Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

IPRED


Spindel

Rekommendera Poster

Du missar helt att vi har ett rättsväsende som av tradition sköter all rättsskipning i Sverige.

 

Nej, du har fel.

Jag har tidigare tagit upp bl.a. parkeringsvakternas och de privata bolagens rätt att begära bot. Den tråden var det ingen annan som ville följa upp.

Andra uppgifter som delegerats ut är t.ex. sökandet efter tevelicenssmitare, man "scannar" ditt hem.

Finns många fler exempel där man delegerat ut "förseelsebekämpningen" på externa enheter eller privata intressenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 301
  • Created
  • Senaste svar
Nej, du har fel.

Jag har tidigare tagit upp bl.a. parkeringsvakternas och de privata bolagens rätt att begära bot. Den tråden var det ingen annan som ville följa upp.

För att få ovanstående att gå ihop med formalia, så kallas det "avgift": Felparkeringsavgift.

 

Men i realiteten är det ju parkeringsböter som get ett nytt formellt namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de andra har talat såpass väl att jag bara kan hålla med, vidhåller(enligt mig) precis som imatte att åsikter som dina är ett hot mot demokratin. du är säkert en hyvens karl i något tillfälle men dina åsikter skrämmer mig. punkt.

 

Men där är vi i alla fall överens, dina åsikter skrämmer mig. Punkt!

Nu betvivlar jag starkt att iMatte har de åsikter han så målande framför. Han är överdrifternas mästare, så tror du på det han skriver så tror jag inte du tycker som han tycker.

Och om du tror att mina åsikter är ett hot mot demokratin, så är det nog mer ett personligt problem du har och som du borde jobba vidare med.

Laglöshet, varhelst det uppträder är däremot ett hot mot demokratin.

Men då överdrifterna på vissa kanter haglar i form av tegelstenar, så har jag aldrig sagt att varje hem, inkl toautrymmen, skall förses med kameror kopplade till myndigheterna. Men det är bara en av alla överdrifter som florerar band de som gör allt för att få fildela skyddade filer.

 

Det räcker ju faktiskt att läsa tråden om hur mycket iTunesfiler/mp3 man har laddat ner.

Här snackar man i flera fall om mer än 300Gb. Det är ju bara tecken på kleptomani och annat sjukligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få ovanstående att gå ihop med formalia, så kallas det "avgift": Felparkeringsavgift.

 

Men i realiteten är det ju parkeringsböter som get ett nytt formellt namn.

 

Här får jag göra bot, du har helt rätt, i skriven form borde det stått avgift, men jag föll för det lite mer folkliga och använde talat bruk. Och för den som drabbas är det skitsamma, det svider lika illa för det. (För just nu en kamp med QPark, och för en gångs skull kommer jag att vinna, men det vet de inte om ännu.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger så mycket sant här, som fildelare och cykeltjuv. Så länge du behåller cykeln på tomten så är den din, lurar du nån på nätet skyddar banksekretessen tjuven. Du, tjyven och den övriga pöbehopen applåderar att buset skyddas av lagar, att busets integritet är viktigare än offrets.

 

Det leder ju ofrånkomligen till ett tjyvsamhälle, där de oärliga pengarna har fritt spelrum på nätet.

Pöbelns makt! :rockapa:

 

Grattis Balooba, en sann "balooba" anda i dig, du är ärligheten själv medans vi andra som motargumenterar dina påstående är pöbeln eller hur var det nu ?

 

Ju, men visst när det gäller pöbeln ( förmodar att du menar snyltarna,tjuvar och dylik ) så ska vi ta med järnhandskar och haffa in dem allihopa på kåken medan de finare medborgare kan komma undan med

 

obetalda TV licenser i flertalet år

roffa åt sig 60 millioner från AMF

skattefifflandet som upphovsrättsskapare

osv, osv.

 

Har du några planer åt de också ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här i Helsingborg så har Försäkringskassan två anställda som med stor framgång letar upp bidragfuskare.

En av dagens nyheter var att CSN ska jaga fuskare utomlands. http://www.privataaffarer.se/familjeekonom...av-de/index.xml

 

Men så fort någon ska jaga de som fuskar med att betala för musik eller film då gapas det högt om övervakningsamhälle och gud vet allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Balooba, en sann "balooba" anda i dig, du är ärligheten själv medans vi andra som motargumenterar dina påstående är pöbeln eller hur var det nu ?

