Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Religionstråden


iMarc

Vilken religion/kyrka tillhör du eller vilken tro har du?  

171 medlemmar har röstat

  1. 1. ?

    • Kristen (protestant)
      46
    • Kristen (katolik)
      4
    • Kristen (ortodox)
      4
    • Islam (muslim)
      3
    • Buddist
      4
    • Pagan/Wicca
      2
    • Satanist
      4
    • Annan religion/tro
      16
    • Ateist
      93


Rekommendera Poster

Ja, skoj. Jag har fått intrycket att hon gjort ett gott jobb under de sex år hon varit biskop i Lunds Stift.

 

Och ja, jag följer henne sedan länge på Twitter :)

 

Själv är jag ju icke-troende, men jag ser valet av Jackelén som ytterligare ett symptom på det som Svenska kyrkan håller på att bli: En kyrka för sekulära kristna.

 

En av de kristna bloggare jag följer skrev så här om henne.

 

Jag tycker också att vissa uttalanden, både från henne och andra, känns... problematiska för den som har en tro som går utöver "Gud finns och har skapat världen". Inte för att den tron känns särskilt stark heller. På deras egen hemsida, där de besvarar frågan "Finns Gud?", finns följande text: "Ser vi en modell av solsystemet förstår vi att någon gjort den, trots att motsatsen är teoretiskt möjlig. Det är bara originalet till solsystemet och universum som vi tror kan ha kommit till av en slump. Några bevis för detta saknas, det enda som finns är en vilja att tro att Gud inte finns, trots tecken på motsatsen."

 

Så... vi har inte några bevis för att Gud har skapat universum och därmed solsystemet? Vi har bara "en vilja att tro"?

 

Tror jag skulle kunna gå in på valfri frikyrkas hemsida och finna starkare skrivningar än så om det som ändå borde vara synnerligen centralt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Kommit på någon "formel" för hur man ska veta vilka bitar som ska tolkas bokstavligt och vilka som inte ska det? Känns som om folk tolkar efter hur deras egen tro är – och då blir Gud på det viset.

 

 

De budskapen som inte är särskilt fina, ska vi kanske skippa dem i framtida versioner? Känns ju inte särskilt progressivt att ha med vilka sexualbrott som ska ha dödsstraff exempelvis.

 

 

/ Kiwi

Behövs ingen formel för det, för mig handlar det om vissa budskap tilltalar mitt hjärta och sunt förnuft, de är min tro och mitt rättesnöre. Jag har min egen tro och det kan ingen ta ifrån mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser mig själv vara spirituell i betydelse att jag gärna söker mig in i mitt inre.

Detta är dock inte alls samma sak som att vara religiös.

 

Jag håller på att läsa "A New Earth" av Eckhart Tolle.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_New_Earth


An article in SUCCESS magazine describes A New Earth as a "self-improvement book" that encourages its readers to live their lives in each present moment and to create happiness for themselves without emphasizing material possessions.[2] Tolle's intent is to change the way human beings think, and he envisions a world population that is increasingly more humble, enlightened and pure.[2] According to Tolle, the book's purpose "is not to add new information or beliefs to your mind or to try to convince you of anything, but to bring about a shift in consciousness". [3]

In the book, Tolle asserts that everyone can find "the freedom and joy of life" if they live in the present moment.[4] It presents Tolle's teachings in a "quasi-Christian framework" by citing the Bible multiple times.[1] The book describes human dysfunction, selfishness, anxiety and the inhumanity we inflict on each other, as well as mankind's failed attempts to find life meaning and purpose through material possessions and unhealthy relationships.[1] It asserts that thoughts can have a powerful and beneficial "effect on the healing process",[4] and puts forth a concept of "evolutionary transformation of human consciousness" which prompts the reader to participate in "honest self-evaluation [that] can lead to positive change."[4]

post-5952-0-14030800-1381876068.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs ingen formel för det, för mig handlar det om vissa budskap tilltalar mitt hjärta och sunt förnuft, de är min tro och mitt rättesnöre. Jag har min egen tro och det kan ingen ta ifrån mig.

 

Så Din tro handlar om att tro på det som Du tycker låter bra? Det behöver nödvändigtvis inte ha något med Verkligheten att göra?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så Din tro handlar om att tro på det som Du tycker låter bra? Det behöver nödvändigtvis inte ha något med Verkligheten att göra?

 

 

/ Kiwi

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep... :ThumbsUp: Det är den dem tillber i Hälgmålsbönen.

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Din tro handlar om att tro på det som Du tycker låter bra? Det behöver nödvändigtvis inte ha något med Verkligheten att göra?

 

Ja

 

 

Okej... Tillämpar Du denna metod även på andra områden i livet? Typ "jag tror inte att jag har så stora skulder, för det känns bättre att inte tro på det"? Om nej, varför inte?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Okej... Tillämpar Du denna metod även på andra områden i livet? Typ "jag tror inte att jag har så stora skulder, för det känns bättre att inte tro på det"? Om nej, varför inte?

 

 

/ Kiwi

Du har stora problem med att skilja på tro och vetande. Dina frågor är rent bisarra för min del. Jag skulle tro att iMarc känner likadant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har stora problem med att skilja på tro och vetande. Dina frågor är rent bisarra för min del. Jag skulle tro att iMarc känner likadant...

