Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Svolder säger:

Apropå en rubrik i Expressen häromdagen: Man skall väl inte behöva vara en man bara för att man har en penis

Bara om penisen identifierar sig som penis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var ju ett litet intressant fall.

 

"Vi bevakar inte Emmabodafestivalen - ett beslut jag beklagar" - Barometern

 

Barometern (Oskarshamnstidningen) fick ingen ackreditering på festivalen eftersom de kör med betalvägg. :) Känns som ett väääldigt bittert utspel. :rolleyes:Man kan förstå båda sidor, men hans/hennes argument är väl lite tunna.

 

“Ämnar ni lägga era recensioner från festivalen bakom en betalvägg eller kommer de vara tillgängliga för alla? För det som ligger bakom en betalvägg är inte av intresse för oss och än mindre för våra besökare.”

 

Från festivalens håll kan man väl se det som ett utspel mot betalväggar, och de har ju rätt i sin sak att det är ju ändå inte deras målgrupp som gynnas av det.

 

“Att Hampus Karlsson anser att musikjournalistik inte ska få kosta pengar är en sak, ...”

 

Och eftersom de själva inte lagt denna artikeln bakom betalvägg, får man väl anta då att han/hon själv inte tycker att kulturjournalistik ska få kosta pengar. Rimmar lite falskt.

 

Oavsett vad man tycker om vems som har rätt el fel, så tycker jag att det var en bra markering - för det här med betalväggar börjar bli ett problem. Allt fler refererar “fakta” till artiklar bakom en betalvägg - och ganska få kan kontrollera ur vilket sammanhang det togs ur, t ex.

 

En del är duktiga ändå och markerar ut sina länkar med att det är betalvägg. Alltid nåt.

 

Bäst i artikeln var nog deras erbjudande:

paywall_paradox.png.6139da56b7e3e0b04d42c2c187cf711c.png

En smula paradoxal underhållning. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtgärden gynnar sociala medier som Facebook och Instagram*. Mer pengar till Zuckerberg. Mindre till Barometern.

 

*Där festivalen förstås själv är etablerad...

 

F04659E5-640A-4EFA-B27C-4714BFA0FFCE.thumb.png.ddd40a2174c7bcb10f814d4c69cd0f29.png

 

29B88595-11F5-47D8-98B2-7C37AAC20998.thumb.png.592fb6713712b7c61600f8baec7fd966.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, modEric säger:

Det här var ju ett litet intressant fall.

 

"Vi bevakar inte Emmabodafestivalen - ett beslut jag beklagar" - Barometern

 

Barometern (Oskarshamnstidningen) fick ingen ackreditering på festivalen eftersom de kör med betalvägg. :) Känns som ett väääldigt bittert utspel. :rolleyes:Man kan förstå båda sidor, men hans/hennes argument är väl lite tunna.

 

“Ämnar ni lägga era recensioner från festivalen bakom en betalvägg eller kommer de vara tillgängliga för alla? För det som ligger bakom en betalvägg är inte av intresse för oss och än mindre för våra besökare.”

 

Från festivalens håll kan man väl se det som ett utspel mot betalväggar, och de har ju rätt i sin sak att det är ju ändå inte deras målgrupp som gynnas av det.

 

“Att Hampus Karlsson anser att musikjournalistik inte ska få kosta pengar är en sak, ...”

 

Och eftersom de själva inte lagt denna artikeln bakom betalvägg, får man väl anta då att han/hon själv inte tycker att kulturjournalistik ska få kosta pengar. Rimmar lite falskt.

 

Oavsett vad man tycker om vems som har rätt el fel, så tycker jag att det var en bra markering - för det här med betalväggar börjar bli ett problem. Allt fler refererar “fakta” till artiklar bakom en betalvägg - och ganska få kan kontrollera ur vilket sammanhang det togs ur, t ex.

 

En del är duktiga ändå och markerar ut sina länkar med att det är betalvägg. Alltid nåt.

 

Bäst i artikeln var nog deras erbjudande:

paywall_paradox.png.6139da56b7e3e0b04d42c2c187cf711c.png

En smula paradoxal underhållning. ^_^

Hur tänkte festival-ledningen där? Innan tidningen fanns på internet så kostade den ju pengar för varje läsare. Alltså precis som bakom en betalvägg idag.