 

Ju, men visst när det gäller pöbeln ( förmodar att du menar snyltarna,tjuvar och dylik ) så ska vi ta med järnhandskar och haffa in dem allihopa på kåken medan de finare medborgare kan komma undan med

 

obetalda TV licenser i flertalet år

roffa åt sig 60 millioner från AMF

skattefifflandet som upphovsrättsskapare

osv, osv.

 

Har du några planer åt de också ?

 

Men det är ju märkligt! Jag till och med markerar i början av inläggen att jag gått över till iMattes argumenterande. Jag använder hans ordval och bara vänder på argumenten. Och det uppfattar du inte? Se det mer som en lek med ord, han använder pöbelbegreppet mot lag IPRED, och då kontrar jag med samma formulering mot lag piraterna.

Osså är det jag som åker på nöten!!!????

 

Läs några inlägg bakåt, så ser du att jag medvetet anpassat mig till den rådande nivån, och bara lekt med formuleringarna som mig serverats!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men här bara kryper det i fingrarna.... JAG är skattebetalare och eftersom skatten har sänkts har jag *mer* pengar att köpa skivor för....

Menar du alltså också att det är bättre att köpa skivor än att fildela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gör det. För man har enligt svensk upphovsrättslagstiftning rätt att göra en kopia

Enstaka exemplar för att vara korrekt. Det borde innebära 2-3 kopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Man får inte heller knäcka ett kopieringsskydd för att ge bort en kopia. [...]

 

Stämmer inte riktigt - det är bara "verkningsfull teknik" som är otillåten att plocka bort. Vill minnas att något gammalt anti-kopieringssystem från ett skivbolag (inget nämnt, inget glömt) gick att kringgå genom att måla med svart tuschpenna runt kanten på skivan. Då är det svårt att tala om "verkningsfull teknik".

 

Samma sak gäller väl även iTunes DRM-skydd, som kan kringgås genom att bränna filen till en ljud-CD och sedan importera skivan med låten i upplåst format...

 

Lagstödet är i alla fall 52 b § 2 st. URL för den som är nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer inte riktigt - det är bara "verkningsfull teknik" som är otillåten att plocka bort. Vill minnas att något gammalt anti-kopieringssystem från ett skivbolag (inget nämnt, inget glömt) gick att kringgå genom att måla med svart tuschpenna runt kanten på skivan. Då är det svårt att tala om "verkningsfull teknik".

 

Samma sak gäller väl även iTunes DRM-skydd, som kan kringgås genom att bränna filen till en ljud-CD och sedan importera skivan med låten i upplåst format...

 

Lagstödet är i alla fall 52 b § 2 st. URL för den som är nyfiken.

Tackar för påpekandet.

Dina inlägg brukar vara faktaspäckade och väl underbyggda.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här i Helsingborg så har Försäkringskassan två anställda som med stor framgång letar upp bidragfuskare.

En av dagens nyheter var att CSN ska jaga fuskare utomlands. http://www.privataaffarer.se/familjeekonom...av-de/index.xml

 

Men så fort någon ska jaga de som fuskar med att betala för musik eller film då gapas det högt om övervakningsamhälle och gud vet allt.

 

Vad snackar du om ? Har jag nämnt med ett ord om illegal fildelning ? Det handlade om IPRED lagens rättssäkerhet och om Ponténs&Companys snedsteg för att tillhandahålla bevismaterial genom olagliga metoder för Media industrins räkning och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för påpekandet.

Dina inlägg brukar vara faktaspäckade och väl underbyggda. :)

 

Det här kallar jag fjäskande, Linus beskriver hur jag kan ta bort kopieringsskyddet och du berömmer honom :stjarnsmall:

 

medans du beklagar dig om de som inte betalar för sig för upphovsrättsskyddad material................... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du har fel.

Jag har tidigare tagit upp bl.a. parkeringsvakternas och de privata bolagens rätt att begära bot. Den tråden var det ingen annan som ville följa upp.

Andra uppgifter som delegerats ut är t.ex. sökandet efter tevelicenssmitare, man "scannar" ditt hem.

Finns många fler exempel där man delegerat ut "förseelsebekämpningen" på externa enheter eller privata intressenter.

