Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

IPRED


Spindel

Rekommendera Poster

Om du skulle läst noggrant så står följande i artikeln :

 

"Enligt uppgifter jag fått är denna FTP-server en privat server som kräver både tillstånd att använda och skyddas med lösenord. Därför är påståendet att "verken tillgängliggjorts för allmänheten" fullständigt felaktigt. Eftersom ingen fildelning till allmänheten har ägt rum saknas därmed grund för ett informationsföreläggande."

Här vore källkritik på sin plats.

 

"Enligt uppgifter jag fått"

VEM har egentligen sagt VAD och i vilket SYFTE?

 

"skyddas med lösenord."

Hur vet vi det? Hur många kände till lösenordet? Är lösenordet lätt att gissa? Är lösenordet ett ord som står i vilken ordbok som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 301
  • Created
  • Senaste svar
Här vore källkritik på sin plats.

 

"Enligt uppgifter jag fått"

VEM har egentligen sagt VAD och i vilket SYFTE?

 

"Advokat Peter Danowsky, Jag hävdar att bevisningen faktiskt visar att ingen fildelning har genomförts samt att bevisningen lika väl kan visa att antipiratbyrån kan ha genomfört ett dataintrång mot en privat FTP-server samt stulit ett tiotal filer.

 

"skyddas med lösenord."

Hur vet vi det? Hur många kände till lösenordet? Är lösenordet lätt att gissa? Är lösenordet ett ord som står i vilken ordbok som helst?

 

Har du någonsin hört om SCENEN då ställer du inte sådana löjliga frågor. Även Pontén erkände i en TV intervju att personerna bakom servern var avancerade fildelare med mycket hög skydd och kryptering på deras datorer som piratjägarna kunde inte forcera om inte det vart en insider jobb eller läcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som inte står i artikeln är desto intressantare.

Vad har krävts för att kunna bli "medlem". Det verkar ju inte ha varit ett litet familjeföretag som har drabbats?

Har det varit lika lätt att bli medlem som här behövs det ju inga infiltratörer heller. Eller menar du att vi i detta forum inte längre tillhör allmänheten? Med vilka enkla hjälpmedel kan man slippa tillhöra allmänheten?

Alltså liknar det snarare en teknisk och juridisk teknikalitet utan värde.

Jag vet inte hur många medlemmar denna exklusiva klubb har haft, men det lär ju inte ha varit bara ett fåtal. Då hade "razzian" aldrig genomförts.

 

Vart vill du komma ? Är det olagligt att ha en lösenordskyddat och krypterat privat server nuförtiden eller måste man kungöra IP adressen och tillgängligheten i Aftonbladet ?

 

Det här är ett forum vars syfte är att föra debatter, diskussioner och dylik som kräver att man ska vara medlem för att posta för alla som känner drag till Mac-datorer men om jag startar en FTP server med mina personliga bilder som ska beskådas av inre kärnan av familjen då vill jag inte att den ska vara öppen för alla eller har jag missat något ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men resonemanget i artikeln haltar lite betänkligt. Som jämförelse, det finns folk som för att slippa skaffa utskänkningstillstånd, eller har blivit nekade ett sådant, påstår att restaurangen plötsligt blivit ett slutet sällskap iom att man infört medlemstvång. Finns såna klubbar i Gamla Stan, det är bara det att du för att komma in första gången får skriva på ett papper med ditt namn, sen är du medlem. Men är klubben privat för det?

 

För att kunna delta i detta forum krävs inloggning, är det då privat på något sätt? Skyddat från omvärlden?

Artikeln visar bara på ett desperat sätt att leta efter "kryphål" eller kanske bara ett sätt att få publicitet?

 

På din första fråga (är klubben privat?) är svaret ja. Det är en klubb som inte precis vem som helst tillåts komma in till. Icke-medlemmar får alltså inte komma in. Sedan, hur svårt det är att bli medlem har egentligen inte med saken att göra, men medlem måste du vara.

