Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper
12 timmar sedan, modEric säger:

Polisens nya giv: anmäla grillare

 

“Läget är så pass allvarligt att vi nu fokuserar våra resurser och aktivt kommer att gå ut och rapportera alla som bryter mot förbudet. Tidigare har vi kanske nöjt oss med en tillsägelse och sett till att grillen eller elden släcks, men från och med denna vecka kommer vi att upprätta anmälningar, ...”

 

Hejja Harry Haffa! :yeahbaby:

Bra där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, modEric säger:

Polisens nya giv: anmäla grillare

 

“Läget är så pass allvarligt att vi nu fokuserar våra resurser och aktivt kommer att gå ut och rapportera alla som bryter mot förbudet. Tidigare har vi kanske nöjt oss med en tillsägelse och sett till att grillen eller elden släcks, men från och med denna vecka kommer vi att upprätta anmälningar, ...”

 

Hejja Harry Haffa! :yeahbaby:

Tycker det är vettigt att det (för första gången någonsin?) verkar vara tydligt vad som gäller här i länet. Nu är tydligen allt med "öppen låga utomhus" förbjudet. Tidigare har det handlat om men flummiga regler som eldningsförbud, men bara i vissa fall. Fast vad gäller om man nu tänder glöden inomhus med en https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/grilltillbehor/grillstarter-2000031015 och sedan häller över glöden (som saknar låga) i grillen utomhus? Eller om man grillar under stängt lock, då är eventuella lågor inte öppna. Och får man röka ute nu? Antagligen, så länge man lyckas tända utan att använda öppen låga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Det här får mig att tänka på designen av en smartmobil, Apple versus Samsung. :D 

Det var bra det, spec eftersom Kvikk-Lunsj är godare. Den fanns ett tag att köpa i Sverige, men man ser den inte längre, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Det här får mig att tänka på designen av en smartmobil, Apple versus Samsung. :D 

 

Jag tänker på bildesign hur en del bilar i dag är rätt lika varann det skulle öppna pandoras ask om det här skulle gå igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tycker det är vettigt att det (för första gången någonsin?) verkar vara tydligt vad som gäller här i länet. Nu är tydligen allt med "öppen låga utomhus" förbjudet. Tidigare har det handlat om men flummiga regler som eldningsförbud, men bara i vissa fall. Fast vad gäller om man nu tänder glöden inomhus med en https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/grilltillbehor/grillstarter-2000031015 och sedan häller över glöden (som saknar låga) i grillen utomhus? Eller om man grillar under stängt lock, då är eventuella lågor inte öppna. Och får man röka ute nu? Antagligen, så länge man lyckas tända utan att använda öppen låga.

Det var lite om det på xtrasändningen på SVT. För rökning, så får man ju tänka själv och ha med sig typ vatten man kan stoppa fimparna i. Det tror jag nog de flesta gör. Ja, det är bra med tydliga regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
13 timmar sedan, modEric säger:

Ja, verkligen. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den moraliska plikten att betala kontant

 

Timbro_CashIsKing.png.78aba472ae1e13266aa9046d43b84293.png

 

 

Bra och tänkvärd artikel. :yeahbaby: Anv kontanter rätt frekvent, men skall nog, som det stod iartikeln, anstränga mig lite mer.

 

I affärer brukar man kunna ta ut lite mer än beloppet - till närmsta hundring ovanför, el några hundra mer. Skall börja åraktisera det mer och handla mer kontant (än vad man redan gör).

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland tycker jag inte synd om brottsoffer (BO). I fallet finns så många dumheter från BO. Exempelvis hanteringen av mejlet och mobilen. Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

2018-06-07 på 12:22, Alix säger:
2018-06-07 på 12:14, modEric säger:
2018-06-07 på 10:52, Alix säger:

dump.png.d0b5ad7db306390ce3b5a5b265d59f6b.png

 

Källa: Svenska.se

Och jag använder det helt tvärtom, ie henom hellre än hen. Och passar inte henom (som hittepåord) i sammanhanget skriver jag hellre “han/hon/hen” för ett mer korrekt uttryckt: “...; om någon kör mot rött ljus, blir han/hon/hen bötfälld”. Men “henom” funkar som oftast bra. Det har man sagt i alla tider, ända sen man gick i skolan. :)

Jag håller med om att en distinkt objektsform är att föredra. Märkligt att man förordar en form som i motsvarande pronomen han eller hon skulle utmålas som fel.

Det är det här det leder till när man anv “hen” som gemensamt ord för han/hon - istf för att anv “henom” som man alltid gjort.

 

“Folk säger att hen inte finns – vad är jag då?” Att leva i ett tredje kön – när samhället bara har två • Emma, 21, Li, 18, och Isaa, 42, berättar

 

Att införa ett 3'e juridiskt kön skulle ju vara bra, på ett sätt. Men man skulle kunna ta bort det juridiska könet helt med. Det fyller ju eg ingen funktion idagen samhälle, men än att det sätter begränsningar för de som faller utanför.

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Man är, i praktiken, kardinal innan man blir påve.

 

Så alla kardinaler blir påve? :fundersam: 

 

(Sorry, kunde inte låta bli! :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Så alla kardinaler blir påve? :fundersam:

 

(Sorry, kunde inte låta bli! :) )

Att man i praktiken måste vara B för att bli C innebär inte att (jag skrev att) alla B blir C. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Att man i praktiken måste vara B för att bli C innebär inte att (jag skrev att) alla B blir C. :fundersam:

Du skrev "blir påve" inte "kan bli påve". "Blir påve" tycker jag implicerar att alla kardinaler blir påve. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Telly82 säger:

Du skrev "blir påve" inte "kan bli påve". "Blir påve" tycker jag implicerar att alla kardinaler blir påve. :) 

Nej. :D Men givetvis får du tycka vad du vill. :ThumbsUp:  Då kan jag tillägga att för att bli påve räcker det som princip att vara döpt och konfirmerad romersk katolsk man. :)  Men det är väl bäst att jag skyndar mig att tillägga att alla döpta och konfirmerade romerska katolska män inte blir påvar. :lol: 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Nej. :D Men givetvis får du tycka vad du vill. :ThumbsUp:  Då kan jag tillägga att för att bli påve räcker det som princip att vara döpt och konfirmerad romersk katolsk man. :)  Men det är väl bäst att jag skyndar mig att tillägga att alla döpta och konfirmerade romerska katolska män inte blir påvar. :lol: 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

... det är väl bäst att jag skyndar mig att tillägga att alla döpta och konfirmerade romerska katolska män inte blir påvar.

Brasklapp #2: ...att inte alla döpta och konfirmerade romerska katolska, är män.

 

:fane:^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, modEric säger:

Brasklapp #2: ...att inte alla döpta och konfirmerade romerska påvar, är män.

 

:fane:^_^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-25 på 17:26, modEric säger:

Nu skärps eldningsförbudet i Stockholms län | SVT Nyheter

 

Vill man verkligen grilla ändå, så kan man alltid köpa en elgrill - rätt vanligt att man har en om man bor med balkong.

 

Hos min hyresvärd får man inte grilla på balkongen, oavsett vad för typ av grill man använder. Matoset stör grannarna. Helt riktig imo. Vi har en fast grillplats utanför huset som ska användas men nu är det såklart tvärstopp med även den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, modEric säger:

Brasklapp #2: ...att inte alla döpta och konfirmerade romerska katolska, är män.

 

:fane:^_^

Brask var biskop, inte kardinal. Så den stora frågan blir, var han en man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...