Ibland är det helt uppriktigt svårt att veta om du skojar eller om du verkligen har så svårt att sålla i vad som är vad som ditt ganska insiktslösa orerande ger intryck av. Parkeringsavgifter är avgifter som ett privat bolag tar in för något som de äger eller arrenderar rätten att ta in avgifter för. Att ett privat parkeringsbolag tar in avgifter för parkering är inte mer konstigt än att en biografägare kollar biljetten när du går in på biografen eller att du får betala en straffavgift när ett privat bussbolag upptäcker att du inte betalat biljetten. Om du inte kan skilja på ett privat bolags rätt att kontrollera att du betalat avgiften för en privat tjänst och på att jag får hacka ditt bankkonto för att kolla om du har gömt de tretusen kronor du lurat mig på eller att jag får ta mig in i din lägenhet för att leta efter min stulna kamera - ja, du vet jag inte vad man ska säga om din förmåga att tänka abstrakt.

Självklart tycker du inte att jag ska få snoka i din lägenhet bara för att jag misstänker dig för ett brott. Självklart tycker du att det är polisens sak att ta hand om mina misstankar. Självklart vill du inte ge mig polisiära befogenheter. Självklart inser du att vi då skulle ha tagit ett steg bort från lag och ordning och återskapat något slags kaotiskt alla-mot-alla-rättssamhälle. Bra, då är vi kanske ändå överens om att rättskipning fortfarande är en sak för rättsväsendet och inte något för privata intressenter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så fort någon ska jaga de som fuskar med att betala för musik eller film då gapas det högt om övervakningsamhälle och gud vet allt.

 

Vad snackar du för goja? De som fuskar med att betala för musik eller film får normalt ett kravbrev från Ginza, CdOn, den lokala videobutiken eller var de nu köpte/hyrde musiken/filmen som de inte betalat för. Var/vem har gapat eller klagat över det? Det får väl vara någon måtta på hur horribla jämförelser du hittar på för att förstärka dina ganska usla argument. Om dina jämförelser nu skulle ha någon relevans så skulle alltså CSN få befogenhet att ta din dator i beslag för att kolla om du har några pengar för att betala lånen med? Och sedan hota med rättegång om du inte betalar lånen plus en straffavgift på 250 000 inom en vecka.

Frågan är om du använder så aburda jämförelser med flit för att vildeleda andra eller om du är så komplett vilse i mössan att du tror på dem själv? Skäms i vilket fall! I det första fallet är det fult att luras, i det andra fallet ska man inte ut och debattera om man inte ens vad som är upp och vad som är ned!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parkeringsavgifter är avgifter som ett privat bolag tar in för något som de äger eller arrenderar rätten att ta in avgifter för. Att ett privat parkeringsbolag tar in avgifter för parkering är inte mer konstigt än att en biografägare kollar biljetten när du går in på biografen eller att du får betala en straffavgift när ett privat bussbolag upptäcker att du inte betalat biljetten. Om du inte kan skilja på ett privat bolags rätt att kontrollera att du betalat avgiften för en privat tjänst och på att jag får hacka ditt bankkonto för att kolla om du har gömt de tretusen kronor du lurat mig på eller att jag får ta mig in i din lägenhet för att leta efter min stulna kamera - ja, du vet jag inte vad man ska säga om din förmåga att tänka abstrakt.

 

De privata mediabolagen tar in de avgifter som folk inte betalat för. Något som de äger och nu får möjlighet att ta in avgifter för, vad är problemet? Dina exempel är ju utmärkta exempel på där man delegerat eller gett privata intressen att bevaka sina rättmätiga intressen. Hade knappt kunnat beskriva det bättre. Liten korrigering bara? Parkeringsbolagen administrerar en yta, på vissa platser är parkering tillåten, ibland med en avgift, som betalas i förskott. Har någon inte uppfyllt sina skyldigheter kommer en "straffavgift", likvärdigt med en bot. "Straffavgiften" är alltid väsentligt högre en normal avgift, och står du där du inte får stå så blir det också en hög "avgift/bot.

Bra exempel, alltså!

Har du äntligen kommit till insikt och bytt sida? Välkommen! :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina exempel är ju utmärkta exempel på där man delegerat eller gett privata intressen att bevaka sina rättmätiga intressen.