 

På andra frågan, samma där igen. Vet inte exakt hur det funkar med gästpostning här, men för att kunna posta ordentligt så behöver man vara medlem här. Det är skyddat från omvärlden i viss mån (vi tillåter t.ex. inte spambotar att bli medlemmar här). Dock är det här ett forum med i princip fri insyn (man kan vara här utan att vara medlem).

 

Vad gäller servern i fråga så vet vi inte riktigt. Min gissning (som jag bedömer som ganska trolig, eftersom att servern hade lösenord) är att serverns ägare inte ville att vem som helst skulle komma in på den. Hur han sedan distribuerade lösenordet till de som skulle ladda ner från servern framgår inte. Antagligen så lät han det inte ligga helt öppet (som skulle t.ex. vara här på macworlds forum) för då skulle liksom med lösenord helt falla.

 

Så, visst, jag tror att det är mycket möjligt att APB begått intrång, men det kan lika gärna vara så att dom inte gjort det. Jag vet ju iaf vad jag tror på... Observera att artikelns rubrik är "APB KAN ha begått dataintrång".

 

Sen tycker jag att det är intressant att dom enda som FÅR fildela olagligt är APB. Det kallas att provocera fram brott, nåt som inte är tillåtet att göra i Sverige (en polis får t.ex. inte sälja knark i syfte att sätta dit någon som ofta köper knark).

 

Dock gillar jag följande citat från artikeln:

En annan metod är att hacka sig in i servern. Detta bedömer jag också som helt osannolikt med tanke på att IT-kompetensen på Antipiratbyrån är något bristfällig.

Hehe :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skulle läst noggrant så står följande i artikeln :

 

"Enligt uppgifter jag fått är denna FTP-server en privat server som kräver både tillstånd att använda och skyddas med lösenord. Därför är påståendet att "verken tillgängliggjorts för allmänheten" fullständigt felaktigt. Eftersom ingen fildelning till allmänheten har ägt rum saknas därmed grund för ett informationsföreläggande."

"Advokat Peter Danowsky, Jag hävdar att bevisningen faktiskt visar att ingen fildelning har genomförts samt att bevisningen lika väl kan visa att antipiratbyrån kan ha genomfört ett dataintrång mot en privat FTP-server samt stulit ett tiotal filer.
Va???

Jag ifrågasätter artikelförfattarens anonyme uppgiftslämnare om ftp-servern och det är INTE Advokat Peter Danowsky.

Återigen: VEM har egentligen sagt VAD och i vilket SYFTE?

Har du någonsin hört om SCENEN då ställer du inte sådana löjliga frågor. Även Pontén erkände i en TV intervju att personerna bakom servern var avancerade fildelare med mycket hög skydd och kryptering på deras datorer som piratjägarna kunde inte forcera om inte det vart en insider jobb eller läcka.

Du glömde svara på hur många som kände till lösenordet. Det kanske är tusentals personer. (Sedan är det en helt annan sak att det kanske bara är två personer som BORDE känna till lösenordet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tur är att förmögenhetsskatten är borta så att det finns medel att inhandla skivor :ThumbsUp:

Vem tror du är höginkomsttagare/rik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivor är billigt i förhållande till den glädje de ger..om det är en bra artist eller grupp..Ger gärna 199:- för musik jag gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart vill du komma ? Är det olagligt att ha en lösenordskyddat och krypterat privat server nuförtiden eller måste man kungöra IP adressen och tillgängligheten i Aftonbladet ?

 

Det här är ett forum vars syfte är att föra debatter, diskussioner och dylik som kräver att man ska vara medlem för att posta för alla som känner drag till Mac-datorer men om jag startar en FTP server med mina personliga bilder som ska beskådas av inre kärnan av familjen då vill jag inte att den ska vara öppen för alla eller har jag missat något ?

 

Vart jag vill komma? Jag läser källkritiskt och tar inte allt som verkar vara en partsinlaga för sant.

