen jag reflekterat över så.

 

Förutom i inläggen så kan man även se det i sin profil - dels vilka man fått och vilka man själv gjort (tror jag)... i a f de man fått.

profilen_aktivitet.png.af67a9fcc7ef7b742a54649bcd1701f5.png

https://forum.macworld.se/profile/64246-moderic/ under fliken Aktivitet

 

Nya profilen blir ju lite mer som ett flöde på random socialt media, med en s k “wall”.

 

Men det exakt las in - det kanske @felix-d berätta närmare när det gjordes. Jag tycker det är en bra/trevlig funktion i a f.

 

Och om/när @felix-d läser det här... Ett önskemål: Inne på Profilen. Om man kunde sätta fliken “Om mig” till förvald vy vore det nog bra. Då blir det mer just en Profil. Aktivitet är det nog inte så många som läser (av gammal inkörd vana).

 

profilen_om_mig.png.0d35fd12029bd1061f56deb2397f9d8d.png

 

Att få det som förvald vy s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, e-snobben säger:

Men för mig blir det ingen länk och ingen blå färg heller. Det blir bara texten @modEric och inget mer (som synes). Det går inte att ställa pekaren på texten @modEric och få upp info om dig.  Väljer du blå färg i formateringen samt använder länk-verktyget också? Svårigheten när det inte finns BB Code-läge är ju att det genom att citera någons inlägg inte går att se sån code och på det sättet lära sig hur man gör.

 

Jag lägger till mitt eget namn också: @e-snobben (som alltså inte heller går att klicka på)

Här är en gif jag förberett till nästa “guide” - om den kan vara till hjälp:

MWF_editorn_01.gif.5c3a7e19528b2632643a089bf49a7943.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, modEric säger:

Nä, det är ingen moderatorfunktion. På beta-forumet vet jag att det fanns hela tiden, och här vvet jag i a f att om det var Fredag eller Lördag som jag såg/tänkte på det närjag +'ade en med ett annat plus än det plusset det inlägget hade fått innan. Möjligt att det inte fanns med från början här på nya. Då var det så mycket annat att tänka på så ingen jag reflekterat över så.

 

Förutom i inläggen så kan man även se det i sin profil - dels vilka man fått och vilka man själv gjort (tror jag)... i a f de man fått.

profilen_aktivitet.png.af67a9fcc7ef7b742a54649bcd1701f5.png

https://forum.macworld.se/profile/64246-moderic/ under fliken Aktivitet

 

Nya profilen blir ju lite mer som ett flöde på random socialt media, med en s k “wall”.

 

Men det exakt las in - det kanske @felix-d berätta närmare när det gjordes. Jag tycker det är en bra/trevlig funktion i a f.

 

Och om/när @felix-d läser det här... Ett önskemål: Inne på Profilen. Om man kunde sätta fliken “Om mig” till förvald vy vore det nog bra. Då blir det mer just en Profil. Aktivitet är det nog inte så många som läser (av gammal inkörd vana).

 

profilen_om_mig.png.0d35fd12029bd1061f56deb2397f9d8d.png

 

Att få det som förvald vy s a s.

Tja, jag såg ju inte ens rätt forumheader i betan, så jag får väl lägga ned. Jag tänker gömma knappen och funktionen helt och hållet. Påminner om Facebook... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Påminner om Facebook... ?

Även om Twitter... Både Likes och Retweets räknas och listas. Ser även att forumet fått en funktion där man kan “följa” andra medlemmar - precis som på Twitter... Trodde först, när jag såg att rutan var tom, att det var nåt fel på uppgraderingen då alla de som var listade som vänner var borta. Men det var följa. Det lär plinga en heeeel del om man börjar göra det. Tycker inte det känns som en forumfunktion - men jag kanske är lite traditionell där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, e-snobben säger:

Det är klart, det blir en form av åsiktsregistrering.

Spoiler


Jag tror att de flesta kommer att tänka till lite innan man gillar något. Å andra sidan kan man ta bort sin markering också, lite trist i och för sig för den man gett den åt.

 

Det kan dock även leda till att färre drabbas av jobbiga kommentarer som är plussade på. Dvs situationer där någon skriver något om någon annan, och 3-4 andra personer får för sig att plussa på dessa jobbiga kommentarer, så att den som kommentaren handlar om känner sig mobbad eller utfryst.