Ja, under förutsättning att parkeringsbolagen får sätta en godtycklig avgift och att de har rätt att kopiera din hemnyckel och snoka i ditt hem efter bevis på att du besökt deras parkering. Eller att de kan skicka ut krav med avgift ( tex 30 000 kr) hem till dig med det enda stödet för kravet att de tyckte att de såg en bil som kan ha varit din i närheten av parkeringen. Eller vem bryr sig om det är din bil, det räcker ju med att bilen har stått parkerad på din gård - alltså kan det vara du som har använt bilen. Bara att betala 30 000 eller chansa på en tvist där du vet att en suddig bild på en bil som liknar din kan vara det som tvingar dig att slanta upp en halv mille i stället för trettiotusen.

En biografägare får kolla om folk har biljetter när de går in på biografen... tja, what the heck...då kan vi lika gärna låta Gestapo släpa ut dig mitt i natten och med batongslag tvinga fram ett kvitto som bevisar att du verkligen betalt för dina kalsonger.

Strålande Stickan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, under förutsättning att parkeringsbolagen får sätta en godtycklig avgift och att de har rätt att kopiera din hemnyckel och snoka i ditt hem efter bevis på att du besökt deras parkering. Eller att de kan skicka ut krav med avgift ( tex 30 000 kr) hem till dig med det enda stödet för kravet att de tyckte att de såg en bil som kan ha varit din i närheten av parkeringen. Eller vem bryr sig om det är din bil, det räcker ju med att bilen har stått parkerad på din gård - alltså kan det vara du som har använt bilen. Bara att betala 30 000 eller chansa på en tvist där du vet att en suddig bild på en bil som liknar din kan vara det som tvingar dig att slanta upp en halv mille i stället för trettiotusen.

En biografägare får kolla om folk har biljetter när de går in på biografen... tja, what the heck...då kan vi lika gärna låta Gestapo släpa ut dig mitt i natten och med batongslag tvinga fram ett kvitto som bevisar att du verkligen betalt för dina kalsonger.

Strålande Stickan!

 

Din argumentation är rörande. Du vet tydligen hur lagen kommer att bli i verkligheten, eller lever du i en egen mardrömsvärld? En sak är hur dina mardrömmar ter sig, men det är viktigare hur det blir i verkligheten, och där har dina fantasier, konspirationer och tokiga påhitt ingen relevans.

Gestapo finns inte i verkligheten, vakna!

För mig låter argumentationen mer och mer som komna från en rättshaverist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De privata mediabolagen tar in de avgifter som folk inte betalat för. Något som de äger och nu får möjlighet att ta in avgifter för, vad är problemet? Dina exempel är ju utmärkta exempel på där man delegerat eller gett privata intressen att bevaka sina rättmätiga intressen. Hade knappt kunnat beskriva det bättre. Liten korrigering bara? Parkeringsbolagen administrerar en yta, på vissa platser är parkering tillåten, ibland med en avgift, som betalas i förskott. Har någon inte uppfyllt sina skyldigheter kommer en "straffavgift", likvärdigt med en bot. "Straffavgiften" är alltid väsentligt högre en normal avgift, och står du där du inte får stå så blir det också en hög "avgift/bot.

Bra exempel, alltså!

Har du äntligen kommit till insikt och bytt sida? Välkommen! :bultandehjarta:

 

Det är ett ganska bra exempel, det håller jag med om, förutom en sak: bussen är inte lika med internet. Vi tar två scenarion:

1: Kalle sitter på bussen utan biljett. Det blir biljettkontroll (på bussen) och kontrollanten ber Kalle visa biljetten. Kalle har ingen biljett, så han får skämmas och betala straffavgift.

2: Kalle sitter och tankar en film. Mediabolaget smyger sig in i hans dator och kollar om han har filmen. Dom går till rätten direkt och får ut det IP-nummer som Kalle använde vid tillfället. Dom stormar hemmet som IP-adressen tillhör. Den tillhör

Kalles granne, Agda, 85, som har ett okrypterat nätverk och givetvis blir livrädd och avlider till följd av hjärtattack (okej, kanske inte riktigt så, men ni fattar). Inte bra.

 

Givetvis tycker jag att folk ska få bevaka sina intressen (må det vara rätten att åka på deras buss eller rätten att se deras film) och jag tycker att folk ska betala för sig, men jag tror inte att IPRED-lagen är rätt sätt att bevaka sina intressen på därför att en IP-adress inte är samma sak som en person. I en situation där du är fysiskt närvarande (som t.ex. på en buss eller en biograf) fungerar det ju ganska smidigt, men på internet är det svårt att kunna genomför samma kontroll. HUR man ska gå tillväga vet jag inte, eftersom internet är så pass anonymt som det är.

