Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabba frågor, Snabba svar


Marooned

Rekommendera Poster

Nån som vet om det finns nåt skript eller nåt som gör man kan starta en spellista i spotify eller i iTunes direkt efter man har startat eller startat om datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,2k
  • Created
  • Senaste svar
John Stalberg

Kolla om du inte kan göra ett eget script med Automator.app. iTunes borde vara lätt att få glra som du vill. När/om scriptet funkar lägger du till det i en användares 'login items'. Systeminställningar -> konto -> Login Items.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag vill hänga upp min iMac 21,5 tummare på väggen, hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag vill hänga upp min iMac 21,5 tummare på väggen, hur gör jag då?

Har för mig att frågan varit uppe tidigare och att någon använde en arm för platt-TV. Sök på väggfäste eller vägg*, så borde du hitta't.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar väldigt hårt på att införskaffa en Macbook Pro 15". Har frågor som säljarna i Macbutiken i Lund inte kunde svara på..

 

  1. Är den högupplösta anti-glare skärmen värd pengarna?
  2. Hur är det med filformatet NTFS? Jag har en extern disk formaterad i NTFS som jag gärna vill fortsätta använda utan att behöva formatera.
  3. Finns det vettiga program för att packa/packa upp RAR-filer? WinRAR är GULD till Windows.
  4. Hur bra är Parallels? Fungerar verkligen allt som fungerar i Windows där?
  5. Får man en massa bloatware installerat vid köp såsom på märkesdatorer med Windows?
  6. Jag har en Tvix (disken också formaterad som NTFS), kommer jag kunna lägga till den som nätverksenhet via SAMBA?
  7. Får man OS-skivor till datorn vid köp så man kan formatera och lägga på det helt från scratch vid behov? (Eller fungerar det inte så? ;)

Modellen jag kollat på är Macbook Pro 15" (den billigaste modellen) med en highres antiglare-skärm. 19615kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popyerbottlez

Funderar väldigt hårt på att införskaffa en Macbook Pro 15". Har frågor som säljarna i Macbutiken i Lund inte kunde svara på..

 

  1. Är den högupplösta anti-glare skärmen värd pengarna?
  2. Hur är det med filformatet NTFS? Jag har en extern disk formaterad i NTFS som jag gärna vill fortsätta använda utan att behöva formatera.
  3. Finns det vettiga program för att packa/packa upp RAR-filer? WinRAR är GULD till Windows.
  4. Hur bra är Parallels? Fungerar verkligen allt som fungerar i Windows där?
  5. Får man en massa bloatware installerat vid köp såsom på märkesdatorer med Windows?
  6. Jag har en Tvix (disken också formaterad som NTFS), kommer jag kunna lägga till den som nätverksenhet via SAMBA?
  7. Får man OS-skivor till datorn vid köp så man kan formatera och lägga på det helt från scratch vid behov? (Eller fungerar det inte så? ;)

Modellen jag kollat på är Macbook Pro 15" (den billigaste modellen) med en highres antiglare-skärm. 19615kr.

 

1. Beror på vad du skall använda din Mac till.. Du får en mer korrekt färgåtergivelse med antiglare och den är bättre om du arbetar mkt med trycksaker, även om jag då förutsätter att du har en externt kalibrerad skärm. De glansiga skärmarna ger dock mer livliga färger och ger då en enligt mig vackrare bild och film blir mkt bättre.

 

2. Nej. Lägg över den på en annan disk sen formatera om den?

 

3. Unrarx

 

4. I stort sett.. Finns även VMWare Fusion och apples egna boot camp. Har själv inte testat..

 

5. Nej.

 

6.Vet ej.

 

7. Ja, det får du.. Jag personligen föredrar att göra en disc image av skivan och ha på en extern hårddisk.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur är det med filformatet NTFS? Jag har en extern disk formaterad i NTFS som jag gärna vill fortsätta använda utan att behöva formatera.

 

 

Får installera t.ex. Tuxera NTFS så du kan använda NTFS diskar :):P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får installera t.ex. Tuxera NTFS så du kan använda NTFS diskar :):P

 

Eller kör man med det inofficiellt inbyggda stödet för NTFS i OS X 10.6

 

och kunde inte butiken svar dig på de sju frågorna så ska du inte handla i den butiken. Den säljaren kan varken vara speciellt kunnig eller intresserad av att hjälpa dig. Kolla in Kullander i Malmö istället, bra och kunnig service har jag alltid fått av dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popyerbottlez

Eller kör man med det inofficiellt inbyggda stödet för NTFS i OS X 10.6

 

och kunde inte butiken svar dig på de sju frågorna så ska du inte handla i den butiken. Den säljaren kan varken vara speciellt kunnig eller intresserad av att hjälpa dig. Kolla in Kullander i Malmö istället, bra och kunnig service har jag alltid fått av dem

 

Coolt!=)

 

+1 ang. butiken i lund..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har sökt på forumet, sökt i spotlight och googlat men inte hittat svar på denna fråga: Jag vill ta bort den personliga bilden i Mail version 3.6, hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har sökt på forumet, sökt i spotlight och googlat men inte hittat svar på denna fråga: Jag vill ta bort den personliga bilden i Mail version 3.6, hur gör man det?