Det är inte olagligt att ha en egen server, men om det är, anta, tusentals medlemmar som på gängse vis anmält sig som medlemmar på denna server så är det väl inget som förhindrar varken dig eller mig eller Pontén att ansöka om medlemskap.

Sen är det upp till serverägaren att acceptera medlemskapet. Är det tusentals ansökningar kan man nog förmoda att server vänder sig till en allmänhet. Värvningen går antingen ryktesvägen eller från mun till mun.

Alltså har du missat något, det var nog inget familjealbum för de närmaste sörjande som Pontén kom över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va???

Jag ifrågasätter artikelförfattarens anonyme uppgiftslämnare om ftp-servern och det är INTE Advokat Peter Danowsky.

Återigen: VEM har egentligen sagt VAD och i vilket SYFTE?

 

På vilket sätt som utredaren har fått tillgång till FTP-servern redovisas inte. Eller som Henrik Pontén på Antipiratbyrån säger: "Vi avslöjar aldrig våra metoder" (pcforalla.idg.se).

 

Du glömde svara på hur många som kände till lösenordet. Det kanske är tusentals personer. (Sedan är det en helt annan sak att det kanske bara är två personer som BORDE känna till lösenordet.)

 

det spelar ingen roll hur många som kände till lösenordet för dem som gjorde det var säkerligen betrodda medlemmar av den societén som hade tillgång till servern och varken jag eller du kunde fritt snoka på den eftersom den var lösenord skyddad.

 

Om din fru FTP-ar till din iPhone om hennes senaste underklädersköp så vill ni inte att det ska hamna hos några obehöriga eller hur ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart jag vill komma? Jag läser källkritiskt och tar inte allt som verkar vara en partsinlaga för sant.

Det är inte olagligt att ha en egen server, men om det är, anta, tusentals medlemmar som på gängse vis anmält sig som medlemmar på denna server så är det väl inget som förhindrar varken dig eller mig eller Pontén att ansöka om medlemskap.

Sen är det upp till serverägaren att acceptera medlemskapet. Är det tusentals ansökningar kan man nog förmoda att server vänder sig till en allmänhet. Värvningen går antingen ryktesvägen eller från mun till mun.

Alltså har du missat något, det var nog inget familjealbum för de närmaste sörjande som Pontén kom över.

 

Så du menar att om en lösenord skyddad privat server har tusentals användare då är servern inte privat längre ? Varför har inte du anslutit dig då till den och tipsat pontén själv om denne familjealbum ?

 

En löserdskyddad server är privat oavsett antal användare på den så länge ägaren bestämmer sig att tillgängligt göra den för allmänheten genom att offentliggöra användarnamnet och lösenordet.

 

Om inte du förstår så det är inga småsnyltare som åkte fast utan några riktiga "megauploaders" som var scen-medlemmar och som ställer höga krav för både medlemskap och att du ska kunna dela med dig material i passande form. Varken jag, du eller Pontén kunde bli medlem utan att komma med nåt riktig fet urval av uppladningsmaterial och det enda sättet att sätta dit de var att hitta en tjallare som tipsade Pontén om inlogning och lösen.

Men oavsett hur du än vrider och vänder så har Antipiratbyron begått dataintrång och brottsprovosering för att säkerställa bevisningen som inte ens polisen kan göra och som återigen bevisar att IPRED lagen är inte rättssäkert när media industrins lakejer för agera som privatpoliser !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att om en lösenord skyddad privat server har tusentals användare då är servern inte privat längre ? Varför har inte du anslutit dig då till den och tipsat pontén själv om denne familjealbum ?

 

En löserdskyddad server är privat oavsett antal användare på den så länge ägaren bestämmer sig att tillgängligt göra den för allmänheten genom att offentliggöra användarnamnet och lösenordet.

 

Om inte du förstår så det är inga småsnyltare som åkte fast utan några riktiga "megauploaders" som var scen-medlemmar och som ställer höga krav för både medlemskap och att du ska kunna dela med dig material i passande form. Varken jag, du eller Pontén kunde bli medlem utan att komma med nåt riktig fet urval av uppladningsmaterial och det enda sättet att sätta dit de var att hitta en tjallare som tipsade Pontén om inlogning och lösen.

