Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

macOS Sierra — problem, notiser och iakttagelser


xeric

Rekommendera Poster

Stöter på nya småbuggar hela tiden i Sierra. PDF bekymren är delvis åtgärdade i 10.12.1 betorna. Iallafall att det inte blir dubbeltext när man raderar och skriver ny text. Men markera ett dokument och trycka mellanslag för en snabbgranskning visar fortfarande tomma formulär.

Ofta när jag ska skriva ut pdf-dokument så har "skriv ut" knappen bytt namn till "spara som" och ibland får knappen även funktionen "spara som" istället för skriv ut.

 

Känner mig dock delvis tvingad att köra Sierra då jag får lite frågor om det i jobbet och snart är det väl dags att certifiera sig på macOS Support Essentials 10.12 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 260
  • Created
  • Senaste svar

Stöter på nya småbuggar hela tiden i Sierra. PDF bekymren är delvis åtgärdade i 10.12.1 betorna. Iallafall att det inte blir dubbeltext när man raderar och skriver ny text. Men markera ett dokument och trycka mellanslag för en snabbgranskning visar fortfarande tomma formulär.

Ofta när jag ska skriva ut pdf-dokument så har "skriv ut" knappen bytt namn till "spara som" och ibland får knappen även funktionen "spara som" istället för skriv ut.

 

Känner mig dock delvis tvingad att köra Sierra då jag får lite frågor om det i jobbet och snart är det väl dags att certifiera sig på macOS Support Essentials 10.12 också.

 

 

Så med andra ord är det inte "totalt odugligt" utan enbart småbuggigt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan "totalt odugligt" och "nya småbuggar hela tiden" synes mig ganska stor. Men visst förstår jag din irritation. :)

 

Småbuggarna gör det ju totalt odugligt. Jag kan i det närmaste inte jobba med eländet. PDF-bekymret är verkligen riktigt illa för mig i mitt dagliga arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Småbuggarna gör det ju totalt odugligt. Jag kan i det närmaste inte jobba med eländet. PDF-bekymret är verkligen riktigt illa för mig i mitt dagliga arbete.

Jaha, på så sätt. Tråkigt att höra. Finns det inget pdf-program (tredjeparts) som funkar som det ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem jag har i Sierra är att jag måste starta om Finder för att papperskorgen vägrar känna igen filer som jag vill slänga från skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT

 

Eller så beror frånvaron av "kris-trådar" om Sierra på att väldigt få har uppgraderat. För egen del handlar det mest om samma program som aldrig verkar bli färdigt för vilket OS som än släpps, nämligen Finale. Det har haft buggar hela tiden och om några hinner åtgärdas tills nästa version släpps så kommer det alltid nya. Men man vänjer sig konstigt nog när man - hör och häpna - slutat förvånas över dem. Det går fortare att gå runt dem genom andra arbetsmetoder än att skriva till supporten. Detta eftersom man vid varje buggrapport får en lista på ca 20 punkter som man ska utföra för att supporten ska kunna hjälpa en att felsöka. Radera den och den filen, nollställ där och där, jag behöver se din systemkonfiguration... Till en början verkar det väldigt bra. Men sen visar det sig att det oftast tar längre tid att hjälpa supporten än att bara skita i det och hoppas att det löser sig senare, vilket det ändå aldrig gör. Det kommer ju alltid nya buggar.

 

End OT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eller så beror frånvaron av "kris-trådar" om Sierra på att väldigt få har uppgraderat.

Jag tror att det är som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det man har ,så uppdaterar man inte på studs, utan låtar andra få tampas med eventuella problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det man har ,så uppdaterar man inte på studs, utan låtar andra få tampas med eventuella problem

Jo, jag uppdaterar med en gång! Jag har inget som måste funka så jag kan sitta och problemlösa i stället. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag uppdaterar med en gång! Jag har inget som måste funka så jag kan sitta och problemlösa i stället. :D

Samma här utan det är min Mac Mini som agerar arbetshäst så den får vänta med uppgraderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det saknas lite grejjer i Disk Utility... Bl a det programmet man kunde reparera diskar även om det var bortplockat i DU. Nu är det borta helt.

Disk Utility Missing Features in macOS Sierra and the Solutions

De hade med en länk där (i länken ovan) till ett brännskript/program... Ser bra och välgjort ut.

DVD Burner for Sierra:Burn MP4,MKV,AVI to DVD on macOS 10.12 Sierra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM saker MÅSTE fungera, varför uppgraderar man då? Varför inte lägga Sierra på en egen partition/hårddisk och prova och köra det på riktigt om det fungerar? Att nybörjare gör sådana misstag händer, men vet man lite mer garderar man sig. Tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det en risk man tar och visst borde man inte röra något som fungerar men lite högre förväntningar än såhär hade jag allt om Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det har ju alltid varit något vid en nylansering som krånglat. Stort eller smått men om det nu får skrivaren att sluta fungera, Wifin att lägga av eller som i ditt fall att PDF-dokument inte kan läsas så är det trist. Men inte oväntat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så beror frånvaron av "kris-trådar" om Sierra på att väldigt få har uppgraderat.

 

 

Är det någon som vet hur stor andel av mac-användarna som har uppgraderat till macOS Sierra? Det skulle vara kul att kunna ställa antalet "kris-trådar" i relation till antalet användare.

(För iOS rapporteras det ju med jämna mellanrum om hur många som har uppgraderat, men jag har inte sett den informationen för macOS.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som använder krypterade LaCie-diskar med macOS Sierra? Fungerar det?

 

(Setup-programmet för LaCie Rugged Thunderbolt lade till möjligheten att ha LaCie-disken krypterad. Det här känns som något som kunde interagera med OS X / macOS på ett sätt som är beroende av OS-versionen, därav frågan.)

 

Tack på förhand till alla som svarar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det saknas lite grejjer i Disk Utility... Bl a det programmet man kunde reparera diskar även om det var bortplockat i DU. Nu är det borta helt.

 

Disk Utility Missing Features in macOS Sierra and the Solutions

 

Reparera skivan går nog fortfarande, med skivkontroll i Skivverktyg.

 

post-528-0-47675500-1475435711_thumb.png

 

Vad de tagit bort är möjligheten att själv kontrollera och reparera skivbehörigheter. Eller menar du någon annan funktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Reparera skivan går nog fortfarande, med skivkontroll i Skivverktyg.

 

Skärmavbild 2016-10-02 kl. 21.11.29.png

 

Vad de tagit bort är möjligheten att själv kontrollera och reparera skivbehörigheter. Eller menar du någon annan funktion?

Man kunde kontrollera och reparera skivbehörigheter i Terminalen i El Capitan, men det är borta i Sierra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kunde kontrollera och reparera skivbehörigheter i Terminalen i El Capitan, men det är borta i Sierra.

Kunde man verkligen det? Har för mig det fanns någon tråd här om att den funktionen var borttagen och inte längre fanns i manualen. Men jag kan givetvis ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt om man kan begränsa vad som går att göra med Terminalen utan att några andra funktioner försvinner samtidigt. Trodde att det var helig mark för utvecklare m fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...