Så vari ligger skillnaden mellan fysisk (papper) och elektronisk publicering, i detta sammanhang?

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att GP endast kommer att bevaka Way out west om deras läsare erbjuds fri entre till festivalen.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur tänkte festival-ledningen där? Innan tidningen fanns på internet så kostade den ju pengar för varje läsare. Alltså precis som bakom en betalvägg idag.

Så vari ligger skillnaden mellan fysisk (papper) och elektronisk publicering, i detta sammanhang?

Jag misstänker att arrangörerna är för unga för att inse detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur tänkte festival-ledningen där? Innan tidningen fanns på internet så kostade den ju pengar.

Vari ligger skillnaden mellan fysisk (papper) och elektronisk publicering, i detta sammanhang?

Jag förstår hur du tänker, men jag tycker att man inte riktigt kan jämföra det så, även om jämförelsen i sig är helt riktigt på ett sätt. Men “förr” då endast papperstidningen fanns, då hade alla tillgång till den ändå på ngt sätt. I princip alla (lokalbor) prenumererade på sin lokaltidning, en del båda tidningarna om det fanns fler. Själv hade jag en lokaltidning + SvD.

Men f f a, “förr” låg tidningen framme överallt. På arbetsplatsen, i fikarummet, i väntrum, på fik och resturanger osv. Lite som Metro idag, fast alla även hade den hemma.


Med internet idag, så är ju alla tidningar nationella, på annat sätt. F f a är de en webplats som vilken som. En nyhetsoutlet som vilken annan. Det finns många andra tidningar som är på plats och bevakar och skriver sina repotage som sen hamnar i nyhetsbloggar, branchsidor osv.

Men men, det är ju inte där skon klämmer. Han blev bitter och la fram olika ursäkter som inte höll. Man kan inte säga att en journalistik skall få kosta, men sen vissa att en annan inte behöver det.

Själv är jag prinipiellt mot betalväggar, men jag kan förstå modellen, och tycker t om att den kan vara en bra lösning - till viss omfattning. Men som det utvecklats till nu, så är mer el mindre varje liten artikel mer el mindre betalväggad.

Om det nu leder till sånt här, kanske man som tidning bör fundera på vad man har för upplägg istället.

Lite sunt förnuft kanske över vad man skall betalvägga eller inte kan ju vara en bra start.

Skall man göra just jämförelsen med papperstidningen och hur det var förr, så är väl den tydliga målgruppen att betalvägga de som kan tänkas prenumerera på en lokaltidning. Där kan man ju lägga sånt som är mer lokalt förankrat, dupapre artiklar och sånt. Emmabodafestivalen känns mer som en nationell händelse med besökare från hela Sverige. Med en sån artikel öpppen passar man ju även på då att visa upp sig och sin bygd.

Och det är väl ungf där någonstans jag tycker att man kan dra linjen över vad som betalväggas el inte. Övriga Sverige lär ju knapppast prenumerera på en lokaltidning - mer än t ex utflyttade som gillar att ha kvar lite kontakt med sin ungdomsstad. Jag prenumererar t ex på den lokaltidningen där jag kommer från. Tror det är 29,-/m el nåt sånt.

 

Och  i o m att man delar upp innehållet över vad som skall synas eller inte, så faller ett argument som “skall inte X journalistik får kosta” ganska så platt. Naturligtvis har en tidning fler inkomster än enstaka prenumerationer från 1,-/m och uppåt.

 

Men svårigheten för en liten lokaltidning brukar vara att släppa gammelmedia-tänket och faktiskt inse att de är både en lokaltidning och en nationell webplats/nyhetsoutlet.

 

Och ju fler man når, i olika sammanhang, desto fler annonsörer söker sig till just dem. En annonsör som sen en betalväggad artikel, vill inte synas där - då man inte når tillräckligt många. Bra artiklar/innehåll och stor målgrupp är det enda som drar.

