Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabba frågor, Snabba svar


Marooned

Rekommendera Poster

Har inte testat men en variant kan vara att använda Spaces (sök i Hjälp) lägga FrontRow i fönster 1 och mail i fönster 2.

Som sagt har inte testat men det funkar att tex spela spel i ett fönster och ha mail i ett annat. Även om det kan bli seegt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,2k
  • Created
  • Senaste svar
cinemmatic

Har inte testat men en variant kan vara att använda Spaces (sök i Hjälp) lägga FrontRow i fönster 1 och mail i fönster 2.

Som sagt har inte testat men det funkar att tex spela spel i ett fönster och ha mail i ett annat. Även om det kan bli seegt

 

 

det gick inte att välja front row :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var rädd för det, Fron Row är nog till för att kollas på med fjärrkontroll. Men du kan klicka på QuickTime(programmet) och köra därifrån då kan du kolla mejl och greja i bakgrunden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan igår fått en fil som heter derby.log som ligger i Programmappen.

 

Förstår att det är ett systemmeddelande, men min fråga är om det bara är att ta bort den, jag vill inte ha den liggande i programmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte sett till någon sådan fil hos mig. Har du något program som heter "Derby" eller är gjort av någon "Derby computer inc" eller nå´t sånt. Kan finnas någon inställning i programmet om var loggfiler ska hamna. Öppna den med textredigerare och se vad det står. Kan vara en fil som kommer efter en installation och står det inget annat än att "installationen lyckades" har det nog ingen betydelse om du flyttar den. Är det något som inte funkar om du tar bort filen kan du ju alltid lägga tillbaka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Någon som lyckats få till de så att det blir page up/page down när man drar med 3 fingrar på plattan? Fungerar bara i firefox för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

iCal har spårat ur.

 

OS X 10.6.3, iCal 4.0.2 (1379).

 

Jag använder Mobile me, all kalender info finns i "molnet", på min iPod touch och i datorn/iCal, men tidigare i maj så blev maj (övriga testade månader funkar) helt tomt i månadsvyn, dags och veckovy funkar bra, synkning funkar, själva innehållet finns åtkomligt (automator, applecript, dagsvy), men maj är tomt! Bläddrar jag till juni och sedan tillbaka till maj så ligger junis info kvar, fast det ser ut som maj. Själva kalendrarna (längst till vänster) syns hela tiden

Säker start har testats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCal har spårat ur.

 

OS X 10.6.3, iCal 4.0.2 (1379).

 

Jag använder Mobile me, all kalender info finns i "molnet", på min iPod touch och i datorn/iCal, men tidigare i maj så blev maj (övriga testade månader funkar) helt tomt i månadsvyn, dags och veckovy funkar bra, synkning funkar, själva innehållet finns åtkomligt (automator, applecript, dagsvy), men maj är tomt! Bläddrar jag till juni och sedan tillbaka till maj så ligger junis info kvar, fast det ser ut som maj. Själva kalendrarna (längst till vänster) syns hela tiden

Säker start har testats.

 

Du tror inte det är synkningen som ballat ur? Det händer ju med jämna mellanrum och man får radera allt i "molnet" eller på datorn för att få snurr på det igen..

 

Du kan också prova att förstora och förminska fönstret till ical och se ifall det inte dyker upp. Det har jag också råkat ut för..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt, har inte kollat än men upptäckte just att Menuecalender också har flippat ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Du tror inte det är synkningen som ballat ur? Det händer ju med jämna mellanrum och man får radera allt i "molnet" eller på datorn för att få snurr på det igen..

 

Du kan också prova att förstora och förminska fönstret till ical och se ifall det inte dyker upp. Det har jag också råkat ut för..

Synkningen funkar och allt syns i veckovy. Det är bara majs månadsvy som är dum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar ett komplett iCal i "previous system", har du någon sån? I så fall vad händer om du klickar på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Hittar ett komplett iCal i "previous system", har du någon sån? I så fall vad händer om du klickar på den?

Jag har inget "previous system". Antar att jag får hoppas det funkar bättre i juni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

försöker byta ut safari ikonen mot en bild av explorer loggan för att mina päron ska hitta internet ;)

Hur gör jag detta i tiger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jimmybring

Har en snabb fråga, vet inte om det är rätt tråd!

Jag tänkte koppla in min macbook ( early 2009 alu ) till min pappas panasonic 50" g20.

Mitt problem är att jag inte får helskärm eller en bra skarp bild, tvn klarar ju 1920 x 1080 ( eller vilken upplösning nu full hd har ) och jag får bara upp 1600 x 900 som högsta upplösning att välja, och hur fungerar egentligen overscan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Jag är ganska ny med Mac. Skaffade en iMac för ett tag sedan. Jag har använt ett program vid namn Adium för att chatta med människor. Jag tycker inte så särskilt mycket om det programmet. Nu är det så att jag tyvärr har kompisar som använder Windows Live Messenger (känt som msn) på pc så jag hade gärna velat ha ett som funkar att chatta , prata, cama och skickar filer till dem. Jag har testat microsofts egna men det är ju inte ens bra. Jag vill gärna använda iChat. jag vet iChat stödjer AIM, @mac.com och japper. Jag undrar skulle man kunan få till att man använder nån av dem eller annars nån från den här sidan Free Email, Unlimited Storage, Anti-Virus & Spam Protection and Personalized Content - Mail.com ? tack så mycket i förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna iChat och registrera ett AIM-konto - kolla i Ichat hjälp där står hur man gör.

För gratisalternativ kolla in Mozillas Thunderbird eller Seamonkey -browser, mail och chat i ett.

I Apple:s mail ska man kunna lägga till andra konton, har inte testat själv - bara läst slarvigt - kolla om man inte kan få Mail att kolla även andra konton typ G-mail etc.-Kolla Mail-hjälp.

-Eller som vi brukar säga till alla andra newbees - Kolla "Hjälp" i Finder och i programmet. På Maciska betyder "Hjälp" "handbok". -Sparar träd på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

hjälp hjälp. för ett tag sen så hade jag problem med internet här hemma, så jag fick låna min pappas mobila bredband till min macbook, och det funkade finfint.. men när vi sedan fixade så att vårt vanliga internet funkade som det skulle, så (dum som jag var) slängde jag programmet som jag hade installerat från stickan i papperskorgen. nu är det så att jag behöver använda det mobila bredbandet igen, men när jag sätter in stickan i macbooken så händer ingenting (förut så öppnades installeraren automatiskt).. och jag gissar att det är för att jag bara slängde programmet i papperskorgen utan att ta bort alla småfiler.. eller? jag är inte så bra på det här, så jag behöver HJÄLP

testa att ta bort alla filer med appcleaner, annars brukar drivisar finnas på leverantörens hemsida om du hittar tillfällig uppkoppling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna iChat och registrera ett AIM-konto - kolla i Ichat hjälp där står hur man gör.

För gratisalternativ kolla in Mozillas Thunderbird eller Seamonkey -browser, mail och chat i ett.

I Apple:s mail ska man kunna lägga till andra konton, har inte testat själv - bara läst slarvigt - kolla om man inte kan få Mail att kolla även andra konton typ G-mail etc.-Kolla Mail-hjälp.

-Eller som vi brukar säga till alla andra newbees - Kolla "Hjälp" i Finder och i programmet. På Maciska betyder "Hjälp" "handbok". -Sparar träd på det viset.

 

Kan man chatta med msn och macanvändare med AIM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har AIM-konto för att chatta med dottern i England. Funkade här hemma men kom inte igenom universitetets brandvägg så vi använder Skype istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har AIM-konto för att chatta med dottern i England. Funkade här hemma men kom inte igenom universitetets brandvägg så vi använder Skype istället.

 

Funkar det till 100% att skicka filer till och från och att videocama med msn användare med hjälp utav AIM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man chatta med msn och macanvändare med AIM?

 

 

Funkar det till 100% att skicka filer till och från och att videocama med msn användare med hjälp utav AIM?

 

Nej, det kan man inte. MSN är Microsofts program och protokoll för text och video. AIM är AOL's variant på temat och deras protokoll är inte kompatibla med varandra.

 

I dagens läge finns det inget bra alternativ för den som vill videochatta med MSN. Anledningen är att Microsoft inte delar med sig av sitt protokoll till andra utvecklare av programvara. Tyvär så har de inte prioriterat att ta fram en fungerande klient till OS X än.

 

Mitt tips är att använda skype för de tillfällen man vill videochatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan man inte. MSN är Microsofts program och protokoll för text och video. AIM är AOL's variant på temat och deras protokoll är inte kompatibla med varandra.

 

I dagens läge finns det inget bra alternativ för den som vill videochatta med MSN. Anledningen är att Microsoft inte delar med sig av sitt protokoll till andra utvecklare av programvara. Tyvär så har de inte prioriterat att ta fram en fungerande klient till OS X än.

 

Mitt tips är att använda skype för de tillfällen man vill videochatta.

[/quotSå fail att det inte funkar. Jag vill verkligen kunna chatta och skicka filer till folk på msn utan att använda Adium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två snabba frågor:

 

1. Mitt uTorrent har fungerat felfritt sedan jag installerade det för några månader sedan. Nu, helt plötsligt, ploppar badbollen upp några mikrosekunder efter uppstart av uTorrent. Badbollen snurrar ett tag och uTorrent fryser fast. En 10-20 sekunder senare stängs programmet automatiskt ner, och en felrapport-ruta visas.

 

Vad har hänt med mitt älskade uTorrent? (Jag har provat att installera om det)

 

2. När jag försätter min dator i VILA och stänger igen skärmen återupptas inte datorns processer när jag väl öppnar datorn igen. Det händer ingenting...helt dött.

Enda möjligheten att få igång datorn igen är att hålla inne Power-On knappen ett par sekunder, sedan släppa...för att trycka ner den på nytt.

Då startas hela datorn om på nytt.

 

Gör jag något fel när jag ska starta om datorn igen efter att ha försatt den i Vilo-läge? Någon smidig tangentbords-kombination som får datorn att vakna som jag inte känner till?

 

//jonnie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skype funkar suveränt för videochat, det ska gå att koppla in flera användare - har mer med minne, lina att göra. -Tar en minut att ladda hem och fixa en inloggning.

 

Det bästa är att låta "krångelkallarna" sitta för sig själva och vara tjuriga med sina försök att tvinga andra in på deras system. -Använd nå´t annat om de djävlas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...