Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

Läser Andrev Walden på dn.se i dag. Honom gillade jag sedan tidigare och nu skriver han (vilket får mig att tänka på något som diskuterades nyss här i tråden):

Citat

Den billigaste formen av bränsleframställning är den nya skrivbordsjournalistiska alkemi som kan kallas ”skriver en person”-rapporteringen. Alltså nyheterna om allt från hyllningar till hatstormar som bygger på någonting som någon – vem som helst! – skrivit på internet. Det är i dag inte alls ovanligt att en ingress helt ogenerat balanserar på ett citat med källhänvisningen ”skriver en person”. Följt av ”…på Twitter” eller ”… i stjärnans kommentarsfält”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, KMN säger:

Läser Andrev Walden på dn.se i dag. Honom gillade jag sedan tidigare och nu skriver han (vilket får mig att tänka på något som diskuterades nyss här i tråden):

Eftersom detta är ett forum mellan vanliga (!) människor är kravet på källhänvisningar lite överdrivet. Håller med Lappen i det att det måste gå att posta något som man tycker är bra därför att det i sig är bra. Precis som jag skulle göra vid ett vanligt samtal vid kaffebordet på jobbet:

-Du, jag läste en bra grej....

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, KMN säger:

4 minuter sedan, Axelman säger:

Eftersom detta är ett forum mellan vanliga (!) människor är kravet på källhänvisningar lite överdrivet. Håller med Lappen i det att det måste gå att posta något som man tycker är bra därför att det i sig är bra. Precis som jag skulle göra vid ett vanligt samtal vid kaffebordet på jobbet:

KMN och DN står för typisk elitism. Om man inte redan är någon, godkänd av de som redan är någon, så är man ingen. Ve och fasa därtill om man som privatperson själv har åsikter om något komplicerat. Då skakar elitisterna på huvudena och tycker att sådant ska överlämnas till de riktiga förståsigpåarna. Viktiga frågor är alldeles för viktiga för att kreti och pleti ska få ha något att säga om saken. Yttrandefrihet är därvidlag bara ett irritationsmoment. Om man därtill skriver fel grammatiskt, stavar fel, och så vidare, ja, då är det raka vägen in i skamvrån! :D

För egen del struntar jag i det. Ju mer elitism jag utsätts för, desto närmare kommer jag pudelns kärna. :)  (Här skakar elitisten på huvudet och menar att det förstås är precis tvärtom).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Swedbanks aktie kraschar. Så lågt som den står nu har den inte gjort på tre år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Axelman säger:

Men till och med vid kaffebordet på jobbet finns det väl ett intresse för vem som skrev den där bra grejen? Eller du menar att det inte har någon betydelse om ett uttalande kommer från SCB eller Nordiska motståndsrörelsen?

Det finns förresten en helt underbar novell av den argentinske författaren Jorge Luis Borges som heter Pierre Menard, författare till Don Quijote – där just det här om vad författarens betydelse för förståelsen av en text ställs på sin spets. Rekommenderas varmt! Borges är fantastisk.

3 timmar sedan, Alix säger:

KMN och DN står för typisk elitism. Om man inte redan är någon, godkänd av de som redan är någon, så är man ingen. Ve och fasa därtill om man som privatperson själv har åsikter om något komplicerat. Då skakar elitisterna på huvudena och tycker att sådant ska överlämnas till de riktiga förståsigpåarna. Viktiga frågor är alldeles för viktiga för att kreti och pleti ska få ha något att säga om saken. Yttrandefrihet är därvidlag bara ett irritationsmoment. Om man därtill skriver fel grammatiskt, stavar fel, och så vidare, ja, då är det raka vägen in i skamvrån! :D

För egen del struntar jag i det. Ju mer elitism jag utsätts för, desto närmare kommer jag pudelns kärna. :)  (Här skakar elitisten på huvudet och menar att det förstås är precis tvärtom).

