Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

IPRED


Spindel

Rekommendera Poster

Du kan ju inte jämföra med elektronikindustrin, men tanke på den snabba utvecklingen där. Jämför med priset på något annat i stället.

EDIT: Bilar är ju dyrare än någonsin, exempelvis.

 

Samma pris (199kr) innebär i realiteten en prissänkning med tanke på inflationen.

För övrigt köper jag mina skivor på Ginza.se och där kostar nästan ingen CD över 149kr, de flesta kostar 99kr.

 

Du kan väl absolut dra paralleler med musikbranchen och elektronikbranchen, visserligen inte så här kraftigt.

Men om du påstår att det tar lika långtid och kräver lika mycket kunskap, utrustning som det gjorde att göra en skiva för 20 år sedan så tror jag du är på djupvatten.

 

Fasiken, tom jag kan snickra ihop en låt (skriva) på någon timma och jag har ingen musikutbildning (visserligen har jag på hobbybasis hållt på med musik i ca 8 år)

spela in denna och mixa / mastra på kanske yttligare någon/några timmar (har som sagt ingen utbildning så jag kan genvägarna)

slänga upp den på internet på några minuter (distributera)

 

 

Jämför detta med hur det var för 10-20 år sedan, då vanliga musiker kanske hade en DAT spelare och ett mixerbord om dom låg någorlunda i teknikensframkant.

Idag sitter var och en med utrustning som kan hantera mängder med ljudspår, mjukvaruinstrument som är lika bra som det "pros" har, bränna mixa osv; För att inte tala om loopar. Ta bara något som garageband, du kan slänga ihop en låt på bara någontimma- självfallet kanske det inte låter så unikt; men hur mycket populär musik är inte loop baserad? Jag tycker man hör i var och varannan låt loop element som man hört i andra låtar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 301
  • Created
  • Senaste svar

Nu är ju inte Pirate bay enbart musik, det är ljudböcker, och det är annat udda material som man slänger ihop på en dag.

Ett ex. är detta med Dödboken på CD-skiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte Pirate bay enbart musik, det är ljudböcker, och det är annat udda material som man slänger ihop på en dag.

Ett ex. är detta med Dödboken på CD-skiva

 

 

fett troligt att de skulle haft næstan 15miljoner om den inte gick att ladda hem någonstans....

 

jobbar du på aftonbladet føresten eller ær det bara din favvosida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fett troligt att de skulle haft næstan 15miljoner om den inte gick att ladda hem någonstans....

Kan vi höja blicken litet grann från antalet och prata om principen?

Tycker du det är rätt att bara ta för sig vad andra skapat utan att betala för sig? (Och jag pratar naturligtvis piratkopiering, INTE den lagliga fildelningen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi höja blicken litet grann från antalet och prata om principen?

Tycker du det är rätt att bara ta för sig vad andra skapat utan att betala för sig? (Och jag pratar naturligtvis piratkopiering, INTE den lagliga fildelningen.)

 

oavsett vad jag tycker rent privat så behøvs uppdaterade affærsmodeller och inte øvervakning ala 1984.

 

Resten av marknaden får anpassa sig efter marknadsen ifråga varfør skulle inte musik/film osv industrin behøva gøra det?

 

 

(och om du nu blir våt av att veta exakt hur jag ær som person så kan jag sæga: Vissa saker "stjæl" jag och andra saker køper jag, i mitt fall enligt mig sjælv så har den lagliga ransonen økat pga den olagliga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resten av marknaden får anpassa sig efter marknadsen ifråga varfør skulle inte musik/film osv industrin behøva gøra det?

 

Att med illegala metoder påverka en marknad innebär inte att man är en del av marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att med illegala metoder påverka en marknad innebär inte att man är en del av marknaden.

 

 

har jag aldrig påstått heller... kanske ær lite det som ær poængen att de som laddar illegalt INTE ær en del av marknaden... kunde de ha varit? Uppenbarligen inte med nuvarande metoder....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag aldrig påstått heller... kanske ær lite det som ær poængen att de som laddar illegalt INTE ær en del av marknaden... kunde de ha varit? Uppenbarligen inte med nuvarande metoder....

 

Du påstår att medieindustrin ska anpassa sig efter marknaden, men jag gissar att du menar att de ska anpassa sig till de som väljer att illegalt störa marknaden utifrån. Det är en ganska stor skillnad. Vidare är det är ingen som tvingat de illegala fildelarna att stå utanför marknaden, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du påstår att medieindustrin ska anpassa sig efter marknaden, men jag gissar att du menar att de ska anpassa sig till de som väljer att illegalt störa marknaden utifrån. Det är en ganska stor skillnad. Vidare är det är ingen som tvingat de illegala fildelarna att stå utanför marknaden, eller?

