Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabba frågor, Snabba svar


Marooned

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag hoppas någon kan stilla min desperation något.

 

En av mina WD diskar - Western Digital Extern HDD My Book for Mac 1TB (USB 2.0) - har helt plötsligt slutat att fungera. Den är mountad och syns på skrivbordet men filerna som är lagrade på den syns inte. Jag har försökt att reparera den i Skivverktyg men det går inte utan jag blir ombedd att göra back-up på filerna och radera den. Men hur gör jag back-up på något som inte syns? Om jag väljer "Visa Info" så syns det att det finns 50 gb data på den, men jag kan inte se det.

 

Hjälp! Någon?

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,2k
  • Created
  • Senaste svar
John Stalberg

Hej,

 

Jag hoppas någon kan stilla min desperation något.

 

En av mina WD diskar - Western Digital Extern HDD My Book for Mac 1TB (USB 2.0) - har helt plötsligt slutat att fungera. Den är mountad och syns på skrivbordet men filerna som är lagrade på den syns inte. Jag har försökt att reparera den i Skivverktyg men det går inte utan jag blir ombedd att göra back-up på filerna och radera den. Men hur gör jag back-up på något som inte syns? Om jag väljer "Visa Info" så syns det att det finns 50 gb data på den, men jag kan inte se det.

 

Hjälp! Någon?

 

Tack.

 

Du kan skaffa ett disk-verktyg och se om det kan hjälpa dig att få tag på filerna. Till exempel: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Gooooogla efter liknande verktyg och bilda dig en uppfattning om vilket som verkar bäst. Det borde finnas en del utlåtanden om de olika varianter som finns. Annars kommer kanske någon med tips här. Jag har inte själv använt något disk-verktyg, tvi tvi, men kommer med tipset så att du kan gå vidare och hjälpa dig själv. Det är en fördel att disken mountar i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan skaffa ett disk-verktyg och se om det kan hjälpa dig att få tag på filerna. Till exempel: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Gooooogla efter liknande verktyg och bilda dig en uppfattning om vilket som verkar bäst. Det borde finnas en del utlåtanden om de olika varianter som finns. Annars kommer kanske någon med tips här. Jag har inte själv använt något disk-verktyg, tvi tvi, men kommer med tipset så att du kan gå vidare och hjälpa dig själv. Det är en fördel att disken mountar i alla fall.

 

Tack för tipset .. jag skall testa ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är cd/dvdläsaren i macdatorerna religonsfria?

Nej. Eller; man kan välja (byta) region 5 gånger och sedan fastnar den på den sista regionen.

På de flesta modeller kan man istället för den inbyggda DVD-spelaren använda t ex VLC för att spela upp film och på så vis komma runt regionsproblematiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Systeminställningar och gå till MobileMe-->Sync och bocka ur "Visa status i menyraden" (eller något i den stilen).post-16598-126894708487_thumb.png

 

ah tusen tack!

mkt stiligare utan den ikonen nu =)

tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kopierar man sökvägen till en fil som text? Visa info på en fil så finns den där bredvid "Plats:" men det går inte att kopiera texten. Man kopiera det som bild (shift alt 4) och chatta bilden till sina kollegor men det skulle underlätta om man bara kunde kopiera texten någonstans. Jag är trött på att skriva förklaringar om var filer ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Hur kopierar man sökvägen till en fil som text? Visa info på en fil så finns den där bredvid "Plats:" men det går inte att kopiera texten. Man kopiera det som bild (shift alt 4) och chatta bilden till sina kollegor men det skulle underlätta om man bara kunde kopiera texten någonstans. Jag är trött på att skriva förklaringar om var filer ligger.

 

Jag kan kopiera sökvägen i info-panelen! Markerar texten så den bli blå och kopierar. Testade med två filer men själva filnamnet uteblir men det verkar som att du kan leva med det. En annan variant är att släppa en fil på ett terminalfönster. Då får du med filnamnet och med \-escape:ade mellanslag i sökvägen vilka alltså går bra att använda för någon annan i ett terminalförnster.