Nästan lite komiskt att en diskussion om ”vem som skrivit” tar sig ovanstående uttryck. Samtidigt som ståndpunkten ”källor, det är uteslutande för elitister; vanligt folk behöver inte förhålla sig till sådana” förfäktas, bygger alltihop på just vem som skrivit.

För, handen på hjärtat, inte skulle du väl tolka någon annans önskan om källhänvisning som att denne någon var emot yttrandefriheten? Är inte själva förutsättningen för ett sådant ganska tillspetsat resonemang just att inlägget var postat av KMN?

Redigerad av KMN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, KMN säger:

Men till och med vid kaffebordet på jobbet finns det väl ett intresse för vem som skrev den där bra grejen? Eller du menar att det inte har någon betydelse om ett uttalande kommer från SCB eller Nordiska motståndsrörelsen?

Det finns förresten en helt underbar novell av den argentinske författaren Jorge Luis Borges som heter Pierre Menard, författare till Don Quijote – där just det här om vad författarens betydelse för förståelsen av en text ställs på sin spets. Rekommenderas varmt! Borges är fantastisk.

Nästan lite komiskt att en diskussion om ”vem som skrivit” tar sig ovanstående uttryck. Samtidigt som ståndpunkten ”källor, det är uteslutande för elitister; vanligt folk behöver inte förhålla sig till sådana” förfäktas, bygger alltihop på just vem som skrivit.

För, handen på hjärtat, inte skulle du väl tolka någon annans önskan om källhänvisning som att denne någon var emot yttrandefriheten? Är inte själva förutsättningen för att sådant ganska tillspetsat resonemang just att inlägget var postat av KMN?

Och så namedroppar vi Borges också! Härligt! :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

Och så namedroppar vi Borges också! Härligt! :D 

Skönt att någonting från mig kan glädja dig!

Det är ju faktiskt ett argument mot det jag just hävdade – nästan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, KMN säger:

Skönt att någonting från mig kan glädja dig!

Det är ju faktiskt ett argument mot det jag just hävdade – nästan.

Det är lugnt. Kör på som vanligt. Här finns plats för alla. :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, KMN säger:

Det där är ju en ganska fånig kommentar, vars avsikt verkar vara att förlöjliga mig. Har jag sagt att det ska vara källhänvisningar HELA TIDEN eller INGA ALLS? Skärp dig och var som folk.

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elitisters efterfrågande av källor handlar inte alls om granskning i ordets egentliga bemärkelse. Det handlar om att man vill kunna avgöra om texten är något att bry sig om eller inte. Och då måste man få veta om avsändaren är någon eller inte. Om det inte är någon så är det ingen, nobody, och då kan man strunta i innehållet. Svårare än så är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar över vilken loge KMN kan sitta i...:fundersam:

Illuminaterna...? :borstatanderna:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Axelman säger:

Det där är ju en ganska fånig kommentar, vars avsikt verkar vara att förlöjliga mig. Har jag sagt att det ska vara källhänvisningar HELA TIDEN eller INGA ALLS? Skärp dig och var som folk.

Det var inte alls min avsikt att förlöjliga dig eller någon annan här! Och jag tycker det är orättvist att du tillskriver mig sådana motiv.

Innan du – eller någon annan moderator – städade undan ett antal inlägg här i tråden, var det ganska tydligt att de flesta otrevligheterna kom från det du beskriver ungefär som vanligt folk.

Däremot invänder jag mot det du säger på ungefär samma grunder som jag invänder mot Alix: det handlar om att jag bad om en källa. Det var där det blev fel och du kunde skriva: 

3 timmar sedan, Axelman säger:

Eftersom detta är ett forum mellan vanliga (!) människor är kravet på källhänvisningar lite överdrivet.

För tittar vi på den här tråden lite bakåt, så har de allra, allra flesta inlägg en länk eller en hänvisning till var det har stått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Alix säger:

Elitisters efterfrågande av källor handlar inte alls om granskning i ordets egentliga bemärkelse. Det handlar om att man vill kunna avgöra om texten är något att bry sig om eller inte. Och då måste man få veta om avsändaren är någon eller inte. Om det inte är någon så är det ingen, nobody, och då kan man strunta i innehållet. Svårare än så är det inte.

