Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya forumet 2018


Ollie Williams

Rekommendera Poster

13 minuter sedan, bjorma säger:

Vart i hela friden hittar man grupperna nu mera - ser bara en enda lång orm??

Jag såg ämnesgrupper tidigare idag men nu är de borta!

Ämnesgrupper? Menar du kategorierna, som finns på index: Senaste nytt, Allmänt,Operativsystem, osv. Kika på framsidan: https://forum.macworld.se/ och skeollaner en bit till där det står “Forum”. Där börjar kategorierna.

 

Det som är nytt där är att det först ligger ett block med senaste uppdaterade ämnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar

TACK!

 

Jag har bläddrat och scrollar men hittade inte!

Föreslår att ni skapar en rubrik för detta det känns omöjligt att hitta efter ändringarna!

 

mvh

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag - men jag hittar i princip inget om fläktar som varvar vid sökning och jag vet att jag läst massor om det när jag inte haft behov - hittar bara en tråd ;-(

Fläkten varvar direkt när jag börjar använda datorn mid 2012 och den dundrar på ordentligt begriper inte varför när jag precis börjat använda datorn - efter typ en kvart 20 min blir den tyst och förblir oftast så.

Vad kan problemet vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, bjorma säger:

Nu hittade jag - men jag hittar i princip inget om fläktar som varvar vid sökning och jag vet att jag läst massor om det när jag inte haft behov - hittar bara en tråd ;-(

Fläkten varvar direkt när jag börjar använda datorn mid 2012 och den dundrar på ordentligt begriper inte varför när jag precis börjat använda datorn - efter typ en kvart 20 min blir den tyst och förblir oftast så.

Vad kan problemet vara?

 

Testa att återställa SMC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix!

 

Hade precis gjort det får se hur det blir imorgon - just nu är det lugnt men det är när man börjar använda burken det drar igång !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten har slutat varva ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, bjorma säger:

Fläkten har slutat varva ?

Okej! Bra.

 

PS. Ett grasserande fenomen: Datorers CPU kapas för att majna bitcoins och andra kryptovalutor. De nya ”virusen”... Symtom: Datorn blir varm, fläkten/arna går snabbare, batteriet dras ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några buggar:

1. Jag får en toast/ruta om svar/citering, mobil plattform. Klickar på den. Det enda som händer är att forumet anser att jag har läst inlägget. Jag kommer inte till inlägget.

2. Jag svarar på ett inlägg via desktop, och det nya inlägget hamnar på ny sida. Då åker jag jojo på sidan dessförinnan.

3. Jag dikterar in svar på mobil plattform. Allt som oftast får jag den texten i dubbel upplaga. Händer bara här.

4. Jag får en toast/ruta om svar/citering, desktop. Klickar på den. Kommer till inlägget. Men uppe i högra hörnet förblir notifikationen oåtgärdad med röd badge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2/8/2018 på 13:34, e-snobben säger:

Vad är skillnaden på "Nytt innehåll" och "Oläst innehåll"? Det som är nytt är ju oläst.

Nytt innehåll, uppe till vänster i menyn är till den sidan - fast med förvalda värden. VÄl inne på den sidan kan du justera dina värden och spara det “filtret”, som t ex: “Visa nytt innehåll (2d)”. När du sen fgör det filtret till ditt förvalda filter, så är det det som syns uppe till höger och nedtill på sidan.

5a7dd05fc04d8_MWF_nytt_innehall_filter.png.59813d515f0b93a491e288484eff9df3.png

Du kan göra/spara fler filter. De hamnar sen i fliken: Aktivitet -> Mina aktivitetsflöden

5a7dd0d86b6c5_MWF_nytt_innehall_filter_fler.png.d995181945ae1f5f264fd3ad2ba423a5.png

 

För att göra ett filter förvalt - klicka på √ så den blir grön.

5a7dd13e8bee8_MWF_nytt_innehall_filter_forvalt.png.7d1b9816b9e5f6fc381cc5af5e744370.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla och kul vilken lång diskussion det blivit här om nya forumet! :)

Jag börjar bli klar med det mesta i bakgrunden nu och kommer svara på lite fler frågor nästa vecka också. Har inte riktigt hunnit kika igenom allt den här veckan.