 

 

Nej, vad vi behöver är en internetlag, en lag som tillämpas på alla internetfall och som är lika i alla länder. Och det är lag som inte bara feta pampar med massa pengar ska utveckla, eftersom internet består av så många fler än dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2: Kalle sitter och tankar en film. Mediabolaget smyger sig in i hans dator och kollar om han har filmen. Dom går till rätten direkt och får ut det IP-nummer som Kalle använde vid tillfället. Dom stormar hemmet som IP-adressen tillhör. Den tillhör

Kalles granne, Agda, 85, som har ett okrypterat nätverk och givetvis blir livrädd och avlider till följd av hjärtattack (okej, kanske inte riktigt så, men ni fattar). Inte bra.

 

Exempel två är ju bara fiktion, och tyvärr är det många som inbillar sig att det kommer att gå till på det sättet. Men det är inget som talar för det! Alltså bara inbillning.

Lagen är inte utformad för att tillåta detta, och mediabolagen kommer heller inte att lägga några stora resurser på att jaga småbuset.

Men synd på tant Agda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din argumentation är rörande. Du vet tydligen hur lagen kommer att bli i verkligheten, eller lever du i en egen mardrömsvärld? En sak är hur dina mardrömmar ter sig, men det är viktigare hur det blir i verkligheten, och där har dina fantasier, konspirationer och tokiga påhitt ingen relevans.

Gestapo finns inte i verkligheten, vakna!

För mig låter argumentationen mer och mer som komna från en rättshaverist.

 

Tja, alla måste inte vänta på att knytnäven sjunker in i ansiktet. När man ser den närma sig är det ganska lätt för oss med förmåga till abstrakt tänkande att föreställa sig vad som kommer att hända. Därför försöker vi ducka eller parera. För dig är det bara att stå still och vänta på att knogarna träffar ansiktet. Och varför tro det värsta om nästa slag bara för att det första träffade? Att ducka är ju att tro det värsta - ren paranoia. Inte ens efter tio träffar i ansiktet kan man med din inställning uttala sig om vad som kommer att hända den elfte gången näven närmar sig... Rena konspirationsteorierna att tro att avsikten är att slå dig igen.

Gestapo finns överallt men bygger på att det finns såna som du - lättledda och lättmanipulerade får. I din lilla drömvärld finns kanske ingen korruption, ingen diktatur, inga övergrepp, ingen tortyr, inga flyktingar, inga politiska avrättningar, inga maktkoncentration. Men allt det där finns och har alltid funnits ute i den riktiga världen - den som finns där ute, utanför Sundbyberg. Och med folk av din kvalitet vid rösturnorna är det bara en fråga om tid innan vi har det här hos oss igen.

Det stora problemet med dig är inte din oförmåga att tänka kognitivt utan på bristen på insikt om denna brist. Det lämnar dig i ett läge när du tror att du är stor och stark och därför ger dig på att lyfta tyngder du alls inte klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet med dig är inte din oförmåga att tänka kognitivt utan på bristen på insikt om denna brist. Det lämnar dig i ett läge när du tror att du är stor och stark och därför ger dig på att lyfta tyngder du alls inte klarar.

 

Härligt, det är som på den gamla goda tiden! :borstatanderna:

 

Ditt stora oöverstigliga problem är att det i din värld inte finns några nyanser eller begränsningar, men det är ett problem som jag inte kan hjälpa dig med.

 

Det är som med en hink vatten. En enda hink, fylld med vatten, räcker för att dränka hela Sveriges befolkning, ner med huvudena bara. Fyll på mer vatten, nästan gratis ju!

I din tankevärld kan alltså en ynka hink ses som ett hot mot mänskligheten, det finns ju knappast några gränser för vilken ödeläggelse denna hink kan orsaka, det är endast fantasin som sätter gränserna.

Fantasi har du ju obegränsat av ...

Av två onda ting, IPRED eller en plåthink, vad väljer du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som med en hink vatten. En enda hink, fylld med vatten, räcker för att dränka hela Sveriges befolkning, ner med huvudena bara. Fyll på mer vatten, nästan gratis ju!