Vilken insikt! Du har koll på de där elitisterna, du.

Jag ber att få återkomma till detta ditt inlägg vid senare tillfälle då det är någon helt annan som efterfrågar en källa – det kanske till och med är du!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, KMN säger:

Vilken insikt! Du har koll på de där elitisterna, du.

Jag ber att få återkomma till detta ditt inlägg vid senare tillfälle då det är någon helt annan som efterfrågar en källa – det kanske till och med är du!

Men det är skillnad, jag vill faktiskt granska källan. Jag bryr mig inte om vem det är. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man därtill skriver fel grammatiskt, stavar fel, och så vidare, ja, då är det raka vägen in i skamvrån!

Det var många åsikter om mig där! Men om tittar på en av dem, här ovan, så har de ganska lite med verkligheten att göra.

Jag kollade upp när jag senast varit inblandad i något påpekande om stavfel eller andra språkliga brister. Då hittade jag det här:

2019-02-19 på 13:45, iMarc säger:

Vad är sillmölkar för något?

2019-02-19 på 13:47, KMN säger:

Rättat! Tack för påpekandet.

Så reagerade jag.

Bilden av mig som en otrevlig elitist är inte bara överdriven, den är osann. Ni behöver inte gilla mig – varför skulle ni göra det? – men en viss intellektuell hederlighet förväntar jag mig nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Alix säger:

Men det är skillnad…

Där träffade du nog huvudet på spiken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, KMN säger:

Det var många åsikter om mig där! Men om tittar på en av dem, här ovan, så har de ganska lite med verkligheten att göra.

Jag kollade upp när jag senast varit inblandad i något påpekande om stavfel eller andra språkliga brister. Då hittade jag det här:

Så reagerade jag.

Bilden av mig som en otrevlig elitist är inte bara överdriven, den är osann. Ni behöver inte gilla mig – varför skulle ni göra det? – men en viss intellektuell hederlighet förväntar jag mig nog.

Vad då ”otrevlig”? Det har jag inte påstått. Du kan vara irriterande, och lite väl fokuserad på språk både här och där, men jag har oftast gott utbyte av dina inlägg. Och då gillar jag dem. Att gilla just dig som person är en annan sak, du är inte speciellt personlig, så jag känner dig inte så väl. Men jag ogillar dig inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Vad då ”otrevlig”? Det har jag inte påstått.[…] Men jag ogillar dig inte!

Men nedanstående beskrivningar, verkar de gälla någon trevlig person som man i sämsta fall förhåller sig neutral till?

25 minuter sedan, Alix säger:

KMN och DN står för typisk elitism. Om man inte redan är någon, godkänd av de som redan är någon, så är man ingen. Ve och fasa därtill om man som privatperson själv har åsikter om något komplicerat. Då skakar elitisterna på huvudena och tycker att sådant ska överlämnas till de riktiga förståsigpåarna. Viktiga frågor är alldeles för viktiga för att kreti och pleti ska få ha något att säga om saken. Yttrandefrihet är därvidlag bara ett irritationsmoment. Om man därtill skriver fel grammatiskt, stavar fel, och så vidare, ja, då är det raka vägen in i skamvrån! 

För egen del struntar jag i det. Ju mer elitism jag utsätts för, desto närmare kommer jag pudelns kärna. (Här skakar elitisten på huvudet och menar att det förstås är precis tvärtom).

Och att @Axelman direkt utgår ifrån att jag är ute efter att förlöjliga honom och ber mig att skärpa mig då jag påstår att det visst har betydelse vem som skrivit något (dessutom frågade jag honom, jag påstod inte ens), det utgår jag ifrån handlar om hans uppfattning om mig mer än sakfrågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
26 minuter sedan, KMN säger:

Men nedanstående beskrivningar, verkar de gälla någon trevlig person som man i sämsta fall förhåller sig neutral till? ...

