Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OBS! MacOS Sierra och VPN med PPTP fungerar inte


MacNamara

Rekommendera Poster

I MacOS Sierra har Apple förändrat VPN funktionaliteten genom att ta bort PPTP.

Det innebär att gamla VPN konfigurationer mot t ex Bahnhof eller Relakks helt försvinner efter uppgradering till Sierra.

 

Vad beträffar Bahnhof ska man istället kunna använda OpenVPN. Återkommer efter test...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I MacOS Sierra har Apple förändrat VPN funktionaliteten genom att ta bort PPTP.

Det innebär att gamla VPN konfigurationer mot t ex Bahnhof eller Relakks helt försvinner efter uppgradering till Sierra.

 

Vad beträffar Bahnhof ska man istället kunna använda OpenVPN. Återkommer efter test...

 

 

Auktorisation av Open VPN fungerar inte för mig med Bahnhofs lösning. Deras support jobbar på problemet, återkommer när de löst det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Auktorisation av Open VPN fungerar inte för mig med Bahnhofs lösning. Deras support jobbar på problemet, återkommer när de löst det.

Sierra måste ha kommit som en överraskning för dem och deras PPTP-tjänst. Ändå har borttagandet av PPTP varit känt i drygt två månader. Här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sierra måste ha kommit som en överraskning för dem och deras PPTP-tjänst. Ändå har borttagandet av PPTP varit känt i drygt två månader. Här.

 

 

Jo - nu funkar det!

Det var SBS och lösenordsproblem bara, löstes utan hjälp av Bahnhof support. OpenVPN är klart krångligare att installera men funkar betydligt bättre än VPN med PPTP. Värt besväret ur flera aspekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo - nu funkar det!

Det var SBS och lösenordsproblem bara, löstes utan hjälp av Bahnhof support. OpenVPN är klart krångligare att installera men funkar betydligt bättre än VPN med PPTP. Värt besväret ur flera aspekter.

Toppen! :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Om jag får fråga, använder du tjänsten som ingår i bredbandsabonnemanget eller den som kostar extra? Jag har samma problem som dig men fick svaret från Bahnhofs support att jag löser det genom att uppgradera till deras VPN-tjänst som kostar 40 kr/mån vilket inte var hur jag tolkade informationen på deras hemsida :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...