 

Och jag finner iMarcs inställning vara märklig.

 

Det är ju en sak att tro på en Gud som man inte vet om Han finns eller ej. Då kan vi säga att det handlar om en tro.

 

Men nu skrev iMarc att han tror på det som han tycker låter bra – oavsett om det inte skulle ha med verkligheten att göra. Med andra ord: Han skulle tro på en Gud, även om man (mot förmodan) skulle kunna bevisa att det inte finns någon gud. Jag undrar därför, ganska naturligt, om iMarc tillämpar samma synsätt på andra saker.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och jag finner iMarcs inställning vara märklig.

 

Det är ju en sak att tro på en Gud som man inte vet om Han finns eller ej. Då kan vi säga att det handlar om en tro.

 

Men nu skrev iMarc att han tror på det som han tycker låter bra – oavsett om det inte skulle ha med verkligheten att göra. Med andra ord: Han skulle tro på en Gud, även om man (mot förmodan) skulle kunna bevisa att det inte finns någon gud. Jag undrar därför, ganska naturligt, om iMarc tillämpar samma synsätt på andra saker.

 

 

/ Kiwi

Så tolkar jag inte vad han skriver. Han tror nog på det han tror så länge det inte motbevisas. Vilket aldrig kommer att ske (inte "mot förmodan" - det kommer inte att ske).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och jag finner iMarcs inställning vara märklig.

 

Det är ju en sak att tro på en Gud som man inte vet om Han finns eller ej. Då kan vi säga att det handlar om en tro.

 

Men nu skrev iMarc att han tror på det som han tycker låter bra – oavsett om det inte skulle ha med verkligheten att göra. Med andra ord: Han skulle tro på en Gud, även om man (mot förmodan) skulle kunna bevisa att det inte finns någon gud. Jag undrar därför, ganska naturligt, om iMarc tillämpar samma synsätt på andra saker.

 

 

/ Kiwi

Jag skiljer på tro och vetenskap som Alix påpekar. Att jag tex sitter här och skriver detta inlägg är ett faktum och en vetenskap, eller att min mobiltelefon ligger på bordet. Sen kan du ju fundera på vilket sätt jag tror på en högre makt,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tolkar jag inte vad han skriver. Han tror nog på det han tror så länge det inte motbevisas. Vilket aldrig kommer att ske (inte "mot förmodan" - det kommer inte att ske).

Precis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

Kiwi skriver "verkligheten", som om den inte innehåller tro på en gud (eller flera). Vilket den ju gör. Beroende på vem man frågar. Men vi lever alla i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

Kiwi skriver "verkligheten", som om den inte innehåller tro på en gud (eller flera). Vilket den ju gör. Beroende på vem man frågar. Men vi lever alla i verkligheten.

Verkligheten innehåller sagor och hallucinationer också men de i sig är inte mer verkliga för det.

De första profeterna var nog något bra på spåret men enkla människor har genom historien fullständigt missförstått och förvrängt det ursprungliga budskapet till oigenkännlighet. Nu förknippar individen sig med sina tankar och åsikter, religion inklusive, och det är därför hopplöst att försöka resonera förnuftigt. Förnuft har inte längre med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligheten innehåller sagor och hallucinationer också men de i sig är inte mer verkliga för det. ...

Självklart är de verkliga, sagor har de flesta hört, men alla har förhoppningsvis inte hallucinerat. Till och med overklighetskänslor är verkliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det för inlägg?

 

Var ett svar till Mikaellq

 

Det var jag som dummade mig. :blush:

 

Ja, kändes inte helt bra efter en körning i Google translate :behave:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Var ett svar till Mikaellq

 

 

Ja, kändes inte helt bra efter en körning i Google translate :behave:

ahh hehe det med trottle eller vad det stod ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiljer på tro och vetenskap som Alix påpekar. Att jag tex sitter här och skriver detta inlägg är ett faktum och en vetenskap, eller att min mobiltelefon ligger på bordet. Sen kan du ju fundera på vilket sätt jag tror på en högre makt,

 

Ja, och jag funderar. Varför Du tror har jag nog rätt bra koll på. "Det känns bra", som Du själv skriver. Det känns tryggt. Det känns som om bitarna faller på plats. Samma orsaker som nog många troende kan skriva under på.

 

Själv känner jag att det känns bra och tryggt när jag i möjligaste mån försöker se verkligheten som den är. Försöker att följa bevisen, vägarna till kunskap. Det gör det väldigt tillfredsställande att se bitarna falla på plats, när jag vet att bitarna verkligen tycks finnas och verkligen tycks passa. Inte bara att det är något som jag hoppas riktigt, riktigt innerligt är sant men inte har mer än just en förhoppning om.

 

Men det är förstås inte lätt. Vår sinnen är inte perfekta. Vår hjärna gör sitt bästa att tolka intrycken, men kan lätt luras. Och våra tankar kan medvetet eller omedvetet påverka vad vi tror oss se, höra och uppleva.

 

Där vill jag ha goda verktyg för att kunna göra kopplingen mellan min upplevelse av verkligheten och själva verkligheten så ren och sann som möjligt. Ett av dessa goda verktyg är inte att "tro på en högre makt", men där skiljer vi oss också åt. Jag undrar bara hur mycket mer vi skiljer oss åt. Som vilka verktyg Du anser vara goda.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...