Problemet med saknade bilder som ni skrev om här tidigare borde vara löst nu. Ni kan väl säga till annars? (Det hade blivit ett fel med uploadskatalogen för de gamla bilderna som orsakade detta).

Jag har också lagt in flera knappar i editorn också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anna nyhet är nya knappen för att markera ett inlägg som lösningen.

 

Gjorde ett exempel nu med en av 7sleepers inlägg.

 

Klicka på så blir den grön - inkl det fältet. Och även en notis i början av tråden - precis som tidigare.

 

5a7ddaf903cbb_MWF_markera_som_losningen_01.png.ba10141b87171eaa4c4388ee3c1bcb0c.png5a7ddafa8e894_MWF_Markera_som_losningen_02.png.36ae608a505dbb1623bdc4297297dcb1.png

 

- - -

 

Har tänkt attlite senare att skriva några guider/hjälpsidor om nyheterna. :crossfingers:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2/6/2018 på 21:06, e-snobben säger:

smileyn blir inte en smiley förrän man är tillbaks i redigeringsläget och trycker return. Lite lurigt.

Om du skriver smileyn för hand... gör ett mellanslag efter så skall den renderas direkt. Ett bra sätt att även se att man kanske skrivit fel. :)

 

Man kan använda panelen med, såklart. Den har en s k “fuzzy search”-funktion, så börjar man skriva så filtrerar den varteftersom man skriver.

 

MWF_smileys_panel.png.53351d53009df48c327c6646f045c9de.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, modEric säger:

 

Har tänkt attlite senare att skriva några guider/hjälpsidor om nyheterna. :crossfingers:

 

 

Du rekommenderade ett inlägg för att visa en ny funktion... Men hur gör man?

 

Här under la jag till en sida.

Alltså ovanför här.

 

Knappen för Teckenstorlek verkar alltid vara autokrympt i Safari 11 på mac. Bara  texten "St..." visas. Visa knappar, som Typnitt, subscript, superscript kan bara nås om fönstret breddas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du rekommenderade ett inlägg för att visa en ny funktion... Men hur gör man?

 

Här under la jag till en sida.

Alltså ovanför här.

 

Knappen för Teckenstorlek verkar alltid vara autokrympt i Safari 11 på mac. Bara  texten "St..." visas. Visa knappar, som Typnitt, subscript, superscript kan bara nås om fönstret breddas.

Det med rekommendera inlägg - skulle nog ha varit tydligare där. Det är en moderatorfunktion. Även det att vi kan lägga meddelanden på liknande sätt (överst i en tråd) som alternativ till publika meddelanden. Ett användingsområde jag ser är t ex om vi stänger en tråd kan man skriva meddelande där, istället för med röd text i slutet.

 

- - -

 

Knappar/formatering... Det är noginte helt klart, och det har disktuterats om hur knapparna skall visas för olika bredder. Tycker att det skall vara fullt för alla fr o m det blir desktop-tema (ie inte mobillayouten). Får också bredda fönstret onaturligt brett för att komma åt knapparna. Utan att låta allt för fördomsfull, men jag kan tänka mig att det ligger ganska mycket “Windowstänk” bakom designen ... dvs att de kör ofta med fullstort fönster, medans vi har med av tradition alltid mer skrivbordet synligt.

 

Ser även att följdordningen på knapparna skiljer sig en del från beta-forumet, som gör att de visas inte likadant där.

 

Dropmenyn med “Sto...” är samma hos mig. Avhuggen, trots att fönstret är maxat. Här är en bild på nuvarande (övre bilden), och den från beta-forumet (ett testforumet)

MWF_verktygsrad.png.22f0f24265f293b397af3c4481f5213e.png

NWF_verktygsrad.png.68f27928e020db98cdf954fe801b9196.png

 

Är vissa saker som saknas fortf, och förhandsvinsningen låg sist där. Känns mer logiskt att ha som sista element.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felix-d uppmanade oss att posta en egen tråd för varje bugg. Det orkar jag inte. Det får bli som det blir vad mig anbelangar. Jag har iallafall* påpekat en del saker.

