Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är du avlyssnad?


rickard1234

Rekommendera Poster

Gäst iMatte
Haha, sådan paranoia... visst, staten är ute efter era porrmappar och mobilsamtal med flickvännen. Ja jösses.

 

Varför inte dela ut hela din hemmamapp till gäster och lägga ut länken här....? Om du inte är paranoid, vad har du att oroa dig för? Tror du verkligen att du är så intressant att nån här bryr sig om dina privata dokument? Ut med klabbet bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 394
  • Created
  • Senaste svar

Via Microsoft så har USA troligen haft full insyn i svenska företag som kör Windows. Finns helt säkert bakdörrar in i systemet.

Sen undrar jag varför det är omöjligt för privatpersoner att använda kraftig kryptering. Det ligger ett exportförbud (från USA) på nivåer över 256 bitar tror jag eller om det tillochmed är 128 bitar. Vad händer med ett svenskt företag som börjar sälja 512 bitars kryptering t.ex?

Vad jag menar är att vi levt under övervakning länge utan att tänka på det så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Tror du verkligen att du är så intressant att nån här bryr sig om dina privata dokument?

 

Faktiskt en kärnfråga!

Ingen kommer att läsa vanliga användares dokument, det är väl antagligen en robot som söker efter vissa ordval eller formuleringar och som vid träff ger larm.

Vill man sabba systemet så kan man ju alltid skapa sådana formuleringar, men vad vore vitsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via Microsoft så har USA troligen haft full insyn i svenska företag som kör Windows. Finns helt säkert bakdörrar in i systemet.

...

Vad jag menar är att vi levt under övervakning länge utan att tänka på det så mycket.

 

Först skriver du "troligen", sen "helt säkert" och sen avslutar du med ett konstaterande. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe :D

Det var nog ett par antaganden för mycket där men jag orkade inte googla fram en doktorsavhandling i ämnet.

 

"helt säkert" borde varit "rätt säkert" istället ;)

 

Your not paranoid just because everyone is staring at you...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såg ett bra formulerat argument i ämnet här som jag bara måste dela med mig av:

 

Jag har sagt det förut när friheten skall försvaras genom att inskränka friheten för medborgarna är vi illa ute.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du pratade förut om intetsägande argument, det där är väl i allra högsta grad ett sådant, redan som grottmänniskor om vi ingick i en liten grupp fick vi nog uppleva inskränkt frihet, vi fick nog inte ostraffat klubba ner nån i klanen då heller, så det handlar om gradering hur mycket frihet/ofrihet kontra säkerhet/osäkerhet vi vill ha, balansen där. Exemplet vi diskuterar (el ni) är ju på gränsen eller över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du pratade förut om intetsägande argument, det där är väl i allra högsta grad ett sådant, redan som grottmänniskor om vi ingick i en liten grupp fick vi nog uppleva inskränkt frihet, vi fick nog inte ostraffat klubba ner nån i klanen då heller, så det handlar om gradering hur mycket frihet/ofrihet kontra säkerhet/osäkerhet vi vill ha, balansen där. Exemplet vi diskuterar (el ni) är ju på gränsen eller över.

 

Det är ju just för att det ligger på gränsen som gör det så oerhört intressant och ett såpass hett ämne. Förslaget är ju inte helt uppenbart fel - för då skulle ju ingen vara för det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir att skicka viktiga brev med posten då dom inte får öppna brev hur som helst

En logisk följd av "FRA-lagen" borde ju bli en ny lag om tre år som ger den nya myndigheten FPA Försvarets Post Anstalt rätt att spana (alltså öppna och läsa) brev som passerar Sveriges gränser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju just för att det ligger på gränsen som gör det så oerhört intressant och ett såpass hett ämne. Förslaget är ju inte helt uppenbart fel - för då skulle ju ingen vara för det. :)

Välkommen "tillbaka" förresten fps. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En logisk följd av "FRA-lagen" borde ju bli en ny lag om tre år som ger den nya myndigheten FPA Försvarets Post Anstalt rätt att spana (alltså öppna och läsa) brev som passerar Sveriges gränser.