I Finderfönstrens toolbar har jag dragit och släppt dels webläsaren och ett textediteringsprogram och terminal så att jag har genvägar till de tre program jag använder mest. Då klickar jag på terminalgenvägen och går tillbaka till finderfönstret för att hämta filen.

 

Kolla om du inte kan kopiera sökvägen igen. Ta ett vanligt document i din hemkatalalog till att börja med. Eller någon .plist-fil i /Library/Security/Trust Settings för där vet du nu att jag har kunnat kopiera från info-panelen utan att min användare hade några rättigheter til filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, jag kan inte markera texten i info. Den blir inte blå. Kan det vara att jag inte är admin på alla sätt, fastän jag ska vara det? Terminaltricket funkade.Mac OS X 10.5.8 macbookpro 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Jag använder ett icke-admin-konto. Jag har ett annat adminkonto men kontot jag kopierade med är inte ett med admin-rättigheter. Jag kunde dessutom kopiera sökvägen för något jag absolut inte har filrättigheter för på något sätt. Det exempel jag gav ovan.

 

Testade med mitt adminkonto också och det fungerar bra det med. Kör 10.6.2 Snöleo. Kan inte komma på att jag gjort något som skulle föranleda att jag kan kopiera sökvägen.

 

Om du är osäker på rättigheterna i ditt filsystem kan du reset:a de filrättigheter som hör till systemet. Med Disk Utility/Skivverktyg kan du markera en volym och 'laga filrättigheter'. Det är en jäkligt konstig beteckning för det som görs är att filrättigheterna återställs till vad de var när filerna skrevs till disk första gången, alltså när de installerades. Det finns listor över vad dessa rättigheter var och Skivverktyget följer dessa helt enkelt. Tänk på att om du har egen koll på filrättigheterna och ställt dessa på ditt eget sätt kommer de att återställas. Det här gäller bara de filer som kommer från Apples OS-skiva och alla Software Updates. Inte tredjeparts-program som typ Firefox eller liknande.

 

Den enda grej jag kan komma på att du kan testa utöver resetningen är om du har svenska som språk. På svenska har du andra namn på olika foldrar. /Program till exempel heter under huven /Applications. Testa att sätta engelska som språk och se om det gjort att det inte gått att kopiera sökvägen? Det kanske inte leder till något bra men det kanske ger ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte inte med att "reparera" behörigheter. Hur byter man språk till engelska? Fast det verkar inte vara en bra lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

I systeminställningar, som du hittar i äppelmenyn bör du hitta något som har med språket att göra. Typ International på ett engelskt system. Nej det är ingen bra läsning men det kan janske svara på vad spm skiljer våra system. Jag kör nämligen engelska (har altid gjort). Sen byter du tillbaka och vet om det beror på det eller inte? Glöm inte att logga ut och in nör du bytt språk. OS X är inte språkslav men man måste ge det chansen att byta allt en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa info:

Längst ner står behörighet. Kolla vem som har behörighet. Ändra genom att lägga till eller ta bort. Gäller det mappar måste man klicka på kugghjulet och välja; "tillämpa för mappens innehåll".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir tokig på min iPhone när det kommer till rignsignaler Just nu känns det som om det är en 50/50 gamble på om ringsalen som jag gjort synkas in i iPhonen eller inte. Som nu idag t ex. Gjorde en rignsignal på audiko.net, lägger in den i mappen ringsignaler, testar först att manuellt lägga in den i iPhonen men det gick inte så jag väljer att synka ringsignalerna och jag ser klart och tydligen att just den låten är ikryssad men självklart så kommer den inte med. Alla andra gör det, men inte denna. Ursäkta språket, men vad fan beror detta på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad finns det för alternativ (så billiga som möjligt) om man vill ladda sin macbook (magsafe) i bilen??

 

edit: stavning

 

 

Om du är bered och betala 800kr så finns denna (Hittad det i en två år gammal tråd här på forumet så om den är aktuell ännu vet jag ej :/

 

Edit, kanske vill ha länken med? http://store.apple.com/se/product/TH995ZM/A?fnode=home/shop_mac/mac_accessories/portable_gear&mco=MTA4ODgy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Visa info:

Längst ner står behörighet. Kolla vem som har behörighet. Ändra genom att lägga till eller ta bort. Gäller det mappar måste man klicka på kugghjulet och välja; "tillämpa för mappens innehåll".

