Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pocahontas

Läste i tidningen idag...

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Telly82 säger:

Finns det ingen internationell rätt som hindrar det?

Det kanske finns, men vad skulle en sådan domstol göra? Fängsla hela landet? Och sanktioner mm är alldeles för jobbigt för att rädda en terroristsympatisör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Mattiasgbg säger:

Tydligen kan man det. Vem skulle förhindra det?

"Någon annan" är godtyckligt valt land eller motsvarande, dock inte Förenade kungariket.

Någon internationell överenskommelse, kanske?

Det kommer förmodligen inte att ske. Vem skulle vilja ta emot en statslös? (Ja, kanske EN statslös, eftersom just denna "en" är så omskriven. Men alla (troliga) efterföljande då?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Telly82 säger:

Någon internationell överenskommelse, kanske?

Det kommer förmodligen inte att ske. Vem skulle vilja ta emot en statslös? (Ja, kanske EN statslös, eftersom just denna "en" är så omskriven. Men alla (troliga) efterföljande då?)

Det enklaste ur europeiskt perspektiv vore nog om kurderna och andra som har fängslat de där personerna snabbt och diskret bara avlivade dem. Då behöver det bara protesteras lite symboliskt över hur synd det är om medborgarna som dödats.

Men det kommer nog ingen regeringspolitiker säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Telly82 säger:

För att du uppskattade en handling som du tydligen inte vet konsekvenserna av (för flickan och hennes barn).

(Jag vet inte heller, det är därför jag frågar.)

Hon sitter i ett flyktingläger i Jordanien tillsammans med massa andra. Där lär hon väl förbli tills vidare. Oavsett hur det går med medborgarskapet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det enklaste ur europeiskt perspektiv vore nog om kurderna och andra som har fängslat de där personerna snabbt och diskret bara avlivade dem. Då behöver det bara protesteras lite symboliskt över hur synd det är om medborgarna som dödats.

Men det kommer nog ingen regeringspolitiker säga.

Låt dem åtminstone bli dömda till döden i en summarisk rättegång först. :devil: 

1 minut sedan, Alix säger:

Där lär hon väl förbli tills vidare.

Jag fortfarande nyfiken på vad britterna har tänkt vad som ska hända med henne sedan. Eller det har de inte tänkt på bara för att ta billiga politiska poänger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Telly82 säger:

Låt dem åtminstone bli dömda till döden i en summarisk rättegång först. :devil: 

Jag fortfarande nyfiken på vad britterna har tänkt vad som ska hända med henne sedan. Eller det har de inte tänkt på bara för att ta billiga politiska poänger?

Jag gissar att idén om att fimpa hennes medborgarskap kommer från samma kommitté som tog fram planerna för Brexit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
21 minuter sedan, Telly82 säger:

... Jag fortfarande nyfiken på vad britterna har tänkt vad som ska hända med henne sedan. Eller det har de inte tänkt på bara för att ta billiga politiska poänger?

De vill hindra henne från att återvända. Det är målet. De bryr sig inte om vad som kommer att hända med henne. Varför skulle de göra det? Jag har redan citerat vad inrikesministern anser. 

Den brittiska lagstiftningen:

”The Secretary of State may by order deprive a person of a citizenship status if the Secretary of State is satisfied that deprivation is conducive to the public good.”

https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1981/61/section/40 (2)

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Alix säger:

De vill hindra henne från att återvända. Det är målet. De bryr sig inte om vad som kommer att hända med henne. Varför skulle de göra det? Jag har redan citerat vad inrikesministern anser. 

Den brittiska lagstiftningen:

”The Secretary of State may by order deprive a person of a citizenship status if the Secretary of State is satisfied that deprivation is conducive to the public good.”

https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1981/61/section/40 (2)

Enligt BBC så krävs det tydligen att hon är eligible något annat medborgarskap. Då hennes båda föräldrar är från Bangladesh så skulle hon enligt vissa kunna få medborgarskap där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Enligt BBC så krävs det tydligen att hon är eligible något annat medborgarskap. Då hennes båda föräldrar är från Bangladesh så skulle hon enligt vissa kunna få medborgarskap där

Hon kan ju alltid söka medborgarskap i det Kalifat hon lämnade Storbritannien för. Min uppfattning är att hon och alla andra som lämnade Europa för att bosätta sig i Kalifatet också gav upp sina medborgarskap i diverse europeiska länder i samma ögonblick. Även sådana som Michael Skråmo som är född svensk av svenska föräldrar, och hans barn.

Redigerad av Svolder
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Antagligen kommer detta att dras i domstol så vi lär väl få se. 

45 minuter sedan, Svolder säger:

Hon kan ju alltid söka medborgarskap i det Kalifat hon lämnade Storbritannien för. Min uppfattning är att hon och alla andra som lämnade Europa för att bosätta sig i Kalifatet också gav upp sina medborgarskap i diverse europeiska länder i samma ögonblick. Även sådana som Michael Skråmo som är född svensk av svenska föräldrar, och hans barn.