Å andra sidan, eftersom ingen nämnt det måste jag ta upp det, amrisarna har väl länge signalspanat och läst vår post efter behag, eller var det bara en myt? Så med den myten som jag antagit varit verkligheten - som den pessimist/realist jag är - som bakgrund blir man ju inte direkt jätteupprörd om svenskar letar efter kodord ist för el oxå, men klart var det en myt så är det ju ett steg i fel riktning, verkar det som om inget nytt kommer i målet.

Eller jag kan säga som så att eftersom jag misstänkt att andra ändå kan läsa och spana whatever efter behag så har jag räknat med det och blir inte särdeles upprörd av att friheten är omskuren fast nu försöker göra det mer "ärligt".

Konstig mening men lunchen är slut så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner en man i femtioårsåldern, han var polyglott och språkgeni. Enda karriären som var lämplig för honom var ett jobb (ironiskt nog) inom försvaret. Många många år efter att han till sin förvåning nobbades ett jobb inom försvaret fick han reda på att det var för att han hade varit medlem i KPMLR och var klassad som en lätt säkerhetsrisk.

Utan att veta med säkerhet, men KPMLr är väl ändå ett revolutionärt parti. Om jag minns rätt så vill dom med våld krossa samhället och kapitalisterna, därefter med våld införa planekonomi... Om en person är så pass motiverad att tom gå med i ett sådant parti, så tycker även jag att det är ganska rätt att han inte har ett känsligt jobb inom försvaret. Lika lite som jag vill att nynazister ska göra värnplikten...

 

Ni kan gå och kolla http://stoppa-storebror.se/

En ganska bra och informativ sida i ämnet.

 

Vad gäller allmän övervakning av ALLA medborgare "FRA-style", så har jag samma uppfattning som alla andra. Det är åt helvete!

 

Dom säger att jänkarna har något slags elektroniskt övervakningssystem som flaggar på vissa ord. Vi alla kanske ska ta vårt ansvar och "spamma" dom i vartenda mejl, SMS och telefonsamtal framöver. Vem vet, kanske kan deras system haverera...

 

KILLa GEORGE W BUSH under foten med en fjäder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom säger att jänkarna har något slags elektroniskt övervakningssystem som flaggar på vissa ord. Vi alla kanske ska ta vårt ansvar och "spamma" dom i vartenda mejl, SMS och telefonsamtal framöver. Vem vet, kanske kan deras system haverera...

 

KILLa GEORGE W BUSH under foten med en fjäder.

 

Ja, och när vi ändå håller på, kan vi inte tejpa alla hastighetskameror, övervakningskameror på Sergelstorg, punktera alla polisbilar, ringa bussamtal till 112?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att veta med säkerhet, men KPMLr är väl ändå ett revolutionärt parti. Om jag minns rätt så vill dom med våld krossa samhället och kapitalisterna, därefter med våld införa planekonomi... Om en person är så pass motiverad att tom gå med i ett sådant parti, så tycker även jag att det är ganska rätt att han inte har ett känsligt jobb inom försvaret. Lika lite som jag vill att nynazister ska göra värnplikten...

 

Jag är nog egentligen för kluven i frågan för att ta ställning. Tycker å ena sidan att det var fel att samtiden hanterade det som de gjorde och håller delvis med dig i och med att KMPLR ville revoltera mot vår demokrati. Sen är det egentligen inte ett samhälles eller en stats uppgift att avgöra vad som är en "rätt" eller godtagbar politisk åsikt. Sydafrika hade ju till exempel bestämt att apartheid var rätt och som medborgare i ett sådant samhälle hade ju nästan vem som helst av oss velat störta den så kallade demokratin. - en revolutionär har ju trots allt rätt att ha åsikten att vårt samhälle är så FEL att revolt är den enda vägen. Man får nästan anse att man får ha vilken åsikt som helst - bara man är beredd att följa reglerna. Min bekante var med all säkerhet beredd att följa reglerna för sitt arbete, jag kan inte tänka mig något annat.