 

 

ehhh... det finns olika sætt att se på det hela... vi ær helt klart inte på samma spår.

 

hænvisar igen till min tråd om NIN(mfl) https://forum.macworld.se/index.php?showtop...p;#entry1044273

 

NIN slæppte Ghost en skiva som sålde så bra att NIN bjød på uppføljaren:

 

Ghost http://ghosts.nin.com/ (5$ kolla gærna igenom alternativen)

The Slip http://theslip.nin.com/ (gratis)

 

De har iaf anpassat sig och dragit nytta av den nya tekniken, något jag æven tror Radiohead gjorde vid ett tillfælle med ganska gott resultat.

 

 

men sure... tillåt skivbolagen agera poliser istællet... det blir nog bra, jag fortsætter lugnt att ladda ner(och køpa så klart)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehhh... det finns olika sætt att se på det hela... vi ær helt klart inte på samma spår.

 

hænvisar igen till min tråd om NIN(mfl) https://forum.macworld.se/index.php?showtop...p;#entry1044273

 

NIN slæppte Ghost en skiva som sålde så bra att NIN bjød på uppføljaren:

 

Ghost http://ghosts.nin.com/ (5$ kolla gærna igenom alternativen)

The Slip http://theslip.nin.com/ (gratis)

 

De har iaf anpassat sig och dragit nytta av den nya tekniken, något jag æven tror Radiohead gjorde vid ett tillfælle med ganska gott resultat.

 

 

men sure... tillåt skivbolagen agera poliser istællet... det blir nog bra, jag fortsætter lugnt att ladda ner(och køpa så klart)

 

Jättebra att NIN gjorde så, helt klart bra. Men varför vill du förvägra andra att själv göra det valet utan illegal påverkan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde just att sen lagen trädde i kraft så har internettrafiken minskat med 30% och ibland ännu mer. Vi får ett snabbare internet.

 

Jippi!!! :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde just att sen lagen trädde i kraft så har internettrafiken minskat med 30% och ibland ännu mer. Vi får ett snabbare internet.

 

Jippi!!! :pompoms:

 

 

Vart hörde du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde just att sen lagen trädde i kraft så har internettrafiken minskat med 30% och ibland ännu mer. Vi får ett snabbare internet.

 

Jippi!!! :pompoms:

 

Min privata internettrafik har aldrig varit högre eftersom OneSwarm skickar mycket mer data fram och tillbaks än något annat fildelningsprogram (man kan dela lagliga filer!) jag använt tidigare :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min privata internettrafik har aldrig varit högre eftersom OneSwarm skickar mycket mer data fram och tillbaks än något annat fildelningsprogram (man kan dela lagliga filer!) jag använt tidigare :P

 

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hörde du det?

Nyheterna på SR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyheterna på SR

 

Sa dom att den totala mängden trafik i hela Sverige minskat med 30%? Det är enormt mycket i såna fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade på GP.se

 

I dag var första dagen för nya fildelningslagen (Ipredlagen). Och vid fyratiden på eftermiddagen var mängden internettrafik 30 procent lägre än samma tid på tisdagen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hörde du det?

De sa det på ekot kl 09.00 imorse.

 

Tillägg: Att vi får ett snabbare internet är bara vad jag själv tror. Det sa de inget om i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minskningen är nog bara temporär dock, samma sak hände ju när de införde lagen om att även nedladdning var olagligt inte bara uppladdning. Det ger sig med tiden. Sedan är jämförelsen 30% enbart med dagen före (31 mars) så särskilt statistiskt säkerställd skulle jag inte påstå att den siffran är ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs inte riktigt det jag undrade, men långsamt visst, men döljer det ipnumret?

 

lååååååååångsamt....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du frågade jag svarade, du får ju specifiera frågan lite bættre annars ;)

 

Har tyværr ingen egen erfarenhet av TOR men det jag førstått ær att man verkligen ær anonym men att det ær segt som sirap.

 

Hoppas någon annan kan førtydliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räckte utmärkt för mig, var ute efter den anonyma biten mest.....

 

TACK för hjälpen!

 

 

du frågade jag svarade, du får ju specifiera frågan lite bættre annars ;)

 

Har tyværr ingen egen erfarenhet av TOR men det jag førstått ær att man verkligen ær anonym men att det ær segt som sirap.

 

Hoppas någon annan kan førtydliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...