Jag är helt enig med dig. Men nu när IS är besegrat kommer folk av någon outgrundlig anledning att springa benen av sig för att vara så förstående och överslätande som möjligt. Och de kommer att försvara medborgarskapets status på grund av något inbillat hypotetiskt framtida missbruk. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Alix säger:

Såg dokumentären. Ren skräckfilm! :tappahakan::stjarnsmall: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Axelman säger:

Såg dokumentären. Ren skräckfilm! :tappahakan::stjarnsmall: 

Korrupt statsterrorism mot hederlig tjänsteman. Påhejad av privata företag, förmodligen också Swedbank. Förfärande! :cry: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste på FB

Citat

Angående den till synes bortskämda, oansvarstagande 19-åriga kvinnliga islamisten som nu blivit av med sitt brittiska medborgarskap och kallar det för orättvist utan någon som helst självkritik eller avståndstagande:

Juridik är inte tänkt att ta hänsyn till människors personlighet, även om vissa personligheter får en att gå i taket. 

Att kvinnan var minderårig när hon bestämde sig för att resa till IS är ett kvitto på hur både Storbritannien och hennes familj fatalt misslyckades med att fånga upp den lättradikaliserade flicka hon då var och av vad som går att läsa i media så torde slutsatsen vara att kvinnan i fråga inte fått nån vidare uppfostran.

Tillbaka till juridiken: uppfostran eller ej har ingen betydelse. Om familjen gjort rätt eller fel är irrelevant. Frågan är: borde IS-kvinnan få sitt medborgarskap upphävt eller ej?

Enligt oss är svaret ett ja om hon har dubbla medborgarskap. Hon är vuxen nu, även om hon inte var det när hon valde att resa dit. Har hon inte dubbla medborgarskap så är vårt svar nej. Ingen förtjänar att bli statslös och det förvånar oss, om så är fallet, att det ens är lagligt att göra så.

Har man varit en del av IS så bör man åtalas i det land man återvänder till. Huruvida man döms eller ej är upp till domstolsväsendet. Att kasta ut medborgare är orimligt, omoget, hatiskt och omänskligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, lappen71 säger:

Läste på FB

Konstigt – tycker jag – att hänvisa till ”på FB”. Finns det ingen avsändare/skribent?

Känns lite meningslöst med ett sådant referat annars.

(Men så använder jag mig inte av FB heller; kanske känner jag inte till hur det funkar där.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 minuter sedan, KMN säger:

Konstigt – tycker jag – att hänvisa till ”på FB”. Finns det ingen avsändare/skribent?

Känns lite meningslöst med ett sådant referat annars.

(Men så använder jag mig inte av FB heller; kanske känner jag inte till hur det funkar där.)

Jasså så det tycker du. Intresseklubben antecknar 🤣

Redigerad av lappen71

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FB = Facebook eller Flashback? :P 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

FB = Facebook eller Flashback? :P 

Har nog aldrig sett att man förkortar Flashback till FB.

Mycket riktigt är det Facebook 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, lappen71 säger:

Har nog aldrig sett att man förkortar Flashback till FB.

Mycket riktigt är det Facebook 

Här. :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, lappen71 säger:

Jasså så det tycker du. Intresseklubben antecknar 🤣

Då blir det ju plötsligt lite mer begripligt! Varför bry sig om ett eventuellt läsvärde för andra?

Men då blir det å andra sidan en gåta varför du gör ett inlägg över huvud.

Börja prata med dig själv i stället, vetja! Garanterat medhåll, inget ifrågasättande och fullständig koncensus kring den egna förträffligheten. Kan inte bli fel! (Som det annars lätt riskerar bli så fort någon annan är inblandad.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, KMN säger:

Då blir det ju plötsligt lite mer begripligt! Varför bry sig om ett eventuellt läsvärde för andra?

Men då blir det å andra sidan en gåta varför du gör ett inlägg över huvud.

Börja prata med dig själv i stället, vetja! Garanterat medhåll, inget ifrågasättande och fullständig koncensus kring den egna förträffligheten. Kan inte bli fel! (Som det annars lätt riskerar bli så fort någon annan är inblandad.)

Forumet centrerar inte kring dig. Jag skiter fullständigt om du tycker det har ett läsvärde eller inte bara för att du inte vet vem som skrev det. För mig är innehållet det viktiga,för dig är det tydligen författaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, lappen71 säger:

Forumet centrerar inte kring dig. Jag skiter fullständigt om du tycker det har ett läsvärde eller inte bara för att du inte vet vem som skrev det. För mig är innehållet det viktiga,för dig är det tydligen författaren.

Vem på forumet är det som du inte skiter fullständigt i? Alltså den som du riktar dig till…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, KMN säger:

Vem på forumet är det som du inte skiter fullständigt i? Alltså den som du riktar dig till…

Du...enbart du i dagsläget 🤣

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, lappen71 säger:

Du...enbart du i dagsläget 🤣

Nu blev det väl lite fel ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som att den 19-åriga IS-kvinnan faktiskt kan bli av med sitt brittiska medborgarskap.  Eftersom hon är under 21 år har hon rätt till bangladeshiskt medborgarskap. Artikel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...