I din tankevärld kan alltså en ynka hink ses som ett hot mot mänskligheten, det finns ju knappast några gränser för vilken ödeläggelse denna hink kan orsaka, det är endast fantasin som sätter gränserna.

Fantasi har du ju obegränsat av ...

Av två onda ting, IPRED eller en plåthink, vad väljer du?

 

Ett gammalt kinesiskt ordspråk säger ungefär: "Om du stoppar en groda i kokande vatten hoppar den ur kastrullen. Lägg den i stället i kallt vatten och värm sen upp så sakta att den inget märker".

Du är den grodan som simmar i kastrullen. Alla som har förstått innebörden av det där ordspråket kan göra precis vad de vill med dig. Höjer någon temperaturen på vattnet en tiondels grad, vad spelar det för roll? Vattnet var 52,3°C i går, idag är det 52,4.... "Big deal, höhö...jordens undergång, hot mot mänskligheten med en tiondel grads höjning...höhö...precis som om någon skulle koka oss". Men rätt vad det är så kan tempen ha stigit till 90°C och det börjar bli svettigt om fötterna. Men då är du redan körd.

Så kan det gå när man saknar förmåga att se sammanhang och större perspektiv.

Som sagt - IPRED skrämmer mig inte. Det som skrämmer mig är den stora, tysta, dumma, rädda fårskock som kan fösas till önskad plats av varje skicklig fåraherde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt - IPRED skrämmer mig inte. Det som skrämmer mig är den stora, tysta, dumma, rädda fårskock som kan fösas till önskad plats av varje skicklig fåraherde.

 

Så då är det alltså plåthinken som skrämmer dig?

 

I vår vardag har vi skrivna och oskrivna regler och lagar, allt från att pinka i en portgång, plocka skit efter en hund, att tugga med öppen mun, fälla ner toalocket, hålla upp dörren för damer, hur vi skall lösa konflikter, betala skatt, tevelicens, publiceringsregler, yttrandefrihet, ködisciplin, mångt och mycket småsaker, men ändå reglerade. Vi får lära oss att ta hänsyn, skilja på mitt och ditt etc.

Men inom ett område vill en viss kategori att allt skall vara oreglerat, varje reglering ses som ett hot mot vår frihet. Man vill att en nymodighet, internet, skall vara oreglerat och skilt från varje form av etiska, moraliska regler, de regler som vi accepterar i det övriga samhällslivet. Man pratar om integritet, men det verkar mer vara den som bryter mot vad som i övriga samhället ses som gott sätt, som ryar om övergrepp. Man vill skydda varje form av missbruk, kriminalitet, pedofili då undantaget. Internet skulle kunna ha blivit något bra, men vart är det på väg?

Medan man i fantasin ser en annalkande diktatur, missar man det verkliga hotet, den organiserade brottsligheten.

 

"Det som skrämmer mig är den stora, tysta, dumma, rädda fårskock som kan fösas till önskad plats av varje skicklig fåraherde." Ja, iMatte, där säger du kloka ord, frågan är bara vilka som tillhör den dumma fårskocken? Sila mygg och svälja kameler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har stiftats en lag som låter privata parkeringsbolag få reda på ägarna till de som fuskar med att betala parkeringsavgiften.

Ingen protesterar.

 

Det har stiftats en lag som låter privata bolag kräva legitimation av de som fuskar med att betala biljetten på kollektivtrafiken.

Ingen protesterar.

 

Det har stiftats en lag (IPRED) som låter privata bolag EFTER DOMSTOLSUTSLAG få reda på ägarna till de IP-adresser som fuskar med att betala för sin mediakonsumtion.

Somliga protesterar högljutt och påstår att rättsamhället är i fara.

 

Jag förstår inte varför samma personer inte protesterar mot de två förstnämna lagarna också. Detta trots att det inte ens krävs domstolsutslag i de fallen.

 

 

Vad gäller eventuella dataintrång/övertramp, så har vi ju inga som helst fakta. Vi har ju bara artikelförfattarens anonyma uppgiftslämnare. Frågan kvarstår: VEM har sagt VAD och i vilket SYFTE?

Framtiden får utvisa hur mycket substans det är i detta.

 

EDIT: Nu mina herrar, tänker jag ta påskledigt. Glad Påsk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...