Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Prognosen för Ljusdal. Inget hopp i sikte (ja om inte dagens skurar träffar rätt då).

Nej, vädret kan vi knappast hoppas på i nuläget. Vi gör som vi alltid har gjort: Hoppas att det dels slocknar genom passiva åtgärder (brandgator med mera) och dels att det inte händer igen. Skogsbruket (de ändlösa mono- eller dikulturerna som är grunden till eländet) är värt alldeles för mycket pengar för att vi ska förebygga att sådant här händer igen. Brandytorna gläder dock biologer och ekologer. Intressant att studera hur livet återetableras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cancer av mobiler? Konspirationsteorin och mothugget. Citat från den senare artikeln:

 

”American mobile phone penetration increased from almost nothing in 1992 to practically 100% by 2008 and there is zero indication glioma rates have increased, a finding replicated by numerous other studies.”

 

Fortsätt prata på... ^_^ 

 

(Glioma; gliom på svenska = cirka 80 procent av alla elakartade hjärntumörer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu köper företagen pc igen – största ökningen på sex år - Computer Sweden

“Plötsligt händer det. Pc-försäljningen i världen tog ett rejält skutt uppåt, under andra kvartalet att döma av analysföretaget IDCs senaste rapport. En treprocentig ökning jämfört med motsvarande period förra året är ovanligt i de här sammanhangen.”

Nä, desktop will never die. :yeahbaby:B)

Redigerad av modEric
s/dekstop/desktop/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, modEric säger:



Nä, dekstop will never die. :yeahbaby:B)

:fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

:fundersam: 

Fixat! :yeahbaby: Blir så när man skriver fort och man fortf bara är inne på första muggen kaffe. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, modEric säger:

Fixat! :yeahbaby: Blir så när man skriver fort och man fortf bara är inne på första muggen kaffe. :kaffe:

Snarare tionde muggen, trodde jag! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Fixat! :yeahbaby: Blir så när man skriver fort och man fortf bara är inne på första muggen kaffe. :kaffe:

:hihihi:

Skärmavbild 2018-07-23 kl. 17.20.44.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Snarare tionde muggen, trodde jag! :D 

Nope, det var fortf först muggen. Är inne på #3 nu - strax #4. :)

 

2 timmar sedan, Axelman säger:

:hihihi:

Skärmavbild 2018-07-23 kl. 17.20.44.png

:D En så toalett... Ja, inte att det är en kopp, men om du ser vattenhuset där. Åh vad jag vill ha en sån - men det är svårt att få tag på här i Sverige - och de som finns, nya “designade”, kostar massor - och köper man en i england så stämmer inte måttet. på röret. Har inte lkommit så långt än i eftersökningen, men det är om det finns nån rör adapter i England att köpa.

 

Fast de jag såg dör - där satt handtaget på högra kortsidan där. Bra stolar i a f och inte pyttehål/dimension i kröken (som det ofta är i nyare stolar) som gör att halva lasset fastnar.

 

Men som modell... Helt suverän - och man får hela ytan upptill som ett hyllplan, typ. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Men vad gäller om man har egen brunn? Lyder brunnen också under något kommunalt avtal?

 Fritt fram respektive nej.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Men vad gäller om man har egen brunn? Lyder brunnen också under något kommunalt avtal?

 

41 minuter sedan, Alix säger:

 Fritt fram respektive nej.

Är det säkert? (Jag vet inte riktigt, jag frågar bara.)

Det kanske gäller för privatbostäder, med vad gäller för jordbruk (och andra företag)? Det finns väl en gräns för hur mycket grundvatten man får ta?

Exempel där tillstånd krävs:

https://www.hd.se/2018-03-11/ramlosa-far-klartecken-for-nya-brunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Är det säkert? (Jag vet inte riktigt, jag frågar bara.)

Det kanske gäller för privatbostäder, med vad gäller för jordbruk (och andra företag)? Det finns väl en gräns för hur mycket grundvatten man får ta?

Exempel där tillstånd krävs:

https://www.hd.se/2018-03-11/ramlosa-far-klartecken-for-nya-brunnar

Andra regler för kommersiell verksamhet, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns nåt som heter vattendomar, det är väl bl a när jordbruk tar vatten ur sjöar å åar, brunnar räcker väl inte till för dom, gissar jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Semmelman säger:

Finns nåt som heter vattendomar, det är väl bl a när jordbruk tar vatten ur sjöar å åar, brunnar räcker väl inte till för dom, gissar jag vet inte.