Men oavsett hur du än vrider och vänder så har Antipiratbyron begått dataintrång och brottsprovosering för att säkerställa bevisningen som inte ens polisen kan göra och som återigen bevisar att IPRED lagen är inte rättssäkert när media industrins lakejer för agera som privatpoliser !

 

 

bra inlägg men förvänta dig inte att slanten trillar ner hos balooba... många är det som försökt genom tiderna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju trevliga IPREDmotståndare som öppnar sina nät och agerar lite *målvakt*.....

Är det någon som vet var de finns???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju trevliga IPREDmotståndare som öppnar sina nät och agerar lite *målvakt*.....

Är det någon som vet var de finns???

 

 

*vinkar*

 

 

i alla fall en temporär lösning tills jag bestämt mig hurvida jag skall göra med vpn osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att om en lösenord skyddad privat server har tusentals användare då är servern inte privat längre ? Varför har inte du anslutit dig då till den och tipsat pontén själv om denne familjealbum ?

 

En löserdskyddad server är privat oavsett antal användare på den så länge ägaren bestämmer sig att tillgängligt göra den för allmänheten genom att offentliggöra användarnamnet och lösenordet.

 

Om inte du förstår så det är inga småsnyltare som åkte fast utan några riktiga "megauploaders" som var scen-medlemmar och som ställer höga krav för både medlemskap och att du ska kunna dela med dig material i passande form. Varken jag, du eller Pontén kunde bli medlem utan att komma med nåt riktig fet urval av uppladningsmaterial och det enda sättet att sätta dit de var att hitta en tjallare som tipsade Pontén om inlogning och lösen.

Men oavsett hur du än vrider och vänder så har Antipiratbyron begått dataintrång och brottsprovosering för att säkerställa bevisningen som inte ens polisen kan göra och som återigen bevisar att IPRED lagen är inte rättssäkert när media industrins lakejer för agera som privatpoliser !

 

Det är helt uppenbart för varje normalbegåvad person att ditt resonemang håller ihop, även för Balooba tror jag. Haken för honom är snarare att han skiter i allt vad rättssäkerhet, integritet, legalitet och lagar heter så länge resultatet blir att man kniper en brottsling, om än aldrig så liten. Ungefär som att om det skulle avslöjas att polisen har avlyssnat alla telefoner, helt i strid med grundlagen, så gör det inget för den som inget har att dölja. Skulle det visa sig att polisen efter tre års avlyssning lyckas fälla dig för en parkeringsbot, så tror jag att Balooba tycker att all avlyssning och allt brytande mot grundlagen är förlåten.

 

Det är den sortens medborgarvirke man bygger diktaturer av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men här bara kryper det i fingrarna.... JAG är skattebetalare och eftersom skatten har sänkts har jag *mer* pengar att köpa skivor för....

 

Vem tror du är höginkomsttagare/rik?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det spelar ingen roll hur många som kände till lösenordet

Jo, det gör det. För man har enligt svensk upphovsrättslagstiftning rätt att göra en kopia på en lagligt köpt skiva eller film och ge till en familjemedlem eller nära vän. Det finns ingen bestämd uppfattning om hur många det får vara, men torde kunna räknas på ena handens fingrar. Man får inte heller knäcka ett kopieringsskydd för att ge bort en kopia.

I vilket fall som helst så är (pirat)utdelning via internet uttryckligen förbjudet enligt svensk upphovsrättslagstiftning.

Om din fru FTP-ar till din iPhone om hennes senaste underklädersköp så vill ni inte att det ska hamna hos några obehöriga eller hur ?

Om så vore fallet och antalet nedladdningar från servern plötsligt börjar öka så är det mycket hög tid att göra något åt det.