Jag tror det bara ska vara att ta bort bilden ur adressboken. Se även denna tråd: https://forum.macworld.se/topic/95750-vad-aer-det-foer-mening-med-att-ha-en-personlig-bild-i-mail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har sökt på forumet, sökt i spotlight och googlat men inte hittat svar på denna fråga: Jag vill ta bort den personliga bilden i Mail version 3.6, hur gör man det?

 

Din bild visas enbart för dig, för att du har en bild inlagt i adressboken, den skickas inte med ditt mail så att andra kan se den. Om du har fler kontakter i adressboken i din maillista och du lägger in en bild på så ser du den också när du får mail från dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret mattem. Nu när jag vet att mottagaren inte ser bilden så känns det bättre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det bara ska vara att ta bort bilden ur adressboken. Se även denna tråd: http://forum.macworl...lig-bild-i-mail

 

 

Hej Justitia och tack för ditt svar. Den tråd du tipsade om hittade jag när jag googlade. Den gav dock inte svar på hur jag tar bort bilden. Men omm det är så som "mattem" svarade, att bilden inte syns i mottagarens mail, så är det inte ett problem för mig längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt och funderade på en grej.

 

Om man kör Windows 7 via Parallels, kan man då helt plöstligt använda NTFS-format på externa diskar etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Jag satt och funderade på en grej.

 

Om man kör Windows 7 via Parallels, kan man då helt plöstligt använda NTFS-format på externa diskar etc?

 

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja

 

Och när man i sin tur överfört filer från extern till intern disk i Windows, så kan man "dra" över dem till OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Och när man i sin tur överfört filer från extern till intern disk i Windows, så kan man "dra" över dem till OSX?

 

Ja. Den virtuella maskinen och host-OS:et (OS X) kan ha delade foldrar/mappar. OS X kan läsa NTFS utan problem så du kan låta filerna vara kvar på den externa disken och kopiera över dem från den disken via OS X direkt. OS X kan inte skriva till NTFS så behöver du manipulera filerna går det som jag sa via Win i en virtuell maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Night Prowler

Jag tänker lämna in min iMac på service. Då jag har lite filmer på datorn som jag har laddat hem illegalt undrar jag om serviceverkstaden bryr sig om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker lämna in min iMac på service. Då jag har lite filmer på datorn som jag har laddat hem illegalt undrar jag om serviceverkstaden bryr sig om det?

 

Skulle inte tro att de bryr sig ett smack om det, det är nog bara om de skulle upptäcka barnporr eller annat vidrigt på datorn som de skulle ringa farbror blå... Ska naturligtvis inte lova något, men jag skulle med 99% säkerhet säga att du inte behöver oroa dig...

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ta backup på din disk.

 

Har hänt att folk har fått tillbaka tomma hårddiskar.

 

Tänk på dé!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis fått hem min första mac och undrar hur/om jag kan föra över alla mina köpta appar (från App Store) från min windowsdator till min nya dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en snabb!

 

Om jag har Windows installerat med Bootcamp-lösningen, kan jag då installera om OSX utan att "tappa" Windows-installationen?

 

Nu har jag inte läst så mycket om Bootcamp men jag fattar att den lägger Windows på en egen partition (Bootcamp right?) men där ligger väl nån form av mjukvara i OSX som styr allt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja

 

Ny här på forumet och skulle behöva ett snabbt svar angående att ta backup på systemet. Det är så att jag sökt runt lite på program för att göra en backup av systemet, men de program jag hittar gör endast en avbild av hela hårddisken. Jag har mycket musik, bilder och andra filer som tar upp mycket plats som jag inte vill ha med i min backup utan endast det viktigaste så som installerade program mm. Finns det ett smidigt program där jag kan välja vad jag vill ta med i min backup?

 

Nu kanske ni tänker att det ju bara är att radera de filer man inte vill ha med och sedan göra backup, eller? Det kanske är en enkel lösning men jag skulle ändå vilja se om det finns ett program där jag själv väljer vad som ska vara med i min backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en snabb!

 

Om jag har Windows installerat med Bootcamp-lösningen, kan jag då installera om OSX utan att "tappa" Windows-installationen?

 

Nu har jag inte läst så mycket om Bootcamp men jag fattar att den lägger Windows på en egen partition (Bootcamp right?) men där ligger väl nån form av mjukvara i OSX som styr allt, eller?

 

 

Av erfarenhet så vet jag att det kan vara svårt att återställa den ursprungliga partitionen om du senare vill radera windows via bootcamp. Har du installerat rEFIt så läser programmet som sagt av vilka partitioner du har, så det ska inte vara krångligt att installera om OSX och du kommer förmodligen inte att tappa windows installationen. Jag har installerat om systemen flera gånger men endast behövt installera om rEFIt för att få fram windows och linux partitioner igen.

 

Kanske inte det bästa svaret så någon annan får gärna bekräfta det jag sagt innan du börjar installera om systemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...