Här kan du läsa lite, särskilt under rubriken Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Här kan du läsa lite, särskilt under rubriken Sverige.

De två sista meningarna, "Man behöver heller inte ha något tillstånd för bevattning av den egna villaträdgården eller när man tar vatten till djur. Detta anses som husbehovsvatten." , verkar till viss del motsäga den tidigare länken om bevattningsförbud. De kommunala avtalen tycker ju inte att det är OK att vattna gräsmatta.

 

Sedan är det lite lustigt att det tydligen gick bra att kringgå Båstads bevattningsbeslut genom att importera vatten från Lagan. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/efter-vattenbristen-tvingas-kopa-vatten-till-tennistavlingar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

De två sista meningarna, "Man behöver heller inte ha något tillstånd för bevattning av den egna villaträdgården eller när man tar vatten till djur. Detta anses som husbehovsvatten." , verkar till viss del motsäga den tidigare länken om bevattningsförbud. De kommunala avtalen tycker ju inte att det är OK att vattna gräsmatta.

 

Sedan är det lite lustigt att det tydligen gick bra att kringgå Båstads bevattningsbeslut genom att importera vatten från Lagan. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/efter-vattenbristen-tvingas-kopa-vatten-till-tennistavlingar

Det citerade gäller eget vatten via fastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Det citerade gäller eget vatten via fastighet.

Jag tänkte på att i ena fallet anses gräsmatta vara husbehov och att i andra fallet anses gräsmatta inte vara hushållsändamål. Olika ord, men de bör ha liknande betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tänkte på att i ena fallet anses gräsmatta vara husbehov och att i andra fallet anses gräsmatta inte vara hushållsändamål. Olika ord, men de bör ha liknande betydelse.

Olika myndigheter har (tyvärr) olika definitioner för samma ord.

 

Läste för några år sedan om ett par som var sammanboende (ansåg de själva och förmodligen de flesta av oss). Båda var skrivna i samma bostad. Hon hade fyra barn, men inga med den här mannen. Han var byggnadsarbetare, men arbetade på annan ort och veckopendlade dit under en period.

Han fick inte göra avdrag för dubbel bostad, för skatteverket ansåg inte att de var sammanboende; de hade ju inga gemensamma barn.

Kommunen ansåg att de var sammanboende, eftersom de var skrivna på samma adress. Därmed kunde hon inte få förtur till barnomsorgen, trpts att hon var ensam hela veckorna och att mannen inte var far till barnen.

:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tänkte på att i ena fallet anses gräsmatta vara husbehov och att i andra fallet anses gräsmatta inte vara hushållsändamål. Olika ord, men de bör ha liknande betydelse.

Aha! Nej, det är olika betydelser.

Hushåll[sbehov]= ”... särsk. om den värksamhet som består i hemmets skötsel o. i sht anskaffande av födoämnena o. tillredning av födan; (egen) mathållning o. d. ...”/SAOB. Denna arkaiska beskrivning passar bra med gällande juridik. Hygien torde dock numera också ingå. Kanske inte karbad.

Husbehov = hela fastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisens nya giv: anmäla grillare

 

“Läget är så pass allvarligt att vi nu fokuserar våra resurser och aktivt kommer att gå ut och rapportera alla som bryter mot förbudet. Tidigare har vi kanske nöjt oss med en tillsägelse och sett till att grillen eller elden släcks, men från och med denna vecka kommer vi att upprätta anmälningar, ...”

 

Hejja Harry Haffa! :yeahbaby:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, modEric säger:

Polisens nya giv: anmäla grillare

 

“Läget är så pass allvarligt att vi nu fokuserar våra resurser och aktivt kommer att gå ut och rapportera alla som bryter mot förbudet. Tidigare har vi kanske nöjt oss med en tillsägelse och sett till att grillen eller elden släcks, men från och med denna vecka kommer vi att upprätta anmälningar, ...”

 

Hejja Harry Haffa! :yeahbaby:

Äntligen! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...