Men de förmodat piratkopierande ägarna av servern struntar tydligen i hur många och vilka som laddar ner vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att om en lösenord skyddad privat server har tusentals användare då är servern inte privat längre ? Varför har inte du anslutit dig då till den och tipsat pontén själv om denne familjealbum ?

 

En löserdskyddad server är privat oavsett antal användare på den så länge ägaren bestämmer sig att tillgängligt göra den för allmänheten genom att offentliggöra användarnamnet och lösenordet.

 

Om inte du förstår så det är inga småsnyltare som åkte fast utan några riktiga "megauploaders" som var scen-medlemmar och som ställer höga krav för både medlemskap och att du ska kunna dela med dig material i passande form. Varken jag, du eller Pontén kunde bli medlem utan att komma med nåt riktig fet urval av uppladningsmaterial och det enda sättet att sätta dit de var att hitta en tjallare som tipsade Pontén om inlogning och lösen.

Men oavsett hur du än vrider och vänder så har Antipiratbyron begått dataintrång och brottsprovosering för att säkerställa bevisningen som inte ens polisen kan göra och som återigen bevisar att IPRED lagen är inte rättssäkert när media industrins lakejer för agera som privatpoliser !

 

Till att börja med, så är det inget brottsprovocerande i det Pontén gjort. Hade han däremot skapat en egen server och utgett denna för att vara full med illegala objekt, och sen fångat in "förövare", då kan man kalla det för brottsprovokation. Men så är ju inte fallet.

Sen när det gäller privat, om du har en server som anlitas av tusentals personer, så tro inte att du för att kunna undvika "brottsbekämpningen" bara genom att skaffa medlemstvång och lösen, det blir inte mer privat för det. ( Se mitt exempel tidigare med exemplet utskänkningstillstånd. Att trixa till det på det sättet är ju bara trixande, men förändrar i sak ingenting.)

Men för att använda ditt eget språkbruk, då man ju nu inte gjort olagligt dataintrång eller provocerat till brott så måste piratindustrins lakejer leta efter varje form av osannolika lögner och hala halmstrån, ju fler man drar och desto oftare, ju snabbare slår det rot. Men inte blir det sannare för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt uppenbart för varje normalbegåvad person att ditt resonemang håller ihop, även för Balooba tror jag. Haken för honom är snarare att han skiter i allt vad rättssäkerhet, integritet, legalitet och lagar heter så länge resultatet blir att man kniper en brottsling, om än aldrig så liten. Ungefär som att om det skulle avslöjas att polisen har avlyssnat alla telefoner, helt i strid med grundlagen, så gör det inget för den som inget har att dölja. Skulle det visa sig att polisen efter tre års avlyssning lyckas fälla dig för en parkeringsbot, så tror jag att Balooba tycker att all avlyssning och allt brytande mot grundlagen är förlåten.

 

Det är den sortens medborgarvirke man bygger diktaturer av.

 

Sa en vän av ytterligheter och brist på måttfullhet? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra inlägg men förvänta dig inte att slanten trillar ner hos balooba... många är det som försökt genom tiderna...

 

 

Du kör med samma nivå på dina inlägg som din alias?

Om vi nu har olika åsikter, kan det inte vara så att slanten inte trillar ner hos dig?

Ska jag ge mig och ändra mig till en felaktig åsikt?

Vore klart trevligare för andan på forumet och kvaliteten på inläggen om dylika "personangrepp" hamnade i papperskorgen innan de hamnade här.

Har du testat att argumentera för din sak i stället för att komma med gliringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gör det. För man har enligt svensk upphovsrättslagstiftning rätt att göra en kopia på en lagligt köpt skiva eller film och ge till en familjemedlem eller nära vän. Det finns ingen bestämd uppfattning om hur många det får vara, men torde kunna räknas på ena handens fingrar. Man får inte heller knäcka ett kopieringsskydd för att ge bort en kopia.

I vilket fall som helst så är (pirat)utdelning via internet uttryckligen förbjudet enligt svensk upphovsrättslagstiftning.