Jag målar brett med penseln och tar (faktiskt) inte specifikt sikte på dig. Mera den företeelse som du (kanske) står för. Om jag har helt fel ber jag förbehållslöst om ursäkt. Jag har också mina fel och brister. Jag är snarstucken (men måste emellanåt skylla det på den paranoida delen i min personlighetsstörning) och kan därvidlag uttrycka mig skarpt, särskilt i sakfrågor. Och så vidare. Listan på mina eländiga egenskaper kan göras lång. Men vanligtvis lyckas jag förbli en hygglig prick. Tror och hoppas jag. Hur bedömer du dig själv?

41 minuter sedan, KMN säger:

Där träffade du nog huvudet på spiken!

Naturligtvis förstår jag att jag kan göra samma fel som jag kritiserar andra för. Men som gammal murvel har jag sedan länge insett att sanningen kan komma i många olika skepnader. Det är därför man för talan för utsatta individer gentemot myndigheter och maktmänniskor.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, Alix säger:

Jag målar brett med penseln och tar (faktiskt) inte specifikt sikte på dig. Mera den företeelse som du (kanske) står för. Om jag har helt fel ber jag förbehållslöst om ursäkt. Jag har också mina fel och brister. Jag är snarstucken (men måste emellanåt skylla det på den paranoida delen i min personlighetsstörning) och kan därvidlag uttrycka mig skarpt, särskilt i sakfrågor. Och så vidare. Listan på mina eländiga egenskaper kan göras lång. Men vanligtvis lyckas jag förbli en hygglig prick. Tror och hoppas jag. Hur bedömer du dig själv?

Naturligtvis förstår jag att jag kan göra samma fel som jag kritiserar andra för. Men som gammal murvel har jag sedan länge insett att sanningen kan komma i många olika skepnader. Det är därför man för talan för utsatta individer gentemot myndigheter och maktmänniskor.

Jag har då så länge jag varit på detta forum inte upplevt dig som mer paranoid än någon annan. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Alix säger:

Svårt att ha en åsikt om sig själv… Naturligtvis har jag fel och brister! Om jag inte insett det, vore jag en idiot.

Jag tror att jag är ganska tålig när det gäller påhopp, det bekommer mig inte speciellt mycket. Det har hittills aldrig hänt att jag bett någon moderator freda mig mot några angrepp här på forumet; vilket inte betyder att sådana inte förekommit!

Tvärtom kan jag nästan uppleva konflikten – och det där med att eventuellt vara illa sedd – som något vitaliserande!

Däremot har jag svårt för att åsikterna om mig – som man gärna får ha! – spiller över på sakfrågorna. Ibland får jag känslan av att några här på forumet är beredda att gå ganska långt när det gäller att ta ställning för antingen ett påstående från mig som är ”1 + 1 =  2”, eller en forumkompis som säger: ”Lägg av, KMN! Ibland är det tre. Vadådå? Vad har du för skumma motiv, din elitist?”. Fortsätter jag då att hävda min matematiska utsaga (och det har jag lätt för), slutar det inte sällan med att moderator tillkallas och diskussionen tas bort med hänvisning till att jag inte håller mig till ämnet alternativt sagt något som någon tagit illa vid sig av. Det är lite trist.

Själv tycker jag inte att det är svårt eller problematiskt att säga ”Där hade jag fel!” de gånger jag faktiskt har det. Men mer sällsynt att höra det från någon annan i trådarna… 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har då så länge jag varit på detta forum inte upplevt dig som mer paranoid än någon annan. 

Det har jag.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, KMN säger:

Det har jag.

Det är inte så att du utgår ifrån dig själv nu? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, iMarc säger:

Det är inte så att du utgår ifrån dig själv nu? 

Jo, jag utgår från min egen upplevelse av honom. Det har du rätt i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Pocahontas säger:

Jag håller med fullständigt. Insiktsfullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...