 

 

*Apples dikteringsfunktion envisas med att skriva ihop detta. Den skriver också ihop imorgon och ikväll. Orkar inte ändra det. Bara så att ni inte tror att jag har förlorat förståndet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Det med rekommendera inlägg - skulle nog ha varit tydligare där. Det är en moderatorfunktion. Även det att vi kan lägga meddelanden på liknande sätt (överst i en tråd) som alternativ till publika meddelanden. Ett användingsområde jag ser är t ex om vi stänger en tråd kan man skriva meddelande där, istället för med röd text i slutet.

 

- - -

 

Knappar/formatering... Det är noginte helt klart, och det har disktuterats om hur knapparna skall visas för olika bredder. Tycker att det skall vara fullt för alla fr o m det blir desktop-tema (ie inte mobillayouten). Får också bredda fönstret onaturligt brett för att komma åt knapparna. Utan att låta allt för fördomsfull, men jag kan tänka mig att det ligger ganska mycket “Windowstänk” bakom designen ... dvs att de kör ofta med fullstort fönster, medans vi har med av tradition alltid mer skrivbordet synligt.

 

Ser även att följdordningen på knapparna skiljer sig en del från beta-forumet, som gör att de visas inte likadant där.

 

Dropmenyn med “Sto...” är samma hos mig. Avhuggen, trots att fönstret är maxat. Här är en bild på nuvarande (övre bilden), och den från beta-forumet (ett testforumet)

MWF_verktygsrad.png.22f0f24265f293b397af3c4481f5213e.png

NWF_verktygsrad.png.68f27928e020db98cdf954fe801b9196.png

 

Är vissa saker som saknas fortf, och förhandsvinsningen låg sist där. Känns mer logiskt att ha som sista element.

Misstänkte att det var en modgrej, lite jobbigt om alla som postar samtidigt kan rekommendera sitt inlägg.

40 minuter sedan, Alix säger:

Felix-d uppmanade oss att posta en egen tråd för varje bugg. Det orkar jag inte. Det får bli som det blir vad mig anbelangar. Jag har iallafall* påpekat en del saker.

 

 

*Apples dikteringsfunktion envisas med att skriva ihop detta. Den skriver också ihop imorgon och ikväll. Orkar inte ändra det. Bara så att ni inte tror att jag har förlorat förståndet.

Att du sitter och pratar med din dator får mig att undra. :) 

 

 

 

Kan tillägga att inloggningslänken är på internationellt språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, modEric säger:

Har tänkt att lite senare att skriva några guider/hjälpsidor om nyheterna. :crossfingers:

 

Beroende lite på vad ni andra och @felix-d tycker, tänkte jag göra några  trådar &/el inlägg om det som är nytt.

En tanke är om man kanske kan ha ett underforum till detta med “Forumguider”, med olika (1 för varje) guider just för forumet. Alternativt att man gör en (1) lång tråd, som är låst, så man inte får in en massa kommentarer mellan de olika, och att man kanske har en tillhörande diskussionstråd. Det för att få alla i en följd, vilket är lättare för den som skall läsa - att slippa leta efter de olika sakerna.

 

Eller göra dem 1-o-1 här och prefix'a dem med en tagg. Börjar nog dör så kan man ändra det sen beroende på hur man vill ha det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

@modEric kan man tydligen skriva nu.

Yep! :ThumbsUp: och då får man en notis... som jag just fick. Det går att ställa in i notisinställningarna. Blir lite som en “ping”-funktion.

 

MWF_ping_medlem.png.91f493cb9a115b2f50db12c3717dc5d3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Apples dikteringsfunktion envisas med att skriva ihop detta. Den skriver också ihop imorgon och ikväll.

Är du verkligen säker på att det är Apple som gör så? Borde det inte stått iMorgon, iKväll ... iSånt fall. :Dpost-64246-0-18048700-1504007794.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

... Att du sitter och pratar med din dator får mig att undra. :)  ...

Vilken tur att jag pratar med mobilen då, inte datorn. :) 

 

6 timmar sedan, modEric säger:

Är du verkligen säker på att det är Apple som gör så? Borde det inte stått iMorgon, iKväll ... iSånt fall. :Dpost-64246-0-18048700-1504007794.gif

Lost in translation... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, Alix said:

Lost in translation... :D

Fantastisk film, för övrigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...