Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

macOS Sierra — problem, notiser och iakttagelser


xeric

Rekommendera Poster

  • Svars 260
  • Created
  • Senaste svar
Thomas Davidson

Utöver problemen med Apple Mail ovan så:

6. För var gång jag tittar in på mina regler så minskar fältet "Utförs följande åtgärder" på höjden. Efter några gånger går det inte längre att se regelns åtgärder. För att åter kunna läsa åtgärderna i mina regler måste jag avsluta/återstarta mail-programmet. Uselt!

7. Ofta är "Använd regler" under Brev gråmarkerat och går inte att välja.

 

Finns säkert ytterligare felaktigheter ännu inte upptäckta av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta är "Använd regler" under Brev gråmarkerat och går inte att välja.

Det kan bero lite på vad det är för regler, och hur de ser ut. Om det t ex är något som skall matcha en text/ämnesrad- Det kanske är skrivkänsligt, förmodligen skiftlägerskänsligt med (stor/liten bokstav).

 

Skriver man ett ord den skall matcha så har jag för mig att man även kan välja brevid hur den skall matcha. Om det är ordet specifikt eller att det kan ingå.

 

I TB ser det t ex ut såhär:

post-64246-0-63768900-1487169573_thumb.png

 

Regler som inte matchar bruka göra att det blir gråtonat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Davidson

Tack för tipset om Thunderbird, men där tycks det inte fungera att färga text i Regler, vilket är viktigt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver problemen med Apple Mail ovan så:

6. För var gång jag tittar in på mina regler så minskar fältet "Utförs följande åtgärder" på höjden. Efter några gånger går det inte längre att se regelns åtgärder. För att åter kunna läsa åtgärderna i mina regler måste jag avsluta/återstarta mail-programmet. Uselt!

7. Ofta är "Använd regler" under Brev gråmarkerat och går inte att välja.

 

Finns säkert ytterligare felaktigheter ännu inte upptäckta av mig.

 

Jag kör Sierra och Apple Mail, men känner inte igen problemen som du nämner. Har du kollat om det är fler som har liknande felaktigheter? Är det buggar det handlar om, brukar det diskuteras på olika fora. Annars kan man kanske misstänka att det är lokala fenomen (som i specifika för din dator).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om Thunderbird, men där tycks det inte fungera att färga text i Regler, vilket är viktigt för mig.

inte riktigt säker på vad du menar med “färga text”, men du kan “tagga” mailet med en åtgärs i regeln, och den får den färgen sen i listan över mail (varje tag har egen färg). Finns några förvalda + att du kan lägga till egna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Davidson

Innan jag uppdaterade till Sierra från OSX 10.8 kunde jag i Apple Mail, med hjälp av "Regler", få mina sända mail flyttade till Inkorgen med röd text, medan alla mottagna mail hade svart text. Det gav bra överblick och passade mig utmärkt. Jag har Googles G-mail-adress vilket somliga misstänker kan orsaka att Regler inte fungerar som de skall, och gjorde tidigare. Med Regler i Thunderbird har jag inte lyckats hantera färg på utvalda mail i inbox. Att jag kan "tagga" vissa mail med färg har jag inte lyckats med. Har bara använt Thunderbird i några timmar hittills, så jag behöver nog hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag uppdaterade till Sierra från OSX 10.8 kunde jag i Apple Mail, med hjälp av "Regler", få mina sända mail flyttade till Inkorgen med röd text, medan alla mottagna mail hade svart text. Det gav bra överblick och passade mig utmärkt. Jag har Googles G-mail-adress vilket somliga misstänker kan orsaka att Regler inte fungerar som de skall, och gjorde tidigare. Med Regler i Thunderbird har jag inte lyckats hantera färg på utvalda mail i inbox. Att jag kan "tagga" vissa mail med färg har jag inte lyckats med. Har bara använt Thunderbird i några timmar hittills, så jag behöver nog hjälp.

Ja, exakt så gör taggarna i TB med, färgmarkerar texten i listan med mail. :yeahbaby:

 

- - -

 

Här är några bilder jag gjorde, om de kan vara till hjälp.

 

Exempel på hur en regel kan se ut...

post-64246-0-05580700-1487194985_thumb.png

 

Om du vill att den skall agera automatiskt på utgående, så kika där på alternativen i början med “After Sending”. Annars kan man högerklicka på mailet och köra regeln manuellt.

 

Taggarna hittar du i: Message->Tag->Manage Tags...

post-64246-0-75472400-1487194999.png

 

För att tagga ett mail finns det en ikon upptill med.

post-64246-0-70051600-1487196204.png

 

Hanteringen för taggar ser ut såhär. Du kan lägga till fler där, som t ex jag gjort - &/el ändra färg på dem.

post-64246-0-25129500-1487195006_thumb.png

 

 

Jag taggade 2 mail nu i min Inkorg. De får textfärg, och när de är markerade blir det den färgen som bakgrundsfärg. Nere i mailet's header-info, så syns taggen med, mer som en tag brukar göra.

post-64246-0-54578700-1487195018_thumb.png

 

Här är flera markerade. De 2 blå är otaggade mail.

post-64246-0-74273200-1487195028.png

 

- - -

 

Använder inte taggar så jätteflitigt. Mest om det är nåt xtra viktigt man behöver koll på. Skickade mail hamnar ju i Skickat, och varteftersom flyttar jag både in/ut-gående mail till olika foldrar.

 

post-64246-0-44508400-1487196199.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt så gör taggarna i TB med, färgmarkerar texten i listan med mail. :yeahbaby:

 

- - -

 

Här är några bilder jag gjorde, om de kan vara till hjälp.

 

Exempel på hur en regel kan se ut...

attachicon.gifTB_tags_02.png

 

Om du vill att den skall agera automatiskt på utgående, så kika där på alternativen i början med “After Sending”. Annars kan man högerklicka på mailet och köra regeln manuellt.

 

Taggarna hittar du i: Message->Tag->Manage Tags...

attachicon.gifTB_tags_04.png

 

För att tagga ett mail finns det en ikon upptill med.

attachicon.gifTB_tags_03.png

 

Hanteringen för taggar ser ut såhär. Du kan lägga till fler där, som t ex jag gjort - &/el ändra färg på dem.

attachicon.gifTB_tags_05.png

 

 

Jag taggade 2 mail nu i min Inkorg. De får textfärg, och när de är markerade blir det den färgen som bakgrundsfärg. Nere i mailet's header-info, så syns taggen med, mer som en tag brukar göra.

attachicon.gifTB_tags_06.png

 

Här är flera markerade. De 2 blå är otaggade mail.

attachicon.gifTB_tags_07.png

 

- - -

 

Använder inte taggar så jätteflitigt. Mest om det är nåt xtra viktigt man behöver koll på. Skickade mail hamnar ju i Skickat, och varteftersom flyttar jag både in/ut-gående mail till olika foldrar.

 

attachicon.gifTB_tags_01.png

+ 1 Jättebra guide! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Davidson

Tack för hjälpen med taggar och regler i Thunderbird. Tack vare din hjälp har jag nu fått till det riktigt bra. Reglerna uppför sig precis som de skall vilket de inte gör i Apple Mail. Jag kör OSX 10.12.3, men flera användare som kör tidigare system klagar också på Apple Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...