 

- - -

 

Hur dem tänkte... Ja, det är ju inte i deras intresse att det hamnar bakom en betalvägg, och som ett statement mot betalväggar. Bra gjort! tycker jag. En snygg liten protestaktion. :yeahbaby:

 

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Tidningarna behöver fixa rutiner för köp av enstaka artiklar. Jag vill inte prenumerera på Barometern för en artikel - hela förfarande runt artikelläsning har ändrats sedan papperstidningarnas tid. Förr fanns inte alla landets eller världens lokaltidningar i din tidningskiosk, och även om de funnits hade det inte varit ett krav att du skulle börja prenumerera på dem för att få köpa ett lösnummer.

Förutom enstaka artiklar så skulle det nog vara bra med “digitala” lösnumer också. T ex: 9,-,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, modEric säger:

 

Hur de tänkte... Ja, det är ju inte i deras intresse att det hamnar bakom en betalvägg, och som ett statement mot betalväggar. Bra gjort! tycker jag. En snygg liten protestaktion. :yeahbaby:

 

 

Protestaktion mot oberoende journalistik? För det är precis vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Protestaktion mot oberoende journalistik? För det är precis vad det är.

Nej, som protestaktion mot betalväggarna, inget annat. Den oberoende journalistiken hade ju funnits där oavsett om artikeln/reportaget låg öppen eller betalväggad. :)

 

Man kan ju vända på det med... Tydligen var den aktuella journalistiken beroende av en betalvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Nu ingår dock Emmaboda i Barometerns naturliga bevakningsområde.

 

dump.png.cf5131baf228ce178bca27b47711e949.png

Ja, exakt. Och det var det jag menade med vad man bör betalvägga eller inte. Som nationellt event, som man ändå får kalla festivalen för - med besökare från hela Sverige, så kanske det vore bttre att ha artikeln öppen, och samtidigt kunna passa på att visa upp sig, sin tidning och sin lokalbygd.

 

Medans ett längre reportage/underskning om Emmabodas skolor kan läggas bakom en betalvägg, med målgruppen “prenumerant av lokaltidning”.

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, modEric säger:

Nej, som protestaktion mot betalväggarna, inget annat.

Du kan ju inte göra en aktion mot en tidning utan att samtidigt göra en aktion mot journalistiken.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore helt ogörligt att de som ska bevakas ska bestämma vad en tidning får ta betalt för och inte. Då har vi ingen journalistik alls. Bara en utökad marknadsföring för respektive part. Hur ska Barometern kunna förklara att deras bevakning är oberoende om de går med på villkoret? Det är djupt förenklat att peka finger på Barometern och säga att de ska ta skeden i vacker hand. Om de gjorde det, då skulle de öppna dammluckorna för vad de får och inte får ta betalt för. Och tänk omvänt: Den hårt kritiserade kommunchefen låter meddela att hen ställer upp på en intervju förutsatt att texten hamnar bakom betalvägg... :shifty: 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Jo, något annat OCKSÅ: Det slår ju mot den oberoende journalistiken.

Nja, både ja och nej. Den oberoende journalistiken i sig blir ju inte lidande om den kan ses av alla eller blir betalväggad. Och betalväggar slår i sånt fall mot all slags journalistik.

Om man nu vill ha en betalvägg för utvald innehåll, är jag övertygad om att det snarar skulle boosta den oberoende journalistiken om man prioriterade om vad som skall betalväggas eller inte. Som lokaltidning, med tillhörande webplats har man fler målgrupper än bara den lokala ortsbefolkningen.

 

Ju mer man betalväggar innehållet, desto fler alternativ att ta del av innehållet behövs - precis som Svolder var inne på. Men problemet är, som sagt, att mindre lokaltidningar har svårt att släppa gammelmedia-tänket, och se vad det faktiskt är de har för produkt, och hur de kan göra den bättre. Det blir nåt krampaktigt över det hela. För att låna en travterm så blir det gärna “helstängt huvudlag”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Hur ska Barometern kunna förklara att deras bevakning är oberoende om de går med på villkoret?

Deras “krav” gällde ju knappast innehållet, utan hur det ev skulle presenteras. Det är ju upp till tidningen att avgöra hurvuda oberoende reportagen/artikeln blir. Protesten gällde betalväggen - inte vad de ev skulle skriva om festivalen.