 

Finns egentligen flera paradoxer man liksom får lov att acceptera om man ska leva efter begreppet mänskliga rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och när vi ändå håller på, kan vi inte tejpa alla hastighetskameror, övervakningskameror på Sergelstorg, punktera alla polisbilar, ringa bussamtal till 112?

Du ger sken av att vara en hyggligt upplyst, påläst och intellektuell person. Jag är lite förvånad att du inte ser faran i ett det verktyg som FRA vill skaffa.

 

Eller du kanske bara ville vara ironisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lika bra att vi, via dagliga eller veckovisa sammanställningar,

får intyga att vi är oskyldiga.. ett enkelt formulär med några kryssfrågor bara

så är saken biff. Ex:

 

------------------------

* Idag har du XX kört din bil 32,4km - har du vid något tillfälle överträtt

hastighetsbestämmelserna eller på annat sätt utgjort fara för dig eller

andra medtrafikanter ? (om *ja* lämna en skriftlig förklaring till de inträffade)

* Du har skickat 14 mail och talat i telefon i 42,8 min - Har du vid något

av dessa tillfällen brutit mot, eller varit i närheten av att bryta mot, lagen ?

(om *ja* lämna en skriftlig förklaring till de inträffade)

 

- Sporadiska kontroller görs och svar som icke äro med sanningen överensstämmande beivras

------------------------

 

För alla som inte har nått att dölja finns en "kryssa nej på samtliga" knapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ger sken av att vara en hyggligt upplyst, påläst och intellektuell person. Jag är lite förvånad att du inte ser faran i ett det verktyg som FRA vill skaffa.

 

Eller du kanske bara ville vara ironisk...

 

Nja, jag blev lite förvånad av att just du skrev som du skrev, dvs att försöka sabotera!

Det amerikanerna gör gör ju alla, det ingår i maktbalansen att försöka ta reda på allt av intresse i omvärlden som kan påverka på det nationella planet.

 

Jag ser faran i det FRA vill skaffa, men jag ser också faran i att FRA inte får de möjligheterna. Vilket är värst av pest eller kolera?

 

Jag vet inte, men jag lutar åt att nyttan kan vara större än faran för att systemet skulle kunna missbrukas. Känns lite hypotetiskt i vårt upplysta samhälle att snacka om Sverige som en blivande totalitär stat. Däremot finns hotbilder från "totalitära" grupper som är sju resor värre än tanken på en hypotetisk 1984-stat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i mitt första inlägg här i tråden: Vem är Peter och var är vargen? Om ingen förstod vad jag menade så tar jag det här. Peter och vargen är här överfört till händelserna 11 september 2001. Det hände EN gång och kan förmodligen inte hända igen, i alla fall inte av samma grupp. Ändå håller hela världen på med samma noja som om det skulle kunna hända snart igen. Better safe than sorry, som engelsmännen säjer. Jag undrar det. Galningarna är döda, de som bråkar nu är bara uppblåsta demagoger fyllda av sin egen självupptagenhet. Dom kan man faktiskt avfärda utan att bevaka fan och hans moster.

 

Så, vem är då Peter? Peter är förstås alla som ropar på övervakning för ett "säkrare" samhällen. Vargen? Vargen är död...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i mitt första inlägg här i tråden: Vem är Peter och var är vargen? Om ingen förstod vad jag menade så tar jag det här. Peter och vargen är här överfört till händelserna 11 september 2001. Det hände EN gång och kan förmodligen inte hända igen, i alla fall inte av samma grupp. Ändå håller hela världen på med samma noja som om det skulle kunna hända snart igen. Better safe than sorry, som engelsmännen säjer. Jag undrar det. Galningarna är döda, de som bråkar nu är bara uppblåsta demagoger fyllda av sin egen självupptagenhet. Dom kan man faktiskt avfärda utan att bevaka fan och hans moster.

 

Så, vem är då Peter? Peter är förstås alla som ropar på övervakning för ett "säkrare" samhällen. Vargen? Vargen är död...

 

Det låter så fantastiskt fint det du skriver, konstaterande en enda händelse, den 11 september 2001, en gång är ingen gång. Har du slutat läsa och lyssna på nyheterna sen dess!