 

Om så vore fallet och antalet nedladdningar från servern plötsligt börjar öka så är det mycket hög tid att göra något åt det.

Men de förmodat piratkopierande ägarna av servern struntar tydligen i hur många och vilka som laddar ner vad.

 

Du missar helt att vi har ett rättsväsende som av tradition sköter all rättsskipning i Sverige. Om jag misstänker att du stulit min kamera så har jag inte rätt att kopiera din nyckel och ta mig in i din lägenhet för att kolla efter kameran. Om jag upplever att du lurat mig på pengar så ger det mig inte rätt att shimma ditt bankkort för att ta pengarna tillbaka. Jag får inte ens gå in på din tomt och ta tillbaka min cykel som du stulit dagen innan. Men nu helt plötsligt så får privata intressenter polisiära befogenheter och har rätt till intrång, avtalsbrott och bedrägeri - under applåder från pöbelhopen.

Om du nu verkligen tycker att det är förenligt med svensk rättsprincip att vem som helst för ta lagen i egna händer så hoppas jag att du är konsekvent nog att acceptera att jag snokar lite i din lägenhet och på ditt bankkonto - bara för säkerhets skull i fall det finns något där som är mitt, eller att jag försöker ta mig in på din mail för att se om du förtalar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missar helt att vi har ett rättsväsende som av tradition sköter all rättsskipning i Sverige. Om jag misstänker att du stulit min kamera så har jag inte rätt att kopiera din nyckel och ta mig in i din lägenhet för att kolla efter kameran.

Jag missar ingenting av det du påstår. Det är en anonym part i målet som PÅSTÅR att det gått till på ett sätt som din liknelse. Jag ifrågasätter det påståendet. Vi får nog så småningom reda på hur mycket sanning det är i påståendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missar helt att vi har ett rättsväsende som av tradition sköter all rättsskipning i Sverige. Om jag misstänker att du stulit min kamera så har jag inte rätt att kopiera din nyckel och ta mig in i din lägenhet för att kolla efter kameran. Om jag upplever att du lurat mig på pengar så ger det mig inte rätt att shimma ditt bankkort för att ta pengarna tillbaka. Jag får inte ens gå in på din tomt och ta tillbaka min cykel som du stulit dagen innan. Men nu helt plötsligt så får privata intressenter polisiära befogenheter och har rätt till intrång, avtalsbrott och bedrägeri - under applåder från pöbelhopen.

Om du nu verkligen tycker att det är förenligt med svensk rättsprincip att vem som helst för ta lagen i egna händer så hoppas jag att du är konsekvent nog att acceptera att jag snokar lite i din lägenhet och på ditt bankkonto - bara för säkerhets skull i fall det finns något där som är mitt, eller att jag försöker ta mig in på din mail för att se om du förtalar mig.

 

Du säger så mycket sant här, som fildelare och cykeltjuv. Så länge du behåller cykeln på tomten så är den din, lurar du nån på nätet skyddar banksekretessen tjuven. Du, tjyven och den övriga pöbehopen applåderar att buset skyddas av lagar, att busets integritet är viktigare än offrets.

 

Det leder ju ofrånkomligen till ett tjyvsamhälle, där de oärliga pengarna har fritt spelrum på nätet.

Pöbelns makt! :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör med samma nivå på dina inlägg som din alias?

Om vi nu har olika åsikter, kan det inte vara så att slanten inte trillar ner hos dig?

Ska jag ge mig och ändra mig till en felaktig åsikt?

Vore klart trevligare för andan på forumet och kvaliteten på inläggen om dylika "personangrepp" hamnade i papperskorgen innan de hamnade här.

Har du testat att argumentera för din sak i stället för att komma med gliringar?

 

 

de andra har talat såpass väl att jag bara kan hålla med, vidhåller(enligt mig) precis som imatte att åsikter som dina är ett hot mot demokratin. du är säkert en hyvens karl i något tillfälle men dina åsikter skrämmer mig. punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...