Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

macOS Sierra — problem, notiser och iakttagelser


xeric

Rekommendera Poster

Med en ny version av systemet följer alltid en (hel) del problem, okompabilitet, varningar och försiktighetsåtgärder...

Tänkte att det kan varabra att lista sånt här. Så ser/hör ni något, fyll på. :crossfingers:

- - -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 260
  • Created
  • Senaste svar

När jag kollade (lite snabbt) i inställningarna för Mail, verkade inställningarna för utgående server vara borta...

 

Edit: Nu är det inte Språkpolistråden, men borde det inte vara "iakttagelser" i rubriken i stället för "iakttaganden" (som dessutom är felstavat)? Som moderator kan du ju fixa till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollade (lite snabbt) i inställningarna för Mail, verkade inställningarna för utgående server vara borta...

 

Edit: Nu är det inte Språkpolistråden, men borde det inte vara "iakttagelser" i rubriken i stället för "iakttaganden" (som dessutom är felstavat)? Som moderator kan du ju fixa till det.

 

 

Nej dom finns fortfarande kvar. Eventuellt har dom bytt plats mot vad du är van vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag chattade med Apple Supportern i morse om varför jag inte längre kan bestämma textstorlek efter uppgraderingen till Sierra. Jag har alltid haft storlek 12, men efter uppgraderingen till Sierra är storleken nere i 9, även här i Macforumet. Svaret blev att den funktionen är borttagen i Sierra, man får i stället zooma in rätt storlek. Jag har inte testat ännu hur man gör detta. Är det någon som testat och hur gjorde du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag chattade med Apple Supportern i morse om varför jag inte längre kan bestämma textstorlek efter uppgraderingen till Sierra. Jag har alltid haft storlek 12, men efter uppgraderingen till Sierra är storleken nere i 9, även här i Macforumet. Svaret blev att den funktionen är borttagen i Sierra, man får i stället zooma in rätt storlek. Jag har inte testat ännu hur man gör detta. Är det någon som testat och hur gjorde du.

 

 

VAR kan du inte välja textstorlek 12?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag chattade med Apple Supportern i morse om varför jag inte längre kan bestämma textstorlek efter uppgraderingen till Sierra. Jag har alltid haft storlek 12, men efter uppgraderingen till Sierra är storleken nere i 9, även här i Macforumet. Svaret blev att den funktionen är borttagen i Sierra, man får i stället zooma in rätt storlek. Jag har inte testat ännu hur man gör detta. Är det någon som testat och hur gjorde du.

 

Jag kan välja 12 här alla fall.

 

post-45175-0-36500700-1474454020_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollade (lite snabbt) i inställningarna för Mail, verkade inställningarna för utgående server vara borta...

 

Edit: Nu är det inte Språkpolistråden, men borde det inte vara "iakttagelser" i rubriken i stället för "iakttaganden" (som dessutom är felstavat)? Som moderator kan du ju fixa till det.

[+] Danko very mucho. :yeahbaby: Gick lite fort där. ^_^(tokstädar idag, med korta pauser)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] Danko very mucho. :yeahbaby: Gick lite fort där. ^_^(tokstädar idag, med korta pauser)

Bra, då kan du också ändra "okompabilitet" till "inkompatibilitet". Det ska vara in- som prefix, enligt NE:s ordbok och SAOL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej dom finns fortfarande kvar. Eventuellt har dom bytt plats mot vad du är van vid.

 

Ja, jag måste leta på fel ställe. Det jag kan se är bara en rullist där man kan välja utgående server, men inte ändra inställningar. Om jag väljer ”Redigera SMTP-serverlista” finns inte de två kontonas servrar med där.

Kan det bero på att jag har ”Hantera anslutningsinställningar automatiskt” förbockat? Men det är i alla fall ingen inställning som jag aktivt ändrat.

 

Edit: Nämnas bör kanske att det rör sig om ett iCloud- och ett Gmail-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, jag måste leta på fel ställe. Det jag kan se är bara en rullist där man kan välja utgående server, men inte ändra inställningar. Om jag väljer ”Redigera SMTP-serverlista” finns inte de två kontonas servrar med där.

Kan det bero på att jag har ”Hantera anslutningsinställningar automatiskt” förbockat? Men det är i alla fall ingen inställning som jag aktivt ändrat.

 

Edit: Nämnas bör kanske att det rör sig om ett iCloud- och ett Gmail-konto.

 

 

Ok för hotmail och outlook ser ut så här men det kanske inte det du är ute efter?

 

post-45175-0-32047900-1474456697_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, det var precis det jag var ute efter. Men de inställningarna finns inte för iCloud och Gmail, som jag använder.

Är det någon som har Gmail och eller iCloud som kan kolla?

 

 

Nej det går inte att ändra på dom kontona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack!

är det borttaget, jag behöver inte leta mer.

 

Men är det verkligen några inställningar man behöver ändra?

För vad jag förstår så talar mailservern vid installation av kontot vilka inställningarna ska vara. Nu tänker jag på IMAP-konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan välja 12 här alla fall.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-09-21 kl. 12.33.03.png

 

Jag har aldrig tidigare behövt gå in någonstans för att ändra textstorlek i MacForumet. Det har varit samma storlek när helst jag gått in på forumet tills igår efter att ha uppgraderat till Sierra. Nymodigheter som ingen bett om eller gör någon direkt nytta irriterar bara. Nu måste man tydligen ändra storleken varje gång man besöker forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-28798-0-20741400-1474462843_thumb.png

 

Intressant att Siri kickade i gång när jag hade startat i El Capitan. Sierrahårddiskar visserligen anslutna. Men ändå, det är tydligen möjligt att köra Siri i El Capitan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i färd med att ladda hem Sierra men jag blir mer och mer tveksam till att installera denna första version. Den verkar ha fler barnsjukdomar än vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men är det verkligen några inställningar man behöver ändra?

För vad jag förstår så talar mailservern vid installation av kontot vilka inställningarna ska vara. Nu tänker jag på IMAP-konton.

 

Nej, kanske inte. Tidigare har det väl varit aktuellt att någon gång använda en alternativ port eller ändra TLS/SSL.

 

Intressant nog så fick jag skriva in mitt ändrade lösenord för Gmail både för själva kontot och separat för SMTP-servern i iOS 10. Annars brukar ju macOS (som det nu heter) ta efter iOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har aldrig tidigare behövt gå in någonstans för att ändra textstorlek i MacForumet. Det har varit samma storlek när helst jag gått in på forumet tills igår efter att ha uppgraderat till Sierra. Nymodigheter som ingen bett om eller gör någon direkt nytta irriterar bara. Nu måste man tydligen ändra storleken varje gång man besöker forumet.

 

Då måste det vara ett specifikt problem för dig för jag behöver inte ändra något för inget har ändrats. Gissningsvis är det ett klart fall av SBS här igen :)

Tycker det är intressant att Apple supporten säger att det har tagits bort (något som det bevisligen inte gjort)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i färd med att ladda hem Sierra men jag blir mer och mer tveksam till att installera denna första version. Den verkar ha fler barnsjukdomar än vanligt.

 

Det är lugnt hittills som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är väl några i den här tråden om inte annat.

 

Är några detsamma som många? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...