 

Övertydligt exempel:

"Du skriver ju som en kråka dansar! Stick härifrån!"  +4 

 

Om det istället framgår vilka som plussat så kan man ta upp en diskussion om netikett och sånt, alternativt att man i det fallet inte plussar alls på såna kommentarer.

 

 

Exakt, det är åsiktsregistrering. Och enda boten mot det är numera att inte ange åsikt. Nu ser jag inte funktionen alls längre. Enkelt via CSS (Stylebot):

div.ipsItemControls_right.ipsClearfix {
    display: none;
}

Ärligt talat rätt skönt. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, e-snobben säger:

Det går även att registrera dina åsikter utifrån det du skriver i t ex politik-tråden.

Om du tycker att det är samma sak är helt upp till dig, jag tycker inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, e-snobben säger:

Det är klart, det blir en form av åsiktsregistrering.

Om det registrerades och lagrades intern kanske. Jag ser det nog mer som ett belöningssystem. och precis som på gamla forumet så kan man ju inte klicka minus på någons inlägg. Men med de nya olika “reaktionerna” kan man ju visa om inlägget gjorde en ledsen el förvirrad. Är ju bättre 'n innan med bara ett +.

/2¢

 

19 minuter sedan, e-snobben säger:

Övertydligt exempel:

"Du skriver ju som en kråka dansar! Stick härifrån!"  +4 

 

Om det istället framgår vilka som plussat så kan man ta upp en diskussion om netikett och sånt, alternativt att man i det fallet inte plussar alls på såna kommentarer.

Ja, det är ett bra exempel. Det kan ju stävja att folk +'ar på oförskämdheter. :yeahbaby:

 

2 minuter sedan, e-snobben säger:

 

Ok, då är jag med. :yeahbaby:  Du skrev aldrig att man ska klicka på medlemmen. Jag gjorde som när jag skriver smileys och gjorde mellanslag och tänkte att då blir den blå och till en länk. Trodde nog att om man klickar på medlemmen så kommer man till dennes sida.

Förutom klicka kan du nog använda pilen med... scrolla nedåt och sen enter. :yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, e-snobben säger:

Varför är det här ämnet markerat som "Löst"? Det här ämnet går väl inte att lösa?

 

2/9/2018 på 18:34, modEric säger:

En anna nyhet är nya knappen för att markera ett inlägg som lösningen.

 

Gjorde ett exempel nu med en av 7sleepers inlägg.

 

Klicka på så blir den grön - inkl det fältet. Och även en notis i början av tråden - precis som tidigare.

 

5a7ddaf903cbb_MWF_markera_som_losningen_01.png.ba10141b87171eaa4c4388ee3c1bcb0c.png5a7ddafa8e894_MWF_Markera_som_losningen_02.png.36ae608a505dbb1623bdc4297297dcb1.png

 

- - -

 

Har tänkt attlite senare att skriva några guider/hjälpsidor om nyheterna. :crossfingers:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, e-snobben säger:

Nej, jag kom på det. Man kanske inte vill att den man röstar på ska veta att man gillar hens inlägg. Eller att andra ska få veta "vem som hejar på vem".

Exactemente. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, e-snobben säger:

Nej, jag kom på det. Man kanske inte vill att den man röstar på ska veta att man gillar hens inlägg. Eller att andra ska få veta "vem som hejar på vem".

På ett sätt tycker jag det är vettigt att man ser vem som plussar vad. Jag tycker också att det vore konstigt om man kunde posta inlägg där användarnamnet inte syns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en helsickes massa buggar i forumet. Utöver att saker ändras hej och hå. Jag ser inget större engagemang från IDG, även om bemötandet har varit käckt och trevligt, så jag gitter inte dividera om de buggarna mer än jag har gjort. Å andra sidan; sådan är kapitalismen, otack är den armes lön. Vi ska vara glada att vi har ett forum alls. Vete tusan om vi gör någon ekonomisk nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbillar jag mig eller har det blivit större aktivitet på forumet sen plattformen uppdaterades?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, e-snobben säger:

Jag ser heller inget fel med det. Det var dock inte helt självklart från första början, men som sagt, efter lite reflektion kom jag fram till att det är bra.

Är det bra att det bara införs utan diskussion eller motivering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

Är det bra att det bara införs utan diskussion eller motivering?

Vet inte, men det hade varit bättre om det föregåtts av diskussion eller motivering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...