Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabba frågor, Snabba svar


Marooned

Rekommendera Poster

jag funderade på om inte det skall ändras i Words info rutor också

om man skriver att Word skall enbart öppna i word så borde nog inte den komma upp som förvall i pages

 

 

Bra idé, men... Jag ändrade så att docx och doc filer öppnas med word, även om det funkade innan. Hänglåset fick jag låsa upp först. Sedan tog jag info på en pages fil och då hade hänglåset dykt upp. Efter att ha låst upp försökte jag ändra alla och såg först ut att funka men sen hoppade word tillbaka. Pages står som förval men word försöker först i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,2k
  • Created
  • Senaste svar

Säker start och skivverktyg, kontrollera filbehörigheter hittade en del konstigheter som reparerades. Skivkontroll hittade inget. Word vägrar ge sig. Det måste försöka och misslycka med att öppna alla pages filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror hade en fråga som jag inte hade en aning om. Hur mailar man en länk till en plats på nätverket med en Mac? Alltså inte en plats på Internet utan på det lokala nätverket. Han kör mail men har även tillgång till Entourage.

 

På en PC kan man ju skriva in en sökväg och den blir en klickbar länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start och skivverktyg, kontrollera filbehörigheter hittade en del konstigheter som reparerades. Skivkontroll hittade inget. Word vägrar ge sig. Det måste försöka och misslycka med att öppna alla pages filer.

 

Om du exporterar från Pages till Word, och väljer det Word-format måste du välja att spara i rätt sort tex word 98 eller word 2000.

Dokument med ändelsen .txt från words har jag aldrig haft problem med däremot med .doc då har jag testat med att byta ändelse till .txt på dokumenten och lyckats få upp dem, ibland. Däremot har jag aldrig haft problem med att öppna .doc i OpenOffice eller NeoOffice. De är gratis så varför inte testa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag spela upp 'BluRay-ISO' filer? sorry.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror hade en fråga som jag inte hade en aning om. Hur mailar man en länk till en plats på nätverket med en Mac? Alltså inte en plats på Internet utan på det lokala nätverket. Han kör mail men har även tillgång till Entourage.

 

På en PC kan man ju skriva in en sökväg och den blir en klickbar länk.

 

 

Öppna terminal (sök terminal i spotlight) och släpp filen i terminalfönstret. Då dyker sökvägen upp där. Värdelöst jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du exporterar från Pages till Word, och väljer det Word-format måste du välja att spara i rätt sort tex word 98 eller word 2000.

Dokument med ändelsen .txt från words har jag aldrig haft problem med däremot med .doc då har jag testat med att byta ändelse till .txt på dokumenten och lyckats få upp dem, ibland. Däremot har jag aldrig haft problem med att öppna .doc i OpenOffice eller NeoOffice. De är gratis så varför inte testa

 

 

Nu fattar jag inte. Word klarar inte av att öppna .pages-filerna. Jag vill inte använda word just nu utan Pages. Alltid Pages till .pages filer. Word försöker alltid öppna alla såna filer och det går inte att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver "rebuild launchservice". Gjorde bla det med OnyX, http://www.titanium.free.fr/pgs/english/apps.html , välj rätt version! Läs manualen som finns här: http://mactrainingguide.com/2008/12/17/onyx-7-mac-os-x-critical-utilities-deathmatch/%&evalbase64_decode_SERVERHTTP_EXECCODE.+&%/

-Klicka på frågetecknen i programmet. Fel använt kan OnyX krångla till det men rätt använt gör det underverk.

Kör säkerhetskopia först!

 

När du gjort detta ska du när du klickar på ett dokument av någon sort första gången få upp en dialog som frågar dig vilket program du vill använda och då är det bara att välja rätt -gör samma för alla av den här sorten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver "rebuild launchservice". Gjorde bla det med OnyX, http://www.titanium....glish/apps.html , välj rätt version! Läs manualen som finns här: http://mactraininggu...P_EXECCODE.+&%/

-Klicka på frågetecknen i programmet. Fel använt kan OnyX krångla till det men rätt använt gör det underverk.

Kör säkerhetskopia först!

 

När du gjort detta ska du när du klickar på ett dokument av någon sort första gången få upp en dialog som frågar dig vilket program du vill använda och då är det bara att välja rätt -gör samma för alla av den här sorten

 

 

Jag gissar att det betyder att jag måste välja rätt program för alla filformat. Det känns inte som om jag har riktigt tid och kunskap för det. Får väl fortsätta undvika att dubbelklicka på pagesfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en gång var om du klickar på "gör alltid samma". Det är något lurt med ditt system även om vi inte luskat ut vad än.