Hela vår omvärld fylls av oroshärdar som även för sina kamper utanför sina egna intresseområden. Vargen finns där, men snälla Sverige skall inte oroa sig, sånt däringa drabbar bara andra.

Strunta i sagorna, i verkligheten kanske prinsen Peter får hela riket och men bara halva prinsessan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spanien, London, det var inte en gång som sagt, nyligen avslöjade de nån grupp som planerade attentat i Danmark. Dessutom utan att ha läst nåt om FRA så gissar jag att de kanske använder detta oxå mot den organiserade brottsligheten vilket är bra för de smäller och skjuter ju här. Men där får jag nog sätta ett ? efter. Men problemet har ju alltid varit hur mycket ska vi skydda oss och när går det över gränsen så skyddet blir till ett större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spanien, London, det var inte en gång som sagt, nyligen avslöjade de nån grupp som planerade attentat i Danmark. Dessutom utan att ha läst nåt om FRA så gissar jag att de kanske använder detta oxå mot den organiserade brottsligheten vilket är bra för de smäller och skjuter ju här. Men där får jag nog sätta ett ? efter. Men problemet har ju alltid varit hur mycket ska vi skydda oss och när går det över gränsen så skyddet blir till ett större problem.

 

Bättre att förekomma än att förekommas, eller kanske att förekomma än att omkomma? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter så fantastiskt fint det du skriver, konstaterande en enda händelse, den 11 september 2001, en gång är ingen gång. Har du slutat läsa och lyssna på nyheterna sen dess!

Hela vår omvärld fylls av oroshärdar som även för sina kamper utanför sina egna intresseområden. Vargen finns där, men snälla Sverige skall inte oroa sig, sånt däringa drabbar bara andra.

Strunta i sagorna, i verkligheten kanske prinsen Peter får hela riket och men bara halva prinsessan.

 

Jag glömde bort Madrid och London, även om dessa händelser egentligen är unika de också eftersom det inte är samma grupp som utförde dåden i USA. Men jag hävdar att vargen är död. Det vi gör nu är samma misstag som vid ubåtsspaningarna på 80-talet. Vi letar efter spöken, fantomer, när vi borde leta efter smugglare, knarklangare och vapenhandlare. DEN vargen är inte död och den hittar vi inte med spaning på detta vis. Inte heller med övervakningskameror. Nej, jag tror att den kampen är förlorad. Vi kan bara stoppa själva användandet, i viss mån. Inget annat. Men det är bra nog. Avlyssna epost och hemsidor ger inget i längden.

 

Peter är ingen prins och han får definitivt inga troende efter den 17 juni, utom de som fortfarande tror att vargen är en terrorist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde bort Madrid och London, även om dessa händelser egentligen är unika de också eftersom det inte är samma grupp som utförde dåden i USA. Men jag hävdar att vargen är död. Det vi gör nu är samma misstag som vid ubåtsspaningarna på 80-talet. Vi letar efter spöken, fantomer, när vi borde leta efter smugglare, knarklangare och vapenhandlare. DEN vargen är inte död och den hittar vi inte med spaning på detta vis. Inte heller med övervakningskameror. Nej, jag tror att den kampen är förlorad. Vi kan bara stoppa själva användandet, i viss mån. Inget annat. Men det är bra nog. Avlyssna epost och hemsidor ger inget i längden.

 

Peter är ingen prins och han får definitivt inga troende efter den 17 juni, utom de som fortfarande tror att vargen är en terrorist.

 

Varför skulle kommunikationen mellan smugglare, knarklangare och vapenhandlare inte ingå i spaningsmetoden?

Det finns väl både små och stora vargar i olika kulörer som Peter kan avliva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle kommunikationen mellan smugglare, knarklangare och vapenhandlare inte ingå i spaningsmetoden?

Det finns väl både små och stora vargar i olika kulörer som Peter kan avliva?

Det är klart att vi fortsättningsvis ska ha riktad spaning mot sådana företeelser. Men det är polisens uppgift, inte FRA:s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...