 

Tidningens beslut att inte skicka någon får också ses som en protestaktion. De hade likaväl kunna skicka en. Det står ju båda sidor fritt att agera s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, modEric säger:

Ja, exakt. Och det var det jag menade med vad man bör betalvägga eller inte. Som nationellt event, som man ändå får kalla festivalen för - med besökare från hela Sverige, så kanske det vore bttre att ha artikeln öppen, och samtidigt kunna passa på att visa upp sig, sin tidning och sin lokalbygd.

 

Medans ett längre reportage/underskning om Emmabodas skolor kan läggas bakom en betalvägg, med målgruppen “prenumerant av lokaltidning”.

 

Själva nyheten ifråga är ju att Emmabodafestivalen pågår och att artist X framträdde tidigare under dagen. sådant kan Barometern fortsatt skriva utan problem.

 

Generellt sett tycker jag att GP är ganska bra på att lägga själva nyheterna utanför betalväggarna och låta de som vill veta varför betala.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Själva nyheten ifråga är ju att Emmabodafestivalen pågår och att artist X framträdde tidigare under dagen. sådant kan Barometern fortsatt skriva utan problem.

 

Generellt sett tycker jag att GP är ganska bra på att lägga själva nyheterna utanför betalväggarna och låta de som vill veta varför betala.

Läser inte GP allt för ofta, men det känns som att de har hittat en ganska lagom balans. De flesta artiklar/“nyheter” man ser länkat dit (ofta av GP själva) är ofta en öppen nyhetsartikel, medans andra djupare, mer lokalförankrade saker, kan landa bakom betalväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, modEric säger:

Deras “krav” gällde ju knappast innehållet, utan hur det ev skulle presenteras. Det är ju upp till tidningen att avgöra hurvuda oberoende reportagen/artikeln blir. Protesten gällde betalväggen - inte vad de ev skulle skriva om festivalen.

 

Tidningens beslut att inte skicka någon får också ses som en protestaktion. De hade likaväl kunna skicka en. Det står ju båda sidor fritt att agera s a s.

De omskrivna har i alla tider velat styra hur det ska skrivas eller i vilket sammanhang eller hur det ska presenteras och så vidare. Det här är bara en ny variant.

 

Att tidningar har problem att ta betalt på rätt sätt är en annan fråga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite fråga om ackreditering, det innebär väl huvudsakligen bara en gratisbiljett, plus kanske lite pressläktare, backstagetillträde och möjlighet att låna en arbetsplats mm? Så Barometern bör väl ha kunnat köpa biljetter för att rapportera på samma villkor som valfri bloggare?

@Alix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Så Barometern bör väl ha kunnat köpa biljetter för att rapportera på samma villkor som valfri bloggare?

@Alix

Utan möjlighet att få ta bilder? (Det brukar vara förbjudet att filma/fotografera.)

Utan möjlighet att banda intervjuer? (Det brukar också vara förbjudet att göra ljudupptagningar.)

Utan möjlighet att få tala med artisterna? (Det brukar vara omöjligt för en vanlig besökare.)

 

Skulle väl inte tro det.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

En lite fråga om ackreditering, det innebär väl huvudsakligen bara en gratisbiljett, plus kanske lite pressläktare, backstagetillträde och möjlighet att låna en arbetsplats mm? Så Barometern bör väl ha kunnat köpa biljetter för att rapportera på samma villkor som valfri bloggare?

@Alix

Javisst! Men det är typiskt nöje/kultur och sport att låta sig mut... host host... eeh... ”särbehandlas”... 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

De omskrivna har i alla tider velat styra hur det ska skrivas eller i vilket sammanhang eller hur det ska presenteras och så vidare. Det här är bara en ny variant.

 

Att tidningar har problem att ta betalt på rätt sätt är en annan fråga.

Ja, onekligen en ny variant. ^_^ Men så som de utryckte sig själva, så som Barometern presenterade det - så var ju kravet varken att styra innehållet, och hur det skall skrivas. Bara om det skulle betalväggas eller inte:

 

“Ämnar ni lägga era recensioner från festivalen bakom en betalvägg eller kommer de vara tillgängliga för alla? För det som ligger bakom en betalvägg är inte av intresse för oss och än mindre för våra besökare.”

 

Var bara det - ingenting annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...