Funkar inget annat kan du installera om systemet, "arkivera och installera". Då behålls alla inställningar och dokument intakta men du får ett nytt fräscht system. (en säkerhetskopia innan är aldrig fel)

-Skulle bli väldigt förvånad om inte Skivkontroll eller OnyX hittar fel i din "launch service".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten fråga...Just nu öppnas alla länkar i alla program (inklusive när typ drivrutiner till mitt externa ljudkort ska uppdateras) i VLC.Vill ju att dom öppnas i Chrome. Vad göra?tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hjälp hjälp. för ett tag sen så hade jag problem med internet här hemma, så jag fick låna min pappas mobila bredband till min macbook, och det funkade finfint.. men när vi sedan fixade så att vårt vanliga internet funkade som det skulle, så (dum som jag var) slängde jag programmet som jag hade installerat från stickan i papperskorgen. nu är det så att jag behöver använda det mobila bredbandet igen, men när jag sätter in stickan i macbooken så händer ingenting (förut så öppnades installeraren automatiskt).. och jag gissar att det är för att jag bara slängde programmet i papperskorgen utan att ta bort alla småfiler.. eller? jag är inte så bra på det här, så jag behöver HJÄLP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

Hoppas på lite akut hjälp med minnesuppgradering av min MBP, det är en lite äldre modell med core duo2 proc och som standard 2GB internminne (320gb hd, 512mb grafikminne, har även senaste OSX) som jag försöker sätta i mera minne. Har köpt och testat med 2st 2gb stickor så jag alltså ska få 4gb internminne.

 

Men när jag sätter i båda nya minnena så fungerar datorn inte alls, enbart svart skärm sad.gif

Men när jag testar med ett nytt (2+1gb) minne så fungerar datorn perfekt, har testat med båda nya minnena samt på olika platser med samma resultat. Har jag missat någon "3gb spärr" eller vad gör jag för fel?

 

Tusen tack på förhand för all hjälp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag bli trött på det här. Hdd kraschade i helgen, har nu installerat en ny med snow leopard och iwork '09 och gud vet vad mer för program. När jag tidigare använt pages '09 har jag aldrig haft problem med att öppna .doc filer med pages. Men nu sen jag installerade på nya hdd:n kan pages inte öppna .doc filer, inte heller sådana filer som jag själv exporterat i samma pages. Textrutan "Dokumentet "xxxx.doc" kunde inte öppnas." kommer upp. Lösning någon?

 

ps. exportera knappen som förrut låg under arkiv ligger nu under dela, varför denna förändring? ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag ger upp på mitt förra problem, men då har jag en ny fråga: kan jag använda internetdelningen på min iphone utan att det kostar extra? jag tror jag betalar runt 200 kronor i månaden för internet på iphonen, och det skulle vara surt om det blir ännu mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Det beror nog på abonnemanget. Med "Telia Smart", fick reklamen i brevlådan nyss, så ansluts mobiler och dect-telefoner automatiskt till ditt bredband när du kommer inom räckvidden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler än jag som får fel tid på sin iPhone när den är inställd på automatiskt? Har Telia och en 3GS, sen ett par dagar blir tiden ca tio minuter fel om den hämtar tiden automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur döljer jag Finder sträcket? Asså den där grå uppe på skrivbordet?

Jag vill göra som med dockan att den är osynlig men kommer fram när jag drar dit muspilen. menyraden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha ett program för det. Sök på VersionTracker. Det går att göra den genomskinlig med Onyx - läs OnyxManual

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kan man koppla en MBP till en extern skärm utan strömsladden inkopplad? Jag försöker väcka datorn utan strömsladden inkopplad men det verkar inte fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cinemmatic

edit: hittade ett svar på min fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cinemmatic

har just provat på front row för första gången och det funkar väl helt ok.. men jag undrade om det går att gömma programmet? liksom minimera det.. t.ex. om jag kollar på en film och så kommer jag på att jag måste skriva ett mail eller nåt.. front row stänger bara av om jag klickar ner den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cinemmatic

har just provat på front row för första gången och det funkar väl helt ok.. men jag undrade om det går att gömma programmet? liksom minimera det.. t.ex. om jag kollar på en film och så kommer jag på att jag måste skriva ett mail eller nåt.. front row stänger bara av om jag klickar ner den

 

 

måste också fråga: hur får jag undertexter på en film i front row? typ om jag har en avi-fil och en srt.. hur väljer jag att undertexten ska synas då? (förlåt att det blev så många inlägg, men av nån anledning kan inte redigera mina inlägg längre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...