Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Väderläget just nu


asson
 Share

Rekommendera Poster

oj, vilken kväll. Vilken norrskenskväll!

Blev inget Dowton Abbey för mig, får se det på play sedan.

 

Istället blev det helkväll med fotografering av norrsken. Helt lyrisk över upplevelsen. Så nu är de det svåraste kvar, att välja ut några få bästa bilder av de totalt nästan 200 bilder jag tog.

post-67957-0-38053700-1446938456_thumb.jpg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

38 sekundmeter i byarna inatt i Göteborgs hamninlopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara ≈ 23 på kvällen och en bit in i November, känns det rätt ok.

post-64246-0-14751600-1447019665.png

- - -

Var soligt och fint på dagen. Hyfsat ljummet och nästan vindstilla. Det var sådär så att man skulle vilja trycka på pausknappen så det kunde få vara så resten av vin†ern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Var soligt och fint på dagen. Hyfsat ljummet och nästan vindstilla. Det var sådär så att man skulle vilja trycka på pausknappen så det kunde få vara så resten av vin†ern.

Det kommer, det kommer. Med måttliga utsläpp blir det så här innan seklet är slut:

 

sn%C3%B6.jpg

Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Borås Tidning har medeltemperaturen under novembers första tio dagar varit 8,5 grader. Mitt på dagen idag har det varit över 12 grader, mest moln, men en och annan solglimt. Mildvädret får effekt på naturen. Fåglarna är väldigt aktiva och en del "skuggsjunger". Det blommar om utomhus, en blomning som normalt hör hemma under våren eller sommaren. Foto tagna idag:

 

post-28798-0-15638800-1447247365_thumb.jpg

 

Fr v: Rölleka, fingerborgsblomma, åkerförgätmigej, sammetsnejlika, bergklint, pelargon (ej perenn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyfsat? Du gillar ju bara sol och minst 25 grader?

Ja, jo. Hysfat... sett till årstiden. Allt är relativt. :ThumbsUp:

 

Så länge det inte är lagstiftat med 25°C och sol, så är det väl svårt att kräva det med. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo. Hysfat... sett till årstiden. Allt är relativt. :ThumbsUp:

 

Så länge det inte är lagstiftat med 25°C och sol, så är det väl svårt att kräva det med. ^_^

Ja, jag är nöjd! Se alla blommorna jag fotograferade här ovanför! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det har du rätt i. Det jag menade var nog mer att jag inte tror att fotot är en spegel av vad fotografens ögon såg när han tog bilden. Kameran uppfattade ljuset och med hjälp av digital redigering kan man få fram det på ett snyggt sätt. Reagerar också på att himlen är blå i i oval cirkel runt mitten men svart ute i kanterna, jag tror inte att det blev så av sig själv och jag tror inte att man mörkat kanterna utan snarare bearbetat mitten av bilden.

 

Men missförstå mig inte, Photoshop eller ej så är det en mycket vacker bild så all cred till fotografen oavsett hur han gjort.

Har klurat lite med den där vintergatan och den är mer svårfotograferad än vad jag trodde.

Har tagit massor med norrskensbilder under hösten och en del tycker jag själv har blivit riktigt bra. För att ta ett norrsken så räcker det bra att bara släppa lös alla inställningar och köra manuellt med allt + ett bra objektiv som är rätt ljuskänsligt så man slipper höja ISO. Jag har kört med 17 mm och det funkar bra.

 

Men vintergatan....? Visst går det att ta stjärnhimlen och visst ser man vintergatan, men att få till den där kraftiga ådran som liksom blir, är lögn i helsike. Svag blir den...

 

Så jag tror så här:Fotografen har många bilder med samma motiv men med olika inställningar. På så vis får hen fram olika bilder men med samma motiv. Så slår man ihop alla bilder i PS till en enda bild och jobbar upp den med olika slags redigeringar. På det sättet så kan man förhöja själva vintergatan samtidigt som man kanske vill betona något i förgrunden. Bilden blir förstärkt. Så måste det vara, och inte så lätt som man kanske tror.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har klurat lite med den där vintergatan och den är mer svårfotograferad än vad jag trodde.

Har tagit massor med norrskensbilder under hösten och en del tycker jag själv har blivit riktigt bra. För att ta ett norrsken så räcker det bra att bara släppa lös alla inställningar och köra manuellt med allt + ett bra objektiv som är rätt ljuskänsligt så man slipper höja ISO. Jag har kört med 17 mm och det funkar bra.

 

Men vintergatan....? Visst går det att ta stjärnhimlen och visst ser man vintergatan, men att få till den där kraftiga ådran som liksom blir, är lögn i helsike. Svag blir den...

 

Så jag tror så här:Fotografen har många bilder med samma motiv men med olika inställningar. På så vis får hen fram olika bilder men med samma motiv. Så slår man ihop alla bilder i PS till en enda bild och jobbar upp den med olika slags redigeringar. På det sättet så kan man förhöja själva vintergatan samtidigt som man kanske vill betona något i förgrunden. Bilden blir förstärkt. Så måste det vara, och inte så lätt som man kanske tror.

 

;)

Detta, troligen, då: https://en.wikipedia.org/wiki/High-dynamic-range_imaging

Och detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Oversampled_binary_image_sensor

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå osannolika bilder på stjärnor:

 

12238088_10153794661365802_3661525744970

 

"Nattens skådespel återgav en drömvärld vid Linaälven (Liinajoki) i Kalixälvens flodområde. //Lasse
Fotograf: Beate Behnke" /SVT Väder på Facebook
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du bor ju inte i Jämtland... ;):kramis:

Nä, men Värmland (1 av de 3 nämnda områdena) gränsar till bl a Västmanland, Närke och Västergötland. Det är långt ner ..»

 

Lite väl nära för att det mentalt skall kännas ok. :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, men Värmland (1 av de 3 nämnda områdena) gränsar till bl a Västmanland, Närke och Västergötland. Det är långt ner ..»

 

Lite väl nära för att det mentalt skall kännas ok. :oroligoledsen:

NAO-indexet är på väg ned, men det ser ut att vända om drygt en vecka. Det tyder på en relativt mild inledning av vintern. Och hittills har hösten varit mycket mild. Vi bor trots allt i Norden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NAO-indexet är på väg ned, men det ser ut att vända om drygt en vecka. Det tyder på en relativt mild inledning av vintern. Och hittills har hösten varit mycket mild. Vi bor trots allt i Norden.

Om ett NAO-index är något fortlöpande - vore inte NOW-index lämpligare som namn. :rolleyes::totaltgalen:

 

Visst bor vi i Norden. Det gör inte vin†ern till ngn förmildrande omständigthet. Den är ett lika mkt helve†e för det s a s ...var den än slår till (England, Spanien, Afghanska bergen, New York osv osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett NAO-index är något fortlöpande - vore inte NOW-index lämpligare som namn. :rolleyes::totaltgalen:

 

Visst bor vi i Norden. Det gör inte vin†ern till ngn förmildrande omständigthet. Den är ett lika mkt helve†e för det s a s ...var den än slår till (England, Spanien, Afghanska bergen, New York osv osv).

Jo, jag visste ju redan innan att det är en av dina halta käpphästar. Förlåt att jag försökte mildra det hela. Självklart får du ha†a vin†ern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är väl varken en käpphäst el en halt sådan. :) Vin†ern är mental uppförsbacke. Som slalom, fast uppför. Det har inte fallit en flinga här än (peppar-peppar), ändå är jag redan trött på vin†ern. Inför varje vin†er är jag uppriktigt orolig för hur det skall gå/sluta, el rättare sagt inte sluta.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...