 

Till saken hör att jag kan kopiera sökvägen i infofönstret oavsett om jag har rättigheter till filen i fråga eller inte. Det borde gå eftersom om man kan se filens sökväg är det ingen mening med att förhindra kopiering. Det verkar därför inte vara en filrättighetssak vad jag kan se. Frågan är varför vi har olika möjlighet att kopiera sökvägen? När jag håller muspilen över sökvägssträngen så blir pilen en I-balk ämnad för text och jag kan släpa-markera texten så att den blir blå och sen drämma till en cmd + c för kopiering och sen paste:a in det i exempelvis ett textdokument. Jag kan inte komma på vad det beror på att vi inte kan båda två alternativt båda inte kan? Hur är det för dig?

 

Jag kan lägga till att jag lagt till den blå runda info-ikonen i Finders toolbar. Jag trycker på den för att få fram infofönstret. Det borde inte göra skillnad men OS X har två olika saker som gör nästan samma sak: info och inspector. Jag tror inte att det är det men jag sitter inte vid min Mac nu så jag kan inte resta detta. Jag tror att den blå ikonen är info det vill säga samma som cmd + i eller 'visa info'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör korrekturläsning i pages, den ger mig förslag men ändrar inte gör man det själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, jag kan inte markera texten i info. Den blir inte blå. Kan det vara att jag inte är admin på alla sätt, fastän jag ska vara det? Terminaltricket funkade.Mac OS X 10.5.8 macbookpro 2007.

 

Det fungerar inte att kopiera från info fönstret för filen på en Leopard.

Det enklaste är väl att:

 

Hålla ner cmd + mellanslag för att få upp Spotlights sökfönster,

samtidigt som du drar filen till sökfönstret.

 

Då får du hela sökvägen markerad och kan kopiera den som text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör korrekturläsning i pages, den ger mig förslag men ändrar inte gör man det själv?

När texten blir grönmarkerad kan man hovra med pilen över markeringen och får då tips på hur man kan förbättra sin text. Jag tror man får ändra det som datorn påpekat själv, har inte hittat nån automatisk funktion i det hela än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har nu beslutat nog att lämna in macen imorgon för jag tycker hårddisken låter mer än acceptabelt . Jag tänkte nu backupa allt via time machine för jag antar de inte kommer göra de på servicen. Nu är de så att jag har en 500 gb hårddisk med ca 110 gb kvar och jag vill göra en partition så jag behåller de som är kvar och får 110 för bara timemachine hur gör man de snabbast och smidigast? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Hej jag har nu beslutat nog att lämna in macen imorgon för jag tycker hårddisken låter mer än acceptabelt . Jag tänkte nu backupa allt via time machine för jag antar de inte kommer göra de på servicen. Nu är de så att jag har en 500 gb hårddisk med ca 110 gb kvar och jag vill göra en partition så jag behåller de som är kvar och får 110 för bara timemachine hur gör man de snabbast och smidigast? :)

Ja, om disken använder sig av en GUID-partitionstabell (kan du hitta i Skivverktyg längst ned till höger när du markerat HDDn).

 

Om den är det så är det bara att välja Partitionera, trycka på + knappen och välja hur stor din nya partition ska vara och så trycka på Använd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att på något sätt ändra bakgrundsfärg i Smarta Mappar man gör? Det verkar inte gå på det normala sättet tyvärr. fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag på en MBP 13" och jag har på nåt sätt att få iTunesfönstret stort och jag når inte till den dära minska eller förstora som är längst ner till höger. Finns de nåt sätt att reseta storleken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag på en MBP 13" och jag har på nåt sätt att få iTunesfönstret stort och jag når inte till den dära minska eller förstora som är längst ner till höger. Finns de nåt sätt att reseta storleken?

Om jag inte minns fel är det håll inne alt och tryck